Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget på egnet måte med virkemidler som kan stimulere
til å øke ordremengden og bidra til utvikling av flere lav- og nullutslippsløsninger
for skip, og om hvordan dette vil bidra til å nå målsettingen for 2030
om å redusere klimagassutslippene med minst 40 pst.
Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen vurdere
et omsetningskrav for bruk av bærekraftig, avansert biodrivstoff
i drivstoffet for skipsfarten.
Forslag fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endringer av avgiftsregimet for havne- og farledsavgifter,
slik at skip med null- og lavutslippsteknologier har et fortrinn
gjennom lavere satser.
Forslag fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om endring av havneloven for å fremme landstrømløsninger
i norske havner.
Forslag fra Kristelig Folkeparti,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å fjerne fritidsbåters mulighet til å benytte avgiftsfri
diesel.
Forslag fra Kristelig Folkeparti,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen legge
strenge miljøkrav i Plan for utbygging og drift (PUD), for offshore
forsyningsskip som skal operere på nye felt.
Forslag fra Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen stille
krav om best tilgjengelige teknologi (BAT) hva angår drivstoff og utslippsteknologi
for alle supplyfartøyer som opererer på norsk sokkel, samt gradvis
stille krav om utelukkende bruk av lav- og nullutslippsfartøy frem
mot 2030.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti
og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen stille krav til
alle supplyskip som skal seile i norske farvann, om å kunne motta
landstrøm fra 1. januar 2018.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen stille
krav til alle cruiseskip som skal seile i norske farvann, om å kunne motta
landstrøm fra 1. januar 2019.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen pålegge
bruk av differensierte havneavgifter for å fremme bruk av landstrøm
og fornybare drivstoff i skipsfarten.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om innføring av CO2-avgift
uten refusjonsordning for fiskeflåten, med mulighet for næringen
til å inngå avtale etter modell fra NOx-fondet
for å gjennomføre reduksjoner i utslippene. Innbetalingen differensieres
etter fartøystørrelse, og den minste delen av fiskeflåten favoriseres
ved å øke fiskerfradraget.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen innføre
veiprising med forhåndsbetaling for all tungtransport, som alternativ til
dagens veibruksavgift på drivstoff, for å styrke jernbane og sjøs
evne til å konkurrere om godstransport.