Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir
Micaelsen og Line Kysnes Vennesland, fra Høyre, Kristin
Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen
Trøen, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas
Kjos og Morten Wold, fra Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad,
fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser
til at forslagsstillerne fremmer til sammen 17 forslag med formål
om å styrke det internasjonale og nasjonale arbeidet mot antibiotikaresistens. Komiteen mener
det er et svært viktig tema som forslagsstillerne tar opp i representantforslaget,
og at det fortsatt er viktige utfordringer en bør ta tak i når det
gjelder utviklingen av antibiotikaresistens.
Komiteen viser til at det i
Norge i dag dør få mennesker av alvorlige infeksjoner. Langsiktig
arbeid med hygiene og annet forebyggende arbeid, samt tilgang til
effektive antibiotika, er hovedgrunnene til dette. Komiteen viser til at vi nasjonalt
har en god beredskap og er godt rustet til å møte utfordringene,
men det at vi har kontroll nasjonalt, er likevel ikke nok når verden
stadig blir mindre og resistente bakterier aldri har hatt bedre
vilkår for å flytte på seg.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at det også
i Norge er behov for å styrke smittevernet, og at manglende
fokus på dette er en av de store svakhetene som er påpekt ved regjeringens
handlingsplan. Disse medlemmer viser
til at det i komiteens høring kom frem flere aspekter ved dette
som nødvendiggjør tiltak. Både Legeforeningen og Tannlegeforeningen
påpekte at det er behov for å forsterke smittevernarbeidet og treffe
tiltak for å begrense pasientreiser til utlandet. Disse medlemmer mener det må
fremlegges en egen handlingsplan for bedre smittevern i norsk helsetjeneste.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Folkehelseinstituttet oppgir
til NRK 24. januar 2017 at det i 2007 ble oppdaget 613 tilfeller
av ulike antibiotikaresistente bakterier hos personer her i landet.
I 2016 var det 2 701 nye tilfeller. Smittevernavdelingene ved Oslo
universitetssykehus, Haukeland universitetssykehus og Universitetssykehuset
Nord-Norge (UNN) oppgir at behovet for isolasjon av pasienter øker,
og at det ikke er nok enerom. UNN oppgir at med tanke på antallet
som nå ligger på korridor, så bryter de nesten daglig kravene til
smitte- og brannvern.
Petter Elstrøm ved
Folkehelseinstituttet uttalte til NRK at:
«Totalmengden av
pasienter som etter dagens smitteverntiltak må isoleres, kommer
til å bli ganske stor og vi nærmer oss en situasjon der det begynner
å bli vanskelig å opprettholde gode smitteverntiltak.»
Og på spørsmål om
dette er farlig:
«Vi kommer til å
få flere alvorlige infeksjoner som er vanskelig å behandle, og som
øker risikoen for at pasienter dør.»
Dette medlem mener utviklingen
fordrer langt sterkere innsats enn hva som har vært tilfellet til nå. Dette medlem mener
at norske myndigheter må innføre en forsvarlig beleggsgrense i norske
sykehus som kan møte de økte kravene til godt smittevern, og ikke
som nå planlegge nye sykehus med 90 prosent belegg.
Dette medlem viser til at høyt
pasientbelegg i sykehus øker risikoen for sykehusinfeksjoner. Senterpartiet
mener Norge bør følge internasjonale og nasjonale faglige anbefalinger
og som del av det smittevernsforebyggende arbeidet innføre en øvre beleggsgrense
på 85 prosent på sykehus for å redusere sykehusinfeksjoner og unødvendig
antibiotikabruk.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innen juni 2017 fremme en egen handlingsplan for
smittevern for å redusere infeksjoner i helsetjenesten og minimere behovet
for antibiotika.»
«Stortinget
ber regjeringen som del av det smittevernsforebyggende arbeidet
på egnet vis innføre en øvre beleggsgrense på 85 prosent på sykehus
for å redusere sykehusinfeksjoner og unødvendig antibiotikabruk
innen juni 2017.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser
til at Folkehelseinstituttet oppgir at de fleste pasienter smittet
med antibiotikaresistente bakterier er smittet i utlandet (NRK 24. januar
2017). I 2014 innvilget norske myndigheter 8 165 søknader fra nordmenn
som ønsket støtte til helsetjenester i utlandet, 21 prosent gjaldt
legehjelp og tannbehandling, ifølge Helsedirektoratet. Disse medlemmer viser
til at det var tydelige advarsler fra fagmiljøene, herunder Folkehelseinstituttet
og Helsedirektoratet, ved innføringen av EUs pasientrettighetsdirektiv
i norsk rett, nettopp fordi økt pasientmobilitet ville
gi økt resistensproblematikk. Likevel valgte den sittende regjeringen
å ta bort kravet om forhåndsgodkjenning av slike behandlinger. Disse medlemmer mener
at dagens situasjon krever at regjeringen og stortingsflertallet
viser vilje til å endre politikk på dette området, og viser til
øvrig omtale av dette andre steder i denne innstillingen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest sikre at pasienter som vurderer
å benytte seg av utenlandske helsetjenestetilbydere utenom Norden,
klart advares om risikoen for smitte med antibiotikaresistente bakterier.»
«Stortinget
ber regjeringen innen juni 2017 fremme forslag for Stortinget om
å stille krav om forhåndsgodkjenning for refusjon av utgifter til sykehusbehandling
i utlandet (jf. Pasientrettighetsdirektivet), og stille krav til
kvaliteten i tilbudet.»
«Stortinget
ber regjeringen innen juni 2017 fremme tiltak for å hindre en utvikling
med økt bruk av pasientbehandling, inkludert tannbehandling, i land med
høy risiko for spredning av resistente bakterier.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innen juni 2017 fremme forslag for Stortinget om
å avslutte ordningen med å finansiere helsereiser til utlandet i
tilfeller der tilsvarende behandling kan gis innen frist og på forsvarlig
vis i Norge.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, viser til helseministerens svar til komiteen i forbindelse
med behandlingen av representantforslaget. Her svares det utfyllende
på hvert enkelt forslag som fremmes i dokumentet. Flertallet viser til at regjeringen
allerede er i ferd med å gjennomføre en rekke viktige tiltak for
å bekjempe trusselen antibiotikaresistens representerer, og at helseministeren
i sitt brev skriver at det er usikkert i hvilken grad hvert av disse
forslagene vil bidra til å fremme det pågående arbeidet mot anbiotikaresistens,
eller om de i hovedsak vil føre til økt byråkratisering og/eller
har tvilsom verdi for det felles arbeidet for å bekjempe antibiotikaresistens. Flertallet vil
av denne grunn ikke støtte de fremlagte forslagene. Flertallet vil
likevel gi honnør til Senterpartiet for å sette fokus på et viktig
tema. Flertallet viser
til at antibiotikaresistens vil være en av helsetjenestens store
utfordringer i årene fremover. Regjeringen har tatt trusselen på
alvor siden de overtok og har styrket arbeidet både nasjonalt og
internasjonalt gjennom en rekke tiltak. Regjeringen har satt som
mål å redusere bruken av antibiotika med 30 prosent innen 2020.
Sommeren 2015 lanserte regjeringen en tverrsektoriell strategi mot
antibiotikaresistens. Regjeringen har fulgt opp strategien med en handlingsplan
som inneholder målrettede tiltak mot anbiotikaresistens i helsetjenesten.
Dette er et viktig arbeid for å sikre vår trygghet, også i fremtiden.
Flertallet viser til at oppfølgingen
av handlingsplanen er godt i gang. I 2016 øremerket regjeringen
ekstra ressurser slik at tiltakene i handlingsplanen raskt kunne
iverksettes. Disse midlene videreføres i 2017. Regjeringen foreslo
videre å styrke satsingen mot antibiotikaresistens i landbruks-
og matsektoren med 10 mill. kroner over Landbruks- og matdepartementets
budsjett. Flertallet mener
det er svært positivt at innsatsen intensiveres ytterligere som
følge av budsjettet for 2017.
Komiteen viser
til at det er en nedgang i antibiotikaforbruket i Norge. Ny statistikk
fra Folkehelseinstituttet viser en reduksjon i befolkningens bruk på
13 prosent fra 2012 til 2016. Komiteen mener dette er gode
nyheter som viser at arbeidet som gjøres fra myndigheter, leger,
tannleger og befolkningen har en effekt. Fortsetter denne utviklingen,
kan vi nå målet om 30 prosent reduksjon i antibiotikaforbruk i befolkningen
innen 2020.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at regjeringens handlingsplan
er sterkt kritisert for å mangle finansiering. Dette medlem mener at det
nasjonale arbeidet må ha en tydelig og sikker finansiering. Det
er behov for at Stortinget får seg forelagt forslag til en økonomisk
opptrappingsplan for det antibiotikaresistensforebyggende arbeidet
for å nå vedtatte mål om 30 prosent reduksjon i antibiotikabruk
innen utløpet av 2020.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innen juni 2017 fremlegge en økonomisk opptrappingsplan
for det antibiotikaresistensforebyggende arbeidet for å nå vedtatte
mål om 30 prosent reduksjon i antibiotikabruk innen utløpet av 2020.»
Dette medlem viser
i den forbindelse til Senterpartiets alternative statsbudsjett som
prioriterer 117 mill. kroner i 2017 for å styrke det nasjonale antibiotikaarbeidet
i Norge, blant annet bedre finansiering av arbeidet som gjøres i
Antibiotikasenteret for primærmedisin (ASP) og Nasjonal kompetansetjeneste
for antibiotikabruk i spesialisthelsetjenesten (KAS).
Komiteen viser
til at utvikling av antibiotikaresistens henger tett sammen med
økt forbruk av antibiotika. Multiresistente bakterier sprer seg
raskt. Komiteen mener
at dersom vi ikke handler nå, risikerer vi at antallet som dør av
alvorlige infeksjoner i Norge vil begynne å stige i årene fremover.
En rekke kirurgiske inngrep, behandling av for tidlig fødte og behandling
av kreftpasienter, som vi dag forbinder med lav risiko, vil kunne
bli uforsvarlig å gjennomføre uten antibiotika. De menneskelige
og samfunnsøkonomiske kostnadene ville blitt store. Antibiotikaresistens
er en av de største truslene som folkehelsen står overfor, og komiteen mener
derfor det er positivt at Stortinget satte som mål å redusere bruken
av antibiotika med 30 prosent innen 2020, jf. Innst. 156 S (2014–2015).
Komiteen viser til at regjeringen
sommeren 2015 lanserte en tverssektoriell strategi mot antibiotikaresistens
og senere fulgte opp strategien med en handlingsplan som inneholder
konkrete tiltak mot antibiotikaresistens i helsetjenesten. Komiteen merker
seg at Legeforeningen i høringen til representantforslaget uttalte
at de i hovedsak støtter innholdet i strategi og handlingsplan,
men at Norge må forplikte seg til en pådriverrolle i det internasjonale
arbeidet. Legeforeningen mener videre at Norge med sin kompetanse
og status i arbeidet med antibiotikaresistens har et godt utgangspunkt
for å arbeide for at det inngås internasjonale forpliktelser om
en global ressursbevaringsavtale for antibiotika.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Dokument 8:2
S (2014–2015) og Innst. 156 S (2014–2015), og Helse- og omsorgsdepartementets
Handlingsplan mot antibiotikaresistens i helsetjenesten framlagt
januar 2016. Disse
medlemmer støtter den fremlagte strategien og handlingsplanens
tiltak, men mener at disse må forsterkes og forbedres både med tanke
på konkrete tiltak for bedre smitteforebygging, strengere antibiotikahåndtering,
kunnskapsutvikling og satsinger for det internasjonale arbeidet.
Disse medlemmer viser til
at behovet for god forståelse i befolkningen og kunnskap i helsetjenesten
for behovet for en restriktiv antibiotikapraksis er økende. En høy
andel av norske leger utdannes i utlandet, mange i europeiske land
med en annen antibiotikapraksis og resistenssituasjon enn Norge. Kunnskap
om antibiotikabruk og resistens må vektlegges sterkere i skolen,
i helsefagutdanningene og i praksis i helsetjenesten.
Disse medlemmer viser til
at både Arbeiderpartiet og Senterpartiet har foreslått økt støtte
til de to kompetansesentrene: Antibiotikasenteret for primærmedisin
(ASP) og Nasjonal kompetansetjeneste for antibiotikabruk i spesialisthelsetjenesten (KAS). Disse medlemmer mener
det svekker arbeidet mot antibiotikaresistens når sentrene fortsatt er
underfinansiert og mangler forutsigbarhet. ASP etterlyste under
høringen evaluering av de to tiltakene rettet mot fastleger og sykehjem,
samt midler for å kunne drive opplæring mot legevakt. ASP kommenterte
også fire av forslagene under høringen. De mente forslag 7 vil gjøre
det lettere å overvåke bruker og gripe inn overfor de legene som
forskriver mest og på feil grunnlag; en gruppe leger som erfaringsmessig faller
utenfor de «frivillige» opplæringstiltakene. Når det gjelder forslag
11, har ASP ferdigstilt et utkast til nye retningslinjer for sykehjem
og KAD-plasser som er til vurdering i Helsedirektoratet. Når det gjelder
forslag 12, viste ASP til at opplæringsarbeidet i hovedsak blir
utført på «dugnad» og til at det er behov for å styrke undervisningsopplegget
til helsepersonell med utdanning fra utlandet, samt å inkludere
tannleger. Når det gjelder forslag 13, viste ASP til at skolen er
den største kilde til fravær, og det internasjonale undervisningsverktøyet
e-Bug vil ha positiv effekt på det forebyggende arbeidet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at opplæring i rett antibiotikabruk vektlegges
i utdanningsforløpene og i videre- og etterutdanningstilbudene.
ASP (Antibiotikasenteret for primærmedisin) må få ressurser til
å drive systematisk opplæring i norsk antibiotikapraksis blant norske
medisinerstudenter i utlandet.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at ASP får ressurser til å utvikle og tilby
alle skoler opplæringsprogrammet e-Bug, for å bidra til at barn
og unge får økt forståelse og kunnskap om antibiotikaresistens.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener det er viktig at Stortinget får regelmessige
tilbakemeldinger fra regjeringen om hvordan handlingsplanen blir
fulgt opp, og hvordan det arbeides internasjonalt på dette svært
viktige området. Dette medlem mener
at regjeringen må fremlegge årlige statusmeldinger til Stortinget
om det globale og nasjonale arbeidet mot antibiotikaresistens, med
fakta om utviklingen av antibiotikaresistens i Norge og måloppnåelse
i arbeidet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremlegge årlige statusmeldinger til Stortinget
om det globale og nasjonale arbeidet mot antibiotikaresistensutvikling
og utbredelse av antibiotikaresistens i Norge.»
Komiteen viser
til at internasjonalt vedtok Helseforsamlingen i Verdens helseorganisasjon
i 2015 WHOs globale handlingsplan. Komiteen viser videre til
at verdens statsledere diskuterte antibiotikaresistens under FNs
høynivåuke i september 2016. Komiteen viser til at Norge
spilte en sentral rolle i forberedelsene til toppmøtet og har slik
bidratt til å løfte problemstillingen til høyeste globale nivå.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og
Venstre, peker på at utvikling av antibiotikaresistens henger
tett sammen med økt forbruk av antibiotika. Multiresistente bakterier
sprer seg raskt. Flertallet viser
til at dette er bakgrunnen for at regjeringen helt siden 2014 har
hatt antibiotikaresistens som sin viktigste internasjonale sak innenfor
helse. Regjeringen har samtidig vært en pådriver internasjonalt
for å få til en internasjonal regulering på feltet. Flertallet vil
likevel peke på at Norge som et lite land ikke kan bidra overalt,
men at vi skal bidra der Norge har kapasitet og kan få til reell
endring.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er opptatt av at Norge skal
være en pådriver internasjonalt i arbeidet mot utbredelse av antibiotikaresistente
bakterier, og at Stortinget må ha visshet om hvilke strategier regjeringen vil
følge for å oppnå dette i årene fremover. Disse medlemmer mener at det
er behov for at regjeringen på egnet vis, og innen juni 2017, konkretiserer overfor
Stortinget Norges pådriverrolle i det internasjonale arbeidet mot
utbredelse av antibiotikaresistente bakterier. Disse medlemmer mener at et viktig
mål for det internasjonale arbeidet er at det inngås internasjonale
forpliktelser om en global ressursbevaringsavtale for antibiotika.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen på egnet vis, og innen juni 2017, konkretisere overfor
Stortinget Norges pådriverrolle i det internasjonale arbeidet mot
utbredelse av antibiotikaresistente bakterier og arbeide for at det
inngås internasjonale forpliktelser om en global ressursbevaringsavtale
for antibiotika.»
Disse medlemmer mener
økt antibiotikaresistens er en av vår tids største trusler. Det
er knapt utviklet nye antibiotiske substanser på snart 30 år. Både
nasjonalt og internasjonalt haster det med å skjerpe innsatsen i
kampen mot bakterier som er motstandsdyktige mot antibiotika. Disse medlemmer mener
Norge bør ta internasjonalt lederskap for etableringen av ordninger
som øker forskning, utvikling, overvåking og innkjøp av antibiotika.
Videre bør det settes inn ytterligere tiltak for å få økt kontroll med
multiresistente bakterier hos personer som har blitt operert eller
fått tannbehandling i utlandet.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en strategi for utvikling av nye, virksomme
antibiotika, inkludert nye økonomiske modeller som premierer medikamentutvikling,
ikke salg og bruk, der både belønningsmekanismer og avgift/skatt
vurderes som virkemiddel.»
Komiteen viser
til at Norges forskningsråd, på oppdrag av Helse- og omsorgsdepartementet,
nå er i gang med en ny kartlegging av den norske forskningsinnsatsen
på området, som et grunnlag for å iverksette tiltak for at flere
norske forskere skal bidra i det internasjonale forskningssamarbeidet
om antibiotikaresistens. Samtidig er Folkehelseinstituttet, Legemiddelverket
og representanter fra helseforetakene i gang med et pilotprosjekt
som skal bidra til å sikre tilgjengelighet til særlig viktig antibiotika
i Norge og være med på å teste modeller for hvordan salg av antibiotika
kan frikobles fra inntjening. Komiteen viser videre til
at statsråden i sitt svar påpeker at utvikling av antibiotika er
teknisk komplisert og svært ressurskrevende. Fra 1980-tallet og
frem til i dag er det bare utviklet to nye klasser av antibiotika, og
det er få under utvikling. Industrien anser ikke at det er sterke
nok insentiver for å drive forskning og utvikling på dette feltet.
Som et lite land, med en i utgangspunktet begrenset farmasøytisk
industri, er det for Norge både ønskelig og påkrevet med internasjonalt
samarbeid om dette. Komiteen viser
til at det skjer et omfattende arbeid internasjonalt for å få mer forskning
og innovasjon innrettet mot å utvikle nye antibiotika, blant annet
spiller Europakommisjonen, gjennom Horisont 2020, en viktig rolle.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til brev fra helse- og omsorgsministeren
datert 27. oktober 2016, og oppfatter at mange av tiltakene som
er foreslått i representantforslaget blir fulgt opp gjennom Handlingsplan
mot antibiotikaresistens i helsetjenesten (2016). Disse medlemmer mener Stortinget
må bli orientert om resultatene og behov for forsterket innsats
gjennom de årlige statsbudsjettene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at effektive antibiotika er en
forutsetning for moderne medisinsk behandling. I EU-landene anslås
25 000 mennesker å dø årlig fordi antibiotika ikke virker. Resistenstrusselen
spres til alle land og er alle lands ansvar. Disse medlemmer mener Norge
har et bedre utgangspunkt siden landet har lavere antibiotikabruk
og -resistens både hos mennesker og dyr. Norge har også økonomiske
og kunnskapsmessige ressurser som gjør oss særlig forpliktet til
solidarisk innsats mot spredning av antibiotikaresistens og for
å sikre alle lands tilgang til livreddende antibiotikabehandling. Disse medlemmer viser
til at Tannlegeforeningen i sin høringsuttalelse skriver at:
«Vi støtter representantene
på at det er en stor utfordring at det ikke utvikles nye antibiotika,
og at en internasjonal/nordisk strategi for utvikling av nye antibiotika
er viktig. Videre at det er helt nødvendig at det settes internasjonale
krav til at produksjon av antibiotika må skje på en måte som ikke
belaster miljøet eller bidrar til resistensutvikling.»
Disse medlemmer mener videre
at det må utarbeides en internasjonal/nordisk strategi for utvikling
av nye antibiotika, der medikamentutvikling blir premiert, ikke
salg og bruk. Disse
medlemmer merker seg at Legeforeningen i sin høringsuttalelse oppgir
at:
«Norge har med sin
kompetanse og status i antibiotikaresistensarbeidet et godt utgangspunkt
for å arbeide for at det inngås internasjonale forpliktelser om
en global ressursbevaringsavtale for antibiotika.»
Disse medlemmer mener både
belønningsmekanismer og avgift/skatt på antibiotika må vurderes
som virkemiddel.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet mener også det må utarbeides en felles nordisk
strategi for beredskap for kritisk viktige legemidler, inkludert
viktige antibiotika, der bruk av nasjonale beredskapslager vurderes.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme en plan for beredskap for kritiske legemidler,
inkludert kritisk viktige antibiotika, der økt nordisk samarbeid
og bruk av nasjonalt beredskapslager vurderes.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at det i mai
2012 ble lansert en nasjonal plan og strategi for legemiddelberedskap som
har blitt fulgt opp løpende. De regionale helseforetakene fikk i
foretaksmøtet januar 2014 bestilling på en rapport om legemiddelberedskap
i spesialisthelsetjenesten. Denne rapport ble ferdigstilt i mai 2015.
Det vises også til at man i 2016 etablerte beredskapssikring for
legemidler i regi av de regionale helseforetakene, og at lagerplikten
som er pålagt legemiddelgrossistene med virkning fra 1. januar 2016,
er basert på Helsedirektoratets risiko- og sårbarhetsanalyse. Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap har oversikt over risiko og sårbarhet
i samfunnet og utarbeider «Nasjonalt risikobilde». Helsedirektoratets
risiko- og sårbarhetsanalyse for legemidler er gjennomført med utgangspunkt
i «Nasjonalt risikobilde».
Det vises videre
til at Oslo universitetssykehus i 2016 fikk i oppdrag å etablere
en nasjonal beredskapsfunksjon for legemidler. Mangelsituasjoner
følges nå løpende opp. Formålet med denne beredskapsfunksjonen er
å få en styrket nasjonal funksjon for overvåking og tiltak knyttet
til legemiddelmangelsituasjoner, samt utviklingen av den nasjonale
legemiddelberedskap for spesialisthelsetjenesten.
Med bakgrunn i dette
anser flertallet at
bruk av nasjonalt beredskapslager allerede er vurdert og ivaretatt
samt at planen om beredskap for kritiske legemidler allerede er
utarbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at narkotiske preparater
i dag håndteres særskilt gjennom ordningen med såkalte A- og B-preparater. Disse medlemmer mener
det bør innføres en egen legemiddelklasse også for antibiotika –
en E-klasse av resepter med særlige bruksrestriksjoner og oppfølgingsansvar
hvor E står for «ecology»; legemidler med økologiske effekter. Disse medlemmer viser
til at Apotekforeningen i sin høringsuttalelse skriver:
«Apotekforeningen
mener det også bør vurderes å innføre en egen legemiddelklasse for
antibiotika med særlige bruksrestriksjoner og oppfølgingsansvar,
i tråd med forslag fra Folkehelseinstituttet. En egen klasse for
antibiotika vil gjøre det enklere å forby resepter på antibiotika
fra «nettleger» i andre EØS-land som nordmenn ønsker å hente ut
i norske apotek. Vi mener at utenlandske resepter på antibiotika
som hovedregel ikke bør være gyldige i Norge.»
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen på egnet vis innføre en egen legemiddelklasse for
antibiotika, en E-klasse av resepter for legemidler med økologiske
effekter, som må ha krav til særlige bruksrestriksjoner og oppfølgingsansvar.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at forskrivningspraksisen av antibiotika
må styrkes både i primær- og spesialisthelsetjenesten. Dette medlem merket
seg at det var bred tilslutning til dette i komiteens høring. Dette medlem viser
til Voss sjukehus, som sammenlignet med 2012 har kuttet antibiotikabruken
med 35 prosent. Ved kirurgisk sengepost har de redusert bruken med
over 40 prosent, og ved medisinsk sengepost har nedgangen vært på
25 prosent. Ved Haraldsplass Diakonale Sykehus i Bergen har de i
perioden 2012–2016 oppnådd en nedgang på 27 prosent (BT 24. januar
2017). På Voss sjukehus har de etablert egne ledelsesforankrede
antibiotikateam som har arbeidet systematisk for å velge rett antibiotika,
rett behandlingstid og å følge retningslinjene nøyere. De har fått
ned bruken av bredspektrede midler. Dette medlem mener denne innsatsen
viser at det er stort potensial i norsk helsetjeneste for å redusere
antibiotikabruken betraktelig og dermed å nå de nasjonale målene. Dette medlem mener
myndighetene må understøtte gode lokale initiativ med virksomme
tiltak, og at modeller som den Voss sjukehus har valgt, må tas i
bruk også i de andre sykehusene. Det trengs fortgang i utvikling
av hurtigtester og diagnostiske metoder for å sikre rett og presis
bruk av antibiotika, og snarlig implementering av digitale beslutningsstøttesystemer
og dokumentasjon av antibiotikabruk i sykehus og sykehjem/allmennpraksis.
Mest antibiotika forskrives i primærhelsetjenesten og mye på legevakt. Dette medlem mener
det er behov for en tiltakspakke for å redusere forskrivelse av
antibiotika i legevakt.
Dette medlem viser til at
Antibiotikasenteret for primærmedisin (ASP) i høringen oppga å ha
oppdatert retningslinjer for antibiotikabruk i sykehjem og utarbeidet
retningslinjer for kommunale akuttplasser (KAD) for å redusere unødig
bruk av bredspektrede midler. Det er viktig at retningslinjene
gjøres kjent og tas i bruk ute i tjenestene. Arbeidet med å innføre
diagnosekoder på alle antibiotikaresepter må fortsatt prioriteres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen på egnet vis fremme tiltak som kan sikre rask utvikling
av hurtigtester og diagnostiske metoder, og en plan for snarlig
implementering av digitale beslutningsstøttesystemer i spesialisthelsetjenesten
innen juni 2017.»
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en tiltakspakke for å redusere forskrivelse
av antibiotika i legevakt innen juni 2017, samt sørge for at retningslinjene
for antibiotikabruk i sykehjem og kommunale akutte døgnplasser (KAD)
blir implementert i tjenestene.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at stortingsflertallet bestående
av Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre støttet innføring av EUs
pasientrettighetsdirektiv i norsk lov og uten forhåndsgodkjenningsordning
for sykehusbehandling innen EØS-området. Dette medlem viser til at kunnskapen
om den internasjonale situasjonen er styrket, og mener at regjeringen
sett i lys av dette må innføre forhåndsgodkjenning, slik den varslet
at var mulig i Prop. 135 S (2013–2014). Dette medlem mener det ikke
bør gis refusjon for helsebehandling i utlandet, så lenge behandling
kan tilbys i Norge innen fristen og på forsvarlig vis.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at regjeringens mål er å skape pasientens helsetjeneste. Å innføre
et krav om forhåndsgodkjenning for refusjon av utgifter til sykehusbehandling
i utlandet vil innebære en begrensning i pasienters mulighet til
å motta sykehusbehandling i andre land. Med krav om forhåndsgodkjenning
vil pasienten kun ha rett til å reise ut når han eller hun må vente
uforsvarlig lenge på nødvendig sykehusbehandling i Norge.
Flertallet mener et slikt
hinder særlig vil ramme pasienter med tilstander hvor det er et
lite og begrenset fagmiljø i Norge. Disse pasientene vil ha reduserte
valgmuligheter innenlands og vil ha et særlig behov og ønske om
å få tilgang til medisinsk kompetanse i andre europeiske land. Flertallet viser
videre til at erfaringene man har til nå viser at det er et lavt
antall pasienter som velger å reise til andre EØS-land for å få
planlagt behandling. I perioden fra 1. mars 2015 og til 30. juni
2016 er det utbetalt refusjon i alt 98 saker som gjelder sykehusbehandling. Tallene
på utbetalt refusjon viser at de fleste får refusjon for sykehusbehandling
i Tyskland og Danmark.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Legeforeningen
i sin høringsuttalelse til komiteen blant annet skrev dette om pasientreiser:
«Vi støtter representantforslaget
om å stille kvalitetskrav til sykehustilbud i utlandet og etablere
en ordning for forhåndsgodkjenning. Denne godkjenningen må blant
annet sette krav til et system for overvåking av sykehusinfeksjoner
og lav forekomst av resistente mikrober. Dette vil være et tiltak
som både bidrar til bevisstgjøring om komplikasjonene ved resistens
blant pasientene og som vil redusere resistensspredning til norske
helseinstitusjoner. Vi deler Folkehelseinstituttets vurdering om
at hensynet til pasientsikkerheten og befolkningens vern mot smittsomme
sykdommer er tungtveiende grunner for forhåndsgodkjenning.»
Tannlegeforeningen
skrev i sitt høringsnotat:
«NTF registrerer
at mange norske pasienter velger å benytte seg av utenlandske tilbydere
av tannhelsetjenester, også i land der vi vet at antibiotikaresistens
er meget utbredt. Det er en stor utfordring at pasienter etter tannbehandling
returnerer med antibiotikaresistente bakterier som for eksempel
MRSA eller ESBL-produserende bakterier, ikke minst når disse pasientene
senere skal motta behandling ved helseinstitusjon. Vi er glad for
at representantene også tar opp denne konkrete problemstillingen
i sitt forslag 17. Den tannbehandling som i dag blir utført i utlandet
med stønad fra folketrygden, kunne pasientene ha fått utført i Norge
uten ventetid. NTF mener denne ordningen er betenkelig. Hvis slik
behandling fortsatt skal støttes økonomisk, mener NTF det er svært
viktig at HELFO snarest innfører et system for å informere pasientene
om den risikoen de utsetter seg for, også ved refusjonsberettiget
tannbehandling i utlandet, jmf. forslag 14. Der slik refusjon ikke
utløses, mener også NTF at ansvaret for å informere om smitterisikoen
bør ligge hos tjenestetilbyderne.»
Disse medlemmer mener at myndighetene bør
lytte til så klare bekymringer fra fagmiljøene om spredning av antibiotikaresistens.
Det er derfor lite tilfredsstillende at statsråden i sitt svarbrev
til komiteen av 27. oktober 2016 skriver at det verken er ønskelig
eller mulig å stoppe nordmenn som vil reise til utlandet for å få
behandling. Og videre at å innføre et krav om forhåndsgodkjenning
for refusjon av utgifter til sykehusbehandling i utlandet vil innebære
en begrensning i pasienters mulighet til å motta sykehusbehandling
i andre land. Om tannbehandling skriver statsråden at Norge ikke
kan hindre eller begrense innbyggernes rettigheter til å velge tannbehandling
i annet EØS-land. Disse
medlemmer mener statsråden utviser en passiv holdning til
viktige forebyggende tiltak mot spredning av antibiotikaresistens.
Disse medlemmer viser til
at det blant annet gjennom NRK Brennpunkts program i mars 2016 er satt
fokus på legemiddelfabrikker i blant annet India, som slipper kjemikalier
og antibiotika rett ut i naturen med store miljøødeleggelser og
helseproblemer for lokalbefolkningen som resultat. Dessuten er dette arnested
for utvikling av nye multiresistente bakterier. Denne
industrien leverer også virkestoff til antibiotika i Norge. Disse medlemmer mener
at helsevesenet må ha større fokus på etiske innkjøp, og at regjeringen
straks må sikre at helseforetakene og apotek ved innkjøp av antibiotika
som brukes i Norge, setter krav om at produksjonsmåten av antibiotika
foregår slik at den ikke belaster miljøet eller bidrar til resistensutvikling.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det ved innkjøp av antibiotika som brukes
i Norge, prioriteres medikamenter fra miljøvennlig produksjon som hindrer
resistensutvikling.»