Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Lasse Juliussen, Hege Haukeland Liadal og Sonja Mandt,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder,
fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og fra Kristelig
Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til representantforslaget,
og støtter forslagsstillernes syn på barnehagen som et pedagogisk tilbud
i det helhetlige norske utdanningssystemet. Det er et mål for komiteen at
alle barn gis tilbud om gode og trygge barnehager, og at foreldre
som ikke har råd til å betale for det selv, gjennom støtteordninger
gis mulighet til å benytte seg av barnehagetilbudet. Komiteen støtter
vurderingen om at offentlige tjenester finansiert av skattebetalerne
skal gå til viktige velferdsgoder, og at barnehage utgjør en sentral
tjeneste i denne forstand. Komiteen peker, som forslagsstillerne,
på at Fylkesmannen er gitt adgang til å føre tilsyn med enkeltbarnehager.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
fremmer tre konkrete forslag, ett som begrenser barnehageeieres
mulighet til avkastning fra barnehagedrift, ett for å innføre like
lønns- og arbeidsvilkår for ansatte i private og offentlige barnehager,
og ett for etablering av en nasjonal oversikt over hvordan barnehageloven etterleves
og håndheves i sektoren.
Komiteen viser til at forslag
1 og 2 vil gripe direkte inn i vilkårene for privat eierskap og
drift innenfor barnehagesektoren. Komiteen vil minne om at etableringen
av barnehager i privat eierskap og drift har vært avgjørende i å
virkeliggjøre den høye barnehagedekningen vi har på landsbasis i
dag. Dette målet har hatt tverrpolitisk oppslutning. Når det gjelder
forslag 3, viser komiteen til
kunnskapsministerens svar, hvor han viser til at Utdanningsdirektoratet
er gitt i oppdrag å undersøke kommunenes erfaringer med reglene
om bruk av tilskudd.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at private barnehager har vært
viktige for gjennomføringen av barnehageløftet. Private barnehager
gir plass til om lag halvparten av landets barnehagebarn og vil
fortsatt være viktige for å sikre retten til barnehageplass.
Disse medlemmer viser til at
barnehageloven allerede i dag slår fast at offentlige tilskudd skal komme
barna i barnehagen til gode. Som forslagsstillerne viser til, finnes
det likevel flere eksempler på at kommersielle barnehageeiere har
tjent mer penger på barnehagedrift enn lovformuleringen om «et rimelig
årsresultat» skulle tilsi. Disse medlemmer mener at disse
eksemplene, samt det faktum at staten årlig gir over 21 mrd. kroner
i tilskudd til private barnehager, tilsier at det er behov for en
nasjonal oversikt over hvordan lovverket fungerer, og hvordan pengene
blir brukt.
Disse medlemmer viser videre
til tidligere forslag om å gi kommunene mulighet til å stille like krav
til de private som til de kommunale barnehagene. Disse medlemmer viser til at
finansieringen av kommunale og kommersielle barnehager fra og med
2016 ble likestilt, men uten at den økonomiske likebehandlingen
medførte tilsvarende likeverdighet i krav. Til tross for at det
er kommunene som har ansvar både for at alle barn med rett til plass,
får det, og for at barna har et godt og forsvarlig barnehagetilbud, har
de bare begrenset rett til å stille krav til de private barnehagene.
Private barnehager kan for eksempel velge å ta inn barn uten lovfestet
rett foran rettighetsbarn. De kan la være å ta opp flyktningbarn,
barn med minoritetsbakgrunn og barn med spesielle behov. De kan
velge å holde bemanningen og andelen barnehagelærere på et lavere
nivå enn det de kommunale barnehagene gjør, og de kan ha kortere
åpningstider, velge ikke å delta i felles brukerundersøkelser og
så videre.
Etter disse medlemmers mening er
det urimelig at de private barnehagene skal likebehandles økonomisk
så lenge det ikke kan følge flere krav med pengene, om eksempelvis
personale, åpningstider, lønns- og arbeidsvilkår, opptak og overgangsordninger
til skole. Med reell likebehandling vil kommersielle barnehager
i mindre grad få refundert utgifter de ikke har.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kommunene får adgang til å stille samme
krav til private og offentlige barnehager.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at de samme
krav og regler gjelder for offentlige og private barnehager gjennom
lovverk og forskrifter. Gjennom dette er både krav til bemanning
og til andel barnehagelærere likt for alle barnehager. Bemanningen er
om lag lik i private som i offentlige barnehager, og andelen pedagoger
har steget jevnt de siste årene. Flertallet viser videre til
at undersøkelser finner like god kvalitet i private barnehager som
i offentlige.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti viser også til
vedtaket i innstillingen om Dokument 8:128 S (2014–2015) fra finanskomiteen
vedrørende profitt i offentlig finansierte velferdstjenester. I
dette vedtaket ble regjeringen anmodet om å sette ned et offentlig
utvalg som kartlegger pengestrømmer i offentlig finansierte velferdstjenester,
herunder handel mellom nærstående, bruk av skatteparadis, tynnkapitalisering
og utbytte. Utvalget skulle også foreslå løsninger som sørger for
at offentlige midler i størst mulig grad går til produksjon av faktisk
velferd. Disse medlemmer stiller
seg bak denne anmodningen om å nedsette et slikt utvalg.