Forholdet
til norsk rett
Dagens system for
utenrettslig klagebehandling for forbrukersaker består av Forbrukertvistutvalget med
forutgående mekling i Forbrukerrådet, en rekke frivillige bransjenemnder
og enkelte offentlige klagenemnder. Dette tilbudet gjelder imidlertid
bare for enkelte sektorer, og de ulike nemndene er i stor grad uensartede
både i organisering og i virke.
Gjennomføring av
direktivet krever at det finnes et tilbud om klagebehandling for
forbrukertvister knyttet til nesten alle typer varer og tjenester,
og at disse oppfyller kravene som stilles i direktivet. Det er lagt
opp til en gjennomføring som bygger på dagens system.
Ved lov 17. juni
2016 nr. 29 om klageorganer for forbrukersaker (gjennomføring av
direktiv 2013/11/EU og forordning (EU) nr. 524/2013) ble både direktivet
og forordningen gjennomført i norsk rett. Størstedelen av loven
ble satt i kraft fra 1. juli 2016. Enkelte deler som forutsetter
at rettsaktene er innlemmet i EØS-avtalen, må avvente ikraftsettelse
til EØS-komiteens vedtak trer i kraft.
Ved loven ble det
etablert en offentlig godkjenningsordning for nemnder og meklingsorganer
(klageorganer). De klageorganene som ønsker det, kan søke om godkjenning,
eventuelt at nemndene er pålagt i henhold til lov å søke. Loven
inneholder generelle krav til klageorganene, herunder krav til stiftelsesgrunnlag,
saklig kompetanse, klageadgang, mottak av klage, gebyr, saksbehandlingsfrist,
informasjonsplikter m.m. Videre er det noen tilleggskrav til meklingsorganer,
som for eksempel kompetanse- og habilitetskrav til meklingsorganets
leder og meklere. Det samme gjelder for nemnder, med tilleggskrav
til organisering og sammensetning og krav til saksforberedelse og
saksbehandling i nemnda m.m.
Direktivet inneholder
også enkelte informasjonsplikter for næringsdrivende. Det skal blant
annet gis informasjon til forbrukerne om de innmeldte klageorganene,
og for næringsdrivende som driver netthandel, skal det også gis
informasjon og lenkes til den nettbaserte klageportalen. Det er
også bestemmelser om dette.
For å sikre et tilbud
for nær sagt alle typer varer og tjenester har Forbrukerrådet ved
lov fått i oppgave å tilby mekling mellom forbruker og næringsdrivende
i forbrukertvister, med mindre tvisten kan behandles av annet kvalifisert
klageorgan.
Alle nemnder og meklingsorganer
som skal oppfylle kravene, enten fordi de er pålagt det gjennom lov
eller forskrift eller fordi de søker om godkjenning, vil bli vurdert
av vedkommende myndighet. Myndigheten fører også tilsyn med at kravene
overholdes. Myndigheten er lagt til Barne- og likestillingsdepartementet,
med mindre annet bestemmes.
Det legges opp til
å oppnevne et felles kontaktpunkt for vedkommende myndigheter (godkjenningsorganer).
Kontaktpunktet koordinerer godkjenningen og utarbeider en offentlig
liste over kvalifiserte utenrettslige klageorganer på forbrukerområdet og
er ansvarlig for innmeldingen av listen til EU-kommisjonen, i praksis
til EFTAs faste komité. Klageorganer som ikke følger opp kravene,
blir fjernet fra listen. Barne- og likestillingsdepartementet vil være
kontaktpunkt.
Den felleseuropeiske
nettbaserte klageportalen for tvisteløsning over landegrensene i
forbindelse med netthandel reguleres av forordningen om nettbasert
tvisteløsning for forbrukersaker. I loven er det fastsatt at forordningen
gjennomføres ved at den gjelder som lov.
Kommisjonen har ansvar
for å etablere og drifte portalen. Direktivets krav om et heldekkende
tilbud er gjennomført ved lov om klageorganer for forbrukersaker
og endringer i spesiallovgivningen og forskrift for ulike nemnder.
I tillegg vil tilbudet om utenrettslig tvisteløsning bli ytterligere
styrket ved et forslag til ny forbrukerklageutvalgslov, som regulerer Forbrukertvistutvalgets
virksomhet. Denne siste endringen er ikke nødvendig for å gi et
heldekkende tilbud som oppfyller direktivets krav, men det legges
likevel opp til at Forbrukertvistutvalget, som er foreslått kalt
Forbrukerklageutvalget, skal oppfylle alle kravene og innmeldes
på linje med andre klageorgan, jf. Prop. 145 L (2015–2016) Lov om
Forbrukerklageutvalget (forbrukerklageloven).