5.2 Oppfølging av anbefalinger
1. Sprinkleranlegg
i hele innredningen både på nye og eksisterende skip – NOU 1991:
1A punkt 13.2.2.1
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS regel
II-2/5.3.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994 regel
7.13 og HSC2000 regel 7.13.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 13.
2. Automatiske
brannoppdagelsessystemer/røykvarslere i hele innredningen – NOU
1991: 1A punkt 13.2.2.2
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS regel
II-2/7.5.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994
og HSC2000 regel 7.7.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriksfart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 13.
3. Myndighetsgodkjent
sikkerhetsopplæring for besetningen på passasjerferger – NOU 1991:
1A punkt 13.2.3
95-endringene i
STCW-konvensjonen fastsatte krav til godkjenning av alle utdannings-
og opplæringsinstitusjoner. Dette, sammen med krav til grunnleggende sikkerhetsopplæring
for alle sjøfolk som har oppgaver etter skipets alarminstruks, sikrer
at det i dag er krav til en definert sikkerhetsopplæring der både
innholdet og gjennomføringen er myndighetsgodkjent og blir ført tilsyn
med.
Se også:
4. Forhåndskontroll
av alle skip i fast passasjerrute på skandinavisk havn, operasjonelle
forhold – NOU 1991: 1A punkt 13.2.4.1
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
5. Etablering
av forskrift med krav til rederiorganisasjonen med hensyn til sikker
drift i overensstemmelse med IMO-resolusjon – NOU 1991: 1A punkt
13.2.4.2
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
6. Påvirke endringer
i SOLAS-konvensjonen slik at besetningens operasjonelle sikkerhetsmessige
ferdigheter blir kontrolltema – NOU 1991: 1A punkt 13.3.1.1
Grunnleggende sikkerhetsopplæring
for sjøfolk og videregående sikkerhetsopplæring for offiserer skal vedlikeholdes
gjennom et oppdateringskurs hvert femte år. Videre vil jevnlig vedlikehold
av kompetansen bli gjort gjennom regelmessige øvelser, som igjen
skal kunne dokumenteres gjennom skipets sikkerhetsstyringssystem
(ISM-system).
Se også:
7. Etablering
av klarhet rundt hva som er klasseselskapenes kontrollansvar, samt
overføring av materiale ved klasseskifte – NOU 1991: 1A punkt 13.3.1.2
I Norge er klasseavtalene
inngått mellom det enkelte klasseselskap og Nærings- og fiskeridepartementet, men
avtalene forvaltes av Sjøfartsdirektoratet. Link til klasseavtalen:
https://www.sjofartsdir.no/sjofart/fartoy/tilsyn/anerkjente-klasseselskap/klasseavtalen1/
8. Skjerpet krav
til brannpatruljering ombord. Alle branndetektorer må være adresserbare,
og innføring av TV-overvåking i alle salonger, ganger, korridorer
og trappeløp – NOU 1991: 1A punkt 13.3.2
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS regel
II-2/7.8.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994
og HSC2000 regel 7.7.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 15.
Det er
ikke oppstilt krav til TV-overvåkning.
9. Hovedalarmsystemet
skal fortsette å gi signal inntil det blir manuelt slått av. Utrede
dessuten automatisk utløsning – NOU 1991: 1A punkt 13.3.3.1 Anbefalingen om
hovedalarmsystem (generalalarm) er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1019 om redningsredskaper på skip § 3.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart §8, jf. Vedlegg I kapittel III regel 3.1, jf. LSA
7.2.1.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC2000 8.2.2.2
og HSC1994 8.2.2.2.
Anbefalingen
om brannalarm er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS II-2/7.9
og FSS koden 9.2.5.1.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart, Vedlegg I kap. II del A regel 9.1.4 og 9.3.4.1,
ref. FSS 9.2.5.1.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC2000 7.7.1.1.4
og HSC1994 7.7.2.1.4.
10. Lydnivå på
alarmene må være minst 75 dBA, og minst 10 dBA over bakgrunnsstøy
– NOU 1991: 1A punkt 13.3.3.2
Anbefalingen er
gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1019 om redningsredskaper på skip § 3.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel III regel 3.1, jf.
LSA 7.2.1.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC2000 8.2.2.2
og HSC1994 8.2.2.2.
11. Innredningsarrangement
må være slik at alle dekk på samme skip gis samme prinsipielle utforming. Rømningsvei
fra lugardør til utgang / dekk skal ha maks én retningsendring.
Forbud mot blindkorridorer – NOU 1991: 1A punkt 13.3.4.1 og punkt
13.3.4.5
Denne anbefalingen
er gjennomført ved krav til rømningsveier og evakueringsanalyse
i:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS kapittel
II-2 Part D.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994 punkt
4.7 og 4.8 og HSC2000 punkt 4.7 og 4.8.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 6
og 6-1 (RO-RO).
12. Ventilasjonsanlegg:
Ventilasjon i hver enkelt seksjon bør kunne styres separat. Forslag
om felles skandinaviske prosedyrer for styring av ventilasjonsanlegg
– NOU 1991: 1A punkt 13.3.4.2
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS regel
II-2/9.7.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994
og HSC2000 regel 7.6.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 9.
13. Skilting
av rømningsveier: Forslag om enhetlig skilting. Dessuten etablering
av lydkilde ved utgangsdørene i rømningsveiene – NOU 1991: 1A punkt
13.3.4.3
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 6.1.7
samt regel 6-1.1, og Vedlegg I kap. III regel 5.3.
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS II-2/13.3.2.5.
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1019 om redningsredskaper på skip § 2, jf. SOLAS III/11.5.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994 4.7.3,
4.7.10 og HSC2000 4.7.3, 4.7.10. Det er ikke oppstilt krav til lydkilde
ved utgangsdørene i rømningsveiene.
14. Iverksette
arbeid for å finne egnede masker eller apparater til bruk ved rømning
i røyk – NOU 1991:1A punkt 13.3.4.4
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS regel
II-2/13.3.4 og regel II-2/13.4.3.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 6.5.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip har ikke tilsvarende krav.
15. Sikkerhet
for funksjonshemmede (blant annet lugar på dekksnivå for rullestolbrukere)
– NOU 1991: 1A punkt 13.3.4.6
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1972 om bygging av skip § 7.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip § 33.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8D.
16. Branndører
og himlingsplater. Indikasjon til bro om branndører står åpen/lukket.
Røykdører mellom branndørene i områder med brennbare himlingsplater.
Vindu i brann og røykdører – forsøk for å finne frem til selvlukkende
branndører som kan stå i permanent lukket stilling – NOU 1991: 1A
punkt 13.3.5.1
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS regel
II-2/9.4.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994
og HSC2000 regel 7.4.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 7.
17. Vesentlig
flere åndedrettsapparater og røykdykkerutstyr om bord – NOU 1991:
1A punkt 13.3.5.2
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS regel
II-2/10.10.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994
og HSC2000 regel 7.10.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 7.
18. Strengere
krav til bruk av ubrennbare materialer. Etablere begrensninger i
kledningens avgivelse av giftige gasser ved brann – NOU 1991: 1A
punkt 13.3.6
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1099 om brannsikring på skip §§ 2 og 3, jf. SOLAS regel
II-2/5 og SOLAS regel II-2/6.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC2000 regel
7.4.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel II-2 Del B regel 11.
19. Internasjonal
konvensjon for vakthold (STCW) suppleres med krav om godkjent brannutdannelse
for offiserer og besetningsmedlemmer i branngruppen – NOU 1991:
1A punkt 13.3.7.1
I norsk regelverk
er denne anbefalingen gjennomført ved krav til videregående sikkerhetsopplæring
for offiserer. Alle som innehar kompetansesertifikat for enten dekks-,
maskin-, eller skipselektriker eller som offiser, skal ha gjennomført
denne opplæringen. I tillegg er opplæring påkrevd for sjøfolk som
leder brannslukning om bord.
Se også:
20. Beredskapsøvelser
før skipet forlater havn og minst to ganger årlig – NOU 1991: 1A
punkt 13.3.7.2
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1019 § 2, jf. SOLAS regel III/19.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994
og HSC2000 regel 18.5.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart § 8, jf. Vedlegg I kapittel III regel 13.
22. System for
registrering av personer og kvalitetssikret informasjon om at alle
er reddet – NOU 1991: 1A punkt 13.3.9
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 6. september
1999 nr. 1047 om opptelling og registrering av ombordværende på
passasjerskip.
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1019 om redningsredskaper på skip § 2, jf. SOLAS regel
III/27.
23. System for
utdannelse av navigatører til ledelse av redningsinnsats på skadestedet
– NOU 1991: 1A punkt 13.3.9.1
Som følge av 1995-endringene
i STCW- konvensjonen ble det etablert obligatoriske minstekrav vedrørende
medisinsk førstehjelp og medisinsk behandling. Alle som skal inneha
kompetansesertifikat for dekksoffiser, må oppfylle minstekrav vedrørende
medisinsk førstehjelp og medisinsk behandling, jf. § 23 første ledd
i kvalifikasjonsforskriften. Sammen med kravet om opplæring i brannslukningsledelse
i § 51 utgjør dette de kvalifikasjoner som kreves for ledelse av
redningsinnsats på skadestedet.
Se også:
29. Dataregistrator:
Krav om registrering som dekker forhold av betydning på passasjerskip
– NOU 1991: 1A punkt 13.3.10.1
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 5. september
2014 nr. 1157 om navigasjon og navigasjonshjelpemidler for skip
og flyttbare innretninger § 20 om ferdsskriver (VDR).
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994 regel
13.13 og HSC2000 regel 13.16.
30. Arbeidstid:
Krav om at alle skip i passasjerrute skal ha arbeidsavtale som sikrer
besetningen søvn og annen hvile, slik at arbeidsoppgaver kan ivaretas
på sikker måte – NOU 1991: 1A punkt 13.3.10.2
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Skipssikkerhetsloven
§ 24.
-
Forskrift 1. januar
2005 nr. 8 om arbeidsmiljø, sikkerhet og helse for dem som har sitt
arbeid om bord på skip § 2-3 første ledd bokstav e.
31. Sikkerhetsveiledning
til passasjerene – NOU 1991: 1A punkt 13.3.10.3
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 1. juli
2014 nr. 1019 om redningsredskaper på skip § 2, jf. SOLAS III/19.2.
-
Forskrift 5. januar
1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy
som anvendes som passasjerskip eller lasteskip §§ 1 og 5, jf. HSC1994 8.4,
18.5.1, 18.7 og HSC2000 8.4, 18.5.1, 18.7.
-
Forskrift 28. mars
2000 nr. 305 om besiktelse, bygging og utrustning av passasjerskip
i innenriks fart, Vedlegg I kapittel III regel 3.3 og 11.
32. Krav til
språkkunnskap: Besetning i nødsituasjon må kunne skandinavisk språk
Denne anbefalingen
er gjennomført ved:
-
Forskrift 20. mars
2001 nr. 373 om kontroll med roroferger, hurtiggående passasjerfartøyer
uansett flagg i rutetrafikk (vertsstatskontroll) § 7 tredje ledd.
-
Forskrift 22. desember
2011 nr. 1523 om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk § 11.