Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen foreslå endring av markedsføringsloven
i bestemmelsen om god markedsføringsskikk, markedsføringsloven § 2,
som presiserer at annonsør skal sørge for at reklamen ikke viser
et urealistisk eller usunt skjønnhetsideal, blant annet gjennom
retusjering.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen foreslå endring av markedsføringsloven
§ 21, som regulerer god markedsføringsskikk overfor barn, for å
hindre reklame rettet mot barn generelt, og motvirke kroppspress mot
unge spesielt.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sørge for mer kunnskap
om årsakene til at barn opplever kroppspress og sliter med dårlig
selvbilde.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen i arbeidet med ungdomshelsestrategien
foreslå tiltak for å motvirke at barn og unge blir utsatt for kroppspress
gjennom reklame generelt, og reklame i offentlige rom spesielt.