1.2 Komiteens generelle merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirin Sund, fra Høyre, Frode Helgerud, Frank J. Jenssen, Bjørn
Lødemel og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn
Toskedal, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André N.
Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til Prop. 128 S (2015–2016) Kommuneproposisjonen 2018.
Komiteen viser til at kommunesektoren
er svært viktig for landet. Kommuneforvaltningen forvalter på vegne
av skattebetalerne årlige inntekter på om lag 480 mrd. kroner i
2017. Målt i forhold til brutto nasjonalprodukt for Fastlands-Norge
sto kommunesektorens inntekter for om lag 18 pst.
Komiteen viser til at regjeringen
anslår veksten i kommunesektorens samlede inntekter i størrelsesorden
4,3 til 5,3 mrd. kroner i 2018.
Kommunesektoren er viktig for innbyggerne
i landet, da norske kommuner sammenlignet med mange andre land har
store og relevante oppgaver.
Komiteen vil understreke at
gode og forutsigbare rammevilkår for kommunesektoren er nødvendig
for å kunne yte gode velferdstjenester over tid.
Komiteen vil vise til at det
er bred oppslutning om kommunesektorens viktige rolle som grunnmur
i det norske velferdssamfunnet, og vil understreke betydningen av
kommunenes posisjon som arena for et sterkt lokaldemokrati. Kommunene
representerer nærhet, tilhørighet og mulighet for innflytelse for innbyggerne.
Komiteen viser til at mye av
den viktigste velferden skjer i den enkelte kommune.
Komiteen viser til at det er
i distriktene det meste av våre naturressurser ligger. Verdiskapningen i
lokalsamfunnet danner grunnlaget for velferden både i distriktene
og i urbane strøk. Komiteen mener
det skal være likeverdige levekår i hele landet, og at det må legges
til rette for bosetting over hele landet. Komiteen vil peke på at kultur-
og fritidstilbudet stadig blir viktigere når folk velger bosted.
Det skal være tilgang til et bredt spekter av kulturopplevelser
også i distriktene. Satsing på barn og unge er god distriktspolitikk.
Distriktspolitikken skal også jevne ut forskjeller mellom ulike
deler av landet.
Komiteen mener at inntektssystemet
skal sikre forutsigbarhet og gode velferdstjenester i alle kommuner. Komiteen mener
det må være samsvar mellom pålagte oppgaver til kommunene og økonomien
til kommunene.
Komiteen peker på at kommunene
er førstelinjetjeneste med tanke på å legge til rette for næringsliv
og samfunnsutvikling. Komiteen mener også
dette krever at inntektene må stå i samsvar med det ansvaret og
de plikter dette fører med seg.
Komiteen understreker at det
er avgjørende for et godt tjenestetilbud i kommunene og videreføring
av tilliten mellom kommuneforvaltningen og innbygger at alle nye
tjenestetilbud som blir lagt til kommunene, eller overført fra stat
til kommune, blir fullfinansiert fra dag én.
Komiteen peker på at tillit
til lokalpolitikere blir bygd gjennom å sørge for at gapet er så
lite som mulig mellom de skapte forventningene til det kommunale
tjenestetilbudet og den faktiske innfrielsen av disse. Komiteen viser
til at det gjennom undersøkelser blant ordførere og rådmenn har
kommet fram at forventningene til innbyggerne overstiger den økonomiske
gjennomføringsevnen til kommunen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til at en stor del av tjenestetilbudet og «førstelinjen»
tidligere er blitt lagt under kommunal styring uten at det følger
med tilstrekkelige midler.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det i dag ikke er samsvar mellom lovkrav og pålegg og kommunenes
inntekter. Disse
medlemmer viser til at mange kommuner har redusert sin virksomhet
på viktige områder for å balansere budsjettene. Mange kommuner har
mangler i barnevern, jordmortjeneste, rehabilitering og eldreomsorg
for å nevne noe. Mange kommuner har et stort vedlikeholdsetterslep.
Mange kommuner har økt eiendomsskatten, og mange nye kommuner har
innført eiendomsskatt under denne regjeringen. Disse medlemmer viser at det
er behov for en sterkere inntektsutjamning og økte inntekter dersom
alle kommuner skal ha like muligheter til å oppfylle sine forpliktelser
og kunne utvikle moderne, gode lokalsamfunn. Disse medlemmer vil også vise
til Fagforbundets høringsuttalelse, som viste at små kommuner kommer
dårligere ut av inntektssystemet siden velferdstjenester ikke nødvendigvis
blir billigere selv om innbyggertall faller, og at disse kommunene
er overrepresentert på ROBEK-listen.
Komiteen mener
at effektivisering, fornying og modernisering av offentlig sektor
også er avgjørende for å sikre velferden for enkeltmennesket og for
å forvalte fellesskapets resurser på en god måte. Utgangspunktet
for fornyingsarbeidet må være å sikre et godt og verdig velferdstilbud
for kommende generasjoner og å ta på alvor de store utfordringene
befolkningsutviklingen gir oss. Høyere levealder og lavere fødselstall
fører til at tallet på eldre øker i forhold til tallet på personer
i yrkesaktiv alder. Effektivisering, omstilling og fornying er helt
nødvendig for å sikre nok arbeidskraft innenfor viktige velferdsområder
i årene framover.
Komiteen mener at statens krav
til kommunenes rapportering må forenkles. Fellesmidlene må i større
grad benyttes til aktiv tjenesteyting, og byråkratiet ut over det
nødvendige må reduseres.
Komiteen mener at det er viktig
å ha en kritisk innstilling til et voksende byråkrati. Komiteen mener
det må være et politisk mål å jobbe for et enklere, mer oversiktlig
og effektivt byråkrati.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at en del av hensikten
med kommunereformen er å skape sterkere kommuner, og at kommunene
skal få flere oppgaver og utvidet lokalt handlingsrom. Innbyggere får
dermed større innflytelse over saker som berører dem.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har
høye ambisjoner for bedre kvalitet i velferd, omsorg og skole i
kommunesektoren og viser til at sektoren under regjeringen Stoltenberg II
fikk et betydelig økonomisk løft.
Disse medlemmer viser til
at gjennomsnittlig årlig realvekst i kommunesektorens samlede inntekter
i perioden 2006–2013 var 2,5 pst. Med Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen
er veksten redusert.
Disse medlemmer viser til
at veksten i kommunesektorens frie inntekter er redusert med denne regjeringen.
I perioden 2005–2013 var gjennomsnittlig årlig realvekst 1,8 pst.,
mens veksten for perioden 2013–2017 er 1,6 pst., ifølge regjeringens
egne tall. Disse
medlemmer viser til at det er en særlig markant nedgang i
veksten i fylkeskommunene. Disse medlemmer vil peke på
at på tross av at denne regjeringen bruker rekordmye oljepenger,
prioriteres ikke styrket velferd i kommunesektoren i tilstrekkelig
grad.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at sysselsettingsveksten i kommunene har gått ned med denne regjeringen.
Dette viser at regjeringen ikke i tilstrekkelig grad har satt kommunene
i stand til å ansette flere lærere, sykepleiere og andre yrkesgrupper
som er viktige for tjenestetilbudet til innbyggerne. I perioden
2006–2013 ble det i snitt årlig 8 500 flere ansatte i kommunesektoren.
I perioden 2014–2016 har dette sunket ned til et årlig snitt på 5 200.
Disse medlemmer mener regjeringen
nok en gang har lagt fram et svakt økonomisk opplegg for kommunesektoren.
Etter at utgifter til befolkningsvekst og pensjon, samt regjeringens
føringer og underliggende vekst i diverse kostnadstunge tjenester, er
trukket fra, kan sektoren ende opp med et svært beskjedent handlingsrom
i 2018. Disse
medlemmer viser til at UNIOs gjennomgang av neste års kommuneopplegg
viser tilnærmet nullvekst i kommunesektoren. For å oppfylle disse medlemmers ambisjoner
trengs det et betydelig bedre opplegg for kommunesektoren.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen nok en gang har lagt inn et effektiviseringskrav
på 1,2 mrd. kroner i sitt økonomiske opplegg for kommunesektoren. Disse medlemmer mener
det foregår et kontinuerlig effektiviseringsarbeid i norske kommuner,
og at lokalpolitikerne er opptatt av dette. Disse medlemmer mener regjeringens tallfesting
av effektiviseringskravet kun er nyttig for å framstille regjeringens
svake økonomiske opplegg på en bedre måte.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen prioriterer store skattekutt til dem som har mest
fra før, foran utbygging av velferden i kommunene. Når regjeringen
har prioritert mer enn 20 mrd. kroner i skattekutt siden den tiltrådte,
så gir det mindre rom for å satse på skole og kommunale velferdstjenester. Regjeringen
har senket nivået på overføringene til kommunene.
Disse medlemmer mener dette
også viser at det er lang avstand mellom tverrpolitisk uttalte ambisjoner
om å satse på skole og eldreomsorg og regjeringens vilje til å prioritere
skole og eldreomsorg i budsjettene. Disse medlemmer vil styrke
kommunesektorens økonomi. På den måten vil kommunene bedre settes
i stand til å bygge ut sentrale velferdstjenester for innbyggerne
som barnehage, skole, eldreomsorg og helsetjenester.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet foreslår å styrke kommunesektorens inntekter
med mellom 2 og 3 mrd. kroner ut over regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i statsbudsjettet for 2018 øke kommunesektorens
inntekter med mellom 2 og 3 mrd. kroner ut over regjeringens forslag
i Kommuneproposisjonen 2018.»
Disse medlemmer vil
peke på at dette vil gi rom for at kommunene blant annet kan satse
på flere barnehageplasser, styrke kvaliteten i barnehagene, sørge
for flere lærere og tidlig innsats i skolen og styrke eldreomsorgen
og forebyggende helsearbeid blant barn og unge. Fylkeskommunene
gis rom til satsing på fylkesveier og bedre kvalitet i videregående
opplæring med en særskilt satsing på yrkesfag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet vil påpeke at en fungerende og
økonomisk bærekraftig velferdsstat er fullstendig avhengig av en
god utdanningssektor, og her spiller læreren en nøkkelrolle. Uten
gode lærere i dag blir det ingen kunnskap eller verdiskaping i fremtiden. Disse medlemmer vil
vise til at regjeringen gjennom Lærerløftet har gjennomført en rekke
konkrete kvalitetshevende tiltak. Antallet lærere som får mulighet
til å ta videreutdanning, er tredoblet under denne regjeringen,
slik at over 5 000 lærere årlig nå får tilbudet. Innen matematikk
har det vært gjennomført et særskilt krafttak ved at 10 000 lærere
i grunnskolen tilbys videreutdanning i løpet av fem år. Disse medlemmer vil
videre vise til at regjeringen har avviklet plikt for kommunene
til å tilby gratis skolefrukt, og leksehjelpsordningen er lagt om
slik at skoleeier selv kan bestemme på hvilke(t) trinn leksehjelpen
skal gis. Disse
medlemmer vil også vise til at det er gjennomført regelverksforenklinger,
redusert rapporteringskrav og endret felles nasjonalt tilsyn på
opplæringsområdet for at tilsynet ikke skal bidra til at skoler
og kommuner produserer dokumentasjon der dette ikke er nødvendig.
Disse tiltakene er med på å gi bedre skoler og friere og mer effektive
kommuner.
Disse medlemmer viser til
at denne regjeringen har økt kommunenes kapasitet og kvalitet gjennom
satsning på og styrking av flere av kommunens oppgaver innen helse
og omsorg, f.eks. opptrappingsplan for rusfeltet, opptrappingsplanen
for habilitering og rehabilitering, helsestasjons- og skolehelsetjenesten,
opptrappingsplan for vold og overgrep og opprettelse av psykologstillinger.
Forsøksordning med statlig finansiering av helse- og omsorgstjenestene
er igangsatt i seks kommuner. Disse medlemmer viser til
at rettssikkerheten til eldre er styrket, det er bevilget mer penger
til bygging av sykehjemsplasser, og kommunens helsepersonell har
fått kompetanseheving gjennom Kompetanseløftet 2020.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Senterpartiet vil bygge samfunnet
nedenfra og derfor vil desentralisere makt, bosetting, arbeidsplasser,
kapital og kompetanse. Alle skal ha en reell frihet til å bosette
seg der de ønsker. Utviklingen av kommunesektoren er viktig for
både næringsliv og bolyst.
Dette medlem mener det lokale
folkestyret må styrkes slik at flere får ta del i utviklingen av
samfunnet og det lokale tjenestetilbudet. Kommunene er sentrale
tjenesteprodusenter, samfunnsutviklere og grunnmuren i vårt folkestyre,
derfor er Senterpartiet motstander av den pågående kommune- og regionreformen. Dette medlem mener
kommune- og fylkessammenslåinger skal være basert på frivillighet, og
at oppslutningen om dem skal være avklart i lokale folkeavstemminger.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet går inn for en omfattende oppgaveoverføring til kommuner
og fylkeskommuner på områder som vil tjene på at lokal kompetanse
og forvaltningskunnskap blir brukt når løsningene utformes. Vi konstaterer
at regjeringens oppgavereform ikke følger opp løftene om overføring
av oppgaver fra statlig forvaltning til kommunene og fylkene på
sentrale områder i kommunesektorens virkeområde. I stedet overføres
relativt marginale oppgaver som ikke vil bidra til mer selvstendige
og nyskapende kommuner, og slik sett ikke har betydning for gjennomføring
av kommunesammenslåinger.
Dette medlem mener det er
uheldig at regjeringen legger opp til oppgavedifferensiering mellom kommunene
gjennom å åpne for at enkelte større kommuner kan få overta ansvar
for kollektivtrafikken.
Dette medlem viser til komiteens
understreking av at det må være samsvar mellom pålagte oppgaver
til kommunene og økonomien til kommunene. For 2018 vil regjeringens
økning i frie inntekter stort sett spises opp av den demografiske
utviklingen, øremerkede midler og økte pensjonskostnader om det ikke
tilføres økte rammer.
Dette medlem viser til at
det er gjennomført store endringer i inntektssystemene for fylkeskommunene
og kommunene i henholdsvis 2015 og 2017. Disse endringene har ført
til en omfordeling av inntektsrammene som har slått svært uheldig
ut. Kystfylkene på Vestlandet og i Nord-Norge ble særlig rammet
i omleggingen av nøklene i inntektssystemet for fylkeskommunene.
Endringene som ble gjennomført i inntektssystemet for kommunene,
ble bl.a. begrunnet i at de skulle bygge opp under regjeringens mål
for kommunereformen. Dette førte til at blant kommuner med mellom
2 000 og 25 000 innbyggere tapte 239 kommuner, mens 51 kom i pluss.
Ingen kommuner over 25 000 innbyggere tapte på omleggingen, men
alle 42 kom i pluss. I 2017 kom 92 kommuner som samlet taper 500
mill. kroner på omleggingen av inntektssystemet, inn i inntektsgarantiordningen
(INGAR).
Dette medlem viser til at
regjeringen foreslår at fylkeskommunene skal tildeles 300 mill.
kroner i økte frie midler for 2018. Av dette forutsettes 100 mill.
kroner avsatt til å styrke overføringene til båt- og ferjedrift.
Denne rammeøkningen vil ikke være tilstrekkelig for at fylkeskommunene
skal kunne løse sine oppgaver på en tilfredsstillende måte.
Dette medlem er særlig bekymret
over fylkeskommunenes manglende økonomiske mulighet til å løse utfordringene
med vedlikehold og forbedring av fylkesveinettet. Det er et stort
vedlikeholdsetterslep, og KS viste i komiteens høring til at det
er et årlig behov for 1,5 til 2 mrd. kroner for å opprettholde standarden.
Dette kan ikke løses innenfor dagens rammer, og KS tok til orde
for et tiårig nasjonalt vedlikeholdsprogram på fylkesveiene. Dette medlem viser
til at fylkesveinettet ikke er omfattet av bevilgningsrammene under
Nasjonal transportplan, og mener at en ambisjon om styrket samferdselssatsing
totalt sett også må innbefatte en egen satsing på fylkesveiene.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2018 øke kommunesektorens
inntekter i intervallet 3 til 4 mrd. kroner ut over regjeringens forslag
i Kommuneproposisjonen 2018 med følgende fordeling:
-
2–2,5
mrd. kroner til økt rammefinansiering av kommunene. I inntektssystemet
for kommunene gjeninnføres basistilskuddet på 2016-nivå uten gradering.
-
1–1,5
mrd. kroner til et vedlikeholdsprogram for fylkesveiene.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil styrke kommunenes og fylkenes økonomi.
Dette er et verdivalg der fellesskapet settes foran skattelette
til de rikeste. God offentlig velferd og service er en bærebjelke
for et godt samfunn, for trygghet i hverdagen for folk og helt nødvendig
infrastruktur for næringslivet. Da må kommuneøkonomien henge sammen
med denne store oppgaven.
Dette medlem viser til at
forskjellen mellom partiene handler om hvor høyt man vil prioritere
velferd. Det er ikke skoleeleven, hjelpepleieren eller bestemor
som er for dyr. Det som mangler, er mot og evne til å prioritere
det som er viktigst, til å fordele goder og byrder mer rettferdig
og til å sette inn en storoffensiv mot økonomisk kriminalitet, noe
som tapper felleskapet for milliarder av kroner hvert år.
Dette medlem vil framheve
at en styrking av kommunesektorens inntekter vil øke sysselsettingen samtidig
som det vil øke arbeidstilbudet. Mange jobber i offentlig sektor
er attraktive for kvinner og gjør at de melder seg på arbeidsmarkedet.
Økt sysselsetting gir økt verdiskaping.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i statsbudsjettet for 2018 utrede og legge fram
en modell for hvordan ekstraordinære statlige tiltaksmidler i perioder
med økende ledighet kan settes inn for å bygge ned vedlikeholdsetterslepet
i kommunal sektor.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener dagens regjering fører
Norge i feil retning. Skattelette for de rikeste prioriteres foran
velferd og fellesskap, uten at det gir vekst og utvikling i næringslivet.
Kutt i velferd og ytelser til uføre, mange tusen færre som får bostøtte,
og kutt til arbeidsledige og flyktninger som mangler arbeid, gjør
at forskjellene og fattigdommen øker. Antall fattige barn øker,
og arbeidsledigheten er fortsatt for høy i deler av landet, særlig
blant unge. Kommuneøkonomiopplegget og statsbudsjettet for 2018
må i større grad sette kommuner og fylkeskommuner i stand til å
møte disse menneskelige og nasjonale utfordringene.
Dette medlem viser til at
mange kommuner melder at de har skåret kraftig ned på kvalitet og
omfang på kommunale tjenester for å oppfylle kravene til budsjettbalanse.
Med regjeringens forslag vil det i realiteten ikke bli rom verken
for den kvaliteten, eller det volumet, som er nødvendig for å dekke
innbyggernes behov. Dette
medlem viser til at Sosialistisk Venstrepartis kommunesektorsatsing
vil bidra til å stabilisere økonomien, gi god velferd og skole,
redusere økonomisk ulikhet, redusere arbeidsløshet og bidra til
rask og god bosetting og integrering av flyktninger.
Dette medlem mener en større
andel av samfunnets ressurser må brukes på trygg oppvekst og god
utdanning. Investeringer i oppvekst og utdanning er de mest lønnsomme
investeringer et samfunn kan gjøre, og mye mer langsiktige og trygge
investeringer enn skattekutt.
Dette medlem viser til at
det ikke er forskningsmessig belegg for at de urettferdige og skeivfordelte
skattekuttene regjeringen og støttepartiene har gjennomført, skaper
flere arbeidsplasser. Dette
medlem vil blant annet vise til at Finansdepartementet selv
sier (Meld. St. 1 (2014–2015)):
«Det er ikke grunnlag for å budsjettere
med dynamiske effekter i 2015 av forslagene til skatteendringer.»
Det er derimot godt belegg for å
si at det skaper økende sosiale forskjeller.
Dette medlem vil peke på at
en sterk kommuneøkonomi er en bærebjelke i distriktspolitikken. Dette medlem konstaterer
at regjeringen og samarbeidspartiene er mer opptatt av å tegne nytt
kommunekart og bruke penger på en dyr kommune og regionreformer,
enn å sikre innbyggerne kvalitet i velferd, omsorg og skole.
Dette medlem viser til at
Sosialistisk Venstreparti støtter en frivillig kommunesammenslåing, og
kan ikke se at regjeringens planer og prosess rundt kommunereform
vil føre til mer demokrati og bedre velferd. Dette medlem mener at dette
forsterkes av at regjeringen og Venstre i tillegg har blitt enige om
endringer i kommunenes inntektssystem som ikke er reformnøytrale,
men utformet for å tvinge kommuner til å velge sammenslåing. Dette medlem er
uenig i dette og viser til merknader om behov for en ny gjennomgang
av inntektssystemet både for kommuner og fylkeskommuner.
Dette medlem er uenig i å
legge til rette for at omsorg eller annen velferd skal bli satt
ut på anbud. Dette
medlem er sterkt uenig i utviklingen mot at skole og omsorg
ses på som resultatenheter for produksjon. Velferdsoppgaver som
opplæring og omsorg er vesensforskjellige fra forretningsvirksomhet
og har sin begrunnelse i verdigrunnlaget solidaritet, felleskap
og rettferdighet. Jakten på forretningsmessige resultater skal ikke
være et mål i velferdstjenestene. Dette medlem mener penger
avsatt til velferd i sin helhet skal gå til å sikre kvaliteten og omfanget
på velferd og omsorg. Ved å sette omsorg, velferd og offentlige
oppgaver ut på anbud, vil det være svært vanskelig å sikre at pengene
går til formålet i stedet for å gå til profitt i selskapene.
Dette medlem mener dette er
feil bruk av fellesskapets midler, og at det i tillegg fører til
kutt i pensjon for mange ansatte. Det er totalt urimelig at store
internasjonale selskap skal tjene penger på å kutte hjelpepleieres
og renholderes pensjon, og dette medlem viser
til Sosialistisk Venstrepartis egne forslag i Representantforslag
124 S (2016–2017) fra stortingsrepresentantene Karin Andersen, Kirsti Bergstø
og Aud Herbjørg Kvalvik om å sikre likeverdige pensjonsordninger
uavhengig av driftsform, jf. sykepleierordningen, slik at ansatte
beholder minst like gode pensjonsytelser som før ved anbudsutsetting
av virksomhet i offentlig sektor.
Dette medlem understreker
at kommunene har en svært viktig rolle i å forebygge fattigdom og utstøting
og i å bistå vanskeligstilte slik at de kan komme ut av en vanskelig
livssituasjon. Det er derfor viktig at kommunene både har rammer
til å drive godt forebyggende arbeid for alle aldersgrupper, at de
legger til rette for gode møteplasser og lokalsamfunn der alle har
mulighet til deltakelse og aktivitet, og at de gjennom egne tiltak
ikke bidrar til fattigdom ved eksempelvis å avkorte sosialhjelpen
for barnetrygden for fattige barnefamilier.
Dette medlem viser til egne
forslag om å øke barnetrygden og at det også forutsetter at kommunenes
adgang til å avkorte sosialhjelpen for tilsvarende sum familiene
får i barnetrygd, må fjernes, og viser til forslag om dette i revidert
statsbudsjett for 2017.
Dette medlem viser til at
kuttene regjeringen har fått igjennom for uføre og arbeidsledige,
og det faktum at bare siste år er det ti tusen færre som får bostøtte,
og negativ inntektsutvikling for mange pensjonister, skyver utgifter
fra staten over på kommunene.
Dette medlem mener det må
føres en offensiv satsing for at byer og vekstkommunene skal ha
gode inkluderende boområder. Derfor trengs det en økt områdesatsing
for å hindre utvikling av parallellsamfunn og byer delt etter økonomiske
skiller. Dette
medlem viser til Sosialistisk Venstrepartis alternative budsjett
for 2017, hvor det er lagt opp til en økning, i stedet for regjeringens
politikk som har vært å senke bidraget. Det er avgjørende viktig
at miljø- og klimahensyn legges til grunn når byer, tettsteder og
infrastruktur planlegges, og flere byområder må bli inkludert i
ordningene med byvekst og bymiljøavtaler, og dette
medlem viser til egne forslag om dette. Dette medlem viser til merknader
under kapittel 7 om økning og endring i storbytilskuddet.
Dette medlem foreslår å styrke
kommunenes inntekter ut over regjeringens forslag med mellom 4,8
og 5,8 mrd. kroner.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2018 øke kommunesektorens
inntekter med mellom 4,8 og 5,8 mrd. kroner ut over regjeringens
forslag i Kommuneproposisjonen 2018.»