Søk

Innhold

1. Sammendrag

I denne proposisjonen legger Kulturdepartementet fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2017.

1.1 Kap. 315 Frivillighetsformål

Post 21 Forskning og utredning

Overføringsfullmakt til 2018

Utredningsoppdrag knyttet til arbeidet med frivillighetsmeldingen er forskjøvet noe i tid. På denne bakgrunn foreslår departementet at posten tilføyes stikkordet «kan overføres» i 2017, jf. forslag til vedtak II.

Post 87 Tilskudd til X Games

Tilskudd i 2017 til X Games 2018 – overføringsfullmakt til 2018

Stortinget vedtok i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2017 å bevilge et tilskudd på 18 mill. kroner til X Games 2018, jf. Innst. 401 S (2016–2017).

Departementet har ennå ikke mottatt endelig bekreftelse på at forutsetningene satt av Stortinget er møtt for arrangementet i 2018. Departementet foreslår derfor at bevilgningen i 2017 tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak II.

1.2 Kap. 321 Kunstnerøkonomi

Post 75 Vederlagsordninger

Departementet foreslår at bevilgningen på posten økes med 1,1 mill. kroner mot tilsvarende innsparing på kap. 325 post 21, jf. omtale nedenfor.

1.3 Kap. 323 Musikk og scenekunst

Post 1 Driftsutgifter

I premieanslagene var det ikke tatt tilstrekkelig hensyn til Riksteatrets skiftende turnévirksomhet. Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 0,8 mill. kroner.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Posten omfatter utgifter til Riksteatrets turnévirksomhet. Kulturdepartementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 7,5 mill. kroner mot tilsvarende økning i inntektsbevilgningen på kap. 3323 post 2, jf. omtale nedenfor.

1.4 Kap. 325 Allmenne kulturformål

Post 21 Forskning, utredning og spesielle driftsutgifter, kan overføres

Kulturdepartementet foreslår å redusere bevilgningen med 1,1 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 321 post 75, jf. omtale ovenfor.

Post 75 EUs program for kultur- og audiovisuell sektor m.m., kan overføres

For 2017 vil utgiftene bli lavere enn forventet. Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 1 mill. kroner for å dekke merutgifter på kap. 326 post 1, jf. omtale nedenfor.

1.5 Kap. 326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål

Post 1 Driftsutgifter

Virksomhetene på posten, særlig Nasjonalbiblioteket, forventer høyere utgifter i 2017 enn opprinnelig budsjettert, hovedsaklig som følge av økte inntekter. Departementet foreslår derfor å øke bevilgningen på posten med 11 mill. kroner mot en økning på 10 mill. kroner i inntektsbevilgningen på kap. 3326 post 1, jf. omtale nedenfor, og 1 mill. kroner ved tilsvarende innsparing på kap. 325 post 75, jf. omtale ovenfor.

1.6 Kap. 329 Arkivformål

Post 1 Driftsutgifter

Arkivverket forventer høyere utgifter i 2017 enn opprinnelig budsjettert som følge av økte inntekter. Kulturdepartementet foreslår derfor å øke bevilgningen på posten med 4,5 mill. kroner mot tilsvarende økning i inntektsbevilgningen på kap. 3329 post 1, jf. omtale nedenfor.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres

Med bakgrunn i at det forventes lavere inntekter enn budsjettert i 2017, foreslår departementet å redusere bevilgningen på posten med 1,5 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon i inntektsbevilgningen på kap. 3329 post 2, jf. omtale nedenfor.

1.7 Kap. 334 Film- og medieformål

Post 78 Ymse faste tiltak

I 2017 blir utgiftene til kontingenter til internasjonale organisasjoner noe lavere enn forventet som følge av endringer i valutakurs. Kulturdepartementet foreslår derfor å redusere bevilgningen på posten med 850 000 kroner mot tilsvarende reduksjon av inntektsbevilgningen på kap. 3334 post 1, jf. omtale nedenfor.

1.8 Kap. 342 Nidaros domkirke m.m.

Post 1 Driftsutgifter

Nidaros domkirke forventer høyere utgifter i 2017 enn opprinnelig budsjettert som følge av økte inntekter. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på posten med 11 mill. kroner mot tilsvarende økning i inntektsbevilgningen på kap. 3342, post 1 og post 2, jf. omtale nedenfor.

Post 60 Rentekompensasjon – kirkebygg, kan overføres

På bakgrunn av årets rente og tilsagn om rentekompensasjon gitt inneværende år, har Husbanken beregnet utgiftene i 2017 til å bli lavere enn budsjettert. Kulturdepartementet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på posten med 2 mill. kroner.

1.9 Kap. 3323 Musikk og scenekunst

Post 2 Billett- og salgsinntekter m.m.

Riksteatret forventer økte billettinntekter som følge av høyere besøkstall enn forventet. Departementet foreslår at bevilgningen på posten økes med 7,5 mill. kroner mot tilsvarende økning av bevilgningen under kap. 323 post 21.

1.10 Kap. 3326 Språk-, litteratur- og bibliotekformål

Post 1 Ymse inntekter

Som følge av ekstraordinære salgsinntekter for Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek og inntekter for Nasjonalbiblioteket ved å forvalte spillemidler på bibliotekfeltet blir inntektene på posten høyere enn budsjettert. Bevilgningen på posten foreslås på denne bakgrunn økt med 10 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 326 post 1, jf. omtale over.

1.11 Kap. 3329 Arkivformål

Post 1 Ymse inntekter

Som følge av økte husleieinntekter til Arkivverket og oppgjør for arbeid utført for Skattedirektoratet blir inntektene på posten høyere enn budsjettert.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 4,5 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 329 post 1.

Post 2 Inntekter ved oppdrag

Oppdragsinntektene for Arkivverket ved drift av interimsorganisasjonen Norsk helsearkiv forventes å bli noe lavere enn budsjettert.

Kulturdepartementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 1,5 mill. kroner mot tilsvarende reduksjon på kap. 329 post 21.

1.12 Kap. 3334 Film- og medieformål

Post 1 Ymse inntekter

Inntektene til Norsk filminstitutt ved digital distribusjon av filmarven er vesentlig lavere enn ved salg av fysiske eksemplarer (dvd).

Departementet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen på posten med 850 000 kroner mot tilsvarende innsparing på kap. 334 post 78, jf. omtale ovenfor.

1.13 Kap. 3342 Nidaros domkirke m.m.

Post 1 Ymse inntekter

Som følge av økte billettpriser og økt publikumstilstrømning blir inntektene høyere enn budsjettert.

Departementet foreslår at bevilgningen på posten økes med 10 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 342 post 1, jf. omtale over.

Post 2 Leieinntekter m.m

Økt utleieaktivitet innebærer at inntektene forventes å bli høyere enn budsjettert.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 1 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 342 post 1, jf. omtale over.

1.14 Andre saker

Tilskudd til tiltak mot barnefattigdom på frivillighetsfeltet

På Kulturdepartementets budsjett er det på kap. 315 post 76 satt av midler til tiltak som bidrar til at barn og unge fra inntektsfattige familier kan delta i organiserte fritidsaktiviteter sammen med jevnaldrende. Bevilgningen på posten utgjør 10,2 mill. kroner i 2017.

Tilskuddene er fordelt på tiltak i følgende organisasjoner:

  • KS: 2 000 000 kroner

  • Frivillighet Norge: 1 000 000 kroner

  • Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner: 550 000 kroner

  • Redd Barna: 1 690 000 kroner

  • Landsforeningen Ungdom og Fritid: 850 000 kroner

  • Nasjonal dugnad mot barnefattigdom og utenforskap blant barn og unge, ved Norges KFUK-KFUM: 3 585 000 kroner

Fullmakt til å foreta korreksjon i statsregnskapet – Kulturdepartementet

Fra 1. januar 2017 ble tidligere statskirkelige virksomheter, bl.a. Kirkerådet, bispedømmerådene og prestetjenesten, skilt ut fra statsforvaltningen og etablert som et eget rettssubjekt, Den norske kirke.

I arbeidet med åpningsbalansen har Kulturdepartementet, i dialog med Kirkerådet, tatt stilling til hvilke eiendeler, fordringer og gjeldsposter som skal overføres rettssubjektet. Forskuddsinnbetalinger som det ikke har vært mulig å identifisere utgiftsforpliktelser ved, er ikke utbetalt til rettssubjektet. Disse utgjør samlet sett om lag 1,6 mill. kroner og inngår derfor nå i Kulturdepartementets mellomværende og utgjør ingen reell forpliktelse for Kulturdepartementet eller de tidligere statskirkelige forvaltningsorganer.

Det foreslås på denne bakgrunn at nevnte saldo på rundt 1,6 mill. kroner rettes opp ved at det gis fullmakt til å korrigere mellomværendet, jf. forslag til romertallsvedtak.