2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Lasse Juliussen, Hege Haukeland Liadal og Sonja Mandt,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder,
fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til regjeringens
Meld. St. 15 (2016–2017) Eit moderne og framtidsretta NRK – Finansiering
og innhaldsplikter.
Komiteen mener det er avgjørende
å legge til rette for en god allmennkringkaster som grunnlaget for
et levende demokrati og for å ivareta hensynet til opplysning, nyhetsformidling
og bevaringen av norsk språk og kulturhistorie. Den fremtidige finansieringen
av NRK er, slik komiteen ser
det, ikke sikret ved en videreføring av dagens lisensmodell.
Komiteen viser til at stortingsmeldingen
følger opp behandlingen av allmennkringkastingsmeldingen om at NRK-plakaten
skal ha færre og mer overordnede innholdsplikter enn i dag. Stortingsmeldingen
legger videre inn et forbud mot reklame på Internett og en instruks
om at NRK skal være til stede på – og utvikle nye tjenester innenfor
– alle viktige medieplattformer, også Internett, for å nå bredest
mulig ut med det samlede programtilbudet. Komiteen støtter departementets
vurdering om at NRK skal ha et selvstendig ansvar for å bidra til
det norske mediemangfoldet.
Komiteen viser til at stortingsmeldingen
følger opp Stortingets anmodningsvedtak om mer langsiktige styringssignaler
for de økonomiske rammene Stortinget fastsetter for NRK. Lisenssystemet
fastsettes i dag årlig under behandling av statsbudsjettet, mens
departementet i stortingsmeldingen anbefaler at det innføres et
fireårig styringssignal for størrelsen på de økonomiske rammene
til NRK hvert fjerde år, fra og med statsbudsjettet for 2019. Komiteen mener
et slikt styringssignal vil kunne bidra til nødvendig forutsigbarhet
for omstilling og innovasjon i allmennkringkasteren.
Kvalifiserte kringkastere har et
særskilt ansvar for å dekke og kringkaste hendelser som er viktige for
samfunnet. Komiteen merker
seg at departementet mener gjeldende regelverk i tilstrekkelig grad sørger
for at NRK ivaretar dette samfunnsansvaret.
Komiteen understreker den
særegne betydningen NRK har som historisk arkiv og formidler av
historisk billed- og lydmateriale. Komiteen stiller seg svært
positiv til at Stortinget i allmennkringkastingsmeldingen støttet
videre bruk av arkivmaterialet til NRK. Samtidig vil komiteen understreke
at den teknologiske utviklingen utfordrer grenseoppgangen mellom
hensynet til tilgjengeliggjøring på den ene siden, og vern av rettighetshavere
på den annen. Komiteen støtter
videre regjeringen i presiseringen om at det er viktig at NRK også
gjør informasjon om arkivmaterialet, såkalt metadata, tilgjengelig.
Komiteen viser til det viktige
arbeidet Norsk Radio- og Fjernsynsmuseum gjør for å sikre vår felles
mediehistorie.
Komiteen viser til at det
gjøres et arbeid for å etablere en stiftelse og innlede et samarbeid
med NRK for videre utvikling av museet.
Komiteen stiller seg positive
til dette arbeidet.
Komiteen viser til NRK-plakaten
§ 9 og mener at den redaksjonelle dekningen i landsdelene må sikre
at det ikke utvikles geografiske blindsoner i journalistisk dekning.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, merker seg også at
departementet ikke anbefaler en eventuell overføring av eierskapet
til NRK til en egen stiftelse.
Flertallet merker seg at regjeringen
vurderer det dithen at det ikke er knyttet noen åpenbare fordeler
ved en slik omlegging, og videre at det kan medføre en uklar ansvarsdeling
mellom Kulturdepartementet og den eventuelle stiftelsen.
Komiteen har
gjennomført samtaler med samtlige partier på Stortinget. Partiene
har gjennom sine samtaler hatt som mål å få på plass en helhetlig og
tverrpolitisk enighet som kan gi bred forankring og forutsigbarhet
for videre utvikling av allmennkringkasteren som en viktig og sentral
formidler av nyheter, kunnskap og kultur. Partiene anser NRKs rolle
som allmennkringkaster som en viktig grunnstein i det norske demokratiet,
og mener det derfor er viktig å få etablert en fremtidsrettet og
bærekraftig innretning på både finansiering og innholdsproduksjon
uavhengig av skiftende politiske regimer. Ledelse og ansatte i NRK
trenger rammer som gir grunnlag for en offensiv utvikling av formidling
innenfor de innholdsplikter de får gjennom meldingen. Partiene ser
det også som viktig på denne måten å bidra til en tillits- og forventningsavklaring
for publikum, noe som gir dem et fortsatt sterkt forhold til allmennkringkasteren
som en viktig informasjonsleverandør i et moderne demokrati i stadig
utvikling.
Komiteen, i samråd med Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, er etter samtalene
enige om følgende:
Partiene slutter seg til endringen
til en overordnet NRK-plakat, som også tas inn som en del av vedtektene
til NRK, med innhold i tråd med forslaget i meldingen. Partiene
vil i behandlingen av meldingen i Stortinget støtte et vedtak om
å ta inn følgende tillegg i plakaten for å tydeliggjøre NRKs ansvar
for formidling av de nordiske språk:
NRK skal formidle innhald frå Norden
og medverke til kunnskap om nordiske samfunnstilhøve, kultur og
språk.
Partiene vil understreke allmennkringkasterens ansvar
for å gi informasjon til befolkningen i krisesituasjoner. Ikke alle
i befolkningen har tilstrekkelige norskkunnskaper til å oppfatte
informasjon som utelukkende formidles på norsk, og partiene ber
regjeringen derfor vurdere informasjonstilbudet til hele befolkningen
i en krisesituasjon.
Partiene ønsker at NRK som allmennkringkaster forpliktes
til å ivareta et ansvar for å løfte frem nye talenter og lokale
artister, for eksempel i distriktssendingene, og mener dette må
adresseres i oppdraget.
NRK har et særskilt ansvar for å
sikre mediemangfold, blant annet gjennom å løse oppdraget gitt i
NRK-plakaten. Det er viktig at samarbeid med andre aktører om dette
skjer både lokalt, regionalt og nasjonalt. Mangfoldet skapes ved
at alle aktører, inkludert NRK, bidrar til å utvikle journalistikk
og meningsutveksling innenfor de rammene som til enhver tid eksisterer.
NRK har videre et ansvar for å påse at organisasjonens aktivitet
ikke er til hinder for andre aktører innen det norske mediemarkedet.
Partiene vil i behandlingen av meldingen
i Stortinget støtte et vedtak om å ta inn følgende tillegg i NRK-plakaten
§ 3 for å tydeliggjøre NRKs ansvar for å sikre det norske mediemangfoldet:
«… (regionalt
og nasjonalt).»
Partiene
slutter seg til meldingens forslag om å etablere et 4-årig styringssignal
for NRK som vedtas i første budsjett utarbeidet i ny stortingsperiode
(første styringssignal vedtas høsten 2018 i statsbudsjettet for
2019, og gjelder for perioden 2019–2022).
Partiene understreker enigheten om
at idrettsarrangement av nasjonal interesse skal gjøres tilgjengelige
for innbyggerne gjennom sending på åpne kanaler. Partiene vil derfor
understreke viktigheten av at norske myndigheter følger opp og sikrer
de forskrifter og internasjonale avtaler som gjør dette praktisk
og økonomisk mulig.
Partiene er enige om viktigheten
av at NRKs arkiv skal gjøres tilgjengelig for viderebruk innenfor de
rammer juridiske rettigheter muliggjør. Partiene vil derfor understreke
viktigheten av at NRK tar hensyn til dette ved inngåelse av avtale
om rettigheter. Partiene støtter at NRK kan ta betalt til selvkost.
Partiene vil videre påpeke at NRK
som allmennkringkaster har et særlig ansvar for ryddige arbeidsvilkår.
NRK skal satse på, bevare og utvikle egen kompetanse i virksomheten
for å sikre innovasjon og kvalitet. Samtidig er det en forutsetning
at opphavsrettigheter blir ivaretatt. NRK som offentlig eid og finansiert
allmennkringkaster bør være en foregangsaktør på dette området.
Komiteen fremmer
på bakgrunn av ovenstående enighet følgende forslag i NRK-plakaten:
«Stortinget
ber regjeringen foreta følgende endring av NRK-plakaten slik at
§ 3blir lydende:
NRK skal ha eit sjølvstendig ansvar
for å bidra til det norske mediemangfaldet (regionalt og nasjonalt).»
«Stortinget
ber regjeringen foreta følgende endring av NRK-plakaten slik at
§ 5blir lydende:
§ 5 NRK skal styrkje det norske og
dei samiske språka, og styrkje norsk og samisk identitet og kultur. Ein
stor del av tilbodet skal ha norsk forankring og avspegle det kulturelle
mangaldet i folket. NRK skal ha daglege sendingar for den samiske
befolkninga. NRK skal ha program for nasjonale og språklege minoritetar. NRK skal formidle
innhald frå Norden og medverke til kunnskap om nordiske samfunnstilhøve, kultur
og språk.»
Komiteen viser
til Stortingets innstilling til allmennkringkastingsmeldingen (Innst.
178 S (2015–2016), hvor komiteen fremmet en rekke anmodningsvedtak,
blant annet romertall V lydende:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om fremtidig finansiering av NRK etter at ekspertutvalget
har levert sin anbefaling, og innen utgangen av 2016.»
Komiteen slutter seg til at
det er behov for en ny finansieringsmodell for å sikre NRK et stabilt
finansieringsgrunnlag i fremtiden, og viser til at stortingsmeldingen
inneholder en gjennomgang og vurdering av ulike alternative modeller. Komiteen peker
på at endrede medievaner og et langt større mangfold av fremvisningsplattformer
gjør det nødvendig å sikre at en fremtidig modell ikke kan være knyttet
kun til noen bestemte apparater. Med henvisning til allmennkringkasterens
samfunnsoppdrag vil komiteen påpeke
at – gjennom å danne grunnlag for dialog og debatter – kan den antas
å ha en verdi for alle, uavhengig av om en selv har sett programtilbudet.
Dette gjelder ikke minst beredskapsoppdraget.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, registrerer at regjeringen gjennom meldingen
har skaffet oversikt over sammenlignbare lands løsninger og erfaringer, og
at det etter Stortingets valg av mulig modell er behov for et enda
grundigere kunnskapsgrunnlag for å ta de nødvendige beslutninger
om endelig innretning for en slik modell i Norge. Flertallet viser til at det er
krevende, og forutsetter grundige forberedelser, å innføre en finansieringsmodell
for fremtidens medieformidling, og som kan skape forutsigbarhet
for allmennkringkasteren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
i samråd med Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne er etter samtaler videre enige om følgende:
Partiene viser til meldingen og støtter
regjeringens konklusjon om at dagens lisensordning må erstattes
av en ny og treffsikker ordning.
Partiene understreker at en fremtidig
finansieringsmodell for NRK på best mulig måte skal ivareta følgende
hensyn i prioritert rekkefølge:
-
Sikre
NRKs legitimitet og uavhengighet samt forutsigbarhet for tilskuddsnivå.
-
Ivareta
en sosial profil i større grad enn dagens lisensordning.
-
Sikre
NRK mva-refusjon som incentiv for å kjøpe tjenester og produksjoner
eksternt.
-
Være
enkel og ubyråkratisk å kreve inn.
-
Være
robust og framtidsrettet, og ha et langsiktig perspektiv.
Partiene
peker på at viktige elementer til en framtidig finansieringsmodell
kan hentes fra ulike land. Det er likevel partienes syn at en norsk
modell må ivareta ovenstående hensyn best mulig, og derfor ikke
fullt og helt kan bygge på andre lands modeller.
Partiene ber derfor regjeringen gjøre
de nødvendige utredninger for å fremme en sak til stortinget om en
«NoRsK» modell for finansiering av NRK. Partiene er enige om at
følgende modell legges til grunn for utredningsarbeidet:
NRKs inntekter sikres ved et bidrag
som betales av personer. Partiene foreslår å kalle dette «NRK-bidraget».
Inntektene fra bidraget øremerkes
NRK. Partiene ber om at det utredes om, og eventuelt hvordan, en øremerking
kan gjennomføres uten at det må gjøres et årlig vedtak i Stortinget.
Dette for å gi en sterkere uavhengighet for NRK enn i dagens lisensmodell.
Partiene er enige om at NRK ved overgangen
til ny finansiering skal beholde det samme reelle nivået på inntekter
som de har i dag.
Det må etableres et fireårig styringssignal
fra Stortinget for å sikre forutsigbarhet til NRK, i tråd med flertallets
omtale i Innst. 178 S (2015–2016) og regjeringens konklusjon i meldingen.
Partiene understreker at styringssignalet må inneholde en indikasjon
på satsen for NRK-bidraget som vil ha konsekvenser for aktivitetsnivået
i NRK, i tillegg til eventuelle endringer i innholdsforpliktelser
for NRK.
Partiene ber regjeringen ta utgangspunkt
i at alle personer over en viss alder med inntekt skal betale bidraget.
Ordningen bør ha en sosial profil, gjerne med et minimums- og et
maksimumsbeløp. Det er viktig at et minimumsbeløp er lavt nok til
at overgangen til det nye systemet ikke blir dramatisk for nye betalere.
Et maksimumsbeløp må ivareta at familier med to voksne ikke opplever
en kraftig økning referert til dagens lisensmodell.
Det er samtidig en forutsetning at
alle voksne skal bidra, og at skatteplanlegging ikke kan gjøre det mulig
å frita seg fra å bidra. Partiene ber regjeringen utrede hvordan
dette kan gjøres på best mulig måte, og på en måte som sikrer et
akseptabelt nivå av effektivitet.
Partiene understreker viktigheten
av en effektiv og sikker innkreving av bidraget, og peker på erfaringen
og kompetansen ved Lisenskontoret i Mo i Rana.
Det er avgjørende for partiene at
incentiver for å kjøpe eksterne tjenester og produksjoner opprettholdes,
i tråd med Innst. 178 S (2015–2016) der flertallet tok til ordet
for å bevare en høy andel eksterne produksjoner for NRK. Fradrag
for merverdiavgift er et slikt avgjørende incentiv. Partiene ber
regjeringen utrede hvordan dette hensynet best kan ivaretas.
Partiene ber regjeringen igangsette
de nødvendige vurderinger, utredninger og beregninger for å etablere
det nye NRK-bidraget, og forberede de nødvendige vedtak for behandling
i Stortinget.
Dersom de prioriterte forutsetningene
for den foretrukne modellen viser seg å være umulig å gjennomføre
på rimelig vis, bes regjeringen uten opphold komme tilbake til Stortinget
med alternativ løsning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, i samråd
med Venstre, viser til at regjeringen i Meld. St. 15 varsler at
den endelige modellen vil bli sett opp mot finansiering over statsbudsjettet.
For øvrig vises det til meldingen der det fremkommer at regjeringen
vil se på ulike modeller, herunder husstandsmodell, før det trekkes
en endelig konklusjon.
Komiteen merker
seg at det i dag gis fritak for lisensen for eksisterende og tidligere
ansatte i NRK, samt diplomater. Komiteen mener denne ordningen
bør opphøre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Stortingets behandling av Innst. 178
S (2015–2016), hvor Stortinget vedtok følgende:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om fremtidig finansiering av NRK etter at ekspertutvalget
har levert sin anbefaling, og innen utgangen av 2016.»
Dette vedtaket har regjeringen ikke
fulgt opp, noe disse
medlemmer ser på som et brudd med allmennkringkastingsforliket. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har hatt langt tid på seg til å finne en samlende
løsning for fremtidig finansiering av NRK, men at regjeringen ikke
har evnet dette.
Disse medlemmer viser til
at Arbeiderpartiet til tross for dette har deltatt i forhandlinger
med de øvrige partiene om framtidig finansering av NRK med utgangspunkt
om enighet om en løsning. Dette har vist seg vanskelig å få til
basert på sprikende signaler og standpunkter, særlig fra regjeringspartiene.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag om ny finansiering av NRK.
Finansieringen skal sikre legitimiteten til NRK i befolkningen,
underbygge NRKs uavhengighet, og være robust og framtidsrettet.
Den må gi forutsigbarhet for både NRK og lisensbetalerne. Saken
fremmes for Stortinget innen utgangen av mars 2018. Modellen skal inneholde
følgende overordnede prinsipper:
-
Lisensen
skal kreves inn av NRK selv, og ordningen skal sikre fradrag for
merverdiavgift, NRKs uavhengighet samt kompetansemiljøet ved Lisenskontoret
i Mo i Rana.
-
Bedre
sosial profil enn dagens lisensordning.
-
Sikre
finansiell forutsigbarhet for NRK med kompensasjon for pris- og
lønnsvekst.»
Disse medlemmer mener
at fremtidig finansiering må sikre bedre brukervennlighet, for eksempel
gjennom mulighet for månedlig betaling.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om ikke å vurdere statsbudsjettfinansiering av NRK.»