1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ferhat Güven, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Håvard Jensen,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet, Geir
Inge Lien, viser til Prop. 12 S (2016–2017) Opptrappingsplan
mot vold og overgrep (2017–2021). Komiteen viser til at vold
og overgrep er et stort samfunnsproblem og foregår i alle samfunnslag og
i alle miljøer. Barn som utsettes for vold og overgrep, er de mest
sårbare i vårt samfunn. Komiteen mener
det må gjøres langt mer for å beskytte vår fremtid. Vold i nære
relasjoner utføres av en person offeret kjenner, og som man i utgangspunktet
skal kunne stole på. Innenfor husets fire vegger er der barnet skal
være tryggest, men dessverre er det ikke slik for alle barn. Samfunnet
må derfor gjøre det det kan for å beskytte sine barn og unge.
Komiteen viser til at kostnadene
ved vold og overgrep er store. Barn og unge som blir utsatt for vold
og overgrep, risikerer dårlig psykisk og fysisk helse, rus, utenforskap,
manglende skolegang og arbeidskapasitet. Vista Analyse la frem en
rapport om at kostnadene knyttet til vold i nære relasjoner medfører
utgifter for samfunnet på mellom 4,5 og 6 mrd. kroner årlig (2010-kroner). Komiteen viser
til at dette kun gjelder samfunnets kostnader, og ikke de kostnadene
den enkelte må bære i form av traumer og psykiske lidelser. Komiteen støtter
regjeringen og WHO i at vold og overgrep er et folkehelseproblem.
Komiteen viser til at Adverse
Childhood Experiences (ACE), dvs. negative oppvekstopplevelser,
er hovedrisikofaktorer for sykdom og tidlig død samt lav livskvalitet
i vårt samfunn (Vincent Felitti, 1998, 2002). Felitti viser i sin
forskning at utrygghets- og traumeopplevelser i oppveksten er de
sterkeste årsaker til at mennesker utvikler atferd som leder til
helseutfordringer. Blant disse negative barndomsopplevelsene står
det å bli utsatt for vold og/eller det å være vitne til vold i familien
sentralt. Forskningen på langtidseffektene av voldsopplever i oppveksten
viser med all tydelighet omfattende og langvarige skadelige konsekvenser
(Geffner et al. 2003, Strauss & Gelles 1998). Noen barn blir
fanget opp av helsestasjonen, barnevernet eller andre og gitt hjelp.
Dette gjelder særlig de barna som tidlig viser alvorlige symptomer.
Majoriteten av barn som vokser opp med vold, blir aldri sett eller
oppdaget. Det er derfor helt avgjørende med en helhetlig satsing
for å forebygge, avdekke og bistå ofre for vold og overgrep på en
langt bedre måte enn vi klarer i dag.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at formålet med opptrappingsplanen er at voldsutsatte
skal få bedre beskyttelse, at etterforskningen av volds- og overgrepssaker skal
prioriteres, at alle tjenester skal utøves på bakgrunn av høy faglig
kompetanse, og at det forebyggende arbeidet skal styrkes. Opptrappingsplanen synliggjør
de utfordringer dagens samfunn har når det gjelder vold og overgrep,
særlig mot barn, og fremmer konkrete tiltak på områder som skole,
helsetjeneste, justissektoren og kommunale ansvarsområder.
Flertallet viser til at den
totale satsingen utgjør rundt en halv mrd. kroner for 2017 på tvers
av ulike departementers budsjetter. Flertallet understreker at
opptrappingen mot vold og overgrep også må sees i sammenheng med
andre reformer som gjennomføres av regjeringen, blant annet nærpolitireformen,
kommunereformen og kvalitets- og strukturreformen for et bedre barnevern. Flertallet mener
at reformarbeid i form av strukturendringer og forenklinger i regelverk
og lignende tiltak sammen med budsjettmessige prioriteringer er
viktig når det gjelder forebygging og håndtering av vold og overgrep.
Flertallet viser til at nærpolitireformen
ble vedtatt med et stort flertall i Stortinget og legger til rette
for blant annet større fagmiljøer i politiet, et løft i etterforskningen
der saker om vold og overgrep prioriteres, og et sterkere fokus
på forebygging av kriminalitet. Nærpolitireformen er et resultat
av et endret kriminalitetsbilde der vold og overgrep mot barn, særlig
på internett, er et økende problem. Politiet får nå større og egne
fagmiljøer for kriminalitetsbekjempelse av vold i nære relasjoner
og seksuelle overgrep og vil således være bedre rustet til å etterforske
og håndtere denne typen saker. I tillegg styrkes offeromsorgen ved
at det etableres 12 nye offeromsorgskontor i alle landets politidistrikt. Sammen
med kommunene skal offeromsorgskontorene bidra til at voldsofre
og deres pårørende blir ivaretatt gjennom hele straffesaksprosessen,
og vil i tillegg få hjelp til å komme seg videre. Videre får barnehusene
styrket kapasitet og kompetanse ved etterforskning av vold og overgrepssaker
mot barn. Flertallet viser
til at Statens Barnehus ble styrket med 50 mill. kroner i årets
budsjettforlik.
Flertallet viser til at kommunereformen
skal legge til rette for bedre velferdstjenester, herunder et styrket
barnevern. Kvalitets- og strukturreformen i barnevernet vil endre
ansvarsfordelingen mellom stat og kommune og skal bidra til tidlig
og mer tilpasset hjelp til utsatte barn og familier.
Flertallet viser videre til
statsministerens fem løfter til barn, som ble lansert tidligere
i år. Statsministeren understreket at setningen «en god barndom varer
livet ut» bør danne grunnlaget for politikken fremover. En god barndom
er det beste tiltaket som finnes, da det forebygger psykisk sykdom,
frafall og utenforskap. Flertallet mener
at tiltakene i opptrappingsplanen sammen med reformarbeidene legger
til rette for nettopp dette, og forventer at regjeringen følger
opp disse tett.
Flertallet viser til at Arbeiderpartiet
ikke stemmer for noen av forslagene i opptrappingsplanen, men velger
å fremme et nytt forslag om en opptrappingsplan. Flertallet viser til at dette
forslaget vil medføre en utsettelse av igangsettelse av tiltak for sårbare
barn og unge som de ikke har tid til å vente på. En utsettelse av
planen vil sette svært viktige tiltak på vent. Ofrene som planen
er laget for, har behov for at tiltakene iverksettes raskt, og at
de nødvendige ressursene blir bevilget så raskt som mulig. Dersom planen
skulle sendes tilbake, vil viktige tiltak bli utsatt i over ett
år. Det er svært alvorlig for de gruppene som berøres av vold og
overgrep. En opptrappingsplan på et så alvorlig og omfattende område
bør etter flertallets mening
ikke bli gjenstand for politisk spill.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener Prop. 12 S (2016–2017)
ikke svarer på anmodningsvedtaket fra Stortinget (vedtak 623, 8. juni
2015):
«Stortinget ber regjeringen
snarest fremme forslag om en forpliktende og helhetlig opptrappingsplan
som skal redusere forekomsten av vold i nære relasjoner samt styrke
ivaretakelsen av barn utsatt for vold og overgrep, etter modell
fra opptrappingsplanen for psykisk helse. Planen skal sikre en tverrfaglig bredde
i tiltakene, god samordning og en langsiktig forpliktelse til økt
finansiering og øremerkede midler.»
Disse medlemmer mener Prop.
12 S (2016–2017) har flere mangler: Viktige saksområder er ikke tatt
med eller er kun beskrevet. Det er heller ikke gjort rede for når
i planperioden de ulike tiltakene skal gjennomføres, noe som ville
forpliktet regjeringen på finansiering og til å øremerke midler.
Opptrappingsplanen fremstår i så måte mindre forpliktende enn tidligere
handlingsplaner på feltet, selv om Stortingets intensjon var en
opptrapping.
Disse medlemmer viser til at
organisasjonene som jobber med barn, har vært tydelige på at planen
ikke er god nok. Barneombudet beskriver planen som en «problemskildring»,
ikke en opptrappingsplan; UNICEF påpeker at regjeringen ikke svarer
på det Stortinget ba om; Kripos har uttalt at «det burde vært flere
konkrete tiltak spesielt rettet mot de minste barna»; Redd Barna
har trukket frem at «tiltakene er ikke tilstrekkelige for å forebygge
at barn blir utsatt for seksuelle overgrep på nett». Det er også
grunnlag for å intensivere arbeidet for å forebygge og avdekke vold
mot barn i helsevesenet i større grad enn det planen legger opp
til.
Disse medlemmer reagerer videre
på at planen er for svak når det gjelder tiltak som vil kunne gi god
tverrfaglig oppfølging av dem som bryter ut av voldelige parforhold. Disse medlemmer vet
at mange har store utfordringer med å reetablere seg. Det kan være
utfordrende å finne bolig og jobb og å klare seg økonomisk. Reetablering
er ofte spesielt krevende for dem som har barn. Resultatet er at
mange flytter tilbake til den som utøver volden. Det må tas tak
i utfordringene knyttet til at mange står utenfor arbeidslivet som
en følge av volden de lever med eller har levd med. Treffsikre tiltak
for å hjelpe mennesker utsatt for vold i nære relasjoner som står
utenfor arbeidslivet, inn i arbeid, vil også bidra til å redusere
utgiftene denne volden medfører for samfunnet, samtidig som det
kan hjelpe den enkelte.
Disse medlemmer reagerer videre
på at opptrappingsplanen ikke tar tak i behovene for å forebygge
og avdekke vold i nære relasjoner som rammer særlig sårbare grupper
som eldre, pleietrengende, personer med psykiatri- eller rusproblematikk og
mennesker med utviklingshemning. Det er kritikkverdig at planen
viser at regjeringen ser utfordringene for så å unnlate å følge
opp med tiltak. For eksempel er det ingen tiltak rettet mot vold
mot eldre.
Disse medlemmer vil poengtere
at dette er eksempler på svakheter i planen, ikke en uttømmende
liste. Det er behov for en helhetlig gjennomgang av behovene som
foreligger på feltet ,for å sikre treffsikre tiltak.
Disse medlemmer mener mange
av tiltakene som ligger i planen, er gode og viktige tiltak, og vil
oppfordre regjeringen til å jobbe videre med disse. Det er særlig
positivt at regjeringen ønsker å få et tilbud til unge overgripere.
En ny opptrappingsplan er ikke til hinder for å fortsette arbeidet
som er planlagt. Disse
medlemmer mener det er viktig at arbeidet ikke stopper opp,
og at regjeringen fortsetter det planlagte arbeidet mot vold og
overgrep i nære relasjoner, og da særlig arbeidet rettet mot barn,
med uforbeholden styrke.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Prop.
12 S (2016–2017) – Opptrappingsplan mot vold og overgrep (2017–2021)
– sendes tilbake til regjeringen.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme et nytt forslag om en forpliktende og helhetlig
opptrappingsplan som skal redusere forekomsten av vold i nære relasjoner
samt styrke ivaretakelsen av barn utsatt for vold og overgrep, etter
modell fra opptrappingsplanen for psykisk helse. Planen skal sikre
en tverrfaglig bredde i tiltakene, god samordning og en langsiktig forpliktelse
til økt finansiering og øremerkede midler.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
viser til at Prop. 12 S (2016–2017) er en oppfølging av et enstemmig
vedtak i Stortinget om en forpliktende og helhetlig opptrappingsplan som
skal redusere forekomsten av vold i nære relasjoner samt styrke
ivaretakelsen av barn utsatt for vold og overgrep, etter modell
av opptrappingsplanen for psykisk helse, jf. St.prp. nr. 63 (1997–1998) Opptrappingsplanen
mot vold og overgrep skal sikre en tverrfaglig bredde i tiltakene,
god samordning, samt en langsiktig forpliktelse til økt finansiering
og øremerkede midler, jf. Innst. 315 S (2014–2015).
Flertallet viser til Innst.
315 S (2014–2015), hvor en samlet justiskomité understreket behovet
for en opptrappingsplan mot vold og overgrep for å redusere forekomsten
av vold i nære relasjoner samt styrke ivaretakelsen av barn utsatt
for vold og overgrep. Hovedformålet med opptrappingsplanen er å
sikre en helhetlig plan med tverrfaglig bredde i tiltakene for å bekjempe
vold og overgrep. Planen skal sikre god samordning mellom tiltakene
for å fjerne bristene mellom de ulike tiltakene og styrke alle ledd
i tiltakskjeden. På den måten kan man legge til rette for at brukerperspektivet
står i fokus. Et viktig siktemål med planen er å legge til rette
for en planmessig utbygging av tilbudet til barn som lever med vold.
I tillegg er det helt avgjørende at ansvaret tydeliggjøres, slik
at man hindrer ansvarspulverisering. Alle aktører, både offentlige,
ideelle og andre private, må jobbe bedre sammen for å gi et best
mulig tilbud til barn som utsettes for vold og overgrep. Det er
avgjørende å få systemendringer og sikre kvalitetsheving i sjekkpunkter,
rutiner og arbeidsmetoder på systemnivå slik at rettsikkerheten
ikke er avhengig av ildsjeler og enkeltpersoner.
Skal man lykkes i
å bekjempe vold og overgrep, er det etter flertallets mening helt avgjørende
å sikre tiltak med en helhetlig tilnærming og en langsiktig forpliktelse
til økt finansiering og målretting av midler. Flertallet understreker derfor
at tiltakene i opptrappingsplanen skal følges opp med friske og
målrettede midler. I tillegg påpeker flertallet at planen skal tallfeste
beløp for hele planperioden, og at driftsutgiftene skal økes til
et bestemt nivå i løpet av perioden, slik at det synliggjøres hva
opptrappingen av driftsutgiftene sammen med utgiftene til investeringer
totalt sett vil innebære av økte midler til kampen mot vold mot
barn i løpet av planperioden.
Flertallet viser til at opptrappingsplanen
mot vold og overgrep skal gjennomføres etter modell av opptrappingsplan
for psykisk helse som gikk over ti år og ble avsluttet i 2008. Bakgrunnen
for dette er at evalueringer viser at de kvantitative målene i opptrappingsplanen
for psykisk helse langt på vei ble nådd, med økt kapasitet på det
psykiske helsetilbudet, flere omsorgsboliger i kommunene og flere
helsetjenesteårsverk. Å øremerke midlene til å bygge ut de psykiske
helsetjenestene var ifølge evalueringen en suksess som bidro til
at så mange av målene i den ambisiøse opptrappingsplanen for psykisk
helse ble nådd.
Flertallet viser til at det
er nødvendig med gode evalueringer og justeringer underveis i planperioden
for å sikre at tiltakene oppnår formålet. Flertallet er glad for at regjeringen
har påpekt at dette vil gjennomføres i planperioden.
Flertallet viser til at Prop.
12 S (2016–2017) gir en god fremstilling av hvilke utfordringer
som foreligger for å bekjempe vold og overgrep. I tillegg beskriver
regjeringen i proposisjonen en rekke gode tiltak som regjeringen
enten vurderer å utrede, eller som allerede er vedtatt at skal gjennomføres.
Regjeringen påpeker i proposisjonen at formålet med planen er å
redusere forekomsten av vold i nære relasjoner med særlig vekt på
å bekjempe vold og overgrep som rammer barn og unge.
Flertallet deler de overordnende
målene proposisjonen lister opp:
Ansvaret for å forebygge
og bekjempe vold og overgrep skal være fastsatt, tydelig og lederforankret:
-
på alle forvaltningsnivåer.
-
Forebygging av vold
og overgrep skal prioriteres og styrkes.
-
Alle relevante sektorer
skal synliggjøres som helsefremmende arenaer.
-
God og riktig kompetanse
om vold og overgrep skal finnes i alle sektorer og tjenester.
-
Vold og overgrep
skal oppdages tidlig, og voldsutsatte skal få individuelt tilpasset
oppfølging og behandling.
-
Voldsutøvere og
overgripere skal få hjelp for å forebygge nye overgrep.
-
Etterforskning av
saker om vold og overgrep skal prioriteres, kapasiteten skal styrkes
og kvaliteten skal økes.
-
Voldsutsatte skal
gis bedre beskyttelse.
-
Arbeidet mot vold
og overgrep skal samordnes på tvers av tjenester og sektorer.
-
Arbeidet mot vold
og overgrep skal være kunnskapsbasert, og effekter av tiltak skal
evalueres.
-
Kunnskap om og forståelse
av vold og overgrep skal økes i befolkningen.
-
Brukermedvirkning
og barns deltakelse skal ivaretas i utvikling av politikk og tjenester.
Flertallet viser
til at regjeringen i proposisjonen slår fast at «målet er at ingen
skal utsettes for vold og overgrep». Flertallet understreker dette målet
og mener det er viktig og riktig at arbeidet mot vold og overgrep
har en nullvisjon som den overordnede målsettingen.
Flertallet viser til at målsettingen
om en konkret opptrapping ikke kan gjennomføres uten en forpliktelse
om økte driftsmidler og øremerking, slik justiskomiteen ba om i
Innst. 315 S (2014–2015). Flertallet viser til at en
opptrappingsplan ikke er en vanlig handlingsplan, men en plan som
skal sikre en opptrapping av konkrete tiltak, slik at vi kan bekjempe
vold og overgrep i langt større grad enn vi klarer i dag.
Flertallet viser til høring
i justiskomiteen 6. desember 2016, hvor de fleste høringsinstansene påpekte
at proposisjonen godt beskriver de utfordringene vi står overfor
når det gjelder vold og overgrep. Mange høringsinstanser, blant
annet Barneombudet, UNICEF, Redd Barna, Norsk Sykepleierforbund, Norske
Kvinners Sanitetsforening og Statens Barnehus, understreket imidlertid
viktigheten av konkrete tiltak som skal følges av forpliktende bevilgninger
i planperioden.
Flertallet viser til konvensjonen
om forebyggelse og bekjempelse av vold mot kvinner og vold i nære
relasjoner (Istanbul-konvensjonen), som Norge signerte 7. juli 2011,
men foreløpig ikke har ratifisert. Flertallet viser til Dokument
15:299 (2016–2017), der statsråden kunne opplyse at nødvendige endringer
i straffeloven ble gjennomført ved lov 17. juni 2016, jf. Prop.
42 L (2015–2016), slik at norsk rett nå oppfyller konvensjonsforpliktelsene fullt
ut, og at regjeringen tar sikte på å fremme en proposisjon om ratifisering
for Stortinget snarlig. Flertallet viser til at Istanbul-konvensjonen
ikke kan ratifiseres før forholdet til Grunnloven § 26 annet ledd
om traktatinngåelser er avklart.
Flertallet vil spesielt fremheve
viktigheten for voldsutsatte kvinner av at Norge da blir underlagt Europarådets
overvåkingsmekanismer på området, med en egen ekspertgruppe som
følger med på både lovgivning og praksis, og som rapporterer jevnlig
om status i landenes etterlevelse av sine forpliktelser etter konvensjonen. Flertallet viser
videre til Europarådets mangeårige kampanje mot vold i nære relasjoner,
som markeres 25. november hvert år.