Tilbakekall
av statsborgerskap
Komiteen viser til at forslagsstiller
mener eventuell tilbakekallelse etter en ny § 26 annet ledd i statsborgerloven
som er avgrenset til kun å gjelde tap av statsborgerskap ved skade
på statens vitale interesser, kun skal skje ved dom.
Komiteen viser til at forslagsstiller
mener Norge bør ha et tidsavgrenset amnesti for dem som tidligere
har oppgitt feil opplysninger. Dette fordi det har skjedd en utvikling
i lovverket og utlendingsforvaltningen som medfører at identitet
i dag vurderes på en grundigere og mer omfattende måte enn tidligere.
Forslagsstiller viser til at de grundigere vurderinger som nå gjøres
av identitet i første instans, også tilsier at det mest sannsynlig
vil være færre slike saker fremover.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at tilbakekall av
statsborgerskap er en svært alvorlig sak og viser til merknader
og forslag under behandlingen av Representantforslag 33 S (2016–2017).
Dette medlem mener det er grunn
til å understreke at prosessen fram til innvilgelse må forutsettes å
være så god at faktiske feil avdekkes, og at det derfor må være
svært sterke grunner og vitale interesser som kan begrunne tilbakekall
av statsborgerskap.
Dette medlem viser til at det
er utarbeidet en utredning (NOU 2015:4) om tap av statsborgerskap ved
skade på statens vitale interesser, og at regjeringen har sendt
på høring et forslag om nye bestemmelser i statsborgerskapsloven
basert på denne: Endringer i statsborgerloven mv. – tap av statsborgerskap
ved straffbare forhold eller av hensyn til grunnleggende nasjonale
interesser. I det forslaget vil man etter ny § 26a kunne frata statsborgerskap
dersom en person har overtrådt en bestemmelse i straffelovens kapittel
16, 17 eller 18, som har en strafferamme på seks år eller mer. Etter
ny § 26b vil en person kunne tape statsborgerskapet av hensyn til grunnleggende
nasjonale interesser dersom personen har utvist fremferd sterkt
til skade for Norges vitale interesser.
Dette medlem viser til at kriterier
for tap etter begge de nye paragrafene er at personen må ha to statsborgerskap
og være over 18 år når handlinger eller fremferd er utført. I tillegg
vil en forholdsmessighetsvurdering legges til grunn, samt at hensynet
til barnets beste må vurderes i saker som berører barn. Vedtak om
tilbakekalling fattes av departementet, og skal ikke kunne påklages,
men man kan saksøke staten med fri rettshjelp.
Dette medlem mener det er oppsiktsvekkende
at regjeringen i utgangspunktet sender på høring et forslag som
ville betydd, forutsatt at forslagene i Representantforslag 33 S
(2016–2017) ikke ble vedtatt, bedre rettsvern og betingelser for
dem som anklages for terror, enn for flyktninger som forvaltningen
mener har gitt feil opplysninger.
Dette medlem mener at saksbehandlingen
i slike saker ikke kan være undergitt en ren politisk behandling
og må ivareta grunnleggende rettsstatsprinsipper, og vil komme tilbake
til dette under en behandling av eventuelle forslag om dette i Stortinget.
Dette medlem vil i denne omgang
ikke konkludere på forslaget som er til behandling i dette representantforslaget,
men mener det er grunn til å få utredet spørsmålet om at tilbakekall
kun skal skje ved alvorlige handlinger som medfører skade på landets vitale
interesser.
Dette medlem fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede forholdet til Europarådets konvensjon om
statsborgerskap fra 1997 og konsekvenser av å endre reglene slik
at statsborgerskap kun kan tilbakekalles når enkeltpersoner har
skadet statens vitale interesser.»