Kostnadsramme for IC-prosjektet
Sandbukta–Moss–Såstad på Østfoldbanen
Komiteen merker seg at prosjektet
foreslås startet opp i 2018 innenfor en foreslått styringsramme
på 8 676 mill. kroner og en kostnadsramme på 9 502 mill. kroner.
Komiteen viser til at prosjektet
omfatter vel 10 km dobbeltsporet jernbane, av dette ca. 5 km i tunnel
og kulvert, dagsoner, ny stasjon i Moss, anlegg for vending av tog
og arbeid for å legge til rette for å koble til nytt havnespor.
Videre viser komiteen til
at prosjektet går gjennom sentrum av Moss, og at utbyggingen er
en vesentlig forutsetning for å øke tilbudet på Østfoldbanen sør
for Ski. Følgelig er utbyggingen et premiss for å realisere potensialet
for tilbudsforbedringer som det pågående Follobaneprosjektet gir.
Komiteen viser til at prosjektet
har vært til ekstern kvalitetssikring i regi av Bane NOR SFs egen
ordning med kvalitetssikring. Ekstern kvalitetssikrer tilrår en
kostnadsramme på 9 956 mill. kroner med en styringsramme på 9 130
mill. kroner. Videre viser komiteen til at Jernbanedirektoratet
og Bane NOR SF har gjennomgått prosjektet for å identifisere ytterligere innsparinger,
noe som til sammen har redusert kostnads- og styringsrammen med
454 mill. kroner. Komiteen merker
seg at reguleringsplanen i Moss ble endelig fastsatt i 2017, og
hovedarbeidet starter etter planen tidlig i 2019, med sikte på at
nye spor kan tas i bruk i desember 2024.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at partiet gjennom alle år
primært har ønsket et annet trasévalg for jernbanen gjennom Østfold,
også for traseen Sandbukta–Moss–Såstad. Disse medlemmer registrerer
at det er og har vært et annet flertall for dette trasévalget over
lang tid, og forholder seg derfor til flertallets trasévalg.