Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen
og Line Kysnes Vennesland, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig
Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
og fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til at vi må rekruttere
aktivt og offensivt for å sikre tilgang på nok helsefagarbeidere
med riktig og nødvendig kompetanse. Komiteen mener at arbeidet
med rekruttering må starte tidlig på ungdomsskolen, og at det særlig
må arbeides bevisst slik at også flere gutter velger helse- og omsorgsfag. Økt
andel menn i helse- og omsorgssektoren vil være helt avgjørende
for å kunne rekruttere nok arbeidskraft til sektoren i årene fremover. Komiteen ønsker
derfor at det etableres og utvikles flere tiltak for å rekruttere
flere menn, og viser til at mye bra arbeid gjøres som f.eks. rekrutteringssatsingen
Menn i helse, som har som formål å rekruttere menn inn i helse-
og omsorgstjenestene. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at en målrettet og systematisk rekrutterings-
og kompetansepolitikk er avgjørende i arbeidet med å utvikle fremtidens
helsetjeneste. Komiteen viser
til Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet
og helhet og Meld. St. 11 (2015–2016) Nasjonal helse- og sykehusplan,
som understreker at vi står overfor økende og endrede behov i helse-
og omsorgstjenesten. Hele samfunnet er i stor endring med store teknologiske
fremskritt, og dette gjør at behovene i alle sektorer må omstilles
i raskt tempo, noe som også merkes i helse- og omsorgssektoren. Rett kompetanse
til rett tid på rett sted er avgjørende for å sikre likeverdige
helsetjenester i hele landet. Helsefagarbeidere er en viktig personellgruppe
i spesialisthelsetjenesten, men komiteen vil understreke at behovet
er særlig stort innen primærhelsetjenesten. Det er også der de fleste
helsefagarbeidere arbeider. Komiteen viser til Kompetanseløft
2020, som inneholder en rekke tiltak for å styrke og øke kompetansen
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten, og som vier helsearbeiderfaget
oppmerksomhet.
Komiteen viser til at det foreligger
rapporter, prognoser og vurderinger av forventede fremtidige behov,
og at det arbeides målrettet for å møte behovene. Komiteen vil understreke at
det er viktig å sikre relevante og oppdaterte utdanninger, og at
det er bra at det er satt i gang et arbeid med fornyelse av tilbudsstrukturen
på yrkesfag. Det er grunnleggende viktig at utdanningene er tilpasset
sektorens behov. Komiteen viser
til at dårlige norskkunnskaper kan utgjøre en barriere for helsefagarbeidere,
og er derfor glad for at det i Kompetanseløft 2020 gis stimuleringstilskudd
til opprettelse av yrkesfaglig språkopplæring innenfor
helsearbeiderfaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til Kompetanseløft 2020, som er regjeringens
plan for rekruttering, kompetanse og fagutvikling i den kommunale
helse- og omsorgstjenesten. Planens formål er å bidra til en faglig
sterk tjeneste og sikre at de kommunale helse- og omsorgstjenestene
har tilstrekkelig og kompetent bemanning. Flertallet viser videre til
at Kompetanseløft 2020 følger opp både Meld. St. 26 (2014–2015)
Fremtidens primærhelsetjeneste, Prop. 15 S (2015–2016) Opptrappingsplanen
for rusfeltet og regjeringens plan for omsorgsfeltet, Omsorg 2020.
Flertallet ønsker å fremheve
at Kompetanseløft 2020 består av seks strategier:
-
Sikre god rekruttering
og stabil bemanning av helse- og sosialfaglig personell
-
Sikre at grunn- og
videreutdanningene har god kvalitet og er tilpasset tjenestens behov
-
Heve kompetansen
hos de ansatte med mål om styrket forskning, innovasjon og kunnskapsbasert
praksis
-
Legge til rette for
tjenesteutvikling, teamarbeid og innovasjon
-
Bidra til god praksis,
faglig utvikling, større faglig bredde og kunnskapsspredning
-
Bidra til bedre ledelse
gjennom målrettet satsing på økt lederkompetanse
Flertallet mener
god ledelse er avgjørende for utviklingen av gode tjenester, faglig
utvikling og innovasjon, og er fornøyd med at regjeringen
bidrar til økt ledelseskompetanse. Bevilgningen til Nasjonal lederutdanning
for primærhelsetjenesten ble økt i 2016, noe som gir en samlet bevilgning
på 16,2 mill. kroner i 2017. Det er gledelig at det er stor søkning til
utdanningen, og at tilbakemeldinger fra ledere tyder på at utdanningen
gir metoder og verktøy som lederne tar i bruk i egen jobb.
Flertallet noterer seg at det
er foreslått en pilot med Y-vei fra helsefagarbeiderfag til sykepleierutdanning. Flertallet viser
til at det i dag finnes påbygging fra helsefagarbeider til sykepleierutdanning
eller annen helsefaglig utdanning, gjennom ett års påbygging, slik
at man får generell studiekompetanse. Tiltaket fungerer bra, og
mange benytter seg av denne ordningen.
Flertallet er enig i at det
også er viktig å få menn inn i omsorgsyrkene, og opplever således
at prosjektet «Menn i helse», et samarbeidsprosjekt mellom KS, Nav,
fylkeskommuner og kommuner, er et godt og viktig tiltak. Prosjektet
ble fra 2016 utvidet til ni fylker.
Flertallet viser også til at
regjeringen vil styrke fagskolene med blant annet å gjeninnføre
statlig finansiering, jf. Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden.
- Fagskoleutdanning, som ble lagt frem 2. desember 2016.
Flertallet viser videre til
at ifølge tall fra Kunnskapsdepartementet har fagskolene vært preget av
frafall. Likevel utdannes flere enn før. Oppdaterte tall for 2016
vil foreligge i juni 2017.
Flertallet er kjent med at
det er mangel på flere yrkesgrupper innen helse- og omsorgssektoren,
og viser i den sammenheng til Navs bedriftsundersøkelse publisert
3. mai 2016. Ifølge denne undersøkelsen er mangelen på arbeidskraft
i Norge størst for yrker innen helse, pleie og omsorg, med til sammen
8 050 personer. Særlig er det stor mangel på sykepleiere, med 3 300
personer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet er også kjent med behovet for
økt språkforståelse og økte språkferdigheter hos flere ansatte innen
helse- og omsorgssektoren og viser i den sammenheng til at regjeringen
har tatt disse signalene på alvor gjennom styrking og utvidelse
av Introduksjonsprogrammet og opplæring i norsk og samfunnskunnskap,
samt ordningene Basiskompetanse i arbeidslivet (BKA) og Basiskompetanse
i frivillighet. Disse
medlemmer vil påpeke at kommunene har hovedansvaret for den
grunnleggende språkopplæringen, men at den enkelte selv må gjøre
en stor innsats for å lære norsk, sette seg inn i grunnleggende
forhold ved det norske samfunnet og kvalifisere seg til det norske
arbeidsmarkedet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at vi i fremtiden
vil trenge flere og mer kompetent helsepersonell av alle kategorier.
Dette har regjeringen påpekt i flere meldinger til Stortinget de
siste årene, blant annet gjennom primærhelsemeldingen og nasjonal
helse- og sykehusplan. Flertallet mener
helsefagarbeidere er en viktig grunnstamme i helsevesenet, men vi
trenger også flere sykepleiere. Flertallet er enig med forslagsstillerne
i at utdanningssystemet må bli mer fleksibelt for å sikre god rekruttering
og karriereveier som er attraktive for fagarbeidere.
Flertallet peker på at det
i dagens system ikke er enkelt for en helsefagarbeider å utdanne
seg til sykepleier uten å gå veien om generell studiekompetanse.
Dette kan bidra til at mange dyktige og erfarne helsefagarbeidere
vegrer seg for å utdanne seg videre til sykepleier. Flertallet mener
at man for å gjøre karrieremulighetene større må legge til rette
for en smidigere vei til sykepleierutdanning for helsefagarbeidere.
Flertallet viser til gode erfaringer
med ingeniører som har gått Y-veien, direkte fra fagbrev
til høyskole, uten først å skaffe seg studiekompetanse. Flertallet mener
en lignende modell bør innføres for helsefagarbeidere, for å rekruttere
flere dyktige og erfarne helsefagarbeidere inn i sykepleieryrket. De
som velger denne veien, vil bruke lengre tid på å bli ferdig utdannet
sykepleier enn de som tar en videregående utdanning med studiekompetanse.
På denne
bakgrunn fremmer komiteen følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre et alternativt opplegg etter mønster fra
Y-veien til ingeniørutdanning, for å sikre at helsefagarbeidere
uten generell studiekompetanse kan utdanne seg til sykepleier.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er behov for
økt oppmerksomhet for å sikre tilstrekkelig og rett kompetanse i
vår felles helse- og omsorgssektor. Samhandlingsreformen stiller
sterkere krav til ny kompetanse, spesielt i primærhelse. Disse medlemmer registrerer
at også innen rekruttering og kompetanse er det store forskjeller
i utfordringene mellom primærhelse og spesialisthelse. Helsesektoren
har ennå ikke blitt fortrolig med lærlingordningen som rekrutteringsverktøy.
Betydelige midler har blitt brukt uten at det har gitt nevneverdig
effekt på antall ungdommer som gjennomfører videregående opplæring.
Helsefagarbeidere er en av de største helseprofesjonene i helse-
og omsorgssektoren.
Samfunnet står overfor
betydelige utfordringer med å gi god helsehjelp til dem som trenger
det i fremtiden. For å lykkes med bedre bruk av knappe menneskelige
ressurser, må partene i arbeidslivet involveres tettere for å få
en mer helhetlig gjennomgang av utdanning, organisering, arbeidsdeling, kompetanse,
rekruttering, karrieresystemer og etterutdanningsmuligheter. Derfor
mener disse medlemmer det
er behov for en helhetlig strategisk analyse som følges opp av en
konkret handlingsplan for å sikre god rekruttering av helsefagarbeidere.
Disse medlemmer mener utdanningssystemet
må bli mer fleksibelt for å sikre god rekruttering, kompetanse og
karriereveier som er attraktive for fagarbeidere og de som tar omvalg
eller yrkesvalg i voksen alder. Fylkeskommunene må tilpasse skolestrukturen
til antall læreplasser i helsefagarbeiderfaget, og det må settes
krav til påbygg slik at elevene har en realistisk mulighet til å
bestå. Videre bør det arbeides for varige hospiteringsordninger
for yrkesfaglærere for å sørge for vedvarende kompetanseoverføring.
Kvaliteten i fagopplæring til helsearbeiderfaget må styrkes gjennom
å øke kompetansen til instruktører og veilederne i virksomheter,
og styrke prøvenemndene og kvaliteten på fagprøvene. Disse medlemmer mener
at rollemodeller er med på å løfte status, derfor er det viktig
med en aktiv politikk for å rekruttere flere helsefagarbeidere som
lærere i helsefag. I samarbeid med partene bør motiverte og dyktige
helsefagarbeidere få støtte til pedagogisk utdanning. Videre satsing
på yrkeskonkurranser i helsearbeiderfaget er med på å heve status
til yrket. Partene må også involveres i arbeidet med å videreutvikle
relevante og gode fagskoletilbud. Videre bør det settes inn ressurser
for å utvikle ulike fleksible opplæringstilbud for voksne som ønsker
å kvalifisere seg til helsefagarbeidere. En må være bevisst på å ikke
innføre ordninger som kan bidra til å svekke kvaliteten i faget.
Disse medlemmer er opptatt
av kvalitet og mangfold i helsetjenesten, og mener gode karriereveier
bidrar til utvikling av gode helsetjenester. Det bør derfor gjennomføres
en pilot med Y-vei fra helsearbeiderfag til sykepleierutdanning
og i neste omgang for vernepleierutdanning og få avklart hvordan begrensninger
som følger av Yrkeskvalifikasjonsdirektivet kan imøtekommes.
Disse medlemmer mener det
er behov for å utarbeide sammen med partene en tiltaksplan for å øke
antall fagarbeidere og heltidsansatte i helsesektoren, og en insentivordning
for at lærlinger som har bestått fagprøven skal få tilbud om fast
100-prosentstilling. Det bør stilles krav til helseforetakene om
å opprette læreplasser som samsvarer med egne rekrutteringsbehov
og å vurdere hvordan de kan samarbeide med kommunene for å gi relevant
innhold i læretiden.
Disse medlemmer viser til
svar fra helseministeren og er fullt klar over at det primært er
arbeidsgivers ansvar å sikre at ansatte har nødvendige språkkunnskaper.
Men når store deler av helse- og omsorgstilbudet har utfordringer
med ansatte som har dårlig språkforståelse, så mener disse medlemmer det
er behov for å se på tiltak i samarbeid med partene for å øke språkforståelsen.
Manglende språkferdigheter i norsk har ulike årsaker, som mangel
på arbeidskraft, inkluderingspolitikk og at helsepersonell med en
annen språkbakgrunn ikke alltid klarer å opprettholde norskferdighetene
de har opparbeidet gjennom utdanning.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en analyse av hvilken rolle og posisjon
helsefagarbeideren skal ha i fremtidens helsetjeneste, både i kommunehelsetjenesten
og helseforetakene, og legge frem en strategi basert på dette. Strategien
bør inneholde en tiltaksplan og omfatte spørsmål knyttet til hvordan
-
sikre god rekruttering,
nødvendig kompetanse og tilstrekkelig antall læreplasser i helsefagarbeiderfaget,
-
gjøre helsefagarbeider
til en attraktiv karriere-vei, også for dem som tar omvalg eller
yrkesvalg i voksen alder,
-
sikre relevante
og oppdaterte utdanninger, og
-
bidra til at nyutdannede
og erfarne helsefagarbeidere kan få tilbud om heltidsstillinger.»
«Stortinget
ber regjeringen sette inn tiltak for å øke norskkunnskapene til
helsefagarbeidere med dårlig språkforståelse.»
Disse medlemmer viser
til beregninger som viser at Norge i fremtiden kommer til å mangle
helsefagarbeidere. Dette er det nødvendig å gjøre noe med. Helsefagarbeidere
utgjør en helt avgjørende yrkesgruppe, i både kommunehelsetjenesten
og på sykehus. Likevel har det vært en betydelig reduksjon i antall
helsefagarbeidere de senere årene. Utviklingen i spesialisthelsetjenesten
ble redegjort for i Meld. St. 11 (2015–2016) Nasjonal helse og sykehusplan 2016–2019,
og viste en nedgang i antall helsefagarbeidere på 24 prosent fra
2008–2014. Denne nedgangen er svært stor, og ingen av de andre yrkesgruppene
hadde nedgang. Leger økte i samme periode med 25 prosent, spesialsykepleiere
og jordmødre med 12 prosent og sykepleiere med 9 prosent (SSB, side
82 i Meld. St. 11 (2015–2016) Nasjonal helse- og sykehusplan (2016–2019)).
Disse medlemmer viser at regjeringen
i forbindelse med behandlingen av både nasjonal helse- og sykehusplan
(Innst. 206 S (2015–2016), jf. Meld. St. 11 (2015–2016)) og primærhelsemeldingen (Innst.
30 S (2015–2016), jf. Meld. St. 26 (2014–2015)) ble kritisert for
å uteglemme helsefagarbeidere i sine fremtidsplaner for helsetjenesten.
Derfor er det nødvendig å utarbeide en offensiv politikk for å øke
antall helsefagarbeidere. Disse medlemmer mener flere
tiltak er nødvendig for å oppnå bedre rekruttering av helsefagarbeidere.
Men først og fremst er det viktig at det etter utdanning gis tilbud
om hele stillinger, og en lønn til å leve av.
Disse medlemmer mener det
med denne erkjennelsen i bunn må settes konkrete mål om at antallet
helsefagarbeidere skal øke både i spesialisthelsetjenesten og i
den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Målsettingene må følges
opp gjennom å sette spesifikke krav til forpliktende samarbeidsavtaler
mellom fylkeskommunene, kommunene og helseforetakene for å sikre
økt rekruttering og at det sikres at nyutdannede får arbeid.