Representantforslag 8:66 S (2016-2017)
fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om at statsborgerskap ikke
skal tilbakekalles og at doble statsborgerskap skal tillates
Jeg viser til dokument 8:66 S (2016-2017)
om at statsborgerskap ikke skal tilbakekalles, og at doble statsborgerskap
skal tillates.
Forslagstilleren ønsker å endre statsborgerloven slik
at norsk statsborgerskap bare kan tilbakekalles for enkeltpersoner
som har skadet statens vitale interesser, slik det er adgang til
etter Europarådets konvensjon om statsborgerskap av 1997. Forslagsstilleren
ønsker også å innføre et tidsavgrenset amnesti for å korrigere tidligere
feilaktige identitetsopplysninger som er gitt til myndighetene.
Forslagsstilleren ber også om at regjeringen fremmer forslag om
å fjerne statsborgerloven § 23 som fastsetter at norsk statsborgerskap
går tapt der man frivillig erverver annet statsborgerskap.
Jeg mener det er viktig å bevare
adgangen til å tilbakekalle statsborgerskap som bygger på uriktige opplysninger.
Jeg mener også det er uheldig å gi et tidsavgrenset amnesti for
å korrigere tidligere feilaktige oppgitte identitetsopplysninger.
En søker plikter å legge fram alle opplysninger om sin identitet
ved søknad etter statsborgerloven. Vurderingen av vilkårene for
statsborgerskap, gjøres på bakgrunn av opplysningene søkeren selv
gir, og fremlagt dokumentasjon. Opplysninger fra søkeren vil ofte
være ukontrollerbare, og den bakgrunnsinformasjonen som foreligger,
kan være mangelfull og av usikker kvalitet. Systemet er derfor i
stor grad basert på tillit, og norske myndigheter er avhengig av
å kunne stole på at personer gir korrekte opplysninger når de søker
om statsborgerskap. Når det gis uriktige opplysninger, brytes dette
tillitsforholdet, og statsborgerskap gitt på feilaktig grunnlag
kan derfor tilbakekalles. Slik mener jeg det fortsatt bør være.
Jeg er derfor både imot forslaget om å fjerne hjemmelen for å tilbakekalle norsk
statsborgerskap ved uriktige opplysninger og forslaget om å gi et
identitetsamnesti.
Problemstillingen om det skal gis
amnesti for tidligere feilaktige opplysninger om identitet har for
øvrig Kommunal- og forvaltningskomiteen berørt i forbindelse med
representantforslag 8:142 S (2014-2015) om et identitetsavklaringsprogram
for irakere i Norge. I Innst. 157 S (2015-2016) fremgår det:
Flertallet mener det ville vært
uheldig å åpne for et generelt amnesti i identitetssaker. At asylsøkere oppgir
korrekt identitet, er av avgjørende betydning for effektiviteten
i saksbehandlingen og for at myndighetene skal kunne fastslå det
reelle beskyttelsesbehovet. Flertallet mener derfor det er viktig
å verne om asylinstituttet og reglene i statsborgerskapsloven.
Vurderingene som fremgår ovenfor
gjør seg også gjeldende ved forslaget her.
Når det gjelder hvordan rettsikkerheten
er ivaretatt i saker om tilbakekall av statsborgerskap viser jeg til
brev 20. februar 2017 fra statsråd Sylvi Listhaug. Brevet ble sendt
til Kommunal- og forvaltningskomiteen i forbindelse med behandling
av representantforslag dokument 8:33 S (2016-2017) domstolsbehandling
ved tilbakekallelse av statsborgerskap. Denne saken er fortsatt
til behandling i Kommunal- og forvaltningskomiteen.
For øvrig arbeider regjeringen allerede
med et forslag om tap av statsborgerskap hvor personer har skadet
statens vitale interesser, slik forslagsstilleren ber om. Justis-
og beredskapsdepartementet sendte 20. desember 2016 ut et på høring
forslag som gjør det mulig å ilegge tap av norsk statsborgerskap
ved straffbare forhold eller av hensyn til grunnleggende nasjonale
interesser. Departementet arbeider for tiden med en lovproposisjon
om denne saken.
Justis- og beredskapsdepartementet
arbeider for tiden også med en utredning av hvordan prinsippet om
ett statsborgerskap slår ut i praksis i en mer globalisert hverdag.
Utredningen er en oppfølgning av Stortingets anmodningsvedtak nr.
525 av 15. mars 2016. Statsråd Sylvi Listhaug har varslet om at
denne saken vil bli fremmet for Stortinget på egnet måte i løpet
av våren 2017. Statsborgerloven § 23 som fastsetter at det norske
statsborgerskapet går tapt ved frivillig erverv av annet statsborgerskap,
er et utslag av prinsippet om ett statsborgerskap.
Jeg vil derfor ikke gi min vurdering
av forslaget om å fjerne statsborgerloven § 23 nå, men ber om å få
komme tilbake til problemstillingen når utredningen presenteres
for Stortinget.