Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Siv Henriette Jacobsen, Ingvild Kjerkol, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid Nøklebye
Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Jan Steinar Engeli Johansen, fra Senterpartiet, Kjersti
Toppe, fra Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Kristelig Folkeparti,
lederen Olaug V. Bollestad, og fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
viser til representantforslaget og vil framheve at norsk helsevesen
har stor tillit i befolkninga. Denne tilliten er det viktig å ta vare
på. For å sikre dette må ein ha mest mogleg openheit både om dei
offentlege helsetenestene og private tilbod som blir drivne i offentleg
regi. Brukarar av private tilbod finansierte av det offentlege,
må ha same rettar som dei som nyttar tilbod drivne i offentleg regi.
Komiteen er einig med forslagsstillarane
i at private institusjonar som har avtale med kommunen om drift av
offentlege velferdstilbod, slik som i eldreomsorga, må ha same krav
til openheit som offentlege tilbod om drift, både når det gjeld
økonomiske og faglege forhold.
Dersom det førekjem
fagleg svikt eldreomsorga i kommunane, uansett om dette er i ein
offentleg eller ein privat institusjon, må dette kome tydeleg fram,
slik at ein kan lære av feil og forbetre kvaliteten. Komiteen vil
framheve at tilsyn med helsetilboda i kommunen er viktig. Det gjeld
både tilbod som kommunen driftar sjølv, og tilbod som blir drifta
gjennom avtale med eksterne. Komiteen viser til Statens
helsetilsyn sine satsingar på tilsyn i kommunehelsetenesta. Men komiteen vil
særleg framheve kommunane sitt ansvar for å gjere tilsyn med eigne
tilbod for sikre at drifta er fagleg forsvarleg og økonomisk akseptabel.
Komiteen vil framheve at tilsette
i norsk eldreomsorg kvar dag gjer ein solid innsats og
yter omsorgstenester av god kvalitet. Likevel kan det svikte, og
mange opplever å ikkje få dekt sine grunnleggjande behov, som ernæring,
aktivitet og helsehjelp. Komiteen viser til at Norges
nasjonale institusjon for menneskerettigheter 16. desember 2014
la fram rapporten «Menneskerettigheter i norske sykehjem». I rapporten
blir det konkludert med at det er behov for ei grundig kartlegging
av situasjonen for menneskerettar i norske sjukeheimar, både når
det gjeld vern mot mishandling og nedverdigande behandling, inngrep
i den personlege integriteten og naudsynt og forsvarleg helsehjelp.
Komiteen viser også til at
pasient- og brukaromboda i sine årsmeldingar dei siste åra har vore
sterkt bekymra for sjukeheimstilbodet og bedt om systematiske tiltak
som kan føre til forbetringar i dette tilbodet slik at sjukeheimstilbodet
i Noreg blir drive i samsvar med pasient- og brukarrettigheitslova,
verdigheitsgarantien og kvalitetsforskrifta.
Komiteen fremjar følgjande
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kommunene forpliktes til, gjennom eksisterende
rapporteringsrutiner og avtaler, å sikre innsyn i og åpenhet rundt helse-
og omsorgstjenester som blir utført i kommunal regi eller på oppdrag
fra kommunen, og fremme eventuelle lovforslag som er nødvendige
for å oppnå dette.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, vil ikke at store kommersielle konsern
skal tjene store penger på å drive omsorg for de sykeste og svakeste.
Det må være sikkerhet for at fellesskapets midler går til tjenester
med tydelige krav til kvalitet, kompetanse og bemanning. Flertallet er
også bekymret over at ideelle aktører presses ut av store kommersielle
selskaper, og at ideelle tilbud som supplement til det offentlige
er truet.
Flertallet viser til at flere
kommersielle aktører gjemmer seg bak hensynet til forretningshemmeligheter
og nekter å gi innsyn i grunnleggende forhold ved tjenestene. Flertallet mener
at folkevalgte og offentligheten må få innsyn når det bes om det
i viktige spørsmål, som for eksempel bemanning og kompetanse. Det handler
om å sikre de eldste og andre som trenger trygge og verdige helse-
og omsorgstjenester, og om at vi også kan ha politisk debatt om
både kvalitet og pengestrømmer. Flertallet mener det trengs
et regelverk som sikrer skikkelig kontroll, blant annet gjennom
uanmeldte tilsyn. Internkontroll og avtaleverk er åpenbart ikke
nok når vi ser eksempler på at disse systematisk brytes.
Flertallet vil videre understreke
viktigheten av at de ansatte har trygge og ordnede arbeidsforhold,
at det er trygt å melde fra når noe er galt, og at det er anstendig lønn
og pensjon. Dette er en forutsetning for å sikre gode tjenester.
Flertallet viser videre til
at anskaffelsesordningene har utviklet seg mye den senere tid, og
at det nå er mulig å vektlegge en lang rekke kvalitative kriterier
i forbindelse med offentlige innkjøp. Flertallet mener blant annet
det er viktig at det offentlige stiller krav om lønns- og pensjonsvilkår
for de ansatte. Flertallet viser
til at mange ideelle aktører i dag taper konkurranser fordi de praktiserer
faste ansettelser og samme pensjon som i det offentlege, mens kommersielle
konkurrenter har midlertidige ansatte, driver innleie og/eller anvender
2 prosent innskuddspensjon.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvordan det kan sikres at aktører som mottar
offentlige tilskudd til drift av helse- og omsorgstjenester, har
lønns-, arbeids- og pensjonsvilkår på linje med det som gjelder
i offentlige virksomheter.»
Flertallet vil understreke
at det er viktig med systematiske tiltak som kan føre til forbedringer,
slik at sykehjemstilbudet i Norge blir drevet i samsvar med pasient-
og brukerrettighetsloven, verdighetsgarantien og kvalitetsforskriften.
Det er viktig med offentlig tilsyn og kontroll som sikrer forsvarlig
drift og høy kvalitet på tjenestene, både dem som drives i offentlig
og som drives i privat regi. Det er også viktig med åpenhet, selv
om blant annet personvernhensyn tilsier at informasjon må håndteres
med klokskap. Flertallet er
opptatt av at kommunene og aktørene som driver tjenestene, ikke pålegges
mer byråkrati enn i dag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til Stortingets
vedtak av 12. desember 2017:
«Stortinget ber regjeringen
sette ned et offentlig utvalg som skal kartlegge pengestrømmer i
offentlig finansierte velferdstjenester, herunder handel mellom nærstående,
bruk av skatteparadis, tynnkapitalisering og utbytte. Utvalget skal
foreslå løsninger som kan sørge for at offentlige midler i størst
mulig grad går til produksjon av faktisk velferd, og hvordan uønsket
skattetilpasning i selskap som i all hovedsak er finansiert av offentlige
midler, kan hindres.»
Disse medlemmer mener øvrige
vedtak som angår private aktørers drift av offentlig finansierte
tjenester, bør avvente denne utredningen.
Disse medlemmer mener mangfold
og valgfrihet i tjenestetilbudet er en verdi i seg selv, som gir
pasienter og brukere større grad av selvbestemmelse i eget liv.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne her er av den oppfatning at brukere av private
institusjoner reelt sett har dårligere rettigheter enn brukere av kommunale
institusjoner til å få innsyn i driften og vurdere om tilbudet er
forsvarlig.
Disse medlemmer er opptatt
av at kravene til kvalitet blir innfridd, og at tjenesten utformes
etter en individuell vurdering av den enkeltes behov. I den sammenheng
kan disse medlemmer stille
seg bak intensjonen om innsyn og åpenhet.
Disse medlemmer vil poengtere
at den enkelte kommune i utgangspunktet står fritt til å organisere sine
helse- og omsorgstjenester slik det måtte være hensiktsmessig ut
fra lokale forhold og behov, i tråd med prinsippene nedfelt i kommuneloven.
Det er viktig å se til at kommunene sikres mulighet til å yte et
differensiert og tilpasset tjenestetilbud til sine innbyggere.
Disse medlemmer viser til at
kommunen alltid har det overordnede ansvaret for et nødvendig og
forsvarlig tjenestetilbud, og at det ikke har noen rettslig betydning
for den enkelte bruker/pasient om vedkommende mottar tjenester direkte
fra en kommunal tjeneste eller fra private tjenesteytere etter avtale
med kommunen. I tillegg ønsker disse medlemmer å vise til
Fylkesmannens tilsynsmyndighet, som også skal omfatte tilsyn med
private tjenesteleverandører.
Disse medlemmer ser ikke grunn
for å mene at et unntak fra taushetsplikten, som forslagsstillerne
i dette representantforslaget i realiteten foreslår, ville ha forhindret
tilfellene som det vises til. Det vil ikke være utelukkende positivt
å kreve fullt innsyn for allmennheten i drifts- eller forretningsforhold
– snarere ser disse medlemmer det
som viktig at det opprettholdes et godt tillitsforhold mellom kommunen
og de private aktørene. Taushetsplikten er begrunnet i å styrke
dette tillitsforholdet.
Disse medlemmer mener at eksisterende
regelverk gir tilstrekkelig handlingsrom, og vil understreke at det
skal kunne forutsettes at den enkelte kommune leverer nødvendige
og forsvarlige tjenester til bruker og pasient.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
de offentlige helse- og omsorgstjenestene må styrkes, noe som krever
en bedre kommuneøkonomi, slik de rød-grønne partiene har foreslått
i alle sine alternative statsbudsjett etter at Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen
overtok i 2013.
Disse medlemmer viser til at
kommunene er ansvarlige for tjenestene som gis innbyggerne, og at
disse tjenestene kan drives gjennom egenregi, interkommunale selskaper
og ved kjøp fra private. Disse medlemmer understreker
at hvordan en kommune skal drive sitt tjenestetilbud til innbyggerne,
ikke bare er et spørsmål om bruk av offentlige ressurser, men også
et spørsmål om hva slags kompetanse kommunene skal ha, om de kan
sikre kvaliteten i tilbudene, og hva lokalsamfunn og folkevalgte
skal kunne vite om tjenestetilbudet. Hvor stort innslaget er av
kommersielle aktører i en kommunes tjenestetilbud, er dermed også
et viktig spørsmål for lokaldemokratiet og utviklingen av lokalsamfunnet. Disse medlemmer vil
arbeide imot en utvikling der kommunene reduseres til mer eller
mindre gode innkjøpere av private kommersielle tjenester på vegne
av befolkningen.
Disse medlemmer vil understreke
at det er viktig at kommunene beholder og utvikler kompetanse i egen
organisasjon. Kompetanse i egen organisasjon fås gjennom drift i
egenregi. Ved kontraktsinngåelser med private må kommunene selv
besitte kompetansen til å vite hvilke krav som bør oppfylles. Disse medlemmer er
spesielt bekymret for utviklingen i barnevernet på dette punktet. Disse medlemmer viser
til Fagforbundets høringsinnspill, der det påpekes at den vanligste
samarbeidsformen tidligere var mellom kommuner og private ideelle
aktører. Dette samarbeidet var basert på tillit og felles interesser. Disse medlemmer viser til
at kommersielle selskap med forretningsmessige formål er en helt
annen type aktør overfor kommunene. De store kommersielle aktørene
står i en særstilling hva angår juridisk kompetanse ved anbud, kontraktsinngåelser
og avtaler. Kommunene må i dag ha bred kompetanse, også om juridiske
og forretningsmessige forhold, for å kunne sikre seg kontroll med
og innsyn i den private virksomheten de inngår kontrakt med. Mange
saker de senere årene viser at kommuner mislykkes med dette, og
at dette gjelder både store og små kommuner. Disse medlemmer er også svært
bekymret for at ideelle virksomheter presses ut som følge av sterkere markedsretting.
Disse medlemmer mener at kommunenes
muligheter for innsyn i private virksomheter må styrkes. Disse medlemmer viser
til at kommunenes kontroll med og innsynsrett i virksomheter som
utfører oppgaver for kommunen, i dag ikke er like god som når kommunen
drifter tjenestene selv. Dette bekreftes i statsrådens svarbrev
til komiteen av 13. desember 2017, der det fremgår at:
«Kommuneloven § 80
første ledd gir kontrollutvalget og revisor rett til alle opplysninger
som er nødvendig for å gjennomføre kontroll i interkommunale selskaper, interkommunale
styrer etter § 27 og i aksjeselskaper som er kommunalt heleid. Når
kommunene legger ansvaret for oppgaveløsning til andre enn slike
kommunalt heleide selskaper, gir dagens kommunelov ingen rett til
innsyn. Kommunens innsynsrett må derfor fastsettes i avtalen med
selskapet. Kommunene har vid adgang til å avtale innsynsrett i de
forhold som anses nødvendig.»
Disse medlemmer mener loven
i dag ikke gir kommunene tilstrekkelig innsynsrett, og at systemet
er svært sårbart når det forutsettes at kommunene ved kontraktsinngåelse
skal sørge for dette. Disse
medlemmer merker seg at statsråden i sitt svarbrev begrunner
og bekrefter at det kreves en lovendring for å sikre kommunene nødvendig
innsynsrett i virksomheter som utfører oppgaver for kommunen. Disse medlemmer merker
seg at forslagsstillerne også ba om en lovendring for å sikre dette.
Disse medlemmer viser til,
som statsråden også påpeker i sitt svarbrev, at kommunelovutvalget
i NOU 2016:4 forslår en utvidet lovbestemt innsynsrett for kommunene
i virksomheter som utfører oppgaver for kommunen. Innsynsretten
omfatter alle opplysninger som er nødvendige for å kontrollere at
selskapet oppfyller kontrakten. Disse medlemmer merker seg
at forslaget er at kommunens kontrollutvalg og revisor, men ikke
allmennheten, skal ha rett til innsyn etter loven. Disse medlemmer mener forslaget
er et skritt i riktig retning, men at det også må vurderes om allmennheten
skal ha slikt innsyn. Disse
medlemmer understreker at allmennhetens innsyn er avgjørende
for om lokaldemokratiet, folkevalgte og befolkningen kan være opplyst
om, og dermed ha en mening om, tjenestene som finnes i kommunen.
Disse medlemmer mener det
er behov for å styrke kommunenes kontroll med selskaper som utfører
oppgaver for kommunen, og viser til at en lovfesting av utvidet
rett til opplysninger, slik kommunelovutvalget foreslår, vil sikre
kommunen tilgang til slik informasjon i de tilfellene der avtalene
ikke gir tilstrekkelig grunnlag. Disse medlemmer viser også
til at kommunelovutvalget foreslår at kommunenes informasjonsplikt
også skal omfatte virksomheter som foregår i andre rettssubjekter
enn kommunene, når slike rettssubjekter utfører oppgaver for kommunene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti mener
det er behov for en helhetlig gjennomgang av rammevilkår, praksis
og regelverk rundt offentlige midler som er bevilget til velferdstjenester. Disse medlemmer mener
det er en forutsetning for fortsatt høy tillit i samfunnet, både
vår tillit til hverandre og til myndighetene, at vi opplever at
myndighetene forvalter fellesmidlene godt.
Disse medlemmer vil bemerke
at et enstemmig storting i 2016 (Dokument 8:128 S (2014–2015), jf.
Innst. 232 S (2015–2016)), gjorde vedtak om å be regjeringen legge
fram en sak med tiltak for å sikre at offentlige midler som brukes
til å kjøpe tjenester fra private, går til tjenesteproduksjon:
«Stortinget ber
regjeringen på egnet måte legge fram en sak for Stortinget hvor
det foreslås endringer og presiseringer i gjeldende regelverk som
sikrer at offentlige midler som går til å kjøpe tjenester fra private
eller ideelle virksomheter, går til kostnadseffektiv tjenesteproduksjon
av høy kvalitet, samt forslag til hvordan man kan hindre uønsket
skattetilpasning i selskap som i all hovedsak er finansiert av offentlige
midler.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker å sikre
at kommunene kan følge opp sitt kontrollansvar, og fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen foreslå en lovendring som sikrer kommunene innsynsrett
i alle opplysninger som er nødvendige for å kontrollere at en privat
leverandør av tjenester til kommunen oppfyller kontrakten i henhold
til norske lover.»
«Stortinget
ber regjeringen foreslå en lovendring som sikrer at kommunenes informasjonsplikt
også skal omfatte virksomhet som foregår i andre rettssubjekter enn
kommunene, når slike rettssubjekter utfører oppgaver for kommunene.»
Disse medlemmer mener
at regjeringen bør sørge for at kommunene, gjennom eksisterende
rapporteringsrutiner og avtaler, sikrer innsyn i og åpenhet rundt
bemanning, lønns- og pensjonsvilkår, selskapsstruktur, regnskap,
pengestrømmer, profittuttak og avvik i helse- og omsorgsinstitusjoner
som utfører tjenester i kommunal regi eller på oppdrag fra kommunen,
og fremme lovforslag som er nødvendig for å oppnå dette.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti mener derfor det er så viktig at Stortinget
har vedtatt at det skal nedsettes et «utbytteutvalg», et utvalg
som skal foreslå løsninger som sikrer at offentlige midler bevilget
til drift av velferdstjenester brukes til nettopp det. Dette innebærer
et startskudd for et svært viktig arbeid, som kan få stor betydning.
Disse medlemmer mener at det
er behov for en nasjonal minstenorm for bemanning og kompetanse
i eldreomsorgen. Disse
medlemmer viser til at det flere ganger er blitt påvist at
lav bemanning er en stor utfordring i eldreomsorgen. For å sikre
at eldreomsorgen prioriteres, og at det er et godt tilbud i hele
landet, mener disse
medlemmer det bør innføres en nasjonal minstenorm for bemanning
og kompetanse i sykehjem og hjemmetjenester basert på helse- og
omsorgsbehov. Dette vil gi mer tid til god omsorg for de eldre.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er uenig med Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre i at hemmelighold om kvalitet i grunnleggende velferdsgoder
som helse skal forklares med at lokale forhold og behov varierer. Dette medlem mener
at alle innbyggere i Norge, uansett hvor de bor, bør kunne få vite
hvordan det står til med sykehjem, sykehus og andre helsegoder. Dette medlem synes
det er interessant at Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener hemmelighold
og taushet er viktig for å opprettholde tillitsforhold mellom private
aktører og kommunen. Dette
medlem mener det er innbyggerne, ikke velferdsprofitører,
som skal vernes. Tillit bør baseres på åpenhet og ærlighet, ikke
på hemmelighold om våre felles velferdstjenester.