Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein
Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Lene Langemyr
og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Sveinung
Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø,
viser til Representantforslag 72 S (2016–2017) om å styrke sosiale rettar
for sjølvstendig næringsdrivande.
Komiteen viser til at gode
sosiale rettigheter er en viktig forutsetning for å leve frie liv,
og at rettigheter i folketrygden i stor grad er knyttet opp til
et arbeidsforhold. Det er et forhold mellom innbetalinger til folketrygden
og mottak av ytelser fra vårt felles sosiale sikkerhetsnett.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
foreslår tre utvidelser av de sosiale rettighetene i velferds- og pensjonssystemet
for selvstendig næringsdrivende.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil påpeke at selvstendig næringsdrivende
gjennomgående har de samme rettighetene i folketrygden som arbeidstakere,
med unntak av dagpenger og sykepenger.
Selvstendig næringsdrivende har rett
til sykepenger fra dag 17. Flertallet viser til at det
er parallellitet for når staten overtar sykepengeansvaret, mellom
ordinære arbeidstakere og selvstendig næringsdrivende. De 16 første
dagene har arbeidsgiver sykepengeansvar – dette gjelder også for
selvstendig næringsdrivende.
Flertallet merker seg at statsråden
i sitt svarbrev til komiteen er enig med forslagsstillerne i at
det kan være grunn til å vurdere om selvstendig næringsdrivende
bør ha bedre mulighet til skattefavorisert pensjonssparing. Eventuelle
utvidelser må skje i forbindelse med ordinære budsjettprosesser.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2017
fremmet forslag til Stortinget om å styrke den skattefavoriserte
pensjonssparingen for selvstendig næringsdrivende. Dette flertallet merker seg
at regjeringen vil gi bedre muligheter for selvstendig næringsdrivende
til å sette av inntekt, gjennom innskudd, til pensjonsordning for
selvstendig næringsdrivende fra 4 pst. av inntekt til 6 pst. av inntekt.
I tillegg kan selvstendig næringsdrivende nyte godt av den forsterkede
ordningen med individuell pensjonssparing (IPS), som regjeringen
også foreslo i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2017. Dette flertallet mener
det er positivt å favorisere enkelte typer sparing for å stimulere
til økt bruk av disse, i dette tilfellet pensjonssparing. Dette flertallet viser
for øvrig til behandlingen av revidert nasjonalbudsjett og de vedtak
som Stortinget gjør der.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at
eventuelle endringer i pensjonssparing for selvstendig næringsdrivende
må ses i sammenheng med utvikling av pensjonssystemet. Disse medlemmer mener
man må ha et pensjonssystem med mindre ulikheter i opptjening av
pensjon, slik at flere har en reell mulighet til å sikre seg 2/3
av tidligere inntekt med de begrensninger som ligger i grunnbeløpstaket
ved uttak av pensjon.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, viser til at selvstendig næringsdrivende betaler
inn mindre til folketrygden, summen av arbeidsgiveravgift og trygdeavgift
på inntektsskatten. Dette fordi selvstendig næringsdrivende kun
betaler inn trygdeavgiften. Samtidig er flertallet opptatt av å gi
gode rammevilkår for at flere skal starte egen virksomhet og skape
verdier for den enkelte og samfunnet for øvrig.
Selvstendig næringsdrivende har anledning
til å tegne tilleggsforsikring i folketrygden og at dette betales
til selvkost. Flertallet merker
seg i statsrådens svarbrev at den enkelte selv kan velge hvilket kostnads-/ytelsesnivå
en vil legge seg på.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet påpeker at kostnadene knyttet
til å styrke sykepengegrunnlaget for selvstendig næringsdrivende
er usikkert, og merker seg at det i fremtiden kan føre til høyere
trygdeavgift. Disse medlemmer viser
til at Proba samfunnsanalyse har vurdert skatteregler og velferdsordninger
for selvstendig næringsdrivende sammenlignet med lønnsmottakere,
jf. Proba-notat av 14. mars 2017 «Skatteregler og velferdsordninger
for selvstendige». Det konkluderes med at selvstendiges fordeler med
lavere beskatning av sin næringsinntekt mer enn oppveier dårligere
inntektskompensasjon blant annet ved sykdom. Disse medlemmer viser videre
til NOU 2017:4 Delingsøkonomien – muligheter og utfordringer, som
presenterer en tilsvarende konklusjon.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det
er et behov for å gjennomgå hvordan de sosiale ordninger slår ut
for forskjellige typer selvstendige arbeidsforhold som frilansere,
selvstendige næringsdrivende og ansatt i eget aksjeselskap sammenlignet
med lønnsmottakeres sosiale rettigheter.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå sosiale ordninger for selvstendig næringsdrivende
og foreslå eventuelle forbedringer og på egnet måte komme tilbake
til Stortinget med en sak.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, merker seg at det er knyttet
stor usikkerhet til kostnadsanslag for en eventuell utvidelse av dagpengerettighetene
til selvstendig næringsdrivende fra ett til tre år under etablering
av virksomhet.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet vil vise til at Senterpartiet i sitt alternative
budsjett for 2017 prioriterte å heve maksimalt sparebeløp i tjenestepensjon
for enkeltpersonforetak til 6 pst., og at dette ville ha en årlig
påløpt provenyeffekt på 180 mill. kroner. Dette medlem vil videre vise
til at Senterpartiet vil bedre de sosiale ordningene for selvstendig
næringsdrivende, særlig ved sykdom og fødsel. Dette medlem støtter derfor
forslag 2 i representantforslaget.
Medlemen i komiteen
frå Venstre er oppteken av at det skal bli enklare å starte
for seg sjølv, og meiner mangelen på sosial tryggleik er eit av
dei vesentlege hindera som står att for at ikkje fleire gjer dette.
Særleg er det grunn til å tru at dette er ei av årsakene til at
ikkje fleire kvinner vel å bli sjølvstendig næringsdrivande.
Denne medlemen viser til at
sjølvstendig næringsdrivande på fleire område kjem dårlegare ut enn
arbeidstakarar, mellom anna gjennom mangelen på eige minstefrådrag
på skatten. Det er vidare vanskeleg å sjå kvifor sjølvstendige skal
bli ulikebehandla når det kjem til vilkåra for privat pensjonssparing,
og denne medlemen kan
heller ikkje sjå at fleirtalet grunngir denne forskjellsbehandlinga
på ein tilfredsstillande måte.
Vidare viser denne medlemen til at Noreg har
verdas truleg rausaste sjukelønsordning, men at sjølvstendige også
kjem dårlegare ut når det gjeld dette. Det er rett som fleirtalet
påpeiker, at det er mogleg å for eiga rekning teikne tilleggsforsikring hos
Nav, men dette er det svært få som vel å nytte seg av, det vere
seg fordi ordninga er for lite kjend, eller på grunn av kostnadane
ved å teikne ei slik forsikring. Tryggleik for inntekt ved sjukdom
er ein vesentleg del av den nordiske arbeidslivsmodellen, og mangelen
på slik tryggleik er truleg ei vesentleg hindring for at ikkje fleire
vel å starte for seg sjølve.
Denne medlemen viser til representantforslaget
og set fram følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa fremje forslag om å likestille vilkåra for pensjonssparing
for sjølvstendig næringsdrivande/enkeltpersonføretak og frilansar med
innskotsgrensene som gjeld for vanlege arbeidstakarar.»
«Stortinget
ber regjeringa greie ut effektane av å forlengje ordninga som lar
sjølvstendig næringsdrivande behalde retten til dagpengar, frå eitt
til tre år ved overgangen frå lønsarbeid til eiga verksemd.»
Medlemene i komiteen
frå Senterpartiet og Venstre set fram følgjande forslag:
«Stortinget
ber regjeringa fremje forslag om å styrkje sjukelønsordninga for
sjølvstendig næringsdrivande.»