Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf Leirstein,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, viser til at Justis- og beredskapsdepartementet
i denne proposisjonen foreslår endringer i passloven og ID-kortloven
for å gjøre det enklere å nekte å utstede eller å tilbakekalle pass
og ID-kort for personer når det er grunn til å tro at formålet med
en reise er å begå terror eller terrorrelaterte handlinger eller
å delta i ulovlig militær virksomhet i væpnet konflikt i utlandet.
Komiteen viser til at bestemmelsene
også åpner for å nekte å utstede eller å tilbakekalle pass og ID-kort
dersom det er grunn til å tro at formålet med reisen er å begå brudd
på bestemmelser i straffeloven §§ 101 til 107 om folkemord, forbrytelser
mot menneskeheten og krigsforbrytelser.
Komiteen viser til at Politiets
sikkerhetstjeneste (PST) erfarer at ca. 90 personer fra Norge har reist
til Syria og Irak for å slutte seg til Den islamske stat i Irak
og Levanten (ISIL). Det reelle tallet er trolig høyere. Komiteen viser
til at formålet med forslaget er å hindre personer som ønsker å
begå nevnte handlinger, i å reise.
Komiteen viser til at lovforslaget
er særlig aktuelt med tanke på antallet nordmenn som reiser til Syria
og Irak for å slutte seg til ISIL. Samtidig vil den foreslåtte bestemmelsen
også kunne få anvendelse for andre konfliktsituasjoner og trusselbilder.
Komiteen registrerer at forslaget
vil kunne medføre at noen flere pass vil tilbakekalles årlig, samt
at det eventuelt må treffes nye vedtak årlig, noe som vil medføre
noe økt ressursbruk for politiet. Det er også grunn til å regne
med at vedtak om å nekte pass vil bli påklaget til Politidirektoratet. Komiteen registrerer
at departementet legger til grunn at antallet vedtak ikke vil være
større enn at det kan dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.
Det må også foretas enkelte mindre endringer i passystemet slik
at det nye grunnlaget for nektelse av pass kan anmerkes. Disse endringene
vil anslagsvis koste ca. 400 000 kroner og kan dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.