Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Zaineb Al-Samarai, lederen Anniken Huitfeldt, Martin Kolberg, Eirik Sivertsen
og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond Helleland,
Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Hans
Andreas Limi, Christian Tybring-Gjedde og Kristian P. Wilsgård,
fra Senterpartiet, Steinar Ness, fra Sosialistisk Venstreparti,
Gina Barstad, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, viser til representantforslag 22 S (2017–2018)
fra Audun Lysbakken og Petter Eide, som ber om stans av eksport
av våpen og forsvarsmateriell og flerbruksvarer til landene som intervenerer
i Jemen, og om at regjeringen tar initiativ for å ansvarliggjøre
partene i krigen for brudd på humanitærretten og eventuelle krigsforbrytelser.
Komiteen er bekymret for situasjonen
i Jemen og mener at rapportene om brudd på den internasjonale humanitærretten
og menneskerettigheter er urovekkende.
Komiteen merker seg at Norge
allerede har tatt flere initiativ for å ansvarliggjøre partene i
krigen for brudd på humanitærretten og eventuelle krigsforbrytelser,
og viser til utenriksministerens brev til utenriks- og forsvarskomiteen
av 16. november 2017 som redegjør for dette. Komiteen noterer seg videre
at regjeringen arbeider for økt humanitær tilgang for sivilbefolkningen,
og at mer enn 274 mill. kroner ble gitt i nødhjelp i 2017.
Komiteen merker seg at utenriksministeren
i sitt brev forsikrer om at søknader om eksport av forsvarsmateriell
til landene som deltar i den Saudi-Arabia-ledede koalisjonen, undergår
grundige og individuelle vurderinger i henhold til Utenriksdepartementets
retningslinjer. Disse er forankret i Stortingets vedtak av 1959
og 1997.
Komiteen merker seg at utenriksministeren
skriver at dersom det fastslås fra autoritativt hold at et lands styrker
ikke opptrer i tråd med krigens folkerett, vil salg av våpen og
ammunisjon til landet være utelukket.
Komiteen noterer seg at praksis
har vært at stater som intervenerer i et annet land etter samtykke
fra landets lovlige myndigheter, ikke anses omfattet av 1959-vedtaket.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, noterer seg at denne praksisen er
godkjent av Stortinget gjennom de årlige meldingene om eksport av
forsvarsmateriell.
Komiteen viser
til at Utenriksdepartementets retningslinjer krever myndighetsbekreftet
sluttbrukererklæring ved eksport av våpen og ammunisjon
(A-materiell) til Kuwait, FAE, Qatar og Oman. Saudi-Arabia kan kun
motta B-materiell.
Komiteen merker seg at både
utenriksministeren i sitt brev og ulike høringsinstanser understreket
at det ikke foreligger informasjon som tilsier at norsk forsvarsmateriell
er brukt i krigføringen i Jemen, og at oppholdet i eksport til FAE
i 2016 kun var et «føre-var»-tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet peker på at Utenriksdepartementet
besluttet å suspendere gyldige lisenser for A-materiell (våpen og
ammunisjon) til De forente arabiske emirater 19. desember 2017.
Avgjørelsen ble gjort etter en helhetlig vurdering av situasjonen
i Jemen og av den økende risikoen knyttet til De forente arabiske
emiraters militære engasjement i Jemen. Disse medlemmer viser til at
det ikke foreligger dokumentasjon på at norske våpen og ammunisjon
er benyttet i Jemen, og at beslutningen er uttrykk for en streng
«føre var»-linje.
Komiteen understreker
at hvis Norge skal ha en levedyktig forsvars- og sikkerhetsindustri,
krever dette at bedriftene har tydelige og forutsigbare vilkår og
rammer for eksport. Komiteen mener
at Utenriksdepartementet har den beste ekspertise tilgjengelig for
å kunne vurdere situasjonen i de enkelte land der Norge eksporterer
forsvarsmateriell, forankret i Stortingets vedtak og departementets
retningslinjer.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til sine respektive merknader
til den årlige stortingsmeldingen om eksport av forsvarsmateriell,
Meld. St. 5 (2017–2018).
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre understreker at det
er Stortinget som vedtar eksportkontrollregelverket for strategiske
varer, men at det er Utenriksdepartementet som er bemyndiget til
å tolke og praktisere regelverket (jf. kgl.res. av 18. desember
1987). Disse medlemmer mener
det vil bryte med forvaltningsprinsippene dersom Stortinget skulle
detaljstyre Utenriksdepartementet når det gjelder eksportlisens
til enkeltland. En slik praksis vil også gjøre praktiseringen av
regelverket tilfeldig og lite forutsigbar.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til den brutale krigen
som foregår i Jemen, mellom den anerkjente presidenten Hadi på den ene
siden og flere væpnede grupper på den andre. Konflikten startet
i etterkant av maktovertakelsen fra president Saleh, som ble styrtet
i opprørsbølgen i 2011. Houthi-militsen utnyttet kaoset etter maktskiftet
og utfordret den anerkjente presidenten Hadi. Krigen har ingen seierherrer,
og Jemen er i dag omtrent delt på midten, hvor houthi-militsen dominerer
i nordvest inkludert Sanaa, og Hadi i sørøst med Aden som base. Samtidig
vokser også ekstreme jihadistgrupper som IS og al-Qaida, som stadig
utfører angrep, spesielt i Aden.
Dette medlem viser til at konflikten
også har ført til en alvorlig humanitær krise, som FN nå omtaler som
den verste i organisasjonens historie. Den sivile lidelsen i Jemen
er både grunnet direkte voldshandlinger og matmangel og internflukt.
Dette medlem viser til at det
er flere krigførende parter. En koalisjon av gulf-arabiske stater
ledet av Saudi-Arabia, startet våren 2015 luftangrep med mål om
å gjeninnsette Hadis regjering. De har fått logistisk støtte av
Frankrike, USA og Storbritannia. I tillegg føres en maritim blokade
mot houthi-kontrollerte byer på kysten mot Rødehavet. Siden krigen
brøt ut, er det estimert at minst 5 000 mennesker er blitt drept
i luftangrepene og 9 000 skadet. Det virkelige antallet døde og
skadde antas å være mye høyere.
Dette medlem merker seg at
den saudiledede koalisjonen er ført opp på den endelige listen i
FNs generalsekretærs rapport om barn og væpnede konflikter, over
parter som begår grove forbrytelser. I rapporten, som kartlegger
de seks grove forbrytelsene mot barn i væpnede konflikter i 2016,
står koalisjonen oppført for å ha drept og lemlestet barn (killing
and maiming of children) og for angrep mot skoler og sykehus.
Dette medlem merker seg videre
at FNs høykommissær for menneskerettigheter har oppnevnt en ekspertgruppe
som skal undersøke brudd på menneskerettighetene i Jemen.
Dette medlem er svært bekymret
for den humanitære situasjonen i Jemen. I sin globale nødhjelpsappell
for 2018 skriver FN at 22,5 millioner mennesker i Jemen trenger
humanitær assistanse. 8,5 millioner mennesker er akutt matusikre
– de vet ikke hvor neste måltid kommer fra – en økning på 24 prosent
fra 2017. Antallet barn som lider av akutt og alvorlig feilernæring, har
økt med 200 prosent siden 2014. Redd Barna anslår at 130 jemenittiske
barn under fem år dør daglig – 50 000 barn i hele 2017 – som følge
av sult og sykdom. Verdens Helseorganisasjon (WHO) melder om over
en million tilfeller av kolera. Det er også registrert flere hundre
tilfeller av difteri, en smittsom og dødelig sykdom som tidligere
har vært tilnærmet utryddet globalt.
Dette medlem er videre sterkt
kritisk til de uakseptable virkemidlene som benyttes av alle de
krigførende partene. Situasjonen i visse deler av Jemen, spesielt
hovedstadsområdet, ble forverret etter houthi-opprørernes drap på
tidligere president Saleh og de påfølgende stridighetene mellom
houthi- og Saleh-lojale styrker. Koalisjonens flyangrep har også
tiltatt i styrke den siste tiden. FNs nødhjelpssjef Mark Lowcock
uttalte 5. januar 2018 at flyangrep utført av den saudiledede koalisjonen,
har tiltatt i desember 2017 og januar 2018. I november trappet den
saudi ledede koalisjonen opp sin blokade av Jemen og nektet humanitær
import av livsnødvendige varer. FN advarte om at en vedvarende blokade
vil føre landet ut i hungersnød.
Dette medlem gir sin støtte
til regjeringens beslutning 19. desember 2017 om å stanse eksport
av våpen og ammunisjon til De forente arabiske emirater, og å heve
terskelen for eksport av B-materiell og flerbruksvarer til landet. Dette medlem vil
også be regjeringen fortløpende informere Stortinget dersom Utenriksdepartementet
gjør endringer i denne praksisen.
Dette medlem merker seg at
beslutningen om å stanse eksport av A-materiell foreløpig kun omfatter
ett av landene i koalisjonen. Norge solgte i 2016 A-materiell til
både Jordan og Kuwait, som begge listes opp av FN som koalisjonsmedlemmer,
og det er videre registrert salg av B-materiell og flerbruksvarer
til flere av landene i koalisjonen. Dette medlem vil derfor be
regjeringen utvide den midlertidige stansen til å gjelde alle landene
i den saudi ledede koalisjonen, og til å gjelde både A- og B-materiell
og flerbruksvarer.
Dette medlem ønsker en gjennomgang
av eksporten som har funnet sted siden mars 2015, for å bringe klarhet
i hvorvidt norske strategiske varer har blitt brukt i krigføringen
i Jemen, og om de kan ha lagt til rette for eller blitt brukt på
en måte som bryter internasjonal humanitærrett og krigens regler. Dette medlem vil
understreke at norske myndigheter har et selvstendig ansvar for
å sikre at norske strategiske varer ikke benyttes i strid med internasjonal
humanitær rett eller for å begå krigsforbrytelser. Regjeringen har
uttalt at det ikke finnes dokumentasjon på at dette har funnet sted. Samtidig
har regjeringen i to omganger holdt tilbake eksport av ammunisjon
til De forente arabiske emirater etter en vurdering av at det kan
være en risiko for at varene er blitt brukt i angrep i Jemen.
Dette medlem viser til de alvorlige
anklagene som er kommet fram om brudd på internasjonal humanitær
rett i konflikten, begått av alle krigende parter. I en rapport
fra FNs ekspertpanel for Jemen fra januar 2016 kom det frem at det
til da var 119 dokumenterte brudd på internasjonal humanitær lov
utført av koalisjonen. Ekspertpanelets andre rapport fra januar
2017 dokumenterer ytterligere brudd på internasjonal humanitærrett
fra alle parter. I januar 2016 uttrykte FNs generalsekretær Ban
Ki-Moon bekymring for bruk av klasebomber i Jemen, noe som kan være
en krigsforbrytelse. I FNs ekspertpanels rapport fra januar 2017
er denne informasjonen ettergått, og panelet fant dokumentasjonen
om bruk av klasebomber «nøyaktig, svært troverdig og overbevisende».
Dette medlem er sterkt kritisk
til de uakseptable virkemidlene som benyttes av alle de krigførende
partene. FNs nødhjelpssjef Mark Lowcock uttalte den 5. januar 2018
at flyangrep utført av den saudi-ledede koalisjonen, har tiltatt
i desember 2017 og januar 2018. I november trappet den saudi ledede
koalisjonen også opp sin blokade av Jemen, og den har nektet humanitær import
av livsnødvendige varer. FN advarte om at en vedvarende blokade
vil føre landet ut i hungersnød.
Dette medlem viser til at barn
er spesielt hardt rammet i konflikten. Væpnede grupper har rekruttert barnesoldater,
og alle sider i konflikten har blokkert tilgangen til grunnleggende
varer. Skoler, begravelser og sykehus har vært mål for bombetokt.
FNs generalsekretærs årlige rapport om barn og væpnede konflikter
viser til at SLC i 2016 var ansvarlig for halvparten av barna som
ble drept eller skadet, og for 73 prosent av angrep mot skoler og
sykehus. I 2016 inkluderte den årlige rapporten fem parter i konflikten
i Jemen på FNs «svarteliste» over land som begår alvorlige overgrep
mot barn: houthi-militsen, al-Qaida på den arabiske halvøy, regjeringsstyrkene,
proregjeringsmilitser og den saudiledede koalisjonen (SLC). Etter
bare noen dager ble SLC fjernet fra listen. Dette medlem merker seg at
SLC i 2017 igjen er oppført for å ha drept og lemlestet barn, og
for angrep mot skoler og sykehus.
Dette medlem mener Norge aktivt
må støtte opp om generalsekretærens beslutning, og fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen aktivt støtte opp om beslutningen om at landene
i militærkoalisjonen som intervenerer i Jemen, føres opp på FNs
liste over land og parter som begår lovbrudd mot barn i væpnede
konflikter.»
Dette medlem mener
Norge bør arbeide for å holde alle parter ansvarlige for brudd på
internasjonal humanitær rett og menneskerettighetene. Den 29. september
2017 vedtok FNs menneskerettsråd en resolusjon som inkluderer opprettelsen
av en internasjonal, uavhengig gruppe av eksperter som skal granske brudd
på humanitærretten i Jemen.
Dette medlem mener Norge bør
støtte opprettelsen av og arbeidet til denne gruppen, både politisk
og økonomisk.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen støtte opprettelsen av og arbeidet til gruppen av
internasjonale og regionale eksperter som har fått mandat til å
undersøke alle brudd på internasjonal humanitærrett i Jemen, både politisk
og økonomisk.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Norge de siste
årene har eksportert våpen, forsvarsmateriell og flerbruksvarer
til flere av landene som deltar i den intervenerende koalisjonen.
Meld. St. 36 (2015–2016) om eksport av forsvarsmateriell, jf. Innst.
54 S (2016–2017), viste at Norge i 2015 solgte A-materiell både
til Kuwait og De forente arabiske emirater (FAE) og B-materiell
til Saudi-Arabia. Dette
medlem viser også til at i Meld St. 5 (2017–2018) framgår
det at eksporten av forsvarsmateriell og strategiske varer til landene
i koalisjonen er mer enn firedoblet siden 2014, og at norsk eksport
til disse landene nå utgjør 8,2 prosent av den totale eksporten.
Dette inkluderer eksport av A-materiell til FAE og Kuwait, B-materiell
til FAE, Jordan, Kuwait og Saudi Arabia og flerbruksmateriell til
Egypt, Jordan, Kuwait og Saudi Arabia.
Dette medlem viser til eksporten
av ammunisjon til FAE, som regjeringen i april 2016 opplyste var midlertidig
stanset fra januar 2016 som uttrykk for et «føre-var»-prinsipp.
I august 2017 ble det kjent at Norge igjen har gjenopptatt eksporten
av ammunisjon til FAE, med virkning fra mars 2017. Så, i januar
2018, meldte UD at denne eksporten igjen er stanset. Dette medlem støtter
eksportstansen og mener videre at regjeringen bør holde Stortinget
orientert om endringer i eksportpraksis i denne saken.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen holde Stortinget fortløpende orientert om endringer
i eksporten til landene i den saudiledede koalisjonen som intervenerer
i Jemen.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
videre til Norges forpliktelse til ikke å selge våpen eller ammunisjon
som kan brukes til å begå krigsforbrytelser, gjennom Arms Trade
Treaty (ATT):
«Eksportørstaten
skal i sin forhåndsvurdering også ta hensyn til risikoen for at
våpeneksporten kan bli brukt til å gjennomføre alvorlig kjønnsbasert
vold eller vold mot kvinner og barn.»
Dette medlem viser
også til at Norge er bundet av EUs kriterium 3 for våpeneksport,
som sier at stater skal
«avstå
fra å utstede eksportlisens når det åpenbart er fare for at den
militære teknologien eller det militære utstyret som skal eksporteres,
kan bli brukt til å begå alvorlige brudd på internasjonal humanitærrett».
I svar
på skriftlig spørsmål nr. 1503 (2016–2017) fra representanten Bård
Vegar Solhjell om utenriksministeren kan garantere at ikke noe norsk
forsvarsmateriell som eksporteres til landene som deltar i den saudiledede
koalisjonen, blir brukt som en del av krigføringen i Jemen, svarer
utenriksministeren:
«Utenriksdepartementet
praktiserer i disse sakene en «føre var»-linje. Det innebærer at
departementets vurdering av risiko er ytterligere styrket. Dersom
det i en sak vurderes å foreligge en uakseptabel risiko for bruk
som ikke er forenlig med retningslinjene, vil eksport avslås.
Utenriksdepartementet
har ingen informasjon om at materiell fra Norge er brukt i Jemen.»
Dette medlem mener uttalelsene
fra utenriksministeren er uklare med hensyn til hva man har gjort for
å forsikre seg om at norsk forsvarsmateriell ikke brukes i Jemen,
og merker seg videre at statsråden ikke vil garantere for at ikke
noe norsk materiell er blitt brukt i krigen. Forslagsstillerne mener
at det er vanskelig å forstå hvordan en «føre-var-linje» kan være
forenlig med fortsatt eksport. Bevisbyrden må ligge på eksportør
for å garantere at norsk militært materiell ikke blir brukt i denne
brutale krigen, hvor det er dokumenterte brudd på humanitærretten
og anklager om krigsforbrytelser.
Dette medlem viser videre
til regjeringens erklæring fra 1959 om våpeneksport, som fastslår:
«at Norge
ikke tillater salg av våpen og ammunisjon til områder hvor det er
krig eller krig truer, eller til land hvor det er borgerkrig».
Stortingets
vedtak fra samme år sier:
«Stortinget
tar til etterretning den erklæring Statsministeren på vegne av Regjeringen
har lagt frem. Stortinget vil sterkt understreke at eksport av våpen
og ammunisjon fra Norge bare må skje etter en omhyggelig vurdering
av de uten- og innenrikspolitiske forhold i vedkommende område.
Denne vurdering må etter Stortingets mening være avgjørende for
om eksport skal finne sted.»
Dette medlem viser
til at det kun er ved ulovlig krig at det er forbudt å selge våpen
og ammunisjon. Dette
medlem viser til at dette verken framkommer eksplisitt i regjeringserklæringen
eller i Stortingets vedtak. Derfor mener dette medlem at vedtaket også må
omfatte forbud mot salg av våpen og ammunisjon til land som deltar
i konflikter hvor det begås krigsforbrytelser, slik som i Jemen.
Både på grunnlag
av Norges forpliktelse til ikke å selge våpen eller ammunisjon som
kan brukes til å begå krigsforbrytelser, og forbudet mot salg av
våpen og ammunisjon til land som deltar i konflikter hvor det begås krigsforbrytelser,
mener dette medlem at
eksporten av militært materiell til landene i SLC må stanses. Videre må
eksporten som har funnet sted, granskes for å se om norsk materiell
kan ha endt opp i konflikten.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak som gjennomgår
den norske eksporten (inkludert reeksport) som har funnet sted til landene
i koalisjonen siden intervensjonen i Jemen startet, og gjøre rede
for hvordan Norge har sikret at norsk forsvarsmateriell ikke har
bidratt til brudd på humanitærretten.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen stanse eksport av våpen og forsvarsmateriell til
Saudi-Arabia og de andre landene som deltar i den saudiledede koalisjonen
som intervenerer i Jemen.»
«Stortinget
ber regjeringen stanse eksport av flerbruksvarer til landene som
deltar i koalisjonen som intervenerer i Jemen.»