Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Freddy de Ruiter, Ruth Grung, Laila Gustavsen, Ingvild Kjerkol,
Tove Karoline Knutsen, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at Norge har en
generelt høy dekning av de fleste helsepersonellgrupper sammenliknet
med de andre nordiske landene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at Norge blant
annet har en god fastlegedekning, med relativt få innbyggere per fastlege
sammenliknet med andre land. Flertallet påpeker at fastlegestatistikken
viser at vi har lykkes med å rekruttere flere fastleger enn det
befolkningsveksten krever.
Samtidig
viser komiteen til
at det er tegn som tyder på at rekrutteringen til fastlegeyrket
er under press, noe også forslagsstillerne påpeker. Komiteen viser
til at det fremgår av representantforslaget at ifølge KS’ tabellrapport
om legetjenester i kommunene (2015), angir fire av ti kommuner at
de sliter med å rekruttere fastleger.
Komiteen viser til at helse-
og omsorgsministeren i sitt brev til komiteen i forbindelse med
behandlingen av representantforslaget peker på en rekke grep som
regjeringen har iverksatt som vil kunne bidra til økt rekruttering
av fastleger. Komiteen merker
seg at regjeringen bl.a. planlegger å gjennomføre en pilot med primærhelseteam.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at ved å legge
til rette for økte ressurser til en fastlegepraksis, kan mye av
arbeidet som i dag utføres av fastlegene, overtas av sykepleiere.
Komiteen viser
til at det i tillegg igjen skal etableres en tilskuddsordning for
rekruttering av fastleger og flere kompetansehevende tiltak i allmennlegetjenesten. Komiteen vil
likevel påpeke at det er kommunene som skal sørge for
tilstrekkelig legedekning for å oppfylle kravene som påligger kommunene
i fastlegeforskriften og annet regelverk.
Komiteen bemerker at fastlegene
har fått flere oppgaver de siste årene som følge av samhandlingsreformen,
samtidig som det er økende krav til attester fra ulike instanser.
Det er grunn til å se på hvilke oppgaver som skal tillegges fastlegene
og om noen oppgaver kan utgå eller overføres til andre yrkesgrupper.
Komiteen ser frem til evaluering
av forsøksprosjekt med primærhelseteam. Det er grunn til
å tro at gode primærhelseteam vil kunne bedre kvaliteten på tilbudet
til en del pasientgrupper, blant annet ved bedre oppfølging av kronikere.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet anser
det imidlertid for mindre sannsynlig at primærhelseteam vil føre
til en reduksjon i arbeidsmengden til fastlegene, og det vil således
ha liten innvirkning på rekrutteringsbehovet.
Komiteen mener
at det er både et statlig og kommunalt ansvar å legge til rette
for rekruttering av fastleger, og at slikt arbeid må gjenspeiles
gjennom både utdanning og lokale insentiver.
Komiteen er videre enig med
forslagsstillerne i at utdanningsstillinger kan være et godt virkemiddel for
å rekruttere flere leger til allmennmedisinen. Komiteen merker seg at det
pågår to prosjekter med utdanningsstillinger i allmennmedisin som
regjeringen gir sin støtte til.
Komiteen mener forslagsstillerne
tar opp viktige spørsmål knyttet til betydningen av grunnutdanningen
i medisin for rekruttering til primærhelsetjenesten. Utdanningen
må gjøre studentene forberedt på arbeidsoppgaver og arbeidsmetoder
i dagens og fremtidens helse- og omsorgstjenester, og komiteen merker
seg at Kunnskapsdepartementet har sendt på høring forslag til nytt
styringssystem for de helse- og sosialfaglige grunnutdanningene,
samt forslag til forskrift om felles rammeplan for disse utdanningene.
Komiteen mener at Norge har
en meget god primærmedisinsk tjeneste for befolkningen. Det skyldes
en god fastlegeordning og at Norge er ett av få land som har en
egen spesialitet for allmennmedisin som sikrer etterutdanning og
kvalitet i tjenesten. Allmennleger er de eneste legespesialistene
som må fornye spesialiteten hvert femte år. Det er behov for å justere
fastlegeordningen slik at den er tilpasset nye krav til samhandling
og koordinering. Komiteen viser
til Legeforeningen som fremhever at medisinstudenter møter allmennmedisin
svært sent i studiet, og at hele 50 prosent av norske medisinstudenter
utdannes i utlandet, hvor allmennmedisin som fag er gjennomgående
lite prioritert. Det er viktig at allmennmedisin styrkes med mer
undervisning og lengre praksisperioder. Det obligatoriske sykehusåret
under spesialistutdanningen er også en utfordring for rekruttering.
Legeforeningen påpeker at det er nødvendig med mer fleksibilitet
i gjennomføringen av sykehusåret, for å sikre mer forutsigbare arbeidsforhold
og for å bevare unge leger på vei inn i allmennmedisinen. Norsk
medisinstudentforening mener at de største utfordringene de opplever
med fastlegeordningen er små fagmiljøer og mye arbeid som gir lite
tilbake. De mener at skal pasientene i fremtiden møtes nærmere hjemmet,
må studentene møte pasientene hos fastlege, sykehjem, helsestasjoner
og legevakt. Det forutsetter en lovhjemmel av primærhelsetjenestens
plikt til å sørge for undervisning og opplæring av studenter, slik
det er hjemlet i spesialisthelsetjenesteloven. Finansiering må også
følge med og styrke veiledningskompetansen. Norsk medisinstudentforening
viser til at sykehusene får 500–600 millioner kroner i utdanningsmidler,
og at det er lite rapportering på hva disse midlene brukes til.
Flere utdanningssteder prøver ut satellittordninger for å gi studentene
erfaring med distriktmedisin. Det må forskes og satses mer på tverrprofesjonelt
samarbeid. Nasjonalt senter for distriktsmedisin (NSDM) mener at
fastleger må få kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste for å undervise
medisinstudenter, noe sykehusleger ikke trenger.
Både internasjonal
forskning og nasjonale erfaringer tilsier at kommuner og tjenester
utenfor de store tettstedene trenger bevisst tilrettelegging for
å rekruttere og beholde leger. En undersøkelse fra NSDM fra 2014
viser at hver femte kommune under 20 000 innbyggere mangler fastlege
eller legevaktslege og løser det med hyppige vikarstafetter. I kommuner
med mellom 2 000 og 3 000 innbyggere er gjennomsnittlig listelengde
for fasteleger på 915, reelt er tallet på 800, da det er ledige
plasser på åpne lister. I kommuner med over en times reisevei til
sykehus er gjennomsnittlig listestørrelse på 781, mens Oslo har
de lengste listene i landet. NSDM påpeker at det ikke er 0-lister
som bør etableres for å skape rom for flere fastleger, men nye lister
med pasienter som er rekruttert fra etablerte fastlegers lister.
Komiteen viser til at Legeforeningen
mener at utdanningsstillinger for allmennleger er nøkkelen til å
styrke rekrutteringen av flere fastleger i fremtiden. Kompleksiteten
i primærhelsetjenesten har vært økende som følge av samhandlingsreformen
og den medisinske utviklingen. For at unge leger skal være trygge
og gode forvaltere av portvokterrollen, er det nødvendig med god
veiledning i et faglig fellesskap. Kommunene har også et stort ansvar
for å tilpasse økonomiske rammevilkår og sikre fleksibilitet, slik at
flere nyutdannede velger fastlegeyrket. Rekrutteringsstillinger
på fast lønn vil gjøre overgangen lettere for mange. Det må initieres
flere nasjonale forsøk med utdanningsstillinger for allmennleger.
Prosjektet ALIS-Vest er et godt eksempel på en slik pilot, der flere
vestlandskommuner samarbeider om tilrettelegging for nyansatte leger
med god veiledning og praksis både i distriktskommune og by.
Norsk medisinstudentforening
er bekymret for at turnusordningen først og fremst rekrutterer til
sykehus, og mener det er nødvendig å se på endringer slik at kommunehelsetjeneste
sidestilles med sykehus. NSDM viser til at mange små kommuner har
erfart at turnusleger velger vekk kommuner de har inngått avtale
med til fordel for stillinger de får via Resttorget. De foreslår
derfor at det innføres en lengre karanteneordning, for å hindre
at det skal være så enkelt for leger å bryte avtaler og gi kommuner
større forutsigbarhet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til at Legeforeningen påpeker at listelengden for fastleger må reduseres.
Da fastlegeordningen ble innført i 2005, var 1 500 pasienter beregnet
til å være et årsverk. Ved utgangen av 2016 var det 4 746 lister
med gjennomsnitt på 1 111 innbyggere per liste. Disse medlemmer merker seg at
Legeforeningen mener det er riktig at fastleger gis ansvar for nye
medisinske oppgaver og koordinering på vegne av pasienten. NSDM
viser til at den økende arbeidsbyrden til fastleger gjør at de ikke
har kapasitet til å ta sine tilpliktede legevakter på toppen av
fulle arbeidsdager. De mener at samlet arbeidsbyrde på dagtid og
i legevakt må ligge til grunn når antallet fastleger i en kommune
beregnes. Ytterligere sentralisering av legevakter er ikke svaret
på arbeidsbelastningen som legevakt representerer for dagens fastleger.
NSMN foreslår også bevisst bruk av kvotering fra distriktskommuner.
Praksiskonsulentordningen
i Vestre Viken og en rekke enkeltstående fastleger har også sendt
gode høringsinnspill, og blant annet pekt på behov for justering
av takster og honorering.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme sak om hvordan man kan sikre god rekruttering
av leger til primærhelsetjenesten fremover. Saken må blant annet omhandle
hvordan man kan sikre at primærhelsetjeneste skal inkluderes i medisinstudiet
i fremtiden, samt opprettelse av flere utdanningsstillinger for
leger i spesialisering i allmennmedisin.»
Komiteen mener
det er behov for en evaluering av fastlegeordningen. Komiteen vil
særlig understreke de utfordringene en har ved at en så stor andel
av norske medisinerstudenter studerer i utlandet. I Helsedirektoratets
statusrapport om turnus for leger (IS 2403–01/2016) blir det sagt
at om denne utviklingen fortsetter, vil det om få år være flere
medisinerstudenter i utlandet enn i Norge. Komiteen vil derfor understreke
at med denne bakgrunnen vil behovet for utdanningsstillinger øke,
for å sikre at Norge utdanner egne leger, og at det rekrutteres
til alle delene i helsevesenet, også fastleger.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at det
i den sittende regjeringens regjeringserklæring heter at regjeringen
vil «[u]tarbeide en handlingsplan om tilgjengelighet, kvalitet og
kompetanse i fastlegetjenesten».
Disse medlemmer viser videre
til Senterpartiets representantforslag om tiltak for å styrke det akuttmedisinske
tilbudet utenfor sykehus, inkludert legevakt og ambulanse (Dokument
8:34 S (2016–2017), jf. Innst. 244 S (2016–2017)). Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti foreslo i behandlingen av denne saken at
det på bakgrunn av Akuttutvalgets rapport (NOU 2015:17) skal fremlegges
en handlingsplan for tilgjengelighet, kvalitet og kompetanse i fastlegetjenesten
og utredes en ordning med fastlønn og utvidet bruk av faste stillinger
i legevakt, og at legevakt blir en del av regulert arbeidstid. Forslagene
fikk i tillegg Sosialistisk Venstrepartis og Miljøpartiet De Grønnes
støtte.
Disse medlemmer viser til at
manglende rekruttering av fastleger og samtidig sentralisering av det
akuttmedisinske tilbudet i kommuner og helseforetak er viktige deler
av en trend hvor folkets helsetjeneste blir stadig mer sentralisert.
Det er helt grunnleggende velferdstilbud som sentraliseres, og disse medlemmer mener
utviklingen ikke kan fortsette. Parallelt med sentraliseringen som
særlig rammer distriktene, er det for få fastleger også i befolkningstette
områder, og mange steder er det svært lange fastlegelister. Disse medlemmer viser
til at det er kommet flere forslag til hvordan situasjonen kan bedres,
blant annet egen distriktstakst. Disse medlemmer mener slike
forslag må vurderes. Disse medlemmer er
enig med Legeforeningen som mener dagens grense på 2 500 pasienter
per fastlege er for høy og at det må innføres mindre listelengde.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, mener det haster å få tiltak på plass. I Aftenposten
8. mai 2017 skriver fylkeslegen i Sogn og Fjordane at Helse-Norge
ser annerledes ut i Sogn og Fjordane enn det gjør i byene, at det
alltid har vært vanskelig å rekruttere fastleger, men at nå står
hele systemet i fare for å bryte sammen. Flertallet deler bekymringen
over at det er få søkere til fastlegejobber mange steder, og at
det av søkerne er for få som tilfredsstiller kompetansekrav til
selvstendig legearbeid. Flertallet mener
at dersom det er politisk vilje, er det mulig å gjøre noe med dette.
Fylkeslegen viser til at utdanning lokalt gjør at flere blir værende.
Han peker på at av 240 ukers legestudier, pågår undervisning utenfor
universitetet i bare 25 uker. Fylkeslegen uttrykker:
«Vi må utdanne legane
der dei trengst. Vi blir sjuke der vi bur, ikkje på universitetssjukehusa.»
Flertallet vil påpeke at fastlegeordningen
og kvaliteten i legevakt henger nøye sammen. I Akuttutvalgets rapport
påpekes det at legevakten er det svakeste leddet i den akuttmedisinske
kjeden i Norge. Skal det gjøres noe med dette, må det være vilje
til å se på arbeidsforholdene for fastleger. Fylkeslegen i Sogn
og Fjordane peker på at da samhandlingsreformen ble innført, ble
det forespeilet flere fastlegestillinger, det ble også lagt flere
oppgaver til kommunene, og dermed til fastlegene. Denne utviklingen
er forsterket i årene etter. Etter fem år med fastlegeordningen
hadde legetallet økt i sykehus med 18 prosent, antallet fastleger
i landet med 12 prosent og i Sogn og Fjordane med 6 prosent. Arbeidsbelastningen
har med andre ord blitt større. Flertallet mener det må gjøres
nødvendige endringer i arbeidsforholdene for leger, og det må tas
høyde for endringer i legestanden, der unge leger i etableringsfasen trenger
rammer rundt arbeidslivet som er forenlig med familieliv.