I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
ordning som gjør det mulig med personlige registreringsskilt på
norske kjøretøy. Overskuddet fra salg av personlige bilskilt øremerkes
trafikksikkerhetstiltak.»
For nærmere begrunnelse for forslaget vises
til dokumentet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo
Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget
og vedlagt uttalelse, datert 6. november 2014, fra Samferdselsdepartementet
v/statsråden i saken.
Komiteen er positiv til forslaget
om å innføre en ordning med personlige registreringsskilt på norske
kjøretøy. Komiteen viser til at saken om personlige
registreringsskilt har vært oppe til diskusjon over flere stortingsperioder.
Ett eksempel er her dokument nr. 15:1659 (2012–2013).
Komiteen viser til at dette vil
være en frivillig ordning for alle som ønsker å ha personlige registreringsskilt.
Komiteen ser at ved å følge den
svenske modellen, der overskuddet fra personlige registreringsskilt
øremerkes til trafikksikring, så gir dette et positivt bidrag til
det viktige trafikksikkerhetsarbeidet.
Komiteen viser til den svenske
modellen, der overskuddet fra personlige registreringsskilt øremerkes
trafikksikkerhetstiltak. Komiteen mener det bør legges
til rette for at en slik ordning kan innføres også i Norge. Det
betyr blant annet at motorvognregisteret må tilrettelegges for en
ordning med utstedelse av personlige kjennemerker. Gjennom en betalingsordning
kan en slik frivillig ordning generere inntekter til trafikksikkerhetsarbeidet,
og mange forbrukere vil få innfridd sitt ønske om egne personlige bilskilt. Komiteen viser
til at dette vil gi et positivt bidrag til viktig trafikksikkerhetsarbeid.
Komiteen vil også bemerke at
det i tillegg til Sverige er mange andre land som allerede har innført ordning
med personlige registreringsskilt.
Komiteen viser til statsrådens
svarbrev der det fremkommer at man er positiv til å innføre en slik ordning
også i Norge. Det er imidlertid en rekke systemtekniske og ressursmessige
utfordringer med å kunne få dette på plass på kort sikt. Komiteen vil herunder
vise til at dagens datasystem for kjøretøyregistrering ikke er tilrettelagt
for en ordning med personlige kjennemerker. Det er videre slik at
Statens vegvesen arbeider med nye Autosys som innebærer en fornyelse
av hele førerkort- og motorvognregisteret. I dette arbeidet gjenstår
det å endre funksjonaliteten innenfor kjøretøysområdet. Komiteen ber regjeringen
intensivere arbeidet med å få på plass et system som kan håndtere
utstedelse av personlige bilskilt. Komiteen legger
til grunn at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med saken
om personlige registreringsskilt på kjøretøy når Autosys nærmer
seg ferdigstillelse.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en
ordning som gjør det mulig med personlige registreringsskilt på
norske kjøretøy. Overskuddet fra salg av personlige bilskilt øremerkes
trafikksikkerhetstiltak.»
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen viser til representantforslaget
og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en ordning
som gjør det mulig med personlige registreringsskilt på norske kjøretøy.
Overskuddet fra salg av personlige bilskilt øremerkes trafikksikkerhetstiltak.
II
Dokument 8:3 S (2014–2015) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Fredrik Grøvan, Olaug V. Bollestad,
Geir Jørgen Bekkevold og Geir S. Toskedal om personlige registreringsskilt på
norske kjøretøy – vedlegges protokollen.
Jeg viser til representantforslag Dokument 8:3
S (2014-2015) om personlige registreringsskilt på norske kjøretøy.
Jeg er positiv til å innføre en slik ordning
også i Norge, men det er per i dag en rekke utfordringer med å få
dette på plass, både systemteknisk og ressursmessig. Dagens datasystem
for kjøretøyregistrering er ikke tilrettelagt for en ordning med
personlige kjennemerker.
Statens vegvesen arbeider nå med å fornye hele førerkort-
og motorvognregisteret – Autosys. Så langt er alle funksjoner i
dagens system på førerkortområdet erstattet. Det gjenstår å erstatte
funksjonalitet innenfor kjøretøyområdet. Funksjonalitet knyttet til
godkjenning og registrering av kjøretøy i eksisterende system er
utdatert både teknisk og funksjonelt og må erstattes, blant annet
for å gjøre det i stand til å håndtere nye tjenester overfor publikum.
Dette er i seg selv et svært omfattende og ressurskrevende arbeid,
og det er da ikke hensiktsmessig verken av økonomiske eller kvalitetsmessige
hensyn parallelt å gjennomføre omfattende endringer i nåværende
system som skal fases ut. Jeg viser for øvrig til omtale i Prop.
1 S (2014-2015) s. 77 av arbeidet med Autosys.
Innføring av en ordning med personlige kjennemerker
gir også behov for en rekke avklaringer om ordningens innhold, administrasjon
og kostnader. Slike avklaringer vil det være naturlig å ta noe nærmere
ferdigstillelsen av kjøretøydelen av nye Autosys. Som redegjort
for i Prop 1 S (2014-2015) utarbeider Statens vegvesen nå grunnlagsmateriale
for å kunne vurdere videre leveranser (kjøretøyleveransene) i prosjektet.
Jeg legger til grunn at Statens vegvesen i dette arbeidet ser hen
til at løsninger som personlige kjennemerker skal kunne utvikles
i fremtiden.
Jeg er som nevnt positiv til å innføre slik
personlige kjennemerker og vil komme tilbake til dette så snart
nytt Autosys er ferdig utviklet, og de nødvendige tekniske forutsetningene
i det nye motorvognregisteret dermed er til stede for å innføre
personlige kjennemerker.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den
2. desember 2014
Linda C. Hofstad Helleland | Ingebjørg Amanda Godskesen |
leder | ordfører |