Riksrevisjonen undersøkelse viste at NSBs heleide
datterselskap Nettbuss AS i undersøkelsesperioden ikke hadde nådd
de økonomiske målene som var satt for selskapet, og at lønnsomheten
i stor grad var knyttet til avvikskjøring for NSB. Riksrevisjonen
understreket at Nettbuss må ha et markedsbasert avkastningsmål,
og at dette må reflektere Samferdselsdepartementets avkastningsmål
til NSB-konsernet. Undersøkelsen viste videre at selskapets passasjervekst og
økt markedsandel i hovedsak kom som et resultat av økning i antall
busser og kontrakter. Videre viste undersøkelsen at Samferdselsdepartementet
i liten grad hadde fulgt opp om bussvirksomheten bidro til å nå målene
som Stortinget hadde satt for kollektivutviklingen. Undersøkelsen
viste også at det var behov for å styrke samordningen av fylkeskommunenes
krav til selskapenes utarbeidelse av resultatinformasjon.
Komiteen viste i sin behandling, jf. Innst.
255 S (2011–2012), til at NSBs virksomhet i utlandet skal være økonomisk
fordelaktig over tid. Komiteen merket seg at departementet ville
følge opp bussvirksomheten i utlandet, og ba om at oppfølgingen
ble styrket.
Saken ble fulgt opp i Dokument 3:2 (2013–2014).
I oppfølgingen framkom det at lønnsomheten i Nettbuss fortsatt ikke
var tilfredsstillende.
Ved Stortingets behandling av Dokument 3:2 (2013–2014)
viste komiteen til Riksrevisjonens funn om at lønnsomheten i Nettbuss
fortsatt ikke var tilfredsstillende. Komiteenvar i likhet med Riksrevisjonen
positiv til at departementet hadde understreket overfor NSB at selskapets
hovedformål er å sørge for et velfungerende jernbanetilbud. Komiteen
understreket videre at den var positiv til at departementet ville
følge utviklingen i NSB og Nettbuss tett.
Riksrevisjonen ba i brev av 17. mars 2014 Samferdselsdepartementet
om å redegjøre for hvilke endringer og tiltak som er iverksatt for
å følge opp kontrollens funn og komiteens merknader. Departementet
ga sin redegjørelse i brev av 9. mai 2014.
Riksrevisjonen viser til at lønnsomheten i Nettbuss
fortsatt er for svak. Riksrevisjonen har merket seg at Samferdselsdepartementet
fortsetter å følge utviklingen i Nettbuss AS tett, og at de følger
opp tiltakene som er igangsatt for å bedre lønnsomheten i selskapet.
Videre har Riksrevisjonen merket seg at arbeidet med å kontrollere anbud
er blitt forbedret. God lønnsomhet krever et kontinuerlig forbedringsarbeid,
og Riksrevisjonen forutsetter at departementet har tilstrekkelig
oppmerksomhet rettet mot dette arbeidet også framover.
Riksrevisjonen har avsluttet saken.