Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Lasse Juliussen, Hege Haukeland Liadal, og Sonja Mandt,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Thore
Vestby, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
representantforslag 139 S (2016–2017).
Forslagsstillerne
viser til arkivmeldingen, Meld. St. 7 (2012–2013) og behandlingen
av Innst. 243 S (2012–2013), og videre til behandlingen av Innst. 204
S (2015–2016), jf. Dokument 8:16 S (2015–2016), og statsrådens svarbrev
til komiteen, datert 29. februar 2016, knyttet til nevnte sak.
Forslagsstillerne
viser til en pågående omstillingsprosess i Arkivverket, og fremmer
tre forslag om henholdsvis endring av omstillingen, magasin og magasinbehov
og digitalisering for destruering.
Komiteen merker seg at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen den 9. mai 2017 (vedlegg) anbefaler
komiteen ikke å støtte de tre forslagene fra forslagsstillerne.
Komiteen merker seg at statsråden
mener at forslagsstillernes forslag 1 vil svekke Arkivverkets mulighet
for å håndtere de største utfordringene på arkivområdet, at det
vil føre til mindre enhetlig tjenestetilbud og til geografisk bestemte
forskjeller i oppfølgingen av lovpålagte plikter, at det vil bety
lav grad av ressursutnyttelse og lite kompetansedeling, og at det
vil være ressurskrevende å bygge opp kompetansemiljøer med overlappende
kompetanse på alle statsarkivene.
Komiteen merker seg at statsråden
mener at forslagsstillernes forslag 2 vil være arkivfaglig og økonomisk
uforsvarlig.
Komiteen merker seg at statsråden
mener at forslagsstillernes forslag 3 vil hindre digital bevaring av
papirdokumenter med dårlig holdbarhet, og at forslaget vil hindre
den planlagte etableringen av Arkivverkets helsearkiv på Tynset.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Meld. St. 7 (2012–2013) og målet for
en nasjonal arkivpolitikk som er formulert der. Disse medlemmer slutter seg
til målet om å etablere gode og tjenlige formidlings- og brukertjenester,
slik at samfunnet får informasjon om og tilgang til et bredt spektrum
av arkivmateriale uavhengig av hvor det er skapt.
Disse medlemmer viser til at
omorganiseringen i Arkivverket er gjennomført med tilslutning fra
arbeidstakerorganisasjonene. Disse medlemmer viser til at
ny organisasjonsstruktur gir mulighet for mer enhetlig tilsyn og
myndighetsutøvelse fra Arkivverket, og at en målsetting med omorganiseringen har
vært å ruste Arkivverket for å møte framtidas arkivutfordringer. Disse medlemmer vil
på generelt grunnlag uttale at omorganiseringer bør være faglig
fundert og bidra til reelle forbedringer i tjenesteproduksjonen,
ikke sentralisering og byråkratisering.
Disse medlemmer ser det ikke
som hensiktsmessig å gripe inn i interne prosesser gjennomført i
enighet med arbeidstakerorganisasjonene.
Disse medlemmer vil imidlertid
vise til at en forutsetning gjennom både behandlingen av arkivmeldingen
og Dokument 8:16 S (2015–2016) har vært at statsarkivene skal bestå
som egne enheter, og viser videre til at kulturministeren i brev
til komiteen 29. februar 2016 uttrykte at Riksarkivarens skisse
til omorganisering ville
«[ivareta] både behovet
for omstilling i etaten og representantforslaget om å opprettholde
og styrke statsarkivene.»
Videre uttalte statsråden
i debatten under Stortingets behandling av Innst. 204 S (2015–2016)
at
«Statsarkivene skal
beholdes med sin egen statsarkivar»,
og at
«Statsarkivaren skal
være leder for det enkelte statsarkiv.»
Disse medlemmer har merket
seg at det er delte oppfatninger om hvorvidt statsarkivarene i den nye
strukturen reelt sett er ledere av statsarkivene, i tråd med nevnte
forutsetninger.
Disse medlemmer mener at statsarkivene har
en viktig rolle å fylle i sine regioner, og at utøvelsen av denne
rollen betinger god lokal forankring, tilgjengelig og kompetent
personell og statsarkivarer som ivaretar en viss stedlig ledelse. Disse medlemmer viser
videre til innspill til komiteen av 17. mai 2017 fra Den norske
historiske forening, og støtter deres beskrivelse av statsarkivenes
viktige rolle for norsk historieforskning. Disse medlemmer mener at lokal
magasinkapasitet ved det enkelte statsarkiv er av stor betydning
for at statsarkivene skal kunne drive gode publikumstjenester, basert
på sin regionale kompetanse og innsamlet arkivmateriale fra den
aktuelle regionen.
Disse medlemmer viser til at
arbeidet med digitalisering av arkivmateriale er tid- og ressurskrevende,
men også nødvendig. Disse
medlemmer har merket seg at Riksrevisjonens undersøkelse av digitalisering
av kulturarven, viste at Arkivverket i undersøkelsesperioden ikke
har hatt en overordnet strategi for digitaliseringsarbeidet og heller
ikke en helhetlig prioritering av materialet som skal digitaliseres,
men at dette kom på plass i 2016. Disse medlemmer mener en forutsetning
for det videre digitaliseringsarbeidet må være at historisk bevaringsverdig
materiale ikke blir destruert selv om det er digitalisert. Disse medlemmer viser
videre til den viktige rollen nyetableringen av Norsk helsearkiv
på Tynset vil spille for digitalisering av pasientjournalarkiv.
Disse medlemmer viser til Innst.
204 S (2015–2016), hvor en samlet komité bemerket at
«komiteen er tilfreds
med (…) at en eventuell omorganisering vil bli lagt frem for Stortinget
på egnet måte»,
og videre til at
kulturministeren i sitt svar på spørsmål i Dokument nr. 15:985 (2016–2017)
uttalte at Prop. 1 S (2016–2017) Kulturdepartementet anses å være
departementets oppfølging av komiteens ønske om å bli forelagt en
eventuell omorganisering av Arkivverket. Disse medlemmer viser videre
til at nevnte proposisjon orienterer om at ny organisasjonsstruktur
er vedtatt, og at det ikke skrives noe om statsarkivenes og statsarkivarenes
rolle eller om hvilke konsekvenser omorganisering kan ha for Arkivverkets
regionale tilstedeværelse og aktive publikumstjenester.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til følgende
anmodningsvedtak i forbindelse med behandling av Innst. 14 S (2016–2017):
«Stortinget ber regjeringen
om at det igangsettes en revidering av arkivloven av 1999.»
Flertallet er kjent med at
arbeidet med å følge opp dette vedtaket er igangsatt, og at utvalget
som skal arbeide med dette også skal beskrive de viktigste utfordringer
og utviklingstrekk i arkivsektoren. Flertallet ønsker ikke å utsette
dette arbeidet ytterligere gjennom å vedta en ny utredning av samfunnets
arkivfunksjoner.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det er behov for en overordnet diskusjon
om arkivenes rolle og funksjon i det norske samfunnet, herunder
private arkiver, og mener det bør gjennomføres en bred arkivutredning
som omhandler blant annet de regionale arkivfunksjonene, digitalisering
og magasinbehov.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette en bred utredning av samfunnets arkivfunksjoner,
med særlig vekt på regionale arkivtjenester, nasjonalt samspill
og håndtering av digitale utfordringer.»