Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Sverre Myrli, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen
og Karianne O. Tung, fra Høyre, lederen Nikolai Astrup, Torill Eidsheim,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og
fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at strekningen Arna–Voss
er en viktig ferdselsåre for jernbane- og veitrafikk mellom Bergen
og Oslo så vel som internt i Hordaland. Vegstrekningen Arna–Voss
på E16 er ulykkesutsatt, med dødsulykker og ulykker med alvorlige
personskader.
Komiteen viser videre til at
E16 har til dels dårlig standard, og stor og voksende trafikk. Mange av
de 32 tunellene er gamle, og forfallet er stort. Utformingen av
jernbanelinjen er basert på den gamle Vossebanen, noe som gir svært
lave fartsgrenser og lav kapasitet. Sidebratt terreng og høye skjæringer gir
stor fare for skred og steinsprang. Endring i nedbørsmengder og
-intensitet gjør at disse problemene øker både for vei og bane.
Komiteen minner om at det i
den senere tid har vært en rekke store ras på strekningen, som har
rammet både vei- og jernbanetrafikken. Det er bare ren flaks som
gjør at menneskeliv ikke har gått tapt i forbindelse med ras.
Komiteen viser til svar fra
statsråden datert 26. oktober 2016, der det blant annet står:
«Strekningen Voss-Arna
har betydelige transportutfordringer både for veg og bane,
særlig knyttet til sikkerhet, kapasitet, og reisetid. I inneværende NTP
er det ingen konkrete planer om utbedring av veistrekningen. Regjeringen
har signalisert at man må ha større ambisjoner enn som så. Etter
KVU/KS1 fastsatte regjeringen i desember 2015 strategi for framtidig
utvikling av Vossebanen og E16 mellom Voss og Arna. Regjeringens
valg av strategi innebærer at første utbyggingstrinn skal omfatte
strekningen Stanghelle–Arna, der konsept K5 skal legges til grunn.
På strekningen Voss–Stanghelle skal det på kort sikt gjennomføres
oppgradering av tunneler og diverse skredsikringstiltak. På lengre
sikt er det lagt til grunn at konsept K5 kan realiseres på denne
strekningen også, men her er Samferdselsdepartementet åpen for at
andre løsninger også kan vurderes. Videre planlegging koordineres
av Statens vegvesen i samarbeid med Jernbaneverket, slik at det
sikres god framdrift og nødvendige avklaringer undervegs i arbeidet.
Det er lagt stor vekt på å sikre effektiv planlegging. På strekningen
Stanghelle–Arna er det derfor lagt opp til at videre planlegging
skal skje ved statlig plan. Videre er det lagt opp til å gå rett
på reguleringsplan. Ved å gå rett på reguleringsplan vil tiden til
planlegging av prosjektet kortes ned, og innebærer i seg selv en
forsering av planarbeidet.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til at strekningen E16 Arna–Voss lenge har vært en ulykkesutsatt
og rasfarlig strekning. Videre peker flertallet på at til tross
for dette lå det ikke inne midler til utbedring av denne veistrekningen
da den rød-grønne regjeringen la frem Nasjonal transportplan for
årene 2014–2023. Flertallet viser
til at dagens regjering sammen med samarbeidspartiene har større
ambisjoner for strekningen enn det gjeldende NTP la opp til. Regjeringen
avgjorde i desember 2015 at konsept K5 skulle legges til grunn for
videre utvikling av strekningen, og at planleggingen skal gjennomføres
med statlig plan for strekningen Arna–Stanghelle. Prosjektet vil
gjennomføres som et felles prosjekt med jernbane og vei, med Statens
vegvesen som koordinator i samarbeid med Bane NOR. Flertallet viser til at dette
er grep som den rød-grønne regjeringen ikke benyttet seg av, og
er tilfreds med at denne strekningen nå prioriteres med høyt planleggingstempo.
Flertallet forstår at forslagsstillerne
ønsker å forsere planene ut over hva deres egen regjering leverte
for denne strekningen. Flertallet mener
at med de grep som det er vist til over, er strekningen allerede
kraftig forsert, sammenlignet med hva som lå til grunn frem til
2023 under forrige regjering. Flertallet viser til at endelig
realisering av strekningen avhenger av prioritering i Nasjonal transportplan 2018–2029. Flertallet vil
bemerke at uansett hvor raskt man planlegger, vil det ta flere år
før ny vei og bane kan stå ferdig. Derfor er det viktig at regjeringen
og samarbeidspartiene har prioritert å iverksette strakstiltak med
eksempelvis forsterket midtoppmerking, rasvoller og radarovervåking,
som beviselig har redusert antall ulykker på strekningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er viktig å forsere
utbyggingen av jernbane og vei på strekningen Arna–Voss og forventer
at regjeringen finner gode løsninger for dette i Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen, i tråd med føringene i Nasjonal transportplan 2014–2023,
om å legge til rette for mer sammenhengende planlegging og utbygging
av større veg- og jernbaneprosjekter og om å gå videre med arbeidet
i ‘Fellesprosjektet Vossebanen og E16 Voss–Bergen’ uten opphold.»
Disse medlemmer vil
peke på at regjeringen Stoltenberg satte i gang KVU-prosessen for
fellesprosjektet for bane/veg på strekningen Arna–Voss. Dette arbeidet
var ikke fullført da gjeldende NTP ble lagt frem og vedtatt. Prosjektet
hadde derfor ikke den planstatus som kreves for at det skal kunne
tas inn i transportplanen.
Disse medlemmer viser også
til at det under regjeringen Stoltenberg ble iverksatt flere trafikksikringstiltak
på E16 på den aktuelle strekningen og flere utbedringer på Vossebanen.