2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Lasse Juliussen, Hege Haukeland Liadal og Sonja Mandt,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til
Prop. 102 L (2016–2017) Endringer i kringkastingsloven (reklame
og sponsing mv.).
Komiteen viser til at departementet
i Meld. St. 38 (2014–2015) varslet at kringkastingsloven vil bli revidert. Komiteen tar
til etterretning at denne revisjonen vil skje i flere deler, og
at de endringene som er foreslått i Prop. 102 L (2016–2017) omhandler
forslag til oppmykning av lovens bestemmelser om reklame og sponsing.
Komiteen anerkjenner at digitalisering
fører til en ny hverdag i mediebransjen. Konsekvensen av dette er
blant annet en større internasjonal konkurranse i det norske mediemarkedet. Komiteen viser til
at reklame- og sponsormarkedet også har endret seg i takt med den
teknologiske utviklingen, og at det er nødvendig å tilpasse det
norske regelverket som følge av denne utviklingen. Komiteen viser videre til at
det såkalte AMT-direktivet er gjennomført i norsk rett ved kringkastingsloven
og kringkastingsforskriften.
Komiteen viser til at det er
to hovedprinsipper i AMT-direktivet. Det første er senderlandsprinsippet,
som innebærer at det er regelverket i det landet sendingene skjer
som skal legges til grunn hva gjelder reklame og sponsing så lenge
det er innenfor de av EU fastsatte rammer. Det andre er prinsippet
om fri videreformidling. I praksis innebærer dette at det som fremstår
som norske TV-kanaler kan sende til Norge med andre lands regelverk
som grunnlag for reklamebruken. Flere norske kanaler benytter seg
av dette allerede.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener det er viktig
å understreke at enhver kringkaster har mulighet til å sende reklame
i tråd med det som til gjeldende tid er i overensstemmelse med lovverket. Forutsatt
at kringkasteren opererer innenfor lovverkets øvre grense for visning
av reklame, må kringkasteren selv ta stilling til hvor mye reklame
denne ønsker å sende. Andel reklametid innenfor loven er således
en forretningsmessig vurdering hver enkelt kringkaster selv må ta. Flertallet viser
igjen til senderlandsprinsippet som er forankret i AMT-direktivet,
og som innebærer at det er regelverket i det landet sendingene skjer
som skal legges til grunn hva gjelder reklame og sponsing så lenge
det er innenfor de av EU fastsatte rammer. Proposisjonen på dette punkt
er en harmonisering mellom det norske regelverket og AMT-direktivet,
noe som betyr like vilkår for kringkastere som holder til i Norge,
og de kringkastere som sender til Norge fra ulike EU-land.
Dersom
regelverket for reklame og sponsing blir for ulikt mellom de landene
som er omfattet av prinsippet om fri videreformidling, vil det ha
konkurransevridende virkning, noe komiteen mener er uheldig. Komiteen mener
det er nødvendig å legge bedre til rette for at norske kringkastere
har om lag tilsvarende gode konkurransevilkår som i resten av EØS.
Dette er også et viktig bidrag for å sikre kvaliteten i det norske
mediemangfoldet.
Komiteen mener reklame og sponsing
også har flere negative sider for seerne, og det er viktig at disse
ikke ødelegger seeropplevelsen i for stor grad. Komiteen mener derfor det er
viktig å opprettholde en klar regulering av bruken av reklame og
sponsing i fjernsynssendinger.
Komiteen viser til regjeringens
forslag om å oppheve bestemmelsen i kringkastingsloven § 3-1 første
ledd om at reklameinnslag ikke skal overstige 15 pst. av den daglige
sendetid. Bestemmelsen i kringkastingsforskriften § 3-1 første ledd
om at reklameinnslag ikke skal utgjøre mer enn 20 pst. per klokketime,
beholdes i forskriften. Proposisjonen samsvarer med bestemmelse
om andel reklame som kan sendes per time regulert i AMT-direktivet
artikkel 23. Komiteen støtter
denne endringen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti vil understreke
at det samlede reklametrykket ikke bør økes.
Disse medlemmer viser til revideringen
av AMT-direktivet, og understreker at det er av stor betydning å
få inkludert et unntak for pengespillreklame, noe disse medlemmer forutsetter
at regjeringen jobber for. Disse medlemmer mener videre
at norske myndigheter skal fortsette å følge opp Hamar-utvalgets
anbefaling om å sette i gang prosedyrer etter AMT-direktivet for
å stanse reklame på norsk TV for utenlandske spillselskap uten tillatelse i
Norge. Dersom konsultasjonsprosedyren ikke fører frem, mener disse medlemmer at
regjeringen bør vurdere en omgåelsesprosedyre for å kunne sladde
eller legge ned forbud mot videresending av den ulovlige markedsføringen
etter kringkastingsloven § 4-5. Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag fremmet i behandlingen av Meld. St. 12 (2016–2017) Alt
å vinne – Ein ansvarleg og aktiv pengespelpolitikk i Innst. 250
S (2016–2017).
Komiteen viser
videre til forslaget om å endre kringkastingsloven § 3-2 slik at
det tillates å sende reklame på delt skjerm.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Kristelig Folkeparti, viser til at det
vil føre til at seerne kan slippe noen programavbrudd fordi reklamen
vises på deler av skjermen, mens det programmet som en ser på, fortsatt
går på resten av skjermen. Flertallet mener en slik endring
kan være en fordel også for seerne. Det vil også gi økt fleksibilitet for
kringkasterne og skape nye muligheter for å kunne sende reklame
under direktesendte arrangementer og lignende uten å måtte avbryte
programmet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti mener at samtidig
kan denne endringen være problematisk for dem som av ulike grunner
ikke ønsker å bli eksponert for enkelte produkter.
Disse medlemmer viser til svensk
og nederlandsk regelverk som kun tillater reklame på delt skjerm
i direktesendinger som ikke inneholder avbrudd. Denne reguleringen
mener disse medlemmer bedre
ivaretar hensynet til seerne og ønsket om ikke å øke reklametrykket
i uforholdsmessig grad. Disse
medlemmer vil også understreke betydningen av en permanent
og tydelig markering av reklamens inntreden i skjermbildet, slik
at det til enhver tid skal være helt klart for seeren hva som er reklame
versus redaksjonelt innhold.
Disse medlemmer foreslår derfor
følgende:
«Stortinget
ber regjeringen presisere i § 3-2 at reklame på delt skjerm kun
skal være tillat i direktesendinger som ikke inneholder avbrudd.»
Komiteen legger
til grunn at kringkastingsloven § 3-5 er i strid med AMT-direktivet,
slik regjeringen redegjør for i proposisjonen.
Komiteen mener at hensynet
til NRKs kommersielle konkurrenter som er avhengige av markedsfinansiering,
tilsier at NRK bør avstå fra kommersielle inntekter. Komiteen mener
derfor at NRK ikke skal ha inntekter fra reklame. NRK kan fortsatt
ha en viss begrenset adgang til å ha inntekter fra sponsing der
det ikke er mulig å avstå, for eksempel knyttet til samarbeid om
kjøp av dyre sportsrettigheter. Komiteen viser til tidligere
forslag som fremmet i behandlingen av Meld. St. 38 (2014–2015) ble
Open og opplyst. Allmennkringkasting og mediemangfald i Innst. 178
S (2015–2016).
Komiteen viser til at kringkastingsloven
også regulerer radiomarkedet. I proposisjonen foreslås at kringkastingsloven
§ 3-5 oppheves. Begrunnelsen er at unntakene i § 3-5 er i strid
med AMT-direktivets forbud mot produktplassering og skjult reklame
og videre at andre bestemmelser om produktplassering og sponsing
i kringkastingsloven og kringkastingsforskriften ivaretar de samme
hensynene som § 3-5. Ved en opphevelse av denne bestemmelsen vil
presentasjon av premiesponsorat i radio vurderes i lys av de generelle
reglene for sponsing i kringkastingsloven og -forskriften. Disse
bestemmelsene regulerer ikke uttrykkelig muntlig presentasjon av
premier i radio. Det er følgelig en viss risiko for at dette vil
kunne føre til endringer i praksis for hvordan premiesponsorat behandles,
selv om det ikke har vært intensjonen i proposisjonen. Komiteen understreker
at endringer i kringkastingsloven ikke skal medføre forskjellsbehandling
mellom radio og audiovisuelle medier som markedsføringskanal, og
gi audiovisuelle medier en konkurransefordel som markedsføringskanal.
Komiteen forutsetter at opphevelse
av kringkastingsloven § 3-5 ikke skal innebære en innskrenking sammenlignet
med dagens praksis og ber departementet vurdere om det er nødvendig
med endringer i kringkastingsforskriften for å presisere dette.
Komiteen viser videre til proposisjonens
ytterligere tilrådninger om endringer i lov 4. desember 1992 nr.
127 om kringkasting og audiovisuelle bestillingstjenester. Komiteen merker
seg at en stor andel av høringsinstansene stiller seg positive til
regjeringens forslag til endringer i kringkastingsloven.