«Valgloven § 13-1
(1) fastslår at alle som har stemmerett kan klage over forhold i
forbindelse med forberedelsen og gjennomføringen av stortingsvalget
i det fylket vedkommende er manntallsført. Klage må fremmes innen
sju dager etter valgdagen. De formelle vilkår for klage er oppfylt.
En klage kan tas
til følge dersom det er begått feil som antas å ha hatt betydning
for utfallet av valget. Valgloven § 13-3 83) fastsetter at Stortinget
skal kjenne stortingsvalget i en kommune eller fylke ugyldig hvis
det er begått feil som antas å ha hatt innflytelse på utfallet av valget,
og som det ikke er mulig å rette.
Departementet har
følgende kommentarer til det forhold som tas opp i klagen:
I henhold til valgloven
§ 9-3 er det valgstyret som bestemmer hvor stemmegivningen skal
foregå. Stemmegivningen skal foregå i egnet og tilgjengelig lokale,
og velgerne skal kunne ta seg inn i valglokalene uten hjelp. Det
forutsettes at valglokalet er tilgjengelig for alle, med mindre
særlige grunner foreligger som gjør det nødvendig at valget gjennomføres
i et annet lokale.
I valghåndboken kapittel
12.4 trekkes det frem at når valgstyret skal bestemme hvor stemmegivningen skal
foregå, må det legges avgjørende vekt på hensynet til velgerne.
Departementet har
ikke informasjon som tilsier at det nevnte valglokalet i Kristiansand
kommune ikke er et egnet og tilgjengelig lokale.
Departementet vil
understreke at ingen skal utelukkes fra å stemme på grunn av manglende
tilgjengelighet i valglokaler. Dersom en velger ikke har anledning
til å ta seg inn i et valglokale, kan vedkommende avgi stemme til
to stemmemottakere umiddelbart utenfor valglokalet, jf. valgloven
§ 9-6.
Departementet forutsetter
at valgstyret foretok en grundig vurdering av aktuelle valglokaler
i forkant av avgjørelsen, og at dette igjen vil bli vurdert ved
neste valg.
Departementet anbefaler
at klagen ikke tas til følge.»