Spørsmål til Prop. 168 L (2016-2017)
- Endringer i folketrygdloven - Forenklinger i foreldrepengeordningen
Jeg viser til brev
av 8. november 2017 med spørsmål om Prop. 168 L (2016-2017) fra
Familie- og kulturkomiteen.
1.I proposisjonen kap. 5.3 vurderer
departementet den foreslåtte ordningen slik at bare et fåtall vil
komme dårligere ut, sammenlignet med gjeldende ordning. Det nevnes at
arbeids- og velferdsdirektoratets anslag er at forslaget mest sannsynlig
vil berøre rundt 100 familier hvert år. Hva kjennetegner disse familiene
når det gjelder til knytning til arbeidslivet og sosioøkonomisk
status? Det pekes videre i proposisjonen på at det nye regelverket
kan ramme fedres opptjeningsrett. Hva kjennetegner disse fedrene når
det gjelder sosioøkonomisk status og hvilke andre støtteordninger
enn foreldrestipend finnes for disse.
Forslaget
i proposisjonens kap. 5 gjelder forslag om en endring slik at beregningsgrunnlaget
må utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Dette
er en endring fra dagens bestemmelse som innebærer at opptjeningsgrunnlaget
må utgjøre minst en halv G. Forslaget henger sammen med endringer
i folketrygdloven kap. 8 (Prop 37 L (2016-2017)) om endringer i grunnlaget
for beregning av sykepenger, foreldrepenger mv.
Når det gjelder
den sosioøkonomiske statusen til familier og fedre som berøres av
endringsforslaget, er det krevende å finne grunnlaget for å gi et
presist svar. Det som er klart, er at forslaget kun har konsekvenser
for personer med en brutto årslønn på under ½ G, per 1. mai 2017
utgjør dette 46 817 kroner. Beløpet er med andre ord så lavt at
man kan slutte seg til på generelt grunnlag at dette dreier seg
om personer med en løs tilknytning til arbeidslivet, med ulike former
for deltidsarbeid. I proposisjonen har jeg trukket frem studenter, som
med stor grad av sikkerhet er blant de som berøres av endringen.
Ut over dette er det vanskelig å gi et presist svar på hvilke grupper
som vil berøres av endringen og deres sosioøkonomiske status. En
viktig årsak til dette er at Arbeids- og velferdsdirektoratet ikke
har informasjon om hvem som i fremtiden vil søke om foreldrepenger,
og hvordan den foreslåtte endringen vil slå ut for dem. Det ville
også være krevende å identifisere hvilke grupper blant de som allerede
har fått innvilget foreldrepenger, som ikke ville fått rett etter
den foreslåtte endringer og hvilke grupper som ville fått rett etter de foreslåtte
endringen, som ikke har rett etter dagens regler. Jeg vil likevel
påpeke at basert på beregninger fra direktoratet er det trolig få
familier som vil få avslag på krav om foreldrepenger med det nye
forslaget. Hvis beregningsgrunnlaget fastsettes til minst en halv
G, er det også sannsynlig at omregnet inntekt i opptjeningsperioden
ville ha vært minst en halv G på årsbasis.
Når det gjelder
mulige støtteordninger ut over foreldrestipend fra Statens Lånekasse,
vil det være de alminnelige ordningene for støtte til livsopphold
som kan være aktuelle. Dette må vurderes konkret i det enkelte tilfellet.
2.I proposisjonen kap. 6.3 sies
det at ordningen med å kunne ombestemme seg mht. mottak av foreldrepenger
eller engangsstønad, benyttes av svært få. Kan departementet gi
et anslag på hvor mange/få dette dreier seg om?
Arbeids-
og velferdsdirektoratet har opplyst at det dreier seg om et fåtall
saker. Anslaget som står i Prop. 168 L er det mest presise direktoratet
kan gi.
3.I proposisjonen kap. 11 beskrives
de økonomiske og administrative konsekvensene for NAV og arbeidsgivere. Hvilke
økonomiske konsekvenser vil det medføre for brukerne, spesielt for
dem som er nevnt i kap. 5.3 og 6.3, og som vil komme dårligere ut
enn ved dagens ordning.
I proposisjonens
kapittel 11 er de administrative og økonomiske konsekvensene for
NAV og for arbeidsgiverne vurdert. I samme kapittel fremkommer det
at konsekvenser av forslagene for brukerne er tatt inn i beskrivelsen
av hvert av forslagene. I proposisjonens kapittel 5.3 og 6.3 er
konsekvensen for brukerne beskrevet for de aktuelle forslagene,
men ikke tallfestet. Årsaken til at konsekvensene ikke er tallfestet
er også kommentert.
Forslaget om at
beregningsgrunnlaget minst må utgjøre halvparten av folketrygdens
grunnbeløp (5.3) antas å ha konsekvenser for svært få. Siden det
dreier seg om få tilfeller og det ifølge Arbeids- og velferdsdirektoratet
er vanskelig å si hvilke grupper det dreier seg om, har direktoratet
ikke tilstrekkelig grunnlag til å kunne gi et kvalifisert, tallfestet
anslag over de økonomiske konsekvensene for brukerne.
Økonomiske konsekvenser
av forslaget om å avvikle muligheten til å ombestemme seg om valget
mellom å velge engangsstønad eller foreldrepenger (6.3): Forslaget
har ikke negative økonomiske konsekvenser for brukerne, gitt at
foreldrene får tilstrekkelig informasjon til å kunne gjøre et informert
valg. Noe gode simuleringsløsninger skal legge til rette for.
Jeg vil understreke
at hovedformålet med endringsforslagene i Prop. 168 L ikke er å
stramme inn på hvem som kan få foreldrepenger eller dekningsgraden,
men å gjøre regelverket enklere.