Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Siv Henriette Jacobsen, Ingvild Kjerkol, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid Nøklebye
Heiberg, Erlend Larsen, Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Jan Steinar Engeli Johansen, fra Senterpartiet,
Kjersti Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson,
fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen
Olaug V. Bollestad, viser til at målsettingen om å få unge
ut av sykehjem har stått ved lag i over to tiår, uten at målsettingen
er nådd. Komiteen mener
derfor det er nødvendig at regjeringen vurderer egnede tiltak som effektivt
kan forhindre at yngre må bo på sykehjem, og i særdeleshet barn,
som representantforslaget omhandler.
Komiteen støtter forslaget
om at barn ikke skal bo på sykehjem i strid med familiens ønske
og barnets beste.
Komiteen viser til at det heldigvis
er svært sjelden at dette skjer. Statsråden skriver også i sitt
brev til komiteen at
hans inntrykk er at kommunene strekker seg langt for å hindre at
unge plasseres i sykehjem i strid med den unges eller pårørendes
ønske.
Komiteen mener at å påpeke
at barn ikke skal bo på sykehjem mot foreldrenes ønske og barnets
beste, ikke er å pålegge kommunene å løse en oppgave på en bestemt
måte. Komiteen mener
det må være åpenbart at barn i særdeleshet ikke skal bosettes i
sykehjem i strid med barnets beste og familiens ønsker. Komiteen mener
det også er viktig at regjeringen klargjør for kommunene at praksis
med barn som legges inn på sykehjem mot foreldrenes ønske og barnets
beste, må opphøre.
Komiteen slutter seg til det
Norsk Forbund for Utviklingshemmede skriver i sin høringsuttalelse
om behovet for å ta i bruk sterkere lovgivning, økonomiske virkemidler
og informasjonstiltak for å sikre en god oppvekst og et godt tjenestetilbud
for barn og unge med funksjonsnedsettelser. Komiteen vil understreke at gode
økonomiske rammevilkår er viktig for at kommunene skal kunne gi
et best mulig tilbud.
Komiteen vil påpeke at barnets
beste skal ligge til grunn for myndighetsutøvelse som angår barn.
Prinsippet gjelder på alle forvaltningsnivåer. Det er stor enighet om
at familien eller familielignende situasjoner er til beste for barnet,
og at det neppe er til barnets beste å måtte bo på sykehjem. Om
deler av eksisterende sykehjem anvendes til barnebolig eller avlastningsbolig
for barn, så mener komiteen at
det også kan gi uegnede rammer for oppvekst.
Komiteen merker seg at det
i innspill til komiteen blir vist til Statens helsetilsyns «Veileder
for landsomfattende tilsyn 2009, Kommunale sosial- og helsetjenester
til barn i barne- og avlastningsboliger» og de veiledende retningslinjene
for slike boliger. Her fremgår det at boligene bør være mest mulig
lik et vanlig hjem, med nødvendig tilpasning til barna som skal
være der. Boligene bør ligge gunstig til for skole, fritidsaktiviteter
og lekeareal. Boligene bør være eneboliger, rekkehus eller leiligheter
i den vanlige boligmassen med tilknyttede utearealer. Det bør ikke
være avlastningsplasser der barn bor fast. De som bor sammen, bør
i størst mulig utstrekning passe sammen i alder, interesser og behov.
Det forutsettes at den enkelte har eget værelse, med mindre det
foreligger ønske om å dele rom. Fellesrom forutsettes å være tilpasset
barnas behov for lek og andre aktiviteter, ut fra alder og interesser.
Komiteen mener det må utarbeides
regler i lov eller forskrift som sikrer at barn ikke skal måtte
bo deler av sin oppvekst på sykehjem.
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme de nødvendige forslag til lov- og/eller forskriftsendring
for å sikre at kommuner ikke kan bosette barn i sykehjem i strid
med familienes ønske og barnets beste.»
Komiteen viser
til FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne,
artikkel 19, som sier at mennesker med nedsatt funksjonsevne skal
kunne velge hvor og med hvem de skal bo, og ikke skal måtte bo i
en bestemt boform. I lys av konvensjonsbestemmelsen mener komiteen at
regjeringen må redegjøre for eventuelle vilkår som skal være oppfylt
dersom noen skal måtte bo på sykehjem mot sin vilje.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak med
orientering om bruk av institusjonsplasser for barn i strid med
barnets beste og familienes ønsker.»
«Stortinget
ber regjeringen umiddelbart klargjøre for kommunene at praksisen
med barn som bosettes på sykehjem mot familiens ønske og barnets
beste, er i strid med Stortingets intensjon og skal opphøre.»
Komiteen mener
det er klart at sykehjem ikke vil oppfylle vilkårene for slike boliger. Komiteen viser også
til at det er andre eksempler på boligløsninger som er valgt for
barn, som ikke er sykehjem, men likevel ikke oppfyller veilederen
referert over. Helsetilsynet fant i 2009 grunnlag for avvik på fysisk
tilrettelegging i én av ti boliger. I tillegg fikk tjue prosent
av kommunene merknad som gjaldt fysiske forhold. Helsetilsynet oppga
at selv om alvorlighetsgraden varierte mye, var dette et bekymringsfullt
resultat. Helsetilsynet påpekte også at en stor andel av funnene
gjaldt forhold som hindret tilgjengelighet for barn som er bevegelseshemmet,
særlig barn som sitter i rullestol. Dette begrenser blant annet
deres muligheter til å delta i fellesaktiviteter.
Komiteen viser til innspillene
gitt komiteen i denne saken, som bekrefter at det fortsatt er svakheter, slik
det også ble avdekket i tilsynet i 2009, og at det også i dag bygges
og velges boligløsninger som på flere måter ikke oppfyller anbefalingene. Komiteen mener
kommunene har et ansvar for å gi barn og unge gode bo-, helse- og
oppvekstforhold. Stortinget har ansvar for å bidra til at kommunene
har ressurser til dette. Komiteen er derfor bekymret
for økt innslagspunkt i tilskuddsordningen for særlig ressurskrevende
helse- og omsorgstjenester til enkeltmottakere, jf. statsbudsjettet
for 2018. Komiteen mener
at kommunenes egenandel er for høy, og frykter at dette ikke gir
grunnlag for den styrkingen av tilbudet til barn i denne gruppen
som er nødvendig. Komiteen mener
også at det er behov for å gjennomgå ordningen for investeringstilskudd
til sykehjem og omsorgsboliger, for å sikre at denne gir insentiver
til å velge gode boligløsninger også for barn.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre,
støtter statsråden i at barn og unge med nedsatt funksjonsevne bør
ha et mest mulig selvstendig liv, selv om de er sterkt hjelpetrengende. Flertallet mener
samtidig at faglige hensyn må ivaretas ved utformingen av tjenestetilbudet,
for å sikre en forsvarlig tjeneste.
Flertallet viser til at det
er kommunene som må vurdere og beslutte hvordan den enkeltes tjenestetilbud skal
utformes. Flertallet mener
kommunene skal hindre at unge plasseres i sykehjem i strid med den
unges eller pårørendes ønske.
Flertallet viser til at kommunene
skal melde fra til fylkesmennene om antallet unge beboere mellom
18 og 49 år som er bosatt i sykehjem, og blant annet gi informasjon
om kommunene har planer for vedkommende. Flertallet viser til at fylkesmennene
skal veilede kommunene for å finne en tilfredsstillende løsning.
Flertallet mener regjeringen
bør vurdere hvorvidt det særskilte rapporteringsoppdraget fylkesmennene
har, bør utvides til også å gjelde barn under 18 år.