Regjeringen peker
i meldingen på at den norske skolen er inne i en positiv utvikling,
men at det også er utfordringer. I arbeidet for å fremme lærelyst
og kvalitet i skolen vil regjeringen bygge videre på det grunnlaget
som er lagt gjennom Kunnskapsløftet, satsingene på lærernes kompetanse
og arbeidet med å fornye skolens læreplaner.
Viktige tiltak i
meldingen er å innføre en lovfestet plikt til tidlig innsats, styrket
kompetanse i spesialpedagogikk i skolen og høyere krav
til andelen pedagoger i barnehagen. Skoleleders kompetanse skal
styrkes. Regjeringen foreslår videre å innføre en nedre grense for
skolekvalitet. Blant indikatorene for å fastsette en nedre grense
er andelen elever som blir mobbet eller holdt utenfor, resultater
på nasjonale prøver i lesing og regning, og standpunkt- og eksamenskarakterer
i 10. klasse. Aktuelle kommuner skal få bistand fra et veilederkorps
av erfarne skolefolk. På sikt vil regjeringen vurdere å pålegge
kommuner med vedvarende svake resultater å motta hjelp og støtte
fra veilederkorpset. Endelig foreslås økt støtte til lokalt arbeid
med kvalitetsutvikling og et innovasjonsfond for utprøving av tiltak
og lokale forskningsprosjekter i skolen. Gjennom fylkesmannsembetene
skal det legges til rette for systematisk samarbeid mellom skole/kommuner
og universiteter/høyskoler.
For at barn og unge
skal ha lyst til å lære, være motiverte og oppleve mestring må alle
som har en rolle i utdanningssystemet, være preget av lærelyst. Alle
må ønske å lære av hverandre og ha rom og mulighet til å prøve,
feile og få til noe. Regjeringen vil anspore lærelyst, bidra til
mindre forskjeller skolene og kommunene imellom og øke kvaliteten
i skolen. Tydelige krav og forventninger skal stilles til lokale myndigheter.
Samtidig vil regjeringen
legge til rette for at kommuner og fylkeskommuner skal få handlingsrom til
å drive kvalitetsutvikling og finne løsninger tilpasset lokale behov.
Lærere og skoleledere skal få gode muligheter til å bygge og videreutvikle
profesjonelle fellesskap. Alle nytilsatte rektorer skal få tilbud
om utdanning i pedagogisk ledelse, og det skal finnes flere tilbud
om kompetanseutvikling for erfarne skoleledere. Regjeringen vil
oppnevne et utvalg som skal sikre at opplæringsloven ivaretar målene
og prinsippene for grunnopplæringen, og at lokale skolemyndigheter
har tilstrekkelig handlingsrom.
Regjeringen foreslår
strengere krav til tidlig innsats, bl.a. en lovfestet plikt for
skolene til å sørge for at elever som henger etter, får tilbud om
intensiv opplæring i lesing, skriving og regning på 1.–4. trinn, uten
at dette krever sakkyndig vurdering eller annen saksbehandling.
Det er skolene som skal avgjøre om elevene har behov for intensiv
opplæring og hvordan den best kan organiseres og gjennomføres. Videre
foreslås en plikt for skolen til å samarbeide med skolehelsetjeneste,
barnevern og andre velferdstjenester utenfor skolen, slik at elever
med ulike personlige, sosiale og emosjonelle vansker knyttet til
opplæringen får en mer helhetlig oppfølging.
Tidlig innsats starter
i barnehagen, og barnehagelærere er nøkkelen til en god utvikling.
Regjeringen vil derfor øke kravet til andel barnehagelærere fra
ca. 38 pst. i dag til ca. 44 pst. På sikt vil regjeringen vurdere
å skjerpe kompetansekravene ytterligere, bl.a. ut fra hvor mange
som blir utdannet og som blir i yrket.
Skoler og barnehager
må ha kompetanse og kapasitet til tidlig å finne ut hvem som vil
ha nytte av vedtak om spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning.
Her mangler det ofte kompetanse. Regjeringen vil vurdere å innføre
krav om at kommuner og eiere av friskoler må sørge for at alle skoler
på barnetrinnet har lærere eller andre ansatte med faglig fordypning
i spesialpedagogikk. Det skal videre vurderes å opprette et eget
tilbud om videreutdanning for lærere i spesialpedagogikk. En ekspertgruppe
skal oppnevnes for å gjennomgå spesialundervisningen i skolen.
Reell kvalitetsutvikling
av skolenes og lærernes praksis forutsetter langsiktighet. Forskning
antyder at skolereformer først får stor effekt på elevenes læring
sju til åtte år etter at de er innført. Regjeringen ønsker å legge
til rette for en statlig finansiering av kompetanseutvikling som
er forutsigbar og langsiktig. Det vil dermed ikke bli satt i gang
nye statlige og tematiske etterutdanningssatsinger i skolen.
For at den nye modellen
for kompetanseutvikling skal bli vellykket, er det avgjørende at
universiteter og høyskoler er med på å diskutere kompetansebehov,
gir råd om aktuelle tiltak og leverer innholdet i tiltakene. Midlene
i modellen skal brukes på en måte som styrker samarbeidet mellom
UH-sektoren og skolen. Større fagmiljøer som følge av strukturreformen
vil gjøre det enklere for institusjonene å heve kvaliteten på forskning,
grunnutdanning og tilbudet om kompetanseutvikling for skoler.
Regjeringen har i
tett dialog med lærerutdanningsmiljøer, KS og organisasjoner utarbeidet
en strategi for lærerutdanningene. Det er et mål å få til gjensidig
forpliktende og utviklende partnerskap mellom lærerutdanningene
og skoler og barnehager. Slike partnerskap er også en forutsetning
for at utdanningene skal kunne være relevante tilbydere av etter-
og videreutdanning i skole og barnehage.
De nasjonale sentrene
er opprettet for å styrke kvaliteten på opplæringen i ulike fag
og ferdigheter. Tilhørigheten til universitetene og høyskolene er
i dag viktig for hvordan sentrene løser sine oppgaver, for tilgang
til relevant forskning og fagmiljøer, og for nærhet til lærerutdanningen.
Regjeringen vil i 2017 starte en prosess med vertsinstitusjonene
og de nasjonale sentrene for å diskutere løsninger på hvordan vertsinstitusjonene
kan overta det faglige ansvaret for sentrene.
Til sammen vil disse
endringene styrke kunnskapsgrunnlaget for utdanningssystemet og
mulighetene for forskningsbasert kvalitetsutvikling på alle skoler.