Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Ingunn Foss, Tom-Christer Nilsen, Elizabeth Åsjord Sire
og Renate Sølversen, fra Fremskrittspartiet, Kjell-Børge Freiberg og
Morten Ørsal Johansen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen
og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir
Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til forslag om å endre Fiskeri-
og havbruksnæringens forskningsfonds (FHF) tilknytningsform til
departementet fra forvaltningsorgan til statlig aksjeselskap. Formålet
er å gi klarhet i ansvarsforhold, styring og rammeverk som styrer
virksomheten. Virksomheten har i dag eget styre med særegne oppnevningsregler,
midlene kanaliseres ikke over statsbudsjettet, og ansatte er ikke
meldt inn i statens tjenestemannsregister. Riksrevisjonen har derfor
bedt departementet om å klargjøre FHFs tilknytningsform til staten
og departementet.
Komiteen viser til at FHF ble
opprettet i 2001 for å styrke finansieringen av forskning og utvikling
for å legge til rette for økt verdiskaping, miljøtilpasning, omstilling
og nyskaping i fiskeri- og havbruksnæringen. Virksomheten finansieres
av en FoU-avgift fastsatt av departementet på 0,3 pst. av eksportverdien
av fisk og fiskevarer. Loven slår fast at avgiftsmidlene skal forvaltes
av et styre oppnevnt av departementet. Departementet oppnevner styrets
leder, nestleder og fem styremedlemmer med personlige varamedlemmer
etter forslag fra Sjømat Norge, Norges Fiskarlag og LO. Departementet
og Forskningsrådet har observatørstatus. I forskrift slås det fast
at resultatene av forskning som er finansiert av avgiften, skal
være allment tilgjengelig.
Komiteen registrerer at forslaget
om å endre tilknytningsform har vært på bred høring. Det ble avgitt
ti høringsinnspill, derav tre med merknader til saken. Norges Fiskarlag
er opptatt av at departementet sikrer god og bred kompetanse fra
næringen i styret. LO forutsetter at ordningen med at departementet
oppnevner styret etter forslag fra organisasjonene, blir opprettholdt.
Forskningsinstituttenes fellesarena mener administrasjonen bør legges
til Forskningsrådet for å sikre effektivitet, kvalitet, transparens
og næringsrelevans.
Komiteen mener det er viktig
at næringen sikres innflytelse på virksomhetens strategier og prioriteringer.
Derfor må foretak og organisasjoner i næringen kunne foreslå kandidater
til styret og gjennom dialog med departementet sikre relevant kompetanse,
kapasitet og mangfold.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener at statlig
aksjeselskap er en ryddig organisasjonsform som gir god eierstyring
og selskapsledelse samt klare ansvarslinjer for virksomheten. Flertallet støtter
forslaget om at FHF omdannes til et statlig aksjeselskap der alle
aksjene eies av staten. Flertallet presiserer
at det er bare tilknytningsformen til staten som endres, og ikke
FHFs formål og virksomhet. Flertallet støtter forslaget
om at arkivloven kapittel II om offentlige arkiv skal gjelde for FHF.
Komiteen viser
til at FHF forvaltes av et styre oppnevnt av Nærings- og fiskeridepartementet.
Departementet oppnevner i dag styrets leder, nestleder og fem styremedlemmer
med personlige varamedlemmer etter forslag fra Norges Fiskarlag
(2), Sjømat Norge (3) og Landsorganisasjonen i Norge (2). Dette
beskrives i gjeldende forskrift.
Komiteen mener det er viktig
at avgiften og bruken av midlene har god legitimitet i fiskeri-
og havbruksnæringen, og sammensetningen av styret er derfor sentral
i den sammenhengen. Komiteen mener derfor
at praksisen hvor de tre organisasjonene foreslår styrerepresentanter,
må videreføres.
Komiteen presiserer at det
ikke skal tas utbytte fra selskapet, og at det må inn i vedtektene.