Bevilgningen på posten gjelder utgifter til regjeringens
medlemmer, statssekretærer, politiske rådgivere samt enkelte andre
utgifter knyttet til den politiske ledelse i departementene.
Stortinget vedtok 19. juni 2014 en regulering
av godtgjørelsene for stortingsrepresentanter og regjeringens medlemmer
som tilsvarer en lønnsvekst på om lag 3,3 pst. med virkning fra
1. mai 2014. I tilknytning til Stortingets vedtak har Statsministerens
kontor besluttet å regulere godtgjørelsene for statssekretærer og
politiske rådgivere tilsvarende. Reguleringen av lønnen for statssekretærer
og politiske rådgivere medfører en utgiftsøkning på 1,77 mill. kroner
i 2014 og en helårsvirkning på 3 mill. kroner i 2015.
Ved behandlingen av Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2014 ble bevilgningen
på posten økt med 2,6 mill. kroner til etablering av sikkerhetstiltak
for enkelte av regjeringens medlemmer. Tiltakene er basert på politifaglige vurderinger
og er nødvendige for å ivareta sikkerheten for regjeringens medlemmer.
Utgiftene til sikkerhetstiltakene (engangsutgifter) blir 1 mill.
kroner høyere enn opprinnelig anslått.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap.
21 post 1 med 2,77 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regjeringsadvokaten fører sivile rettssaker
på vegne av staten og vurderer rettslige spørsmål for alle departementer.
Bevilgningen på kap. 24 Regjeringsadvokaten, post 21 Spesielle driftsutgifter
gjelder prosessutgifter og utgifter ved leie av eksterne advokater.
Regjeringsadvokatens saksmengde er generelt økende,
og antall rettssaker har i 2014 økt med om lag 20 pst. sammenliknet
med 2012 og 2013. For saker på utlendingsområdet er økningen per 3.
kvartal 2014 på 55 pst. sammenliknet med samme periode i 2013. Som
en konsekvens av dette har også prosessutgiftene økt. På grunnlag av
den økende saksmengden og fordi det er behov for rask behandling
av rettssaker på utlendingsområdet foreslås det å øke bevilgningen under
kap. 24 post 21 med 2,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortingets presidentskap besluttet 16. oktober 2014
at det skal fremmes forslag om å øke bevilgningen på kap. 41 Stortinget,
post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Økningen gjelder
framskynding av betalingsplanen for rehabilitering av Prinsens gate
26 (19 mill. kroner) samt noen mindre endringer i startfasen av prosjektet
(4,5 mill. kroner). Endringene er innenfor kostnadsrammen for rehabiliteringsprosjektet
på 1,14 mrd. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen
under kap. 41 post 45 med 23,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1600 post
1 med 3,5 mill. kroner som følge av større driftsutgifter enn forutsatt.
Bevilgningen under post 21 Spesielle driftsutgifter reduseres tilsvarende,
jf. forslag under post 21.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen under kap. 1600 post 21 Spesielle driftsutgifter
foreslås redusert med 3,5 mill. kroner som følge av lavere utgifter
enn forutsatt, jf. post 1 Driftsutgifter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten dekker Skatteetatens driftsutgifter,
herunder utgifter for bruk av elektronisk ID (eID) på høyt sikkerhetsnivå
utstedt av private leverandører. Utbetalingene skjer over kap. 540
Direktoratet for forvaltning og IKT, post 22 Betaling av elektronisk
ID og digital post til private leverandører. Det blir foretatt avregninger
av transaksjonsvolumet for den enkelte virksomhet. Skatteetaten
vil bli belastet med flere transaksjoner enn forutsatt. For 2014 vil
det bli overført 72 000 kroner fra Skatteetaten.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under
kap. 1618 post 1 reduseres med 72 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder utgifter til
innkreving av skatter og avgifter. Bevilgningen dekker også idømte
saksomkostninger. En stor andel av utgiftene gjelder de kommunale
skatteoppkrevernes aktivitet. Bevilgningsbehovet varierer blant
annet med omfanget av mislighold, og Skatteetaten kan således i
begrenset grad styre utgiftene på posten. Merutgiftene på posten
i 2014 gjelder saksomkostninger i en omfattende skattesak hvor staten
ble pålagt å dekke motpartens saksomkostninger. Det er behov for å
øke bevilgningen på posten med 21 mill. kroner for å dekke disse
utgiftene.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1618 post 21
økes med 21 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Kommuner og fylkeskommuner kompenseres for merverdiavgift
på anskaffelser av varer og tjenester. Hensikten er at merverdiavgiften
i minst mulig grad skal påvirke kommunenes beslutninger om enten
å produsere avgiftspliktige tjenester med egne ansatte eller kjøpe
dem fra private.
Basert på regnskapstall vil utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon
i 2014 bli lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Dette skyldes
i stor grad at virkningen av en regelverksendring fra 2013 (fjerning
av fritak for merverdiavgift for staten og for kommuner og fylkeskommuner
ved bygging og drift av kommunale veier og fylkesveier) er blitt
mindre enn tidligere anslått.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1632 Kompensasjon
for merverdiavgift, post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner,
reduseres med 800 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
For ikke å skape konkurransevridninger mellom kommunal
og privat produksjon av velferdstjenester er private og ideelle
organisasjoner omfattet av kompensasjonsordningen for merverdiavgift.
Regnskapstall viser at utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon
vil bli noe høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 1632 post 72
Tilskudd til private og ideelle virksomheter, økes med 60 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Ved kongelig resolusjon av 14. februar 2014
ble det bestemt å avvikle Statens finansfond. Etter avvikling av
fondet framgår det at driftsutgiftene blir 1,7 mill. kroner lavere
enn forutsatt i saldert budsjett.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 1645 post
70 reduseres med 1,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder renteutgifter
på statslån med ulike rentebetingelser, samt statlige fond og ordinære
kontolån som er plassert som innskudd i statskassen. Som følge av
lavere rentenivå enn forutsatt vil renteutgiftene bli lavere enn
tidligere anslått. Bevilgningen under kap. 1650 post 89 foreslås
redusert med 286,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter avdrag på langsiktige statsobligasjonslån.
Det er ingen bevilgning på posten i saldert budsjett for 2014 da
ingen av lånene har forfall i 2014. Det er heller ikke hensiktsmessig å
angi overslag over omfang av eventuelle tilbakekjøp og førtidige
innfrielser da dette kan innsnevre handlefriheten i markedet.
Hittil i år er det gjort fire tilbakekjøp av
statsobligasjoner, som til sammen har medført utgifter på 17 206
mill. kroner. Disse tilbakekjøpene er det delvis tatt hensyn til
i forslaget til statsbudsjett 2015, jf. Prop. 1 S (2014–2015) for
Finansdepartementet.
Det foreslås at utgiftene bevilges over kap.
1651 post 98 (Ny) med 17 206 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til
blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret
for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret
for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og
regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter.
Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen
på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året.
I saldert budsjett 2014 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på
10 800 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 323,8 mill. kroner
ved Stortingets behandling av Prop. 93 S (2013–2014), jf. Innst.
260 S (2013–2014).
Ved behandlingen av Prop. 116 S (2013–2014) vedtok
Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 1 616,0 mill.
kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. Finansdepartementet fikk
fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med
lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet
for 2014 av lønnsoppgjøret i 2014 er 2,3 mill. kroner lavere enn
tidligere anslått, jf. vedlegg 4. I Prop. 111 S (2013–2014) ble
det foreslått utgiftsøkninger på i alt 6,5 mrd. kroner som følge
av regulering av grunnbeløpet og pensjoner i folketrygden mv., mens
det i Prop. 117 S (2013–2014) ble foreslått økte utgifter på 10,7 mill.
kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige.
Ved behandlingen av Prop. 114 S (2013–2014) fikk regjeringen fullmakt
til å endre bevilgningene til trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp
og fysioterapi fra 1. juli 2014 i tråd med eventuelle avtaler med
Den norske legeforening, Norsk Psykologforening, Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk
Manuellterapeutforening og Privatpraktiserende Fysioterapeuters
Forbund fra samme dato. Det er kommet til enighet mellom staten
og organisasjonene som innebærer økte utgifter i 2014 med 228,4
mill. kroner. Merutgiftene til inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør
samlet sett 8 347,9 mill. kroner i 2014.
Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette
utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er
gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved
kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen
av statsregnskapet.
Det legges opp til at det skal stå igjen 50
mill. kroner på posten etter nysalderingen, som skal dekke de mindre,
utforutsette utgiftene. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn
redusert med 10 426,2 mill. kroner i nysalderingen, hvorav inntekts-
og trygdeoppgjør mv. utgjør 8 347,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I forbindelse med Stortingets behandling av Prop.
116 S (2013–2014), jf. Innst. 296 S (2013–2014), ble det bevilget
1 616 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen
for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet
fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster
med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene
for statsbudsjettet for 2014 av lønnsoppgjøret i 2014 er 2,3 mill.
kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor
at bevilgningen på kap. 2315 post 1 reduseres med 2,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett 2014 ble det på kap. 2800
post 50 bevilget 314 129 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen
er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.
Bevilgningen foreslås redusert med 5 185 mill. kroner i denne proposisjonen,
slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 308 944 mill.
kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli
fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for
2014, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Stortingets presidentskap har besluttet at det
skal foreslås å øke inntektsbevilgingen på kap. 3041 Stortinget,
post 40 Salg av leiligheter, med 13 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder blant annet inntekter
fra vinningsavståelse ved brudd på verdipapirloven, og gebyrer som
ilegges ved for sent innlevert regnskap eller brudd på forskriftene
om melde- og flaggingsplikt. Posten var ny i 2012, og inntektene
er lite forutsigbare. I saldert budsjett 2014 er det lagt til grunn
inntekter på 0,5 mill. kroner. Basert på regnskapstall anslås nå inntektene
å bli 7 mill. kroner i 2014. Økningen skyldes bl.a. innbetalinger
fra to store enkeltsaker i september.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 4602 post 86
økes med 6,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra
refusjon av utleggs- og tinglysingsgebyr som Skatteetaten eller
skatteoppkreverne har betalt til den alminnelige namsmannen, og
som dekkes av skattyter eller den avgiftspliktige når innfordringen
fører fram.
På grunnlag av regnskap og forventede innbetalinger
foreslås det å redusere bevilgningen under kap. 4618 post 1 med
1,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten omfatter gebyrinntekter fra
utleggsforretninger som skattekontorene selv utfører.
På grunnlag av regnskap og forventede innbetalinger
foreslås bevilgningen under kap. 4618 post 5 økt med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
2014 er første året Skatteetaten ilegger gebyrer til
arbeidsgivere som ikke kan legge fram en oppdatert personalliste.
Som opplyst i Prop. 1 S (2013–2014) for Finansdepartementet var inntektsanslaget
svært usikkert. Basert på inntektene så langt i 2014, anslås inntektene
å bli om lag 10 mill. kroner. Bevilgningen på posten i saldert budsjett
er 0,1 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 4618 post 85
økes med 10 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Statistisk sentralbyrå har med hjemmel i statistikkloven
anledning til å ilegge tvangsmulkt. Inntektene varierer noe med
hvilke statistikkoppgaver som innhentes år om annet. På grunnlag av
regnskap foreslås det å øke bevilgningen under kap. 4620 post 85
med 5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder innkreving av misligholdte
lån i Statens lånekasse for utdanning. På bakgrunn av regnskap anslås
inntektene under post 85 å øke med 50 mill. kroner. Årsaken til
økningen er både flere krav og at det er åpnet for å motregne skatt
til gode i innkrevingen.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 4634 post 85
økes med 50 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder inntekter fra bøter
(forenklede forelegg, vanlige forelegg og bøter som blir ilagt ved
dom) samt inndragninger og saksomkostninger. I første halvår 2014
ble det ilagt et stort antall krav med høye beløp, rettet mot foretak,
og flere av disse kravene er dekket. Dette medfører at anslaget
for samlede inntekter på posten økes med 350 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 4634 post 86
økes med 350 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter inntekter fra trafikkgebyr,
parkeringsgebyr og overlastgebyr, utferdiget av politiet og Statens
vegvesen. På grunnlag av regnskap og forventede inntekter foreslås
bevilgningen under kap. 4634 post 87 redusert med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder innbetalinger
av forsinkelsesgebyr som er ilagt av Regnskapsregisteret. På bakgrunn
av regnskap og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen på
posten økt med 50 mill. kroner.
Komiteens slutter
seg til regjeringens forslag.
Ved kongelig resolusjon av 14. februar 2014
ble det vedtatt å avvikle Statens finansfond ved utløpet av første
kvartal 2014. Fondets kapital tilbakeføres nå til statskassen. Avviklingen
av fondet skjer på samme måte som ved avviklingen av Statens obligasjonsfond,
jf. Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet for 2014.
Det foreslås at 50 000 mill. kroner bevilges
på kap. 4645 (Nytt) Statens finansfond, post 95 (Ny) Fondskapital.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På dette kapitlet inntektsføres uforutsette
inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert
budsjett 2014 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29
Ymse bevilget 50 mill. kroner. Bevilgningen ble økt med 100 mill.
kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2014.
Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter
på posten per 30. september 2014, anslås inntektene nå til 350 mill.
kroner i 2014. Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post
29 foreslås derfor økt med 200 mill. kroner, til 350 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger
på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift
(kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene
foreslås bevilgningen på kap. 5491 post 30 økt med 232,4 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På grunnlag av utliknede tilsynsavgifter for
2013 vil innbetalte tilsynsavgifter til Finanstilsynet i 2014 bli
om lag 309,8 mill. kroner. Dette er 20 mill. kroner lavere enn lagt
til grunn i saldert budsjett 2014.
Det foreslås at bevilgningen på kap. 5580 post 70
reduseres med 20 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten føres inn- og utbetalinger av
utgåtte avgifter. Det er ikke budsjettert netto innbetalinger på
denne posten i saldert budsjett. På grunnlag av regnskap foreslås
det å bevilge 200 000 kroner under kap. 5584 post 70 (Ny).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På denne posten inntektsføres summen av renter av
statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift
(kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås
bevilgningen på kap. 5603 post 80 redusert med 3,5 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Innestående på statskassens foliokonto forrentes på
bakgrunn av renten Norges Bank får på sine utenlandske fordringer.
På grunn av lavere rentenivå enn tidligere forutsatt vil det i 2014 ikke
bli inntektsført renter på kap. 5605 post 80.
Det forslås at bevilgningen på posten reduseres med
233,2 mill. kroner til null.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Posten omfatter blant annet renter av statens bankinnskudd
til bruk ved utenriksstasjonene. På grunnlag av regnskap foreslås
bevilgningen under kap. 5605 post 81 redusert med 150 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på kap. 5605 post 82 gjelder renteinntekter
som staten får på egenbeholdning av statspapirer for markedspleieformål.
På grunnlag av lavere renter enn tidligere lagt til grunn forventes
inntektene å bli 34 mill. kroner lavere enn gjeldende bevilgning
på posten.
Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med
34 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
De regionale helseforetakene kan ta opp lån
i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges
lånene gjennom en egen låneordning for opptrekksrenter under Helse-
og omsorgsdepartementets kap. 732 post 83 og post 91. Kap. 5605
post 84 er den motsvarende inntektsposten. Videre inntektsføres
renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen
på denne posten. På bakgrunn av lavere renteinntekter enn tidligere
forutsatt foreslås bevilgningen på posten redusert med 99,6 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Statens finansfond ble avviklet første halvår 2014.
På grunnlag av regnskap foreslås bevilgningen under kap. 5605 post
87 redusert med 400 000 kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen på posten gjelder garantiprovisjon på
utestående lån til Island gjennom IMFs stabiliseringsprogram. Den
norske delen av det samlede nordiske lånetilsagnet var på 480 mill.
euro, og staten mottok 2,5 pst. garantiprovisjon per år på utestående
lånebeløp. Løpetiden på lånet var 12 år, med fem års avdragsfrihet.
I juli 2014 innfridde Island resterende del
av dette lånet. Det er per oktober 2014 regnskapsført 23,5 mill.
kroner i garantiprovisjon for 2014.
Det foreslås derfor å redusere bevilgningen
under kap. 5605 post 89 med 16,6 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett 2014
bevilget 137 502,3 mill. kroner som overføring fra Statens pensjonsfond
utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet.
Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 156 027,5 mill. kroner.
Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte
underskuddet i nysaldert budsjett 2014. Overføringen fra Statens
pensjonsfond utland foreslås derfor økt med 18 525,2 mill. kroner
i denne proposisjonen, til 156 027,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at budsjettforliket 2015 mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer
forslag om tilleggsbevilgning i nysalderingen for 2014 på 137 mill.
kroner. Flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | | Kroner |
5800 | | Statens pensjonsfond utland: | |
| 50 | Overføring fra fondet, forhøyes med | 18 662 182 000 |
| | fra kr 137 502 298 000 til kr 156 164 480 000» | |
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til eget forslag om å kompensere
kommunene for skattesvikten i 2014 under kap. 571 post 68. Dette motsvares
av økt overføring fra kap. 5800 post 50.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | | Kroner |
5800 | | Statens pensjonsfond utland: | |
| 50 | Overføring fra fondet, forhøyes med | 20 662 182 000 |
| | fra kr 137 502 298 000 til kr 158 164 480 000» | |
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til eget forslag om å kompensere kommunene for skattesvikten i 2014
under kap. 571 post 68, og forslaget om å ta imot 123 flyktninger.
Dette motsvares av økt overføring fra kap. 5800 post 50.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | | Kroner |
5800 | | Statens pensjonsfond utland: | |
| 50 | Overføring fra fondet, forhøyes med | 20 689 082 000 |
| | fra kr 137 502 298 000 til kr 158 191 380 000» | |
Bevilgningen knyttet til statslånemidler er
en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert
lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets
brutto finansieringsbehov.
I Prop. 36 S (2014–2015) ble det foreslått bevilget
‑22 269,5 mill. kroner på kap. 5999 post 90. Forslaget i Prop. 40
S (2014–2015) om å øke bevilgningen på kap. 950 post 95 med 5,0
mrd. kroner øker statsbudsjettets brutto finansieringsbehov med
samme beløp. På denne bakgrunn foreslås det bevilget ‑17 269,5 mill.
kroner på kap. 5999 post 90 i 2014, mot tidligere foreslått -22 269,5
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.