Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde
og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Representantforslag 24
S (2016–2017) fra stortingsrepresentant Rasmus Hansson om vern av
Norges siste villmarker, der det foreslås å be regjeringen legge fram
et forslag om vern av Norges siste villmarksområder, samt legge
frem forslag til tiltak for en nullvisjon for ødeleggelse av inngrepsfri
natur.
Komiteen deler forslagsstillers
bekymring over at det globale naturmangfoldet er vesentlig redusert,
og at tilstanden for økosystemer mange steder er blitt dårligere
enn før. Selv om situasjonen i Norge på mange områder er mer positiv,
har vi også våre utfordringer. FNs generalforsamling vedtok høsten 2015
at tapet av naturmangfold skal stanses både på land og i havet,
og komiteen vil
påpeke at vi har et selvstendig ansvar for å nå de målene Norge
politisk har forpliktet seg til i FN.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til behandlingen
av Meld. St.14 (2015–2016) Natur for livet – Norsk handlingsplan
for naturmangfold, der det ble gjort flere vedtak som berører de
spørsmålene som reises i representantforslaget, og som følger opp
våre internasjonale forpliktelser:
-
Stortinget ber regjeringen
sette et mål om vern av både offentlig eid skog og frivillig vern
av privateid skog til 10 pst. av skogarealet.
-
Stortinget ber regjeringen
klargjøre hva som er god tilstand og hvilke arealer som er å regne
som forringende økosystemer, og trappe opp arbeidet med å bedre
tilstanden i økosystemene, med sikte på at 15 pst. av de forringede
økosystemene skal være restaurert innen 2025.
-
Stortinget ber regjeringen
vurdere kvalitetsnormer for økosystemer som en del av utviklingen av
nye forvaltningsmål.
-
Stortinget ber regjeringen
utarbeide en kvalitetsnorm for villrein, og vurdere kvalitetsnorm for
flere utvalgte arter.
-
Stortinget ber regjeringen
styrke arbeidet med et økologisk grunnkart for Norge med naturtyper, arter
og landskapstyper.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti, Venstre og Sosialistisk Venstreparti, har merket
seg at statsråden i sitt svarbrev til komiteen, datert 20. januar
2017, varsler at han har gitt Miljødirektoratet i oppdrag å utrede
nærmere hvilke behov det er for en bedre ivaretakelse av økologiske
sammenhenger, og hvordan slik ivaretakelse kan gjøres. Miljøverdiene
i større sammenhengende naturområder uten tekniske inngrep vil være
en sentral del av en slik utredning, og dette flertallet ser fram til
en videre oppfølging fra regjeringen når resultatene foreligger.
Komiteen vil
peke på at ordningen med frivillig skogvern fungerer godt, frivillig
skogvern gir vern med høy faglig kvalitet, og ordningen gir effektiv
bruk av bevilgningen til skogvern. Statsråden har i sitt svarbrev
til komiteen pekt på at viktige skogområder knyttet til områder
med lite omfang av tekniske inngrep, er arealer som raskt kan vurderes
for frivillig vern når naturverdiene er truet av skogsveibygging,
hogst eller andre skogbrukstiltak. Komiteen er enig i disse vurderingene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at skog er Norges
mest artsrike naturtype. Nesten halvparten av de truede artene lever
i skog, men totalt sett har det ikke vært en forverring i situasjonen
de siste årene.
Flertallet viser til Meld.
St.14 (2015–2016) Natur for livet – Norsk handlingsplan for naturmangfold,
der det ble satt 3 hovedmål for bevaring av naturmangfoldet. Ett
av disse var at naturområder som viser variasjonsbredden i norsk
natur, det vil si et «representativt utvalg», skal bevares. Flertallet forventer
at de fylkesvise prosessene for suppleringsvern som nå er igangsatt,
tar høyde for behovet av vern av urørt natur, særlig i lavtliggende
områder.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at 17,1 pst. av landarealet i
Norge allerede er vernet. Det er etter dette medlems oppfatning ikke
behov for noe omfattende nytt vern av den typen som foreslås i representantforslaget. Dette medlem har
merket seg at forslaget blant annet peker på områder i Indre Trøndelag,
Nordland, Troms og Finnmark som villmarkspregede områder, som bør være
aktuelle for vern. Dette
medlem vil understreke at disse områdene i århundrer har vært
bosted og base for næringsutøvelse for samisk kultur. Å bruke begrepet
«villmarker» om disse områdene synes noe søkt; mye av dette er i
realiteten et levende samisk kulturlandskap.
Dette medlem mener hele indikatoren (INON,
Inngrepsfri natur) er kunstig og lite treffende. Selv om vi har
fått mer oppdyrking, bygging av hus og veier, så var det for 100
år siden lite veier, men også lite villmark. Så å si hele skogarealet
var tatt i bruk, skogen var glissen, og den intensive utnyttelsen av
skogressursene fram til rundt 1900 førte til lite artsmangfold.
Siden den gang viser systematisk overvåking av skogtilstanden at
det har blitt stadig mer av livsmiljøet som er viktig for biologisk
mangfold i skogen.
Dette medlem vil understreke
at behovet for å opprettholde artsmangfold er viktig og fortjener stor
oppmerksomhet. Den økologiske tilstanden i norsk skog og dermed
situasjonen for arter med spesielle krav til livsmiljø er blitt
stadig bedre. Kvaliteter for biologisk mangfold som arealet av gammelskog,
mengden av død ved i skog, grove gamle trær og lauvskog er blitt
betydelig økt de siste tretti årene. Det har blitt både flere arter
og større populasjoner av arter i norsk skog. Dette medlem kan på denne bakgrunn
ikke se at det vil være nødvendig å verne såkalte villmarker eller
sette noe mål om vern av f.eks. 10 pst. av norsk skog.
Dette medlem er sterkt bekymret
for utviklingen av artsmangfold i kulturlandskapet. Redusert beiting
som følge av nedlagt jordbruksvirksomhet og økende antall rovdyr
utgjør en stor trussel mot det biologiske mangfoldet i kulturlandskapet.
For å ivareta dette artsmangfoldet er det en aktiv bruk av utmarka
til beiting og en helt annen rovdyrpolitikk som vil være det gode
svaret, ikke mer vern.
Dette medlem viser for øvrig
til Senterpartiets merknader i Innst. 294 S (2015–2016).
Komiteens medlemmer
fra Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne viser til at inngrepsfrie områder, INON, er definert
som områder beliggende en kilometer eller mer (i luftlinje) unna
tyngre tekniske inngrep. Områdene er inndelt i tre soner basert
på avstand til nærmeste inngrep. Disse medlemmer viser til at
regjeringen har slått fast at INON ikke skal være et direkte styrende
kriterium i regelverk og veiledere. Ved revisjoner av slike dokumenter
vil INON bli tatt ut som et direkte styringssignal for arealbruken. Disse medlemmer er
uenig i regjeringens beslutning, og mener INON må brukes ved vurdering
av miljøverdi og være et direkte styringssignal for arealbruken.
Disse medlemmer viser til at
det er behov for en nasjonalparkplan for å sørge for at vi ivaretar våre
nasjonale verneverdier, og mener regjeringen bør igangsette et slikt
arbeid.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at Fylkesmannen har lav terskel for å fremme
innsigelser mot inngrep i villmarkspreget natur.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne understreker at det
allerede eksisterer flere virkemidler for å verne verdifull natur
som kan brukes mer aktivt. Ca. 40,5 prosent av de villmarkspregede
områdene er allerede vernet som nasjonalpark, mens ytterligere 6,5
prosent er omfattet av andre typer vern. De gjenværende 53 prosentene
har i dag meget svak beskyttelse. Disse medlemmer viser til at
denne beskyttelsen har blitt ytterligere svekket under den sittende
regjeringen. Disse
medlemmer viser til at i Sundvolden-erklæringen skriver regjeringen
at de vil avvikle ‘inngrepsfrie naturområder’ (INON) som verktøy
i arealpolitikken». Disse
medlemmer viser til at den sittende regjeringens politikk
for vern av villmark dermed er et tydelig brudd med politikken som
ble ført av blant annet regjeringen Bondevik II. I stortingsmeldingen
Regjeringens miljøvernpolitikk og rikets miljøtilstand fra mars
2005, står det blant annet at:
«Det er viktig å
sikre tilstrekkelige arealer til at arter kan bevege seg fritt mellom
verneområdene. Tapet av slike områder må stanses. INON skal fortsatt
være et viktig verktøy for å sikre inngrepsfrie områder som er av
betydning for blant annet friluftsliv og biologisk mangfold.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen kartlegge naturverdiene i de siste villmarkspregede
områdene i Norge for å komme med forslag til hvordan disse skal
sikres, samt restaurere områder der man har gjort tekniske inngrep,
slik at man kan øke naturverdiene i disse områdene.»
«Stortinget
ber regjeringen gjeninnføre forbudet mot subsidiering av skogsbilveier
inn i villmarkspregede områder.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre en betydelig heving av terskelen for naturinngrep
i inngrepsfri natur.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne vil peke på at villmarkspreget
og urørt natur har en rekke verdier som må beskyttes:
-
Å stanse tapet av
urørt natur og sammenhengende villmarksområder er derfor
avgjørende for å sikre overlevelsen til jordas mangfold av dyr, planter
og økosystemer. I løpet av de siste 40 årene har antallet ville
dyr som lever på landjorda blitt halvert.
-
Bevaring av villmarksområder
er også viktig for å ta vare på opplevelsesverdiene og friluftsverdiene
knyttet til å ferdes i urørt natur.
-
Norge er også et
av de landene i Europa som fortsatt har betydelige villmarksområder.
Norge har derfor et internasjonalt ansvar for å ta vare på disse
områdene. Slike områder gir også store muligheter til å videreutvikle
Norge som et attraktivt mål for natur- og opplevelsesturisme. Utilgjengeligheten,
villmarkspreget og fraværet av tekniske inngrep er en stadig sjeldnere
kvalitet, som utgjør et stort uutnyttet potensial for norsk reiseliv
og for en type turisme som kan gi stor verdiskapning og mange arbeidsplasser
i fremtiden.
-
Forvitringen av de
siste villmarkene fører til at et viktig sammenlikningsgrunnlag
forsvinner for fremtidens forskere. Uten inngrepsfrie naturområder
forsvinner også muligheten til å måle kvaliteten og tilstanden til
et økosystem ved å sammenlikne det med intakt natur der dyr får
leve uten jevnlige forstyrrelser.
Dette medlem vil
understreke at regjeringen gir uttrykk for mange gode ønsker på
vegne av norsk natur, men svært få forpliktende målsettinger eller ambisjoner. Dette medlem viser
til at den gjenværende villmarkspregede naturen i dag utgjør bare 11
prosent av Norge, og at de gjenværende områdene blir litt mindre
for hvert tiår som går.
Dette medlem vil peke på at
områder som Femundsmarka, Hedmarksvidda, Varangerhalvøya, Breheimen,
Jotunheimen, Svartisen, Blåfjella/Skjækerfjella, Finnmarksvidda
og mange andre områder i Norge har mistet deler av sin gjenværende
villmark de siste 30 årene. Dette medlem viser til at
villmarkspregede områder ifølge Miljødirektoratet kan defineres
som områder som ligger 5 km eller mer unna tyngre tekniske inngrep.
Inngrepsfrie områder kan ifølge Miljødirektoratet defineres som
områder som ligger 1 km eller mer fra nærmeste tunge tekniske inngrep.
I perioden 1988 til 2012 gikk 3356 km2 villmarkspreget
natur tapt, mens i underkant av 366 km2 villmarkspreget
natur forsvant bare i perioden 2008–2012. Når det gjelder inngrepsfri
natur, forsvinner rundt 200 km2 hvert
eneste år. Det er nesten like mye som halve Oslo kommune (454,09 km2).
Dette medlem vil peke på at
vi dermed er i ferd med å frata fremtidige generasjoner muligheten til
å oppleve store sammenhengende områder der naturen og økosystemene
har fått utvikle seg fritt uten menneskelige inngrep. Dette medlem vil
ikke akseptere en slik utvikling og mener derfor at det er nødvendig
å ta nye grep for å stanse tapet av urørt natur.
Dette medlem har merket seg
at regjeringen har fulgt opp Sundvolden-erklæringen ved å fjerne alle
formelle bindinger til inngrepsfrie naturområder (INON) i regelverk,
jf. Prop. 1 S (2014–2015), s. 193. Regjeringen har riktignok understreket
at det fortsatt er et mål å ta vare på miljøverdiene som er knyttet
til større sammenhengende naturområder. Men i realiteten har regjeringen
med dette gjennomført en kraftig svekkelse av muligheten til å beskytte urørt
natur. Dette medlem vil
understreke at dette grepet kommer på toppen av en rekke andre angrep på
naturverdiene våre. Dette
medlem viser til at regjeringen blant annet har åpnet for
fornøyelseskjøring med snøscooter i norsk natur, stanset planene
om nasjonalparker i Østmarka og på Preikestolen, økt subsidiene
til bygging av skogsbilveier og begrenset vernet av inngrepsfri
natur ved å svekke Fylkesmannens innsigelsesrett.
Dette medlem mener derfor
at de samlede konsekvensene av regjeringens miljøpolitikk er at
de beskyttelsesmekanismene som har bremset ødeleggelsen av natur
gjennom flere tiår, blir svekket eller fjernet. Dette er svært dramatisk
når norsk natur trenger en politikk som går i stikk motsatt retning. Dette medlem mener
at vi ikke lenger kan nøye oss med å bremse ødeleggelsen. I årene
som kommer må vi stanse tapet av natur og begynne å restaurere og gjenskape
rike og intakte økosystemer der dette er mulig. En slik utvikling
er en forutsetning både for å stanse utryddelsen av artene på jorda
og for å innfri Norges internasjonale mål gjennom Aichi-avtalen om
å restaurere en viss andel av forringede økosystemer. Dette medlem mener
at en sterkere beskyttelse av de gjenværende villmarksområdene i Norge
er en avgjørende del av et slikt løft for norsk naturvern.
Dette medlem mener derfor
at det bør iverksettes tiltak som sikrer at vi bevarer det som er
igjen av villmarkspreget natur i Norge. Det innebærer at det ikke
bør gjøres tunge tekniske inngrep i områder som i dag ligger mer
enn 5 km fra nærmeste store inngrep eller i de inngrepsfrie «buffersonene»
rundt disse områdene. Dette
medlem mener at dette målet kan delvis innfris gjennom etablering
av nye nasjonalparker, utvidelse av eksisterende nasjonalparker,
frivillig skogvern eller andre etablerte ordninger. I tillegg kan
det være nødvendig med en ny lovfestet beskyttelse av villmarksområder
og urørt natur.
Dette medlem vil understreke
at et slikt «villmarksvern» ikke vil være til hinder for den næringsvirksomheten
og bruken av områdene som finner sted i dag. Dette er snakk om områder
som frem til i dag enten har «vernet seg selv» eller som allerede
er nasjonalparker, naturreservat eller landskapsvernområder etc.
Dette medlem vil peke på at
det er svært store områder tilgjengelig for hyttebygging og annen
næringsutvikling som ikke berører villmarkspreget natur.
De urørte områdene har imidlertid unike kvaliteter som blir stadig
sjeldnere i vår del av verden. På lang sikt vil både natur, friluftsinteresser
og ikke minst næringsliv og turisme være best tjent ved at vår generasjon
klarer å ta vare på disse kvalitetene.
Dette medlem mener at det
også er nødvendig å heve terskelen for inngrep i områdene som ikke når
opp til definisjonen «villmarkspreget natur», men som av Miljødirektoratet
kategoriseres som «inngrepsfri natur», dvs. områder som ligger mellom
1 og 5 km fra nærmeste tunge tekniske inngrep. I store deler av
Norge finnes det nesten ikke villmarkspreget natur, og de inngrepsfrie
områdene blir også stadig sjeldnere.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette et mål om å stanse tap av villmarkspreget
natur i Norge innen 2019.»
«Stortinget
ber regjeringen innen utgangen av 2018 legge frem en pakke med tiltak
og eventuelle lovendringer som er nødvendig for å stanse tap av villmarkspreget
natur i Norge.»