Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Ivar Odnes, fra Venstre, Iselin
Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, viser
til representantforslaget.
Komiteen mener en god skole
er et av samfunnets viktigste institusjoner. Faglig sterke lærere
spiller en avgjørende rolle for elevenes læring. Derfor mener komiteen at
en lærerutdanning av høy kvalitet er avgjørende for rekrutteringen
av dyktige lærere til skoler over hele landet.
Komiteen viser til at opptakskravene
for å komme inn på lærerutdanningen ble skjerpet i 2016, og at det
nå kreves karakteren 4 i fellesfaget i matematikk fra videregående
skole. Dette er den enkleste matematikken fra videregående skole.
Søkere som består videre fordypning gjennom programfagsmatematikk,
tilfredsstiller gjennom dette opptakskravet. Videre viser komiteen til
at den nye femårige masterutdanningen for lærere innføres fra høsten
2017.
Komiteen mener at dyktige og
motiverte lærere er nøkkelen til en god skole. Komiteen vil understreke viktigheten
av en god og attraktiv lærerutdanning som er relevant for de oppgavene
og utfordringene en nyutdannet lærer møter i skolen.
Komiteen mener at den gode
læreren, i tillegg til å være faglig sterk, må ha evne til å lære
bort, evne til å kommunisere med barn og unge, og evne til å være
en tydelig leder i klasserommet. Dette er avgjørende både med tanke
på elevenes læring og for å lykkes med å skape et godt læringsmiljø.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, mener det
bør prøves ut opptaksordninger som i større grad tar høyde for dette. Flertallet mener
derfor det bør gjennomføres flere forsøk med opptaksintervju for
kandidater til lærerstudiet.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med utdanningssektoren vurdere og prøve
ut alternative/supplerende opptaksordninger til grunnskolelærerutdanningen,
som for eksempel intervjubaserte opptak.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
mener at skjerpede opptakskrav til lærerutdanningen vil være med
på å sikre at lærerstudentene har tilstrekkelig kompetanse til å mestre
fagene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser i den forbindelse til Arbeiderpartiets forslag
i Dokument 8:98 S (2014–2015):
«1. Stortinget ber
regjeringen sørge for at minstekravet for opptak til lærerutdanningen
er karakteren 3 i norsk og matematikk fra videregående skole.
2. Stortinget ber
regjeringen innføre krav om at søkere til lærerutdanningen som ikke
har karakteren 4 eller høyere i norsk og matematikk fra videregående
skole, må bestå et obligatorisk forkurs for å kvalifisere for opptak
til lærerutdanningen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er svært bekymret over at mangelen
på kvalifiserte lærere nå øker under den blå-blå regjeringen. Fire
prosent av alle som underviser i grunnskolen, mangler godkjent lærerutdanning,
ifølge nye GSI-tall (2016). Dette utgjør 2 000 hele årsverk i skoleåret 2015/16.
Men GSI viser bare antall planlagte årsverk – og inkluderer ikke
elevenes vikartimer, der det svært ofte settes inn ukvalifisert
personell. KOSTRA-tallene, som inneholder oversikt over faktisk
antall ansatte i grunnskolen, viser at 10 800 personer uten godkjent
lærerutdanning jobbet i grunnskolen i 2015. Over halvparten av disse
«lærerne» har bare utdanning fra videregående skole. Det er sterkt
forskningsmessig belegg for å fastslå at en kvalifisert lærer utgjør
en forskjell for elevenes opplæring, og det er bred politisk enighet
om at lærere med høy kompetanse er en viktig faktor for å sikre
elevenes læringsutbytte og utvikling. Flertallet mener derfor det
er oppsiktsvekkende at regjeringen unnlater å ta tak i den alvorlige
situasjonen Skole-Norge nå står overfor. Der andelen ufaglærte lærere
gikk ned under den rød-grønne regjeringen, så viser altså disse tallene
at utviklingen nå går i feil retning, og at andelen ufaglærte lærere
har steget med nær 40 pst. under den blå-blå regjeringen.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at dette skjer samtidig med at regjeringen lar studieplasser
på lærerutdanningene stå tomme og hindrer motiverte ungdommer med
høye snittkarakterer fra videregående opplæring i å bli lærere,
ved å innføre ufornuftige opptakskrav.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at regjeringen endret opptakskravene til lærerutdanningene ved
studieåret 2016/2017. Disse
medlemmer mener regjeringens implementering av de skjerpede
karakterkravene og innføringen av forkurs var preget av hastverksarbeid
og dårlig politisk håndverk. Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at opptakskravene til lærerutdanningene er tydelige. Disse medlemmer merker
seg at det både blant studenter og utdanningsinstitusjonene var
usikkerhet og forskjellige oppfatninger av hvordan forkursene skulle
gjennomføres, hvor mye undervisning som ble gitt, gjennomføring
av eksamen og klageadgang. Dette kan ha vært uheldig for rekrutteringen
til lærerutdanningene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet forventer at regjeringen i god tid før
søknadsfristene går ut, sørger for at opptakskravene er godt implementert,
samt sørger for at forkursene gjennomføres på en bedre måte.
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
endret karakterkrav alene er et lite treffsikkert tiltak for å sikre
rekrutteringen av de rette kandidatene, og mener derfor det er viktigere
å sørge for at de ferdig utdannede kandidatene tilfredsstiller kompetansekravene
og skikkethet til yrket framfor å heve opptakskravene.
Disse medlemmer er bekymret
for at potensielt dyktige lærerstudenter som ikke tilfredsstiller opptakskravene,
ikke får mulighet til å kvalifisere seg til læreryrket, og at skolen
på den måten går glipp av framtidig gode lærere.
Disse medlemmer mener at ordningen
med supplerende opptaksintervju for kandidater til lærerstudiet,
slik det er åpnet for, gir muligheten til å kartlegge studentenes
personlige egenskaper, egnethet og motivasjon.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kandidater med minimum 35 skolepoeng,
karakteren 3 i norsk og karakteren 3 i fellesfaget matematikk fra
videregående opplæring kan innkalles til opptaksintervju og kvalifisere
til opptak til lærerutdanningen.»
Komiteens medlemmer
fra Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti fremmer
forslag 1 og 2 i dokumentet:
«Stortinget
ber regjeringen fjerne firerkravet i matematikk for opptak til grunnskolelærerutdanningen.»
«Stortinget
ber regjeringen i samarbeid med utdanningssektoren vurdere andre
og mer egnede former for opptakskrav enn dagens opptakskrav til grunnskolelærerutdanningen.»