Klargjøring
av § 13
Reglementskomiteen
foreslo i sin rapport en endring i § 13 om sammensetningen av fagkomiteene.
Endringen gikk ut på at alle partigrupper som utgangspunkt skal
ha medlem i finanskomiteen, mens den tidligere plikten til å være
medlem av kontroll- og konstitusjonskomiteen ble foreslått erstattet
med en rett til å sitte i denne komiteen. Presidentskapet sluttet
seg til forslaget, med enkelte justeringer, jf. Innst. 487 S (2016–2017).
I forbindelse med
endringen kom imidlertid daværende § 13 annet ledd annet punktum
om at partigruppene «så langt som mulig» bør være «forholdsmessig
representert» i fagkomiteene, ved en feil ikke med i bestemmelsen. Presidentskapet foreslår
at regelen igjen tas inn i § 13.
Presidentskapet har i tillegg
blitt oppmerksom på enkelte tolkingsspørsmål som har oppstått for
så vidt gjelder § 13 og partigruppenes rett og plikt til å sitte
i ulike komiteer. Presidentskapet mener
at bestemmelsen bør justeres noe, slik at reglene for sammensetningen
av fagkomiteene kommer tydeligere frem.
§ 13 første ledd
slår fast at straks etter at valgkomiteen er nedsatt, oppnevner
den medlemmene til Stortingets fagkomiteer. Bestemmelsen understreker
valgkomiteens kompetanse, slik denne også er formulert i § 10. Presidentskapet foreslår
derfor en kort krysshenvisning til denne bestemmelsen.
Når det gjelder § 13
annet ledd, foreslår presidentskapet at
den generelle regelen om at partigruppene så langt som mulig bør
være forholdsmessig representert i fagkomiteene, alene skal utgjøre
§ 13 annet ledd.
Nåværende § 13 annet
ledd første punktum bestemmer at alle partigrupper skal ha et medlem
i finanskomiteen og har rett til å ha et medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen.
For partier som ikke er representert i alle komiteer, bestemmer
annet ledd annet punktum at valgkomiteen etter anmodning, og i særlige tilfeller,
kan fravike dette. To varianter er beskrevet: Man kan få unntak
fra å sitte i finanskomiteen (bokstav a), eller man kan få samtykke
til å sitte i en annen fagkomité samtidig som man sitter i finanskomiteen
(bokstav b).
Presidentskapet foreslår for
det første at bestemmelsen inntas som eget ledd, i § 13 tredje ledd.
På den måten får man tydelig frem at dette representerer et unntak
fra § 13 annet ledd. For det andre foreslås det at regelen utdypes
noe, slik at man unngår en eventuell tolkningstvil.
Presidentskapet viser til at
dersom valgkomiteen samtykker til at partiets medlem i finanskomiteen også
kan sitte i en annen fagkomité (bokstav b), får medlemmet dobbelt
komitémedlemskap. Ettersom det er bestemt at alle partigrupper har
rett til å være representert i kontroll- og konstitusjonskomiteen,
innebærer dette at en anmodning om å få sitte i kontroll- og konstitusjonskomiteen
i tillegg til finanskomiteen, alltid skal imøtekommes. Medlemskap
i finanskomiteen og i en av de øvrige fagkomiteene, derimot, krever
som utgangspunkt at det foreligger særlige grunner. Hva som skal anses
som «særlige grunner», er det opp til valgkomiteen å vurdere i det
enkelte tilfelle.
Presidentskapet viser videre
til at bestemmelsen slår fast at alle partigrupper har rett til
å være medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Retten innebærer
ikke bare at en partigruppe kan kreve medlemskap i denne komiteen,
men også en rett til å velge den bort. Med utgangspunkt i reglementskomiteens
forutsetninger vil et krav om å sitte i kontroll- og konstitusjonskomiteen
kunne medføre dobbelt komitémedlemskap. Det er imidlertid et vilkår
at det enten er partigruppens medlem i finanskomiteen eller medlemmet i
kontroll- og konstitusjonskomiteen som får et slikt dobbelt medlemskap.
Det er ikke åpnet for generelt å utvide adgangen til å inneha dobbelt
komitémedlemskap. Formålet med endringen i § 13 var å åpne opp for at
partigruppen kunne anmode om dobbelt komitémedlemskap enten for finanskomiteens
medlem eller for
kontroll- og konstitusjonskomiteens medlem. Presidentskapet viser her til
at dobbelt komitémedlemskap isolert sett fører til en bredere representasjon
enn det valgresultatet tilsier, og mener det er riktig å utvise tilbakeholdenhet
med å utvide denne adgangen.
Presidentskapet understreker
at ingen kan være medlem av mer enn to fagkomiteer. En partigruppe
med eksempelvis én representant kan som nevnt anmode om medlemskap
i finanskomiteen og en annen fagkomité. Dersom anmodningen gjelder
en annen fagkomité enn kontroll- og konstitusjonskomiteen, kan ikke
retten til å sitte i kontroll- og konstitusjonskomiteen tolkes så
vidt at mulighet for medlemskap i tre komiteer er til stede. For
å unngå tvil på dette punkt foreslås også dette presisert i § 13.
Det understrekes at regelen gjelder fagkomiteer etter § 12. Valgkomiteen
er ikke bundet av regelen dersom det eksempelvis skal oppnevnes
en særskilt komité etter § 18.
På denne bakgrunn
foreslår presidentskapet følgende
utforming av § 13 annet og tredje ledd:
«Alle partigrupper skal ha medlem i finanskomiteen og har rett
til å ha medlem i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Når det gjelder partigrupper som ikke er representert
i alle komiteer, kan valgkomiteen etter anmodning fra vedkommende
gruppe i særlige tilfeller gjøre unntak fra plikten til å være representert
i finanskomiteen. For disse partigruppene kan valgkomiteen også
samtykke til at enten finanskomiteens eller kontroll- og konstitusjonskomiteens
medlem også er medlem av en annen fagkomité. Ingen kan være medlem
av mer enn to komiteer.»
Nåværende
§ 13 tredje ledd slår fast at valgkomiteen gir Stortinget trykt
melding om oppnevnelsene. Presidentskapet foreslår ingen
endring i denne bestemmelsen, utover at den flyttes til nytt fjerde
ledd.