Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen
og Eirik Sivertsen, fra Høyre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn
Erik Hollevik og Ingjerd Schou, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari
og lederen Helge André Njåstad, fra Kristelig Folkeparti, Marie
Ljones Brekke, fra Senterpartiet, Heidi Greni, fra Venstre, André
N. Skjelstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen,
viser til Representantforslag 72 S (2013–2014) om en miljøvennlig
boligpolitikk.
Komiteen mener forslagsstillerne
tar opp viktige problemstillinger. Befolkningsveksten gjør at byer
og vekstkommuner må bygge mer, bygge grønnere og bygge smartere.
Derfor må boligbygging, arealplanlegging, infrastruktur og kollektivtransport
ses under ett.
Komiteen viser til at ulike regjeringer
har jobbet for og stimulert til fortetting langs kollektivpunkter. Komiteen viser
til at regjeringen blant annet har gjort dette gjennom bymiljøavtalene
og sikring av 50 pst. statlig finansiering av større kollektivsatsinger. Bymiljøavtalene
vil også stille krav til arealbruk og knutepunkter. Disse bymiljøavtalene
vil også være sentrale områder når regjeringen legger frem ny nasjonal
transportplan i 2017. Klimaforliket, som fokuserer på at veksten
i persontransporten i storbyområdene skal tas gjennom kollektivtransport,
sykkel og gange, skal ligge til grunn for bymiljøavtalene.
Komiteen viser til at regjeringen
allerede har vedtatt nye statlige planretningslinjer som skal sikre
samordningen som forslagsstillerne også er opptatt av. De nye retningslinjene
legger vekt på fortetting og høy arealutnyttelse rundt kollektivknutepunktene.
Videre legger retningslinjene vekt på tilrettelegging for tilstrekkelig
boligbygging i pressområder, med gode regionale løsninger på tvers
av kommunegrensene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener det er behov for å tenke nytt og smartere
for å sikre en mer miljøvennlig boligpolitikk. Flertallet mener
visjonen må være at flest mulig skal kunne gå, sykle eller ta kollektivtransport
i hverdagen. Flertallet viser til at representantforslaget
fremmer tiltak for å bekjempe klimaendringene og ta vare på matjord og
grønne områder. Flertallet viser videre til at flere
av tiltakene også vil gi familiene mer tid til hverandre fremfor
å stå i kø. Flertallet peker på at for å nå målene
om en mer bærekraftig og miljøvennlig boligpolitikk må flest mulig kunne
bo og arbeide på samme sted, og man må bygge høyere, særlig rundt
kollektivknutepunktene.
Flertallet viser til at det er
en stor befolkningsvekst i Norge, og at befolkningsveksten tiltar
i styrke for hvert år som går. Flertallet viser til at
veksten i 2013 var på 57 800 personer eller 1,1 pst., og at Norge
nå har over 5 millioner innbyggere. Flertallet viser
til at veksten er sterkest i byer og bynære tettsteder, og at omtrent
40 pst. av veksten er i Oslo og Akershus.
Flertallet peker på at den store
befolkningsveksten gir store utfordringer på flere områder, men
særlig når det gjelder bolig- og arealplanlegging. Hensynet til
både jordvernet, miljøet og den sosiale kapitalen tilsier at det
er behov for å unngå byspredning.
Flertallet viser til at det,
for å øke boligtettheten i byer og bynære strøk, er nødvendig å
bygge vesentlig mer i høyden. Flertallet peker på
at vellykket høyhusutvikling forutsetter at man bygger høyhus som
har både boliger, næringsvirksomhet, butikker og restauranter i samme
område og som har trær og grønne lunger på gateplan, slik at man
kan ha bo-, arbeids- og rekreasjonsmuligheter innenfor en begrenset
radius. På denne måten kan man oppnå større areal- og energieffektivitet,
bevaring av grønne arealer i og rundt byen og redusert transportbehov.
Flertallet viser til at det også
er behov for mer utbredt tankegang rundt bruk av grønne lunger og
gatetrær. Flertallet viser til at gatetrær gjør byer
mer naturlige, mer humane. De omdanner CO2 til
oksygen, hjelper mot astma, absorberer svevestøv fra asfalt som
skader lungene, og tar opp flomvann. Trærne gir varme om natten, samtidig
som trekronene demper heten på varme dager. Flertallet peker
på at gatetrær, ved riktig bruk, også kan redusere kastevind fra
høye bygninger.
Flertallet er videre opptatt
av å styrke Husbanken og utvide dens lånekapasitet, slik at Husbanken
ikke reduseres til en bank kun for vanskeligstilte, men fortsatt
må være en bank for boligforsyning og konjunkturregulering.
Flertallet peker på at også bygging
av flere studentboliger er et viktig boligpolitisk virkemiddel,
fordi det kan dempe prisene på leiemarkedet til beste for alle leietakere
med svak økonomi.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre viser til at regjeringen har stanset arbeidet
med ny rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre. Regjeringen har
igangsatt en evaluering av den gjeldende bestemmelsen (fra 2008).
Samtidig med evalueringsarbeidet er det igangsatt et arbeid for
å belyse hvordan byer og tettsteder kan utvikles med attraktive
byrom. Denne kunnskapen vil deles med kommuner og fylker slik at
de er i stand til å ta gode lokale beslutninger basert på god fagkunnskap.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti peker
på at det, for å bedre miljøet og klimaet, er behov for å begrense veitrafikken,
som er en av de største kildene til utslipp av klimagasser i Norge. Disse
medlemmer peker på at lokalisering av boliger, arbeidsplasser,
handel og service er blant de viktigste faktorene som påvirker bilbruken
og den samlede veitrafikken. Fortetting av boliger og arbeidsplasser,
og det å i størst mulig grad legge disse i eller nær sentrumsområder
og kollektivknutepunkter, er gode virkemidler for å redusere biltrafikk
og klimagassutslipp.
Disse medlemmer mener det derfor
må tilstrebes en by- og tettstedsutvikling som i større grad legger
til rette for at mennesker kan bo, arbeide og handle på samme sted.
Disse medlemmer mener at Nasjonal
transportplan i større grad må bli et verktøy for helhetlig transportplanlegging
der transportformene ses i sammenheng. Disse medlemmer mener samferdselsprosjekter
må planlegges slik at det stimuleres til at utbyggingsmønsteret
rettes mot sentrale kollektivknutepunkt i byer og tettsteder.
Disse medlemmer mener at større
kjøpesentre bør lokaliseres nær kollektivknutepunkter og sentralt
i byer og tettsteder, slik at flere av innbyggerne får kortere avstand
og kan reise miljøvennlig. Derfor mener disse medlemmer at
det er behov for en innskjerping av reglene, for å bidra til en
bærekraftig by- og tettstedsutvikling preget av livskvalitet for
innbyggerne.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil også peke
på viktigheten av at byggene som bygges, er miljøvennlige. Over 40
pst. av energibruken skjer i bygninger. Men ved å satse på miljøvennlige
bygg vil byggesektoren kunne gå fra å være en del av klimaproblemet,
til å bli en del av løsningen. Disse medlemmer viser
til klimaforliket som slår fast at energikravene i byggteknisk forskrift skulle
skjerpes til passivhusnivå i 2015 og nesten nullenerginivå i 2020. Disse
medlemmer mener det er bekymringsfullt at forslag til nye forskrifter
enda ikke er blitt sendt på høring, og vil understreke viktigheten
av at dette skjer snarest.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine forslag i forbindelse med statsbudsjettet for 2015 om økte
bevilgninger både til Plusshus, kompetansebygging, miljøvennlige
oppkjøp i offentlig sektor og stor satsing på kommunale klimatiltak.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter forslaget
om å videreføre og innskjerpe de rikspolitiske bestemmelsene om
kjøpesenterstopp for å sikre at store handelssentre lokaliseres
til etablerte sentre ved kollektivknutepunkter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti mener det er viktig
å fremme kvalitet ved fortetting, gjennom å beholde historiske kvaliteter
ved byer og tettsteder, og bidra til livskraftige sentrumsområder. Disse
medlemmer mener derfor at fortetting også må skje i sentrum
av byer og tettsteder og ikke bare rundt jernbane- eller busstasjoner
i utkanten av sentrum.
Disse medlemmer mener at en i
planarbeidet må sikre gode bo- og oppvekstsvilkår i byer og tettsteder
ved blant annet å ta vare på og videreutvikle friområder og grønnstruktur.
Disse medlemmer mener at staten
har et særlig ansvar for å lokalisere offentlig virksomhet i tilknytning
til kollektivknutepunkter.
Disse medlemmer mener at utviklingsprogrammet
«Plansatsing mot store byer» må inkludere kriterier og mål om klimatilpasning
og utslippsreduksjon dersom «Fremtidens byer» ikke videreføres i
2015.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet støtter forslagets intensjon om å
bygge grønnere og smartere. Disse medlemmer viser
til at regjeringen allerede er i gang med de tiltak som etterlyses
i forslagene 1–4. Disse medlemmer vil legge vekt
på at de føringer man fra statlig hold legger for en boligpolitikk,
må være forskningsbaserte og bærekraftige, og gi rom for lokale
tilpasninger.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti støtter intensjonene til forslagsstillerne,
og mener det haster dersom en skal løse boligutfordringene og miljøproblemene,
og mener det er avgjørende både av hensyn til miljø og arealbruk at
veksten i persontransporten i byene tas med kollektivtransport,
sykkel og gange. Disse medlemmer mener derfor at
fortetting av sentrale byområder og konsentrert etablering av boliger
og arbeidsplasser ved kollektivknutepunkter er viktige verktøy for storbyene. Disse
medlemmer mener det samtidig er nødvendig med et nasjonalt
løft for utbygging og drift av kollektivtransport og at det legges
mye bedre til rette for sykkel og gange.
Disse medlemmer mener tiden er
inne for å bruke sterkere virkemidler for en miljøvennlig vekst
i storbyene. Kollektivløsningene er hovedverktøyet for å bygge ut
de nye byene. Det skaper et godt miljø, og er en viktig motor for boligbygging
og etablering av arbeidsplasser. Disse medlemmer mener
derfor at staten må ta et særlig ansvar for utbygging og drift av
bybaner og busslinjer med egne traseer, som er avgjørende for gode
transportløsninger i storbyene.
Disse medlemmer er klare på at
staten må være med på å finansiere store kollektivinvesteringer
i byene, og at staten kan finansiere opp til 70 prosent av investeringene,
forutsatt forpliktende avtaler der byene forplikter seg til en miljøvennlig
transport- og arealpolitikk. Det betyr at graden av statlig finansiering
må være gjenstand for en forhandling der byene også forplikter seg.
Dette er viktig for å sikre målsettingen om at klimagassutslippene
skal gå ned, luftkvaliteten skal bedres, og at all vekst i persontrafikken
skal komme i form av sykkel, kollektivtransport og gange.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til sine forslag i forbindelse med statsbudsjettet for 2015 om stor
økning i kollektivsatsingen ut over regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det er rundt byer og tettsteder, særlig på Østlandet og i Trøndelag, at
den beste jorden ligger. Det er også her presset på nedbygging av
jord er størst. Disse medlemmer mener det er behov
for å styrke jordvernet, ikke bare gjennom mer fortetting i byer og
bynære områder, men også ved å gi jordvernet et sterkere juridisk
vern som sikrer at andre alternative områder blir vurdert fremfor
matjord.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
sikre at det av hensyn til jordvern, miljø, livskvalitet og sosial
kapital stilles krav til mer fortetting og høyere bebyggelse, særlig
rundt sentrale kollektivknutepunkter.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om en ordning der staten inngår forpliktende partnerskap med kommunene
om utbygging av kollektivtransport.
3. Stortinget ber regjeringen sikre at
det i Nasjonal transportplan prioriteres utbygging av transportsystemer
som er nødvendige for å dreie utbyggingsmønsteret mot sentrale kollektivknutepunkter
i byer og tettsteder.
4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om bindende statlige planretningslinjer for tilstrekkelig regional
boligbygging i områder med vekstpress.
5. Stortinget ber regjeringen innskjerpe
den rikspolitiske bestemmelsen om kjøpesenterstopp slik at det bare
kan planlegges for nye kjøpesentre i bysentre, bydelssentre og avlastningsområder
ved kollektivknutepunkter.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at byspredning også har betydelige
kostnader for frivillig organisasjonsliv og sosial kapital. Dette
skyldes blant annet at mye tid som kan brukes til sosial aktivitet,
går med til å pendle fra jobb til arbeid. Dette gir mindre sosial
kapital og frivillighet, som igjen blant annet gir samfunnsmessige
tap som lavere tillit.
Komiteens medlem fra Senterpartiet støtter
intensjonene i representantforslaget. Utviklingen av bo- og næringsområder
må knyttes til krav om god kollektivdekning med buss eller tog.
For Senterpartiet er det uakseptabelt at hensynet til bevaring av
dyrka mark altfor ofte må vike til fordel for utbyggingsinteresser.
Utviklingen av byer og tettsteder som er inneklemt i landbruksområder,
må skje gjennom fortetting og ikke gjennom at jordvernet må vike.
Dette medlem viser til at det
først og fremst er gjennom kommuneplanarbeidet det må legges til rette
for en bedre arealpolitikk som ivaretar hensyn til jordvern og miljø
gjennom mer fortetting rundt sentrale kollektivknutepunkter. Regionale og
statlige myndigheter er høringsinstanser med innsigelsesmyndighet
knyttet til om kommuneplanarbeidet ivaretar overordnede nasjonale føringer.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti beklager regjeringens beslutning
om å avslutte arbeidet med ny rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre,
og vil medvirke til at Stortinget korrigerer denne beslutningen.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil på
denne bakgrunn støtte forslag nr. 1, nr. 2 og nr. 5 fra Kristelig
Folkeparti og fremmer istedenfor forslag nr. 3 følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre at det i Nasjonal
transportplan prioriteres etablering av kollektivdekning til nye
og etablerte bo- og næringsområder, og hvor hensynet til bevaring av
dyrka mark ikke må vike til fordel for utbyggingsinteresser.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til egne budsjettforslag for å styrke kollektiv- og sykkelsatsingen
kraftig. Slike alternativer må finnes for folk, skal en få mer klimavennlig
miljøvennlig boligutbygging framover. Dette forutsetter at kollektiv transport
og sykkel gis prioritet i samferdselsplanleggingen.
Dette medlem viser også til egne
forslag om satsing på plusshus, energi og klimavennlige bygningskrav,
og til økninger i satsing på økt bruk av tre i bygg og anlegg.
Dette medlem vil også vise til
egne forslag som vil ha betydning for noen av de problemstillingene
som drøftes i forslaget, eksempelvis Representantforslag 10 S (2014–2015)
om tiltak for å nå Norges klimamål i 2020.
Dette medlem mener full InterCity-utbygging er
viktig og at det snarest mulig må bygges kryssingsspor også på Kongsvingerbanen.
I den retningen er det svært store områder som er mulige utbyggingsområder
og som er en naturlig del av Stor-Oslo-området.