Det vises til brev 6. mars 2015 fra næringskomiteen
med spørsmål til ovennevnte proposisjon som er til behandling.
Det fremgår av proposisjonen at departementet, etter
en vurdering, har konkludert med at det bør fremmes et forslag om
et påbud om å ha på seg flyteutstyr rettet mot barn og ungdom. Begrunnelsen
er at det ikke kan forventes at denne gruppen ivaretar sin egen
sikkerhet i tilstrekkelig grad eller ser alle konsekvenser av egne
eller andres handlinger. Videre fremgår det i proposisjonen at det,
etter departementets syn, er usikkert om et generelt påbud om bruk
av flyteutstyr vil ha noen vesentlig innvirkning på ulykkesstatistikken.
Det er også vist til at et generelt påbud, dersom det skal ha ønsket
effekt, bør følges opp med økte kontrolltiltak. En vesentlig økning
av kontrollnivået for å håndheve påbudet vil gå ut over andre viktige
oppgaver. Departementets vurderinger fremkommer under kap. 5.1.4
i proposisjonen.
Etter mitt syn har regjeringen derfor i proposisjonen
utkvittert vedtak nr. 606 ved å foreslå at det innføres et påbud
om bruk av flyteutstyr for barn og ungdom under 16 år. Jeg noterer
meg at departementet likevel anmodes om å komme med en vurdering
av hvordan et generelt påbud kan gjennomføres, herunder lovteknisk
bistand. En mulig formulering kan være;
I fritidsbåt med lengde
mindre enn åtte meter skal personer ha på seg egnet flyteutstyr
ved utendørs opphold i båten når båten er i fart.
Komiteen stiller spørsmål til om departementets vurderinger
i proposisjonen står seg også ved et påbud som ikke er aldersbetinget.
Departementets syn er at merknadene knyttet til den foreslåtte bestemmelsen
fortsatt står seg dersom det innføres et generelt påbud. Merknadene
er i all hovedsak generelle. I kap. 12 annet avsnitt hvor begrepet
”båt” er omtalt fremgår det at at hensynet bak regelen tilsier at
påbudet også gjelder ved vannsport og bruk av vannleker. Dette hensynet
gjør seg også gjeldende dersom det innføres et generelt påbud. Videre
er det i avsnitt fire under omtalen av begrepet ”utendørs” angitt at
det kan oppstå farlig situasjoner ved bruk av flyteutstyr under
dekk. Dette hensynet vil også omfatte bruk av flyteutstyr for voksne
under dekk.
Brudd på et påbud om bruk av flyteutstyr kan straffes
med bøter jf. § 28 og forenklet forelegg jf. § 42. Et generelt påbud
om bruk av flyteutstyr i en ny § 23 a vil omfattes av disse sanksjonsbestemmelsene.
Justis- og beredskapsdepartementet vil foreta nødvendige endringer
i forskriften om forenklet forelegg for overtredelse av småbåtloven,
slik at manglende bruk av flyteutstyr kan bøtelegges med hjemmel
i forskriften.