Europaparlamentet og Rådet for den europeiske union
vedtok 16. april 2014 Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr.
515/2014 om opprettelse av ordningen for økonomisk støtte til ytre
grenser og visum, som en del av fondet for indre sikkerhet, og om oppheving
av vedtak nr. 574/2007/EF. De vedtok samtidig Europaparlaments-
og rådsforordning (EU) nr. 514/2014 av 16. april 2014 om fastlegging
av alminnelige bestemmelser for asyl, migrasjons- og integreringsfondet
og for ordningen for økonomisk støtte til politisamarbeid, forebygging
og bekjempelse av kriminalitet og krisehåndtering. Rettsaktene innebærer
en videreutvikling av Schengen-regelverket og erstatter det såkalte
Yttergrensefondet som gjaldt for perioden 2007–2013, jf. Prop. 60
S (2009–2010).
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 515/2014
oppretter under fondet for indre sikkerhet, ordningen for økonomisk
støtte av forvaltningen av de felles yttergrensene og den felles
visumpolitikken (heretter «grense- og visumordningen»). Hovedformålet
med grense- og visumordningen er å bidra til å sikre et høyt sikkerhetsnivå
i EU. Innenfor rammen av dette skal grense- og visumordningen i
tråd med EUs prioriteringer i relevante strategier og programmer
m.m. bidra spesielt til å støtte den felles grenseforvaltning og
visumpolitikk. For perioden 2014–2020 er grense- og visumordningen
i utgangspunktet på 2 760 mill. euro (senere redusert av Europaparlamentet
til 2 716 mill. euro). I tillegg kommer bidragene fra de Schengen-tilknyttede
statene. Hovedformålet med Europaparlaments- og rådsforordning nr. 514/2014
er å gi de generelle reglene for gjennomføringen av fondene, herunder
grense- og visumordningen. Prinsippet om byrdefordeling og ansvarsdeling mellom
Schengen-statene er en av grunnkomponentene i EUs felles politikk
for forvaltningen av de felles ytre grensene. Selv om utgangspunktet
er at grensekontroll, visumutstedelse og utgiftene forbundet med
dette er et nasjonalt ansvar og anliggende, erkjennes gjennom fondets
prinsipp om solidaritet, at Schengen-regelverket også forvaltes
på vegne av andre medlemsstater.
Videre er det framforhandlet en avtale mellom Norge
og EU om tilleggsregler med hensyn til ordningen for økonomisk støtte
til ytre grenser og visum, som en del av Det indre sikkerhetsfondet
(ISF) for perioden 2014 til 2020, med tilhørende erklæring om Kommisjonens
adgang til tilbakesøking av midler. Avtalen er ennå ikke undertegnet.
Dette henger sammen med at Kommisjonen tolker Schengen-tilknytningsavtalen
slik at Norge først er forpliktet til å meddele godkjennelse av
Schengen-rettsaktene. Norge har fremholdt at rettsaktene og tilleggsavtalen utgjør
et hele som må forelegges Stortinget samlet. Det er funnet en løsning
som innebærer at Kommisjonen i brev gir utrykk for at den ikke har
til hensikt å endre den fremforhandlede avtalen om tilleggsregler.
Undertegning vil således finne sted når Stortinget har samtykket
til godtakelse av rettsaktene og inngåelse av avtalen.
Hovedformålet med grense- og visumordningen under
fondet for indre sikkerhet er å bidra til å sikre et høyt sikkerhetsnivå
i EU, samtidig som legitim reisevirksomhet fremmes gjennom en ensartet
kontroll på høyt nivå på yttergrensen, og å bidra til å sikre en effektiv
visumbehandling. Gjennom kriteriene for tildeling av midler støttes
særlig de medlemsstatene som har en tung og vedvarende finansiell
byrde med gjennomføringen av de felles standardene for kontroll
og overvåking på de ytre grensene og i visumpolitikken. Grense-
og visumordningen skal med andre ord bidra til å gjennomføre det
felles Schengen-regelverket for grensekontroll og visumsamarbeid
og politisk vedtatte føringer. Prosjektene som finansieres av grense-
og visumordningens midler skal bl.a. bidra til økt kvalitet på yttergrensekontrollen.
Dette vil gi positive virkninger for Norge. Samarbeidet vil bidra
til å redusere omfanget av ulovlig grensepassering og dermed sekundærforflytning
av personer innenfor Schengen-området.
Forordningene om grense- og visumordningen og om
fastleggingen av alminnelige bestemmelser for asyl, migrasjons-
og integreringsfondet og for ordningen for økonomisk støtte til
politisamarbeid, forebygging og bekjempelse av kriminalitet og krisehåndtering,
medfører heller ikke behov for lov- eller forskriftsendringer. Det
berører i første rekke praktisk og budsjettmessig samarbeid mellom
myndighetene som er ansvarlige for grensekontroll og visumpolitikk.
Gjennomføring av rettsaktene og avtalen om tilleggsregler
krever bevilgningsvedtak og anses også å være en sak av særlig stor
viktighet. Stortingets samtykke til godtakelse av rettsaktene og
inngåelse av avtalen er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26 andre
ledd.
Justis- og beredskapsdepartementet tilrår godtakelse
av forordning (EU) nr. 515/2014 om opprettelse av ordningen for
økonomisk støtte til ytre grenser og visum og forordning (EU) nr.
514/2014 om fastlegging av alminnelige bestemmelser for asyl, migrasjons-
og integreringsfondet og for ordning for økonomisk støtte til politisamarbeid
m.m.
Justis- og beredskapsdepartementet tilrår videre inngåelse
av avtale mellom Norge og EU om tilleggsregler med hensyn til ordningen
for økonomisk støtte til ytre grenser og visum, som en del av Det
indre sikkerhetsfondet for perioden 2014 til 2020.
Utenriksdepartementet slutter seg til dette.