Sammendrag
Et tett og velfungerende
nordisk samarbeid er viktig for Norge og høyt prioritert av regjeringen. Norden
er blant verdens tettest integrerte samfunn og økonomier. Samarbeidet
med de nordiske landene er viktig for norsk verdiskaping og sysselsetting,
og for vår økonomiske omstilling og konkurransekraft. Med våre nordiske
naboer deler vi språk, kultur, verdisyn og interesser. I internasjonalt
samarbeid er vi hverandres nærmeste venner og partnere. Regionalt samarbeid
og samhold styrker vår gjennomslagskraft og evnen til å håndtere
vår tids store felles utfordringer.
Bredden, dybden og
oppslutningen er samarbeidets viktigste styrke, da det nordiske
samarbeidet omfatter de fleste samfunnssektorer. Nordisk ministerråd
danner rammen for det formelle regjeringssamarbeidet, men utfylles
av uformelle strukturer og praktisk samarbeid som finner sted mellom
nordiske borgere og myndigheter hver eneste dag. Myndighetssamarbeidet
må levere gode og konkrete svar på aktuelle utfordringer som Nordens
innbyggere møter i hverdagen, påpeker regjeringen.
Grensehinderrådets
arbeid med å forebygge og fjerne grensehindre og «veksthindre» er
et eksempel på et høyt prioritert samarbeid med konkrete resultater,
og et viktig tiltak for å styrke Nordens konkurranseevne og økonomiske
integrasjon gjennom å styrke mobiliteten og den frie bevegelighet.
Det er en målsetting å fjerne 5–10 grensehindre pr. år med fokus
på arbeids-, sosial- og utdanningsområdet.
Med sikte på å styrke
relevans og leveringsevne har de nordiske landene de siste to årene
arbeidet med å modernisere Nordisk ministerråd, noe som blir fulgt
opp under Norges formannskap i 2017.
Å forstå Norden som
en del av Europa og verden har blitt viktigere. Regjeringen er derfor
glad for at det finske formannskapet i 2016 satte fokus på økt nordisk
samarbeid om europapolitikk og utenrikspolitikk med «mer nordisk
nytte i EU». Regjeringen vil videreføre denne satsingen i 2017,
med vekt på økt nordisk synlighet på den europapolitiske arenaen
og i Brussel og mer bruk av fellesnordiske innspill på politikkområder
der vi har felles interesser. Tematisk vil regjeringen fokusere
på tre områder av strategisk interesse for alle de nordiske landene:
energi, klima og miljø, og digitalisering. På miljøområdet vises
det f.eks. til kjemikalier som et område hvor samarbeidet mellom
de nordiske land har gitt betydelig påvirkning på EUs kjemikaliepolitikk
og -regelverk, samt på annen internasjonal kjemikalielovgivning.
Iverksettingen av EUs energiunion ville stille krav til
koordinering og informasjonsutveksling om posisjoner på nordisk
nivå. På energiområdet vises det også til et godt samarbeid med
de baltiske land, og i forkant av energiministermøtene i EU blir
det holdt uformelle konsultasjoner på ministernivå i NB8-kretsen
om sakene som står på EUs dagsorden.
Norden i omstilling
er en annen hovedpilar i det norske formannskapsprogrammet for 2017.
Regjeringen mener Norge vil ha mye å tjene på et enda tettere samarbeid
med våre nærmeste naboer i årene framover, knyttet til klima, grønn
omstilling og konkurransekraft. I tillegg kommer samarbeidet om
befolkningsmessige endringer knyttet til folkehelse og integrering.
Migrasjon og integrering
er blant vår tids største politiske, sosiale og økonomiske utfordringer,
sies det i meldingen. I 2017 iverksettes derfor et bredt anlagt
program med vekt på utvikling og utveksling av kunnskap og praksis
på integreringsområdet. Norge vil arrangere en ministerkonferanse
som tar for seg felles nordiske utfordringer knyttet til arbeid,
velferd og sosial inkludering. Fra norsk side vil man i tillegg initiere
prosjekter som skal styrke den fellesnordiske satsingen gjennom
tiltak som fremmer integrering av utsatte barn, unge og voksne i
utdanning og arbeidsliv, samt kulturlivets og frivillighetens rolle.
Målet for det nordiske
statsministerinitiativet for perioden 2017–2020 er å fremme fellesnordiske
initiativer som kan bidra til å imøtekomme internasjonal etterspørsel
etter innovative samfunnsløsninger på områder der Norden har spisskompetanse.
Gjennom kunnskapsdeling og samarbeid kan de nordiske landene bidra
til erfaringsutveksling og deling av nordiske samfunnsløsninger
i for eksempel fremvoksende økonomier, og samtidig eksportere nordisk kunnskap
og nordiske verdier for å styrke den nordiske profilen og innflytelsen
på den globale utviklingen.
Regjeringen minner
om at den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa er mer krevende
og kompleks enn på lenge, og at det derfor er i Norges interesse
at den sikkerhetspolitiske dialogen og samarbeidet mellom de nordiske
landene stadig blir tettere. De nordiske landene utfyller og understøtter
hverandre, og samspillet bidrar til å forsterke nasjonale, regionale og
globale tiltak. Nordisk samarbeid styrker sikkerheten i Norden,
i vårt nærområde og internasjonalt.
Slutterklæringen
fra toppmøtet mellom de nordiske statsministrene og USAs president
Barack Obama i Washington 13. mai 2016 er et godt grunnlag for videreutviklingen
av det nordiske samarbeidet med USA i tiden som kommer.
Det er et godt operativt
samarbeid om cybersikkerhet mellom de nordiske land. Samarbeidet
har potensial til å styrkes ytterligere. I 2017 skal Norge være
vertskap for den årlige cyberkonsultasjonen med de baltiske land
og USA for å utveksle informasjon og identifisere mulige samarbeidsområder.
I tråd med etablert
rotasjon skal Norge i 2017 også ha koordineringsansvaret for det
uformelle utenrikspolitiske samarbeidet mellom de nordiske og de
baltiske land (NB8). De siste årene, spesielt i kjølvannet av utviklingen
i Østersjøregionen og regionens nærområde, har NB8 lagt særlig vekt
på sikkerhetspolitiske spørsmål, energisikkerhet, strategisk kommunikasjon
og EUs østlige partnerskap. Landene vurderer NB8-formatet som svært
relevant i en tid preget av krevende utenriks- og sikkerhetspolitiske utfordringer,
hvor dette konsultasjons- og samarbeidsforumet på tvers av NATO
og EU bidrar til europeisk og transatlantisk enhet og samhold.
Det vises for øvrig
til kapittel 3 i meldingen, som gir en fyldig omtale av det faglige
samarbeidet i ministerrådet, mens kapittel 4 orienterer om det uformelle
samarbeidet innen utenriks-, sikkerhets-, forsvars- og utviklingspolitisk
samarbeid, samt samferdsel. Kapittel 4 omtaler også samarbeidet
i de regionale rådene: Arktisk råd, Barentssamarbeidet, Østersjørådet
og Den nordlige dimensjon.