Forslagsstillerne
viser til at kunstnere har behov for tiltak som vil styrke og utvikle
inntektsmuligheten, og mange nyutdannede kunstnere har også nytte av
konkret erfaring med hvordan det er å virke som kunstner i tiden
etter utdannelsen. Å finne ordninger for systematisert erfaringsoverføring
om hvordan man best håndterer markedet, er etterspurt blant kunstnere
i etableringsfasen.
Et tiltak som svarer
på disse problemstillingene som det pekes på i rapporten, er etter
forslagsstillernes mening forslaget om å etablere en assistentordning
for billedkunstnere, som er lansert av Unge Kunstneres Samfund.
En kunstnerassistentordning
vil etter forslagsstillernes mening bidra til erfarings- og kompetanseoverføring
mellom etablerte og nyutdannede kunstnere, føre til økt profesjonalisering
og produksjonsmuligheter, samt bidra til å styrke inntektsmulighetene
for begge parter. Ordningen kan gi en nyutdannet kunstner inntekt
fra å arbeide i 50 pst. assistentstilling for en mer etablert kunstner.
Forslagsstillerne
viser til at en slik ordning bør organiseres slik at kunstnerne
søker assistentordningen i partnerskap og på grunnlag av sammenfallende kunstnerisk
interesse. Ordningen bør etter forslagsstillernes mening gjøres
til en prøveordning over tre år, hvor 20–30 unge kunstnere hvert
år får anledning til å arbeide i 50 pst. stilling som assistent
for en mer etablert kollega i ett år. Stillingen bør ikke overstige 50
pst. for å sikre at kunstnerassistenten i perioden skal ha mulighet
til også å motta arbeidsstipend.
Assistentordningen
bør lønnes på et nivå som er sammenlignbart med nivået på statlige
arbeidsstipend og lønn til vitenskapelig assistent. Ordningen kan
forvaltes av Kulturrådet, som også forvalter andre lignende
ordninger.
Forslagsstillerne
fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan en kunstnerassistentordning kan innføres
og organiseres, samt vurdere hvilket organ som på best måte kan forvalte
en slik ordning, og komme tilbake til Stortinget med fremleggelse
av en gjennomførbar modell.»