Stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Heidi Greni
og Jenny Klinge fremmet 5. oktober 2015 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart stanse tvangsutsendelse
av norske statsborgere til soning i fengsel i Nederland.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Charlotte Spurkeland og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen og Ulf
Leirstein, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra
Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Dokument 8:5 S (2015–2016)
– representantforslag fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe,
Heidi Greni og Jenny Klinge om å stoppe all tvangsutsendelse av
norske statsborgere til soning i fengsel i Nederland.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
støtter ikke forslaget.
Flertallet viser til behandlingen
av Meld. St. 12 (2014–2015). I meldingen, sammen med behandlingen
av denne i Stortinget, redegjøres det grundig for nødvendigheten
av å opprette av 242 fengselsplasser i Nederland.
Flertallet vil i denne sammenheng
vise til flertallsmerknadene i Innst. 305 S (2014–2015). Flertallet vil
blant annet trekke frem følgende uttalelse:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, mener at behovet for å finne alternative
soningsordninger kommer som en direkte følge av en nedprioritering
av kriminalomsorgen. For å hindre menneskerettighetsbrudd, redusere
soningskøen, og sørge for tilstrekkelig varetektskapasitet, er det
derfor blitt nødvendig å finne midlertidige og umiddelbare løsninger
på kapasitetsproblemene. Flertallet forutsetter at denne typen midlertidige
løsninger bare kan forsvares dersom regjeringen samtidig arbeider
effektivt for å få på plass økt fengselskapasitet i Norge.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil presisere at Arbeiderpartiet og Senterpartiet
hele tiden har vært motstandere av avtalen om å leie fengselsplasser i
utlandet. Det å sende norske statsborgere ut av riket, enkelte mot
deres vilje, reiser mange prinsipielle spørsmål. Da Stortinget behandlet
saken, viste merknadene at frivillighetslinjen skal legges til grunn.
Når ordningen nå er trådt i kraft, viser det seg at den praktiseres
på en annen måte enn det som kan utledes av flertallsmerknadene fra
stortingsbehandlingen.
Ved Stortingets behandling av Innst. 305 S (2014–2015)
uttalte flertallet i justiskomiteen:
«Flertallet mener på denne bakgrunn at soning i Nederland
som hovedregel skal forbeholdes utenlandske statsborgere, og at
soningsoverføring for norske borgere i hovedsak skal baseres på
frivillighet. Flertallet understreker at soningsoverføring av norske
borgere i minst mulig grad skal gjennomføres ved bruk av tvang.
Flertallet forutsetter at ufrivillig soning i Nederland er avklart
lovmessig. Nærhetsprinsippet vil være langt mindre relevant for
innsatte som ikke har et nettverk i Norge. Hovedspråket for kommunikasjon
i Nederland vil være engelsk, noe som i mange tilfeller vil kunne
gi utenlandske innsatte et like godt rehabiliteringstilbud i Nederland som
de ville fått i Norge. Flertallet mener regjeringen bør sørge for
å gi utenlandske borgere et tilpasset tilbud slik det i dag gjøres
i Kongsvinger fengsel.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det er spesielt når Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener de forstår flertallets intensjon med Nederland-avtalen
bedre enn flertallet selv. Disse medlemmer understreker
at dagens gjennomføring av avtalen er i overensstemmelse med flertallsmerknadene
i Innst. 305 S (2014–2015).
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at Bergens Tidende 1. oktober
2015 skrev at 172 innsatte i norske fengsel skulle overføres til
soning i Nederland. Avisen meldte at av disse blir 72 overført mot
deres vilje. I samme artikkel blir det skildret at en innsatt, etter
å ha fått beskjed om at han ville bli overført til Nederland, forsøkte
å ta sitt eget liv. Tanken på å bli overført til soning i Nederland
ble uutholdelig, med tanke på familien i Norge.
Disse medlemmer viser videre
til at NRK den 12. august 2015 meldte at en innsatt i Oslo fengsel
i juli i år hadde fått brev om at han ville bli overført til Nederland.
Den innsatte hadde blitt svært fortvilet, og forsøkt å ta sitt eget
liv på cellen.
Disse medlemmer merker seg at
regjeringen har innført kompenserende tiltak for å få flere til å
velge å sone straffen i Nederland frivillig. Det vises til Innst.
305 S (2014–2015):
«Flertallet viser til at departementet allerede har varslet
mer aktivisering, utvidet telefontid, bruk av Skype og en mer fleksibel
besøksordning som kan bidra til at flere velger å gjennomføre soningen
i Nederland på frivillig basis. Flertallet oppfordrer regjeringen
til å gjøre frivillig soning i Nederland mer attraktivt for norske
borgere gjennom å forskriftsfeste ytterligere kompenserende tiltak.
Flertallet ser viktigheten av å finne ordninger som tilrettelegger
for besøk fra fangenes pårørende, og regjeringen oppfordres til
å finne gode løsninger som minimerer utfordringene for denne gruppen.»
Disse medlemmer vil vise til
at regjeringens beslutning om «å sukre pillen» med for eksempel
høyere dagpengesats, prinsipielt er galt og motvirker en enhetlig
straffegjennomføring.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det er prinsipielt riktig å
løse opp i de store kapasitetsutfordringene i kriminalomsorgen.
Disse utfordringene ble vesentlig forsterket i perioden 2005–2013.
Disse medlemmer er fornøyde med
at regjeringen har funnet en løsning på de akutte utfordringene
i kriminalomsorgen, som også ivaretar ofrene for kriminalitet. Disse medlemmer ser
med bekymring på at Senterpartiet i Innst. 305 S (2014–2015) ønsker
å løslate kriminelle før tiden for å frigjøre fengselskapasitet:
«Komiteens medlem fra Senterpartiet mener at ordningen
med fremskutt løslatelse i en overgangsperiode bør utvides. Undersøkelser
og erfaring viser at selv det å sette fristen for fremskutt løslatelse
et par dager tidligere vil gi stor effekt på soningskøen. Dette
er også gjort tidligere, med god effekt.»
Etter disse medlemmers oppfatning
er dette å vise manglende respekt for strafferettspleien og domstolenes
virksomhet i tillegg til at det nedvurderer virkningene kriminalitet
har for ofrene. Videre vil fremskutt løslatelse ikke løse det underliggende
problemet som faktisk er manglende kapasitet. Flertallets løsning,
med en midlertidig soningsavtale med Nederland kombinert med en
storstilt fengselsutbygging i Norge, vil på få år etablere tilstrekkelig
soningskapasitet på norsk jord.
Disse medlemmer kan ikke forsvare
en situasjon der siktede politiet mener bør varetektsfengsles, går
fri, og menneskerettsstridig oversitting i glattcelle forekommer
grunnet kapasitetsmangel i kriminalomsorgen. Derfor mener disse
medlemmer det er nødvendig å få på plass midlertidige tiltak
mens kriminalomsorgen rustes opp i Norge. Disse medlemmer peker på
at regjeringen i budsjettet for 2016 legger opp til å bygge 181
nye fengselsplasser, og at flertallet har forpliktet seg til en
kapasitetsplan som vil medføre at kapasiteten i Norge er tilstrekkelig innen
2020.
Disse medlemmer mener det er
helt naturlig at det innføres enkelte kompenserende ordninger for
innsatte som soner i Nederland. Det ville derimot vært prinsipielt
betenkelig dersom regjeringen skulle «løse» kapasitetsutfordringene
i kriminalomsorgen ved å slippe de kriminelle ut før tiden, slik
praksis var under den rød-grønne regjeringen og Senterpartiet nå
ønsker å gjeninnføre.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil bemerke
at fremskutt løslatelse kun var ett av mange virkemidler Senterpartiet
foreslo ved Stortingets behandling av Innst. 305 S (2014–2015).
Fremskutt løslatelse skulle kun brukes i meget begrenset grad, og
kun der dette ikke ville stride mot folks rettsfølelse. Dette
medlem vil bemerke at Senterpartiet har foreslått å bygge flere
lukkede fengselsplasser enn regjeringen, samt at dette er fulgt
opp i partiets alternative statsbudsjetter. Dette medlem mener
derfor komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet bør være
mer bekymret for sin egen regjerings handlekraft, enn over ett av
flere virkemidler foreslått av Senterpartiet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener at når et så stort antall innsatte
overføres til fengsel i Nederland ved tvang, må Stortinget gripe
inn. Disse medlemmer vil understreke at 72 innsatte
av 172 vanskelig kan falle innunder flertallsmerknaden i Innst.
305 S (2014–2015):
«Flertallet mener på denne bakgrunn at soning i Nederland
som hovedregel skal forbeholdes utenlandske statsborgere, og at
soningsoverføring for norske borgere i hovedsak skal baseres på
frivillighet. Flertallet understreker at soningsoverføring av norske
borgere i minst mulig grad skal gjennomføres ved bruk av tvang.»
Disse medlemmer mener at medmenneskelighet
og hensynet til enkeltmennesket skal ivaretas også innenfor kriminalomsorgen.
Når eksempler viser at praksis fører til at enkelte innsatte forsøker
å ta sitt eget liv, mener disse medlemmer at det
er viktig at lovgiver presiserer at frivillig overføring skal legges
til grunn. Disse medlemmer vil videre peke på at
det er svært uheldig at innsatte med mindreårige barn i Norge sendes
ut av landet, noe som gjelder uavhengig av om en formelt sett er
norsk eller utenlandsk statsborger.
Disse medlemmer viser til Innst.
305 S (2014–2015) hvor komiteen i merknadene skriver:
«Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til proposisjonen, der det fremkommer
at innsatte under 18 år, kvinner, varetektsfanger og forvaringsdømte
i henhold til avtalen med Nederland ikke skal overføres. Avtalen
presiserer også at dette skal gjelde en rekke andre fangegrupper
som ikke er egnet for soning i Nederland. Innsatte som trenger helsehjelp
utenfor fengselet og rusavhengige på LAR-program, skal ikke overføres.»
Disse medlemmer viser til skriftlige spørsmål
til statsråden fra representantene Kjersti Toppe og Kari Henriksen
om innsatte i målgruppen for inntak er overført til Nederland (hhv.
spørsmål av 8. oktober og 6. oktober 2015). Statsråden svarer at
det er 3 domfelte personer overført som er deltakere i LAR-program, og
at domfelte under utdanning er overført.
Disse medlemmer mener det er
alvorlig at det avdekkes at statsråden bryter med forutsetninger
lagt av Stortinget. Disse medlemmer viser til at
LAR-pasienter er en svært sårbar gruppe og en del av en regulert
behandling som omfatter både medisinsk og sosial oppfølging. Det
viser at regjeringen har vært omtrentlig i å oppfylle Stortingets
forutsetninger, og at domfelte overføres som er i ferd med å skaffe
seg utdanning, er i strid med de forebyggende og rehabiliterende
prinsipper som ligger til grunn for soning. Disse medlemmer er
uenig i avgjørelsen om å sende norske fanger til Nederland, og forventer
at regjeringen og statsråden umiddelbart sørger for at gjennomføringen
av soning i Nederland i det minste oppfyller forutsetningene satt
av Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener innsatte underlagt norsk kriminalomsorg
så langt det lar seg gjøre bør få sine ønsker oppfylt innenfor gjeldende regelverk. Disse
medlemmer vil rose regjeringen for å vise fleksibilitet
og imøtekommenhet også overfor innsatte som har hatt rusproblemer.
Det er gledelig at Norge og Nederland har kommet til en enighet
som gjør at norske innsatte under LAR-behandling kan få muligheten
til å sone i Nederland dersom de ønsker dette selv. Disse
medlemmer er klare på at LAR-pasienter ikke skal sendes
til Nederland for å sone ved tvang. Samtidig er disse medlemmer klare
på at også LAR-pasienter har krav på å bli behandlet anstendig og
bli tatt på alvor. Det å nekte tidligere narkomane en soningsoverføring
som er fullt ut forsvarlig dersom de selv ønsker dette, gir assosiasjoner
til et menneskesyn disse medlemmer ikke vil være bekjent
av.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet merker seg at det den siste tiden har vist
seg å være mange ledige soningsplasser i Norge. Til tross for dette
fortsetter regjeringen å sende innsatte til Nederland, fremfor å
utnytte egen kapasitet. Dette viser at prosjektet med leie av fengselsplasser
i Nederland er blitt en viktig prestisjesak for regjeringen, og
noe de setter foran hensynet til en god straffegjennomføring.
Komiteens medlem fra Senterpartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen umiddelbart stanse tvangsutsendelse
av norske statsborgere til soning i fengsel i Nederland.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til sine ulike merknader i Innst.
305 S (2014–2015), Innst. 309 L (2014–2015) og Innst. 308 S (2014–2015) der disse
medlemmer har tilkjennegitt sine ulike primære standpunkter
om at Norge bør ha tilstrekkelig med soningskapasitet i Norge for personer
som begår kriminalitet på norsk jord, og mer innhold i rehabiliteringen.
Disse medlemmer er opptatt av at Norge skal ha straffeformer
som virker. Rehabiliterende innhold er en del av kriminalomsorgens
virkemiddelapparat for å oppnå en virksom straff, nødvendig tvangsutøvelse
et annet.
Disse medlemmer fremmet ulike
alternative forslag om bruk av midlene i Norge som flertallet har
vedtatt å bruke på ordningen med å leie fengselsplasser i Nederland.
Dette ville gitt 335 flere soningsplasser i Norge. Nå viser det
seg at bare i løpet av den første avtalemåneden kostet ledig cellekapasitet
i Nederland den norske stat mange millioner kroner. Samtidig er
det flere ledige høysikkerhetsplasser i norske fengsler, og regjeringen
har enda ikke startet bygging av fengsler på Agder, noe de lovet
i behandlingen av Meld. St. 12 (2014–2015).
Disse medlemmer viser til at
tvangsutsendelse var ett av flere kjernespørsmål i behandlingen
av Meld. St. 12 (2014–2015) og Prop. 92 LS (2014–2015). Flere instanser
pekte på at saken var dårlig utredet, også på dette punktet. I høringen
pekte flere av dem, blant annet Sivilombudsmannen, på at det ikke
var utredet grundig nok om tvangsutsendelse av innsatte var i strid
med Grunnloven § 106 og visse menneskerettskonvensjoner.
Disse medlemmer viser til at
justis- og beredskapsministeren i sitt brev av 22. oktober 2015 [til
denne saken] svarer komiteen at departementet slutter seg til at
det «er i strid med Grunnloven og diskrimineringslovgivningen å forskjellsbehandle
norske og utenlandske innsatte». Man kan tolke det slik at for å
kunne iverksette tvang overfor utenlandske innsatte, må også norske
innsatte omfattes av ordningen. Den logiske konsekvens av en slik
forskjell ville være å stanse tvangsutsendelse av alle, uavhengig
av statsborgerskap. Nå er det anlagt sak mot staten, jf. brev til
komiteen fra advokatfirmaet Nordhus & Aarø, om lovligheten av
å overføre en norsk statsborger til Nederland.
Dette viser, etter disse medlemmers oppfatning,
at planleggingen har vært dårlig, pengebruken feil og at proposisjonen
ikke har drøftet motforestillingene fra høringsinstansene grundig nok.
I tillegg har det oppstått større utfordringer, blant annet logistiske,
knyttet til å ha innsatte som soner i Nederland, enn proposisjonen
tok høyde for.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve lov 18. mai 2001 nr. 21 om gjennomføring av straff m.v.,
§ 1 a om straffegjennomføring i annen stat, og om at avtalen med nederlandske
myndigheter om leie av fengsel avvikles, så raskt det lar seg gjøre.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til tall fra Kriminalomsorgsdirektoratet (KDI) hvor det fremkommer
pr. 6. november 2015 at 136 av de 256 personene som så langt er
besluttet overført til Nederland, selv har søkt seg dit. Av de 136
er det 27 norske statsborgere. Flertallet viser til
at det er kriminalomsorgen som har ansvaret for å gjennomføre soning
av straffedømte, og dermed også bestemmer hvor den enkelte innsatte
skal sone. Dette gjelder også hvor den straffedømte skal sone i
Norge. Det er altså ikke slik at de som soner i Norge, selv kan
bestemme hvor i landet de ønsker å sone. Det er så langt 76 personer
som har klaget på vedtaket om soning i Nederland, hvorav 19 klager
er tatt til følge, mens 48 ikke er tatt til følge.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til tall fra KDI som viser at det
pr. 23. oktober 2015 er fattet vedtak om å overføre totalt 226 personer, hvorav
103 på tvang. Av disse er 30 norske, en andel på 29 pst. Av de 153
som er overført, er 32 norske og 7 av dem på tvang, en andel på
21 pst. (KDIs hjemmeside, pr. 23. oktober 2015).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, viser
til at det pr. 6. november 2015 er 406 personer som er vurdert som
ikke aktuelle for overføring til Nederland. Av disse er det 88 innsatte
som ikke får reise på grunn av at de får regelmessig besøk av egne
barn, mens 123 personer ikke får reise på grunn av at de får medisinsk
behandling som det er formålstjenlig å gi i Norge.
Flertallet viser til at det i
den senere tid har kommet frem at innsatte som soner i Nederland ikke
får oppfylt det de ble lovet før avreise, blant annet har de ikke
fått tilgang til uteområder i fengselet, og det skal være vanskelig
for pårørende å få komme på besøk. Det er etter flertallets mening
helt avgjørende at innsatte som soner i Nederland får et godt tilbud
og sikres god rehabilitering. Det er derfor helt nødvendig at norske
myndigheter følger situasjonen i Nederland nøye og sikrer at de
innsatte får oppfylt de rettighetene de har krav på og får gode
soningsforhold.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til at det bør vurderes ytterligere tiltak for personer som soner
i Nederland for å sikre bedre rehabilitering, som blant annet reisestøtte
til pårørende og andre tiltak for å sikre god rehabilitering.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å oppheve lov 18. mai 2001 nr. 21 om gjennomføring av straff m.v.,
§ 1 a om straffegjennomføring i annen stat, og om at avtalen med nederlandske
myndigheter om leie av fengsel avvikles, så raskt det lar seg gjøre.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen umiddelbart stanse tvangsutsendelse
av norske statsborgere til soning i fengsel i Nederland.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument 8:5 S (2015–2016) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Heidi Greni og Jenny
Klinge om å stoppe all tvangsutsendelse av norske statsborgere til soning
i fengsel i Nederland – vedlegges protokollen.
Oslo, i justiskomiteen, den 17. november
2015
Hadia Tajik | Jan Arild Ellingsen |
leder | ordfører |