Regjeringen foreslår flere endringer i vegtrafikklov
18. juni 1965 nr. 4. Komiteen besluttet å utsette behandlingen av
forslaget til endring av vegtrafikkloven § 43 b, jf. Stortingets
forretningsorden § 31 fjerde ledd. Det vises til egen innstilling
om denne bestemmelsen.
Det foreslås endring i vegtrafikkloven § 22
og § 31 relatert til ruspåvirket kjøring. Endringene er en språklig
justering av bestemmelsen om at faste grenser ikke gjelder for legemidler
inntatt etter forskrivning fra lege eller tannlege.
Det foreslås endring i vegtrafikkloven § 22
a for å tillate at helsesekretær, i tillegg til lege, sykepleier
eller bioingeniør, kan ta blod- og spyttprøve av førere som er mistenkt
for ruspåvirket kjøring. Videre foreslås endring av tilsvarende bestemmelser
i helsepersonelloven og luftfartsloven for å få samsvar i lovgivningen.
Det foreslås innført hjemmel i vegtrafikkloven § 14
til å fastsette nærmere regler om gebyr for manglende fremstilling
av kjøretøy for bestilt forvaltningskontroll.
Avslutningsvis foreslås hjemmel i vegtrafikkloven
§ 2 til å unnta kjøretøy drevet frem med motor, eksempelvis sykkel
med elektrisk hjelpemotor, fra lovens motorvognbegrep.
Etter vegtrafikkloven § 22 første ledd, jf.
§ 31 første ledd, er det straffbart å føre motorvogn i påvirket
tilstand, uavhengig av om påvirkningen skyldes alkohol eller annet
berusende eller bedøvende middel. Siden 2001 har promillegrensen
i Norge vært 0,2 promille. Fra 1. februar 2012 ble det med hjemmel
i vegtrafikkloven § 22 sjette ledd innført lignende faste lave straffbarhetsgrenser
for 20 rusgivende stoffer og legemidler.
De faste grensene gjelder ikke i tilfeller der påviste
verdier skyldes bruk av legemidler som er forskrevet, «gyldig resept».
Unntaket gjelder bare der personen har inntatt legemidlene i samsvar
med behandling og forskrivning. Overdosering eller lignende er ikke
vernet av unntaket.
Begrepet «gyldig resept» anses ikke dekkende for
formålet med bestemmelsen. Departementet foreslår derfor å erstatte
ordlyden «gyldig resept» med «gjeldende forskrivning fra lege».
Ordlyden «forskrivning fra lege» brukes i dagligtale og tilsvarer
fagterminologien hos påtalemyndighet, politi og sakkyndige.
Helsedirektoratet har vurdert innholdet og læringsmålene
i helsesekretærutdanningen, og finner at helsesekretærer er kvalifisert
til å ta blodprøver. Departementet vil tilføye at når det gjelder
spyttprøve, så anses helsesekretær kvalifisert til å ta slike prøver
da dette er en relativ enkel og lite inngripende prøvetaking.
Departementet foreslår derfor av harmoniserings-
og effektivitetshensyn å endre helsepersonelloven § 12 første ledd
slik at «helsesekretær» inntas som ny personellgruppe som i likhet
med lege, sykepleier og bioingeniør skal ta blodprøve eller foreta
lignende undersøkelser av personer som er mistenkt for straffbart
forhold under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende
middel. Departementet viser til at i likhet med hva som i dag gjelder
for lege, sykepleier og bioingeniør, vil plikten bare inntre dersom
det foreligger anmodning fra politiet og dersom slik undersøkelse
er hjemlet i lov og kan skje uten fare.
Departementet foreslår også å endre luftfartsloven
§ 6-13 tredje ledd slik at «helsesekretær» inntas som ny personellgruppe
som i likhet med lege, sykepleier og bioingeniør kan ta blod- og spyttprøve
av personer som er mistenkt for å ha overtrådt luftfartslovens bestemmelser
om ruspåvirkning eller pliktmessig avhold.
Time for kontroll av kjøretøy hvor det ikke møtes
opp, vil ofte bli stående ubenyttet. Slike timer kunne vært brukt
til andre oppgaver for Statens vegvesens kontrollpersonell, blant
annet kontroll av andre kjøretøy. Ubenyttede timer gir dårlig ressursutnyttelse
og medvirker til lengre ventetid.
Forslaget til endring i vegtrafikkloven går
ut på å etablere hjemmel for departementet til å fastsette at det
skal kunne ilegges gebyr også for manglende fremstilling av kjøretøy
til bestilt time for forvaltningskontroll. De foreslåtte forskriftsendringene
vil gi nærmere regulering om utstedelse av slikt gebyr.
Departementet har merket seg at høringsinstansene
i all hovedsak er positive til forslaget om å etablere gebyr for
manglende fremstilling av kjøretøy til forvaltningskontroll.
Departementet er etter dette kommet til at forslag
til nytt annet punktum i vegtrafikkloven § 14 tredje ledd opprettholdes,
med unntak av at begrepet «hallkontroll» endres til «forvaltningskontroll
hos Statens vegvesen». Med denne justeringen legges forslaget frem
for Stortinget slik som foreslått i høringen.
Slik vegtrafikkloven § 2 tredje ledd lyder,
gir den departementet adgang til å bestemme at en innretning som
er kjøretøy etter definisjonen i annet ledd, ikke skal omfattes
av loven. Det er imidlertid ingen bestemmelse som uttrykkelig gir
adgang til å fastsette at en innretning som er definert som motorvogn
i annet ledd, bare skal anses for å være et kjøretøy.
Departementet foreslår et nytt tredje punktum
i § 2 tredje ledd for å kunne unnta visse typer kjøretøy fra bestemmelser
i vegtrafikkloven eller i forskrift gitt i medhold av loven, som
retter seg mot motorvogn.
Forslaget er hovedsakelig etablering av hjemler for
å fastsette nærmere regler av ulikt innhold. Lovendringene vil derfor
medføre administrative konsekvenser i form av utforming av forskriftsverk
innenfor de aktuelle områdene.
Forslaget om hjemmel for gebyr for unnlatt oppmøte
til forvaltningskontroll vil legge til rette for mer effektiv bruk
av Statens vegvesens kontrollressurser. Forslaget kan, i hvert fall
på kort sikt, medføre økt gebyrinntekt for Statens vegvesen. Det
er forventet at forslaget vil medføre at omfanget av utstedte gebyr
for unnlatt oppmøte til forvaltningskontroll vil avta etter som
brukerne av Statens vegvesens trafikkstasjoner blir kjent med ordningen
og innretter seg etter denne.
Forøvrig antas forslaget ikke å medføre nevneverdige
økonomiske eller administrative konsekvenser. Samlet sett vil forslagene
kunne gjennomføres innenfor uendret ressursnivå.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Kari Henriksen, lederen Hadia Tajik og Lene Vågslid,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Hårek Elvenes, Peter Christian Frølich og
Anders B. Werp, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein og Greta Johanne Solfall,
fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, og fra Senterpartiet, Jenny
Klinge, viser til den fremlagte proposisjonen.
Komiteen besluttet å utsette
behandlingen av forslaget til endring av vegtrafikkloven § 43 b, jf.
Stortingets forretningsorden § 31 fjerde ledd. Presidentskapet ga
sitt samtykke til en slik behandling. Bakgrunnen for utsettelsen
av behandlingen av vegtrafikkloven § 43 b var at det er ønskelig
med en avklaring om den foreslåtte endringen vil få praktiske følger
for politiets arbeid.
Komiteen er fornøyd med at regjeringen
legger frem forslag til lovendringer som vil bidra til mer effektiv
ressursbruk i offentlig sektor. Komiteen viser til
at lovforslagene vil forenkle og forbedre en rekke rutiner som i
dag er ressurskrevende for det offentlige.
Komiteen viser til at regjeringen
gjennom proposisjonen ønsker å klargjøre enkelte formuleringer i
vegtrafikkloven. Dette vil gi en mer ensartet og klar begrepsbruk
i lovverket.
Komiteen viser videre til at
det foreslås å utvide personkretsen som etter loven har adgang til å
foreta blod- og spyttprøver ved mistanke om ruspåvirket kjøring. Komiteen stiller
seg positiv til dette, og viser til at dette vil være ressursbesparende
i mange tilfeller, uten å gå på bekostning av rettssikkerheten.
Komiteen viser videre til at
det foreslås å gi hjemmel for gebyrer ved uteblivelse til bestilte timer
til hallkontroll. Komiteen mener at dette vil redusere
det store antallet ubenyttede timer, og føre til mer effektiv utnyttelse
av Statens vegvesens tid og ressurser.
Komiteen er glad for at regjeringen
foreslår å rydde opp i dagens regelverk for elsykler. Komiteen viser
til at dagens regelverk har åpnet for flere tolkninger og uklarhet
om hvorvidt departementet kan unnta elsykler fra motorvognbegrepet. Komiteen mener
forslaget vil gjøre det enklere å skaffe seg elsykkel, og på sikt
vil dette ha positiv effekt på volumet av elsykler i Norge.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i vegtrafikkloven mv. (ruspåvirket
kjøring, gebyr for forvaltningskontroll, behandling av personopplysninger
og unntak fra lovens
motorvognbegrep)
I
I lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk gjøres følgende
endringer:
§ 2 tredje ledd nytt tredje punktum
skal lyde:
Departementet kan også bestemme at kjøretøy som
etter foregående ledd er motorvogn, likevel ikke skal regnes som
motorvogn etter denne loven.
§ 14 tredje ledd nytt annet punktum skal lyde:
Departementet kan gi nærmere bestemmelser om gebyr
for manglende fremstilling av kjøretøy til forvaltningskontroll
hos Statens vegvesen.
§ 22 tredje ledd annet punktum skal lyde:
Dette gjelder likevel ikke hvor overskridelsen skyldes
legemiddel inntatt i henhold til gjeldende forskrivning
fra lege eller tannlege.
§ 22 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder villfarelse med hensyn til størrelsen
av konsentrasjonen av annet berusende eller bedøvende middel, med
mindre slikt middel er inntatt i henhold til gjeldende
forskrivning fra lege eller tannlege, jf. tredje ledd.
§ 22 a tredje ledd annet punktum skal lyde:
Blodprøve og spyttprøve kan tas av lege, sykepleier, helsesekretær eller
bioingeniør.
§ 31 tredje ledd skal lyde:
Påvirkningsgraden hos førere som har inntatt legemiddel
i henhold til gjeldende forskrivning fra lege eller tannlege,
vurderes konkret.
II
I lov 2. juli 1999 nr. 64 om helsepersonell m.v. gjøres
følgende endringer:
§ 12 første ledd skal lyde:
Lege, sykepleier, helsesekretær eller
bioingeniør skal etter anmodning fra politiet ta blodprøve eller foreta
lignende undersøkelse av personer som er mistenkt for straffbart
forhold under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller
bedøvende middel når dette er hjemlet i lov og kan skje uten fare.
§ 12 tredje ledd innledningen skal lyde:
Lege, sykepleier, helsesekretær eller
bioingeniør har ingen plikt til å foreta undersøkelser etter første og
annet ledd av:
III
I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart gjøres følgende
endring:
§ 6-13 tredje ledd annet punktum
skal lyde:
Blodprøve og spyttprøve kan tas av lege, sykepleier, helsesekretær eller
bioingeniør.
IV
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i justiskomiteen, den 9. desember
2014
Hadia Tajik | Peter Christian Frølich |
leder | ordfører |