Jeg viser til representantforslag Dok. 8:65
S (2014-2015) om å redusere klimagassutslippene for transport til,
fra og på norske flyplasser.
Forslagsstilleren fremmer forslag om at Stortinget
ber regjeringen utrede og fremme forslag om tiltak som vil redusere
klimagassutslippene for transport på, til og fra norske lufthavner.
Jeg vil først kommentere forslaget om tiltak mot utslipp på lufthavnene.
De langt fleste norske lufthavner eies og drives av
statens heleide aksjeselskap, Avinor AS. Avinor er derfor den viktigste
aktøren når det gjelder å redusere utslipp på lufthavnene, både
av klimagasser og andre forurensende stoffer. Jeg mener at Avinor
AS tar dette ansvaret alvorlig, og viser til Avinors egen rapport
om selskapets samfunnsansvar fra 2014. Her går det fram at selskapet har
som mål å redusere klimagassutslippene som konsernet selv kontrollerer,
i perioden 2012-2015, uavhengig av trafikkvekst. Selskapet har også
et mål om å være en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene
fra norsk luftfart. Av relevans for klimagassutslippene er også selskapets
mål om å velge produkter og materialer med minst mulig miljøbelastning
i et livsløpsperspektiv, målet om en avfallssorteringsgrad på 60
pst., samt målet om at energibruk i bygninger skal reduseres med
25 pst. i 2015 sammenliknet med energibruken i 2010.
Oslo lufthavn har i tillegg satt seg følgende
mål: ”Ingen fossile klimagassutslipp fra egne kontrollerbare aktiviteter
innen 2020”. I praksis betyr dette at hovedflyplassen ikke skal
slippe ut klimagasser i) fra egen kjøretøypark, ii) ved bruk av
brannøvingsfeltet, iii) som følge av baneavising eller iv) ved bruk
av termisk energi innen 2020. Det er etablert et eget klimaprogram
ved flyplassen, som skal arbeide systematisk og helhetlig mot dette
målet.
Forslagsstilleren fremmer også forslag om å utrede
og fremme forslag om tiltak for å nå et mål om 75 pst. kollektivandel
på transporten til og fra Oslo lufthavn. Jeg har valgt å diskutere dette
i sammenheng med det mer generelle forslaget om tiltak som vil redusere
klimagassutslippene for transport til og fra norske lufthavner.
I 2012 utførte Transportøkonomisk institutt (TØI),
på vegne av Avinor, en grundig undersøkelse og analyse av tiltak
som kan øke kollektivandelen for reisene til og fra lufthavner,
både for passasjerer og ansatte. Prosjektet omfattet de fire største
lufthavnene; Oslo/Gardermoen, Bergen/Flesland, Trondheim/Værnes
og Stavanger/Sola. TØI kom fram til at tiltak som motiverer til økt
bruk av kollektivtransport, er at det blir lettere å komme seg til
flybuss/tog, at man slipper å bytte mellom transportmidler, og at
reisetiden med kollektivtransport forkortes. Videre mente TØI at
det er en positiv respons på reduserte takster på buss og tog. Resultatene
peker i retning av at informasjonen om kollektivtransporttilbudet
til passasjerene kan bli bedre. Økte kollektivandeler fordrer i
følge TØI restriktive tiltak på parkering, og redusert adkomst for
dem som blir kjørt til flyplassen (såkalt ”kiss-and fly”). I tråd med
”best practice” ble det anbefalt kombinasjoner av positive og restriktive
tiltak for å endre folks reiseatferd.
En viktig erkjennelse som kan trekkes på grunnlag
av TØIs rapport, er at ansvaret for en god og miljøvennlig tilbringertjeneste
er fordelt mellom en rekke aktører og institusjonelle nivåer. Både lufthavneieren
Avinor, staten sentralt, fylkeskommunene, kommune og transportselskap må
bidra.
Noen av tiltakene ligger innenfor Avinors ansvarsområde.
Avinor er et heleid statlig aksjeselskap. Stortinget sluttet seg
til statens prinsipper for god eierstyring gjennom behandlingen
av Meld. St. 27 Et mangfoldig og verdiskapende eierskap,
jf Innst. 140 S (2014–2015). Et hovedprinsipp er at forvaltningen
av statens eierandeler begrenser seg til overordnet styring. Jeg mener
derfor at Avinor selv må vurdere, og eventuelt gjennomføre tiltak
under selskapets ansvarsområde, for eksempel når det gjelder tilrettelegging
for kollektivtransport i tilknytning til lufthavnene. Jeg vil likevel
understreke at Avinor er pålagt en pådriverrolle for, med de virkemidlene
som står til rådighet for selskapet, å bidra til en høy kollektivandel
i tilbringertransporten, jf. Meld. St.38 (2012-2013)
Verksemda til Avinor og innstillingen til denne (Innst.492
S (2012-2013)). Som det framgår av regjeringens handlingsplan for
kollektivtransport, som ble lagt fram i september 2014, vil Samferdselsdepartementet
vurdere om det er behov for å ta inn forventninger om bedre tilrettelegging
for konkurranse mellom flybusselskap i neste stortingsmelding om
Avinors virksomhet.
De langt fleste tiltakene som omtales i TØI-rapporten,
må imidlertid vurderes som deler av den generelle kollektivtransportpolitikken,
der både staten, fylkeskommunen og kommunene har et ansvar. Regjeringens
kollektivtransportpolitikk er presentert i regjeringens handlingsplan
for kollektivtransport. Handlingsplanen følges opp i de årlige budsjettene.
Kollektivtransport vil også få en sentral plass i neste stortingsmelding
om Nasjonal transportplan. Jeg vil også legge til at det har vært
en økning i kollektivandelen til/fra både Gardermoen, Flesland,
Værnes og Sola. Kollektivandelen til/fra Gardermoen er nå den høyeste
i Europa, og blant de høyeste i verden.
Oppsummert mener jeg at spørsmålet om tiltak for
å redusere klimagassutslippene for transport på, til og fra norske
lufthavner er godt utredet allerede. Det finnes målsettinger og
planer for hvordan utslippene skal reduseres og kollektivandelene
økes, både i Avinor AS og i regjeringens kollektivhandlingsplan.
Eventuelle nye tiltak vil bli presentert i neste stortingsmelding om
Nasjonal transportplan. Jeg mener derfor at en ny utredning og nye
planer ikke er hensiktsmessig nå.
Når det gjelder det konkrete forslaget om et
mål om 75 pst. kollektivandel på Oslo lufthavn, viser jeg til mitt
svar på forslagsstillerens skriftlige spørsmål av 16. desember 2014
knyttet til samme sak. Siden 2008 har Avinor hatt et mål om 70 prosent
kollektivandel på Oslo lufthavn. I 2013 ble det vedtatt et mål om
75 pst. kollektivandel i reguleringsplanen (områderegulering) for
Oslo lufthavn.
Avinor har opplyst at det nå pågår et internt utredningsarbeid
på Oslo lufthavn for å se hvordan klimagassutslippene kan reduseres
innen 2020. Når utredningsarbeidet er ferdigstilt, vil det bli satt
nye klimamål for lufthavna. Avinor har opplyst at en revisjon av
målet om kollektivandel vil skje som en del av dette arbeidet.
Jeg imøteser Avinors utredningsarbeid og revisjon
av målet for kollektivandelen i tilbringertransporten. Arbeidet
med kollektivandel følges opp i eierdialogen med Avinor og vil også
være et tema i neste stortingsmelding om Avinors virksomhet. Etter
min vurdering er det ikke behov for ytterligere prosesser ut over
dette.