Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Anette Trettebergstuen,
fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette
Tønder, fra Fremskrittspartiet, Anders Anundsen og Ib Thomsen, og
fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til proposisjonen.
Etter direktivet om alternativ tvisteløsning i forbrukersaker skal
medlemsstatene sørge for et utenrettslig klagebehandlingstilbud
for de fleste typer forbrukertvister. Direktivet stiller minstekrav
til klageorganer som skal inngå i dette tilbudet. Det stilles blant
annet krav til saksbehandling, sammensetning, kompetanse, informasjon, tilgjengelighet,
nøytralitet, at klagebehandlingen skal være gratis eller til en
symbolsk sum for forbruker, og at tvister som hovedregel skal være
løst innen 90 dager. Komiteen viser
videre til at direktivet inneholder kontradiksjonskrav og krav om informasjon
til forbruker om tilbudet. Direktivet stiller krav til at de nasjonale
klageorganene ikke bare skal behandle klager fra forbrukere i medlemsstaten,
men også fra forbrukere bosatt i en annen EØS-stat. Komiteen merker
seg spesielt at artikkel 11 inneholder bestemmelser som skal sikre
at forbrukere ved å velge alternativ tvisteløsning framfor domstolsbehandling,
ikke fratas rettigheter etter sin hjemstats regler.
Komiteen viser til at forordningen
om nettbasert tvisteløsning i forbrukersaker fastsetter at EU-kommisjonen
skal etablere en nettbasert klageportal (plattform) for behandling
av forbrukertvister knyttet til grenseoverskridende netthandel.
Formålet med gjennomføringsforordningen er å gi utfyllende bestemmelser
for mer praktiske sider ved gjennomføring av forordningen om nettbasert
tvisteløsning. Komiteen peker
videre på at forordningen fastsetter nærmere regler for den nettbaserte
klageportalen, om dens funksjoner og om samarbeidet mellom kontaktpunktene
i medlemsstatene, og den inneholder blant annet bestemmelser om
hva som skal skje med ufullstendige klager, informasjon som skal
formidles til den som får en klage rettet mot seg, og avslutning av
saker, samt sletting av persondata. Komiteen merker seg at de fleste
bestemmelsene gjelder selve portalen og pålegger kommisjonen plikter
med hensyn til hvordan portalen innrettes, og om utforming av et
klageskjema som skal foreligge på alle offisielle EU-språk.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.