Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser til at
det i tilknytning til valg av medlemmer til Nobelkomiteen høsten
2017 ble fattet følgende vedtak i Stortinget 5. desember:
«1. Stortingsrepresentanter
eller vararepresentanter kan ikke velges til medlemmer av Nobelkomiteen.
2. Stortinget ber
presidentskapet utrede om det er andre forhold som det bør tas hensyn
til i vurderingen av hvem som ikke kan velges til medlemmer av Nobelkomiteen,
herunder hvilke avgrensninger som bør gjøres knyttet til lederverv
i internasjonale organisasjoner. Utredningen bør foreligge i løpet
av 2018.»
Det vises også til
forslag i Dokument 8:80 S (2017–2018) fra stortingsrepresentant
Bjørnar Moxnes, som lyder:
«Stortinget ber presidentskapet
gjennomføre en utredning av Alfred Nobels formål med fredsprisen,
og om det er naturlig for Stortinget å fortsette som valgkomité
for en privat svensk stiftelse. I utredningen skal det også vurderes
om fordelingen av plassene i Nobelkomiteen til de politiske partiene
ut fra mandattall tjener prisens formål eller bør opphøre.»
Siste
del av dette forslaget antas å dekkes av forslaget i Dokument 8:70
S (2017–2018). Den første delen av forslaget går imidlertid ut over
forslaget i Dokument 8:70 S (2017–2018) om å vurdere prosessen og
valgbarheten til de komiteer mv. som Stortinget oppnevner. Det vil
på et senere tidspunkt bli avgitt en egen innstilling om Dokument
8:80 S (2017–2018).
Presidentskapet er enig i at
det kan være grunn til å se bredere på de problemstillingene som
er reist, og at ikke bare valg til Nobelkomiteen, men også prosessen knyttet
til andre valg Stortinget foretar til eksterne organer, bør gjennomgås.
Per 1. januar 2018
foretar Stortinget følgende valg/oppnevninger til eksterne organer:
-
Norges Banks representantskap
-
Nobelkomiteen
-
Riksrevisorer
-
Stortingets ombudsmann
for forvaltningen
-
Ombudsmannsnemnda
for Forsvaret
-
EOS-utvalgets medlemmer
-
Styret for Domstoladministrasjonen
(to medlemmer og varamedlemmer)
-
Personvernnemnda
(leder og nestleder med varamedlemmer)
-
Kringkastingsrådet
(åtte medlemmer)
-
Riksrettsutvalget
-
Stortingets ansvarskommisjon
-
Styret for Nasjonal
institusjon for menneskerettigheter
-
Direktør for Nasjonal
institusjon for menneskerettigheter
Presidentskapet viser til at
det eksisterer ulike rutiner knyttet til de valg Stortinget foretar.
Noen valg forberedes f.eks. ikke av valgkomiteen, men av presidentskapet.
I enkelte tilfeller er det stilt spesifikke kvalifikasjonskrav som
Stortingets kandidat må oppfylle. Som eksempel kan nevnes valg av
leder i personvernnemnda, der det i forarbeidene til personopplysningsloven
stilles krav om at vedkommende skal ha juridisk bakgrunn. Medlemmer
til styret i Domstoladministrasjonen skal i henhold til forarbeidene
til domstolloven være representanter for allmennheten som kan gi
verdifull kompetanse fra andre livs- og samfunnsområder enn justisforvaltningen.
I andre tilfeller, f.eks. når det gjelder valg av styremedlemmer
til Nasjonal institusjon for menneskerettigheter, er det i instruksen
og i forarbeidene til loven gitt føringer for hvordan selve valgprosessen
skal foregå.
For de fleste organers
vedkommende er det imidlertid ikke stilt slike eksplisitte krav
til prosessen eller gitt kriterier knyttet til dem som skal velges,
og valgene har tradisjonelt vært gjennomført på grunnlag av forslag
fra partigruppene, som har tatt ansvar for å finne egnede kandidater.
Denne fremgangsmåten sikrer at forslagene til kandidater reflekterer
en politisk bredde i samsvar med representasjonen på Stortinget.
Presidentskapet er enig i at
både prosessen tilknyttet eksterne valg Stortinget foretar, og eventuelle kriterier
det skal legges vekt på i den forbindelse, bør vurderes. Presidentskapet
legger til grunn at utredningen ikke skal omfatte valg av medlemmer
til stortingsinterne komiteer og delegasjoner.
Presidentskapet støtter etter
dette representantforslaget. I tråd med forslaget forutsettes det
at presidentskapet får
fullmakt til å fastsette mandat og sammensetning av utvalget etter
samråd med arbeidsutvalget i valgkomiteen.