Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor
André Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne
Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at Stortinget
våren 2015 vedtok at det skal installeres alkolås i kjøretøy på
veg som driver persontransport mot vederlag og at Samferdselsdepartementet
nå foreslår endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven)
for å tilrettelegge for innføring av påbud om alkolås i kjøretøy
som benyttes til transport mot vederlag, og fremmer forslag om ny
§ 18 i vegtrafikkloven. Bestemmelsen skal gi departementet hjemmel
til ved forskrift å pålegge den som driver transport mot vederlag
på veg, å sørge for at kjøretøyet har installert alkolås. Bestemmelsen
retter seg mot transportvirksomheter eller enkeltpersoner. Påbudet foreslås
i første omgang avgrenset til norske busser og minibusser som benyttes
til persontransport mot vederlag.
Komiteen viser til at det pågår
en prosess i EU med mål om å pålegge bilfabrikanter å legge til
rette for alkolås, og det blir et vilkår for å få typegodkjenning
at det skal kunne installeres alkolås. Europakommisjonen la i mars
2017 fram en lovgivningspakke til Europaparlamentet nettopp i denne
saken.
Komiteen viser til at en innføring
av påbud om alkolås i forskrift vil gi både økonomiske og administrative
konsekvenser for Statens vegvesen (SVV). Videre må det påregnes
ressurser til godkjenning av alkolåsverksteder, tilsyn med verksteder,
forberedelse av klagesaker og vegkantkontroll.
En vesentlig del
av bussmateriellet, i dag om lag 11 000 busser, utfører kollektivtransport
med fylkeskommunen som oppdragsgiver. Komiteen mener påbudet om alkolås
slik vil kunne medføre økte kostnader ved fylkeskommunenes kjøp
av kollektivtjenester med buss, både for framtidige kontrakter og
for kontrakter som allerede er inngått.
Komiteen viser til at enkelte
fylkeskommuner har gitt tilbakemelding på at påbudet om alkolås
vil kunne påføre fylkeskommunene en kostnad for ettermontering av
alkolås i de bussene som ikke allerede har dette montert.
Komiteen forutsetter at alkolås
som teknisk innretning utelukkende skal brukes som en sikkerhetsforanstaltning
og teknisk startsperre som hindrer kjøring i alkoholpåvirket tilstand
med betalende passasjerer. Apparatene må ikke brukes til loggføring
eller overvåking av ansatte, og data skal ikke lagres i apparatene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
endringer i regelverk som medfører økte utgifter for offentlige
transportkjøpere, skal kompenseres.
På denne
bakgrunn fremmer komiteens
medlem fra Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at offentlige transportkjøpere kompenseres
for merutgiftene som følger av påbudet om alkolås.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er hensiktsmessig å innføre krav til alkolås på alle kjøretøy som
benyttes til persontransport mot vederlag på veg. Disse medlemmer fremhever imidlertid viktigheten
av at regler om alkolås ikke bare skal gjelde norskregistrerte befordringsmidler,
men også utenlandske. Disse
medlemmer mener det er avgjørende at det arbeides aktivt internasjonalt
for å oppnå like rammevilkår, og dermed også øke sikkerheten i trafikken.
Disse medlemmer mener at krav
til alkolås på alle kjøretøy som benyttes til persontransport mot vederlag
på veg, bør innføres på nye kjøretøyer fra 2020 med en overgangsordning
på tre år etter dette for ettermontering i kjøretøyer registrert
før denne tid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette et lovarbeid for at alkolås skal installeres
i alle kjøretøy som brukes til betalt personbefordring.»
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet meiner kostnadane ved innføring av alkolås,
slik det vert føreslege frå regjeringa, vert for store. Desse medlemene meiner
òg det er svært uheldig at regjeringa ikkje vil støtte ein kompensasjon
for transportkjøparane, som stort sett er fylkeskommunane, ved innføring
av alkolås. Det er heller ikkje klarlagt godt nok korleis og kor
omfattande ordninga skal vera, og kvar service på alkolås kan gjennomførast.