Justis- og beredskapsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen endringer i tvisteloven § 20-11. Etter
gjeldende tvisteloven § 20-11 kan en saksøker som ikke har bopel
i Norge, bli avkrevd sikkerhet for sitt mulige ansvar for sakskostnader
i forbindelse med søksmålet. Unntak gjelder blant annet dersom det
«ville stride mot en folkerettslig forpliktelse til å likebehandle
parter bosatt i utlandet og parter bosatt i Norge».
EFTAs overvåkingsorgan
(ESA) mottok i september 2014 en klage fra en privatperson hvor
det ble anført at tvisteloven § 20-11 ikke er i samsvar med EØS-avtalen.
ESA konkluderte med at tvisteloven § 20-11 er i strid med EØS-avtalen
artikkel 4 (forbud mot forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalitet),
artikkel 28 (fri bevegelighet for arbeidstakere), artikkel 31 (etableringsfrihet),
artikkel 36 (fri adgang til å yte tjenester) og artikkel 40 (fri
adgang til overføring av kapital).
Departementet foreslår
etter dette at tvisteloven § 20-11 første ledd annet punktum endres
slik at det ikke kan kreves sikkerhetsstillelse fra saksøkere med bopel
i en EØS-stat, uavhengig av hva søksmålet gjelder. Loven foreslås
gitt virkning for søksmål som er anlagt etter at lovendringen trer
i kraft. Avgjørende vil være om stevning eller anke er tatt ut forut
for eller etter lovens ikrafttredelse.
Forslaget vil medføre
at det aldri kan kreves stilt sikkerhet for saksøkers mulige sakskostnadsansvar så
fremt saksøker har bopel i en EØS-stat. Dette er i tråd med gjeldende
rett for så vidt tvistegjenstanden faller inn under EØS-avtalens
virkeområde. Departementet legger til grunn at lovendringen vil
ha praktiske konsekvenser for et meget begrenset antall saker. I
disse sakene vil en lovendring som foreslått kunne påføre saksøkte
noe større kostnader i inndrivelsen av en eventuell tilkjent erstatning
for sakskostnader. På den annen side vil en lovendring som foreslått
kunne medføre færre begjæringer om sikkerhetsstillelse og være mer
anvendelig for domstolene og aktørene. En lovendring som foreslått
vil dermed også kunne virke ressursbesparende. Samlet legger departementet
til grunn at forslaget ikke vil ha nevneverdige økonomiske eller
administrative konsekvenser.