Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Anette
Trettebergstuen, fra Høyre Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente
Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet,
Hege Jensen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen,
fra Venstre, Gunhild Berge Stang, og fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø, er enig med forslagsstillerne når de hevder at
Nav gjennom sitt arbeid må sikre systemer for kvalitet og formelle
krav til ulike tilbydere, som for eksempel Fontenehuset, brukerstyrte
sentre og andre som i dag må bruke attføringsbedrifter som mellomledd.
Det må åpnes for at ideelle leverandører, som i dag må gå via attføringsbedrift,
som følge av Equas-godkjenning, må gis mulighet til selv å kvalifisere
seg for å drive tiltak.
Komiteen viser til at regjeringen
sendte ut et forslag om «Et enklere tiltakssystem tilpasset brukernes
behov» på høring den 13. mai i år. I høringsnotatet foreslås det
å forenkle og slå sammen ordninger innenfor avklarings- og oppfølgingsområdet,
og å anskaffe disse tjenestene gjennom ordinære anbudskonkurranser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at målet med forslaget er å gi brukere av
avklarings- og oppfølgingstjenester større valgfrihet og økt mangfold
i tjenestetilbudet, samt å forenkle virkemiddelapparatet og gjøre
det lettere å velge riktig tiltak.
Flertallet viser til arbeids-
og sosialministerens vurdering av representantforslaget i brevet til
komiteen av 18. september 2014. Statsråden viser til at det i dag
finnes to overlappende ordninger både når det gjelder arbeidsavklaring
med avklaringstiltak og oppfølgingstjenester som skal gi arbeidssøkende
bistand for å komme i arbeid. Det ene avklaringstiltaket (avklaring
i ordinær virksomhet) anskaffes i åpen konkurranse etter anskaffelsesreglene.
Det andre avklaringstiltaket (avklaring i skjermet virksomhet) kjøper
arbeids- og velferdsetaten fra attførings- og vekstbedrifter uten
konkurranse. Det samme gjelder oppfølgingstjenesten. Den ene oppfølgingstjenesten
anskaffer arbeids- og velferdsetaten gjennom åpen konkurranse. Den
andre oppfølgingstjenesten kjøper arbeids- og velferdsetaten fra
de godkjente tiltaksbedriftene (arbeid med bistand) uten konkurranse.
Målgruppe og innhold er delvis overlappende for de to avklaringstiltakene,
noe som også gjelder for de to oppfølgingstiltakene.
Flertallet viser til en rettslig
vurdering (advokatfirmaet Kluge) som er gjort av forholdet til anskaffelsesregelverket
for de tiltakene som i dag er forbeholdt attførings- og vekstbedrifter. Konklusjonen
er at dagens ordning ikke er i samsvar med anskaffelsesregelverket. Flertallet viser
til at den forrige regjeringen Stoltenberg II også tok til etterretning
i Meld. St. 46 (2012–2013) Flere i arbeid, at dagens ordning ikke
er i samsvar med regelverket, og at de ville vurdere dette nærmere.
Flertallet viser til at regjeringen
i høringstiltaket foreslår at dagens to avklaringstiltak og to oppfølgingstjenester
slås sammen og anskaffes etter anskaffelsesreglene. Dagens tiltakssystem er
oppsplittet og uoversiktlig. En sammenslåing fra fire tiltak til
to, et avklaringstiltak og et oppfølgingstiltak, vil bidra til at
arbeidssøkere og arbeidsgivere lettere kan få oversikt over den hjelpen
arbeids- og velferdsetaten kan tilby.
Flertallet mener også at det
er viktig for tjenesteutviklingen at flere aktører slippes til.
Dagens system ekskluderer kompetente tilbydere som ikke fyller kravene
for godkjenning i forskrift om arbeidsrettede tiltak. Flere aktører
vil bedre kunne dekke variasjonen i de sammensatte behovene brukerne
har for hjelp til å komme i arbeid. Ved å åpne opp for like konkurransevilkår ved
levering av arbeidsmarkedstjenester kan ulike ideelle organisasjoner,
private aktører og sosiale entreprenører delta i konkurransen om
å tilby tjenester til mennesker som skal ha arbeid eller tiltaksplass
i ordinært arbeidsliv.
Komiteen er tilfreds
med at regjeringen ikke foreslår endringer i arbeidsmarkedstiltakene som
gir tilbud om varig tilrettelagte arbeidsplasser eller tilbud om
spesielt tilrettelagt og skjermet arbeidstrening til brukere som
står lenger unna arbeidsmarkedet.
Komiteen har merket seg at det
har kommet inn ca. 120 høringssvar i forbindelse med høringen «Et
enklere tiltakssystem tilpasset brukernes behov». Komiteen forventer
at regjeringen tar innspillene på alvor, og at de er med i vurderingen
i den videre prosessen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til den varslede meldingen til Stortinget om
strategier og tiltak for at flere skal kunne ta del i ordinært arbeidsliv.
Statsråden har varslet at han i meldingen vil komme med en bredere
drøfting av behovet for mer overgripende endringer i de arbeidsrettede
tiltakene.
Flertallet er av den oppfatning
at representantforslaget er et innspill knyttet til forslagene i høringsnotatet
og anbefaler på denne bakgrunn at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at det ikke er alt som egner seg for butikk. Arbeidsrettede tiltak skal
sikre trygghet og en god vei inn i arbeidslivet for mennesker som
av ulike grunner trenger hjelp til det. Dette hensynet kan komme
i bakgrunnen når kommersielle aktører skal tjene penger på virksomheten.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen Solberg har varslet at den ønsker å iverksette en storstilt
kommersialisering av sektoren ved å bruke kommersielle anbud i mye
større grad enn i dag. Ved å kjøpe slike tjenester som om de var en
vanlig vare i butikken, risikerer man at seriøse og erfarne tiltaksarrangører
taper anbud for kommersielle aktører. Målsettingen endres fra å gi
folk en vei inn i arbeidslivet til å tjene penger for selskapets
eiere.
Disse medlemmer mener fellesskapets midler
skal brukes til bedre velferd og bedre tjenester, ikke til utbytte
og profitt. Det er uklok bruk av folkets skattepenger å dele dem
ut til de som vil tjene penger på velferdsstaten.
Disse medlemmer er enig med daværende stortingsrepresentant
Robert Eriksson som på attføringsmessa i januar 2010, uttalte følgende:
«Vi ønsker ikke anbud innenfor attføring, fordi jeg
tror det fører til et dårligere og smalere tilbud.»
Disse medlemmer mener at et forslag
om omfattende kommersialisering, av en sektor som ikke vil tjene
på kommersialisering fortjener bred behandling i Stortinget. En
slik behandling bør naturlig gjøres i sammenheng med den varslede
stortingsmeldingen på feltet.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stoppe kommersialiseringen
av tiltakene innen avklarings- og oppfølgingsområdet i Nav for å
sikre kompetansen, gi trygge vilkår og stabilitet og for best mulig kvalitetsutvikling
i tiltakene.»
Medlemen i komiteen frå Venstrestøtter regjeringa sitt forslag om at
dagens to avklaringstiltak og to oppfølgingstenester vert slått
saman og anskaffet etter anskaffelsesreglane. Årsaka er at denne
medlemenønskjer å gi brukarane
av avklarings- og oppfølgingstenester større valfridom og auka mangfald
i tenestetilbodet. Med fleire leverandørar og auka konkurranse
om å levere arbeidsretta tenester vert det forventa auka kvalitet
i det samla tilbodet til brukarane. I tillegg ønskjer denne
medlemenå gi fleire private
tiltaksarrangørar høvet til å tilby tenestene sine. Det er viktig
at dei private tiltaksarrangørane blir vurderte på bakgrunn av fagleg kvalitet
og ikkje eigarskap. I dag er det berre attføringsverksemder med
kommunal aksjemajoritet som får moglegheit til å levere einskilde arbeidsmarknadstiltak.
Private, kommersielle verksemder kan derimot ikkje tilby einskilde
tiltak på attføringsområdet. Denne medlemenmeiner det er urimeleg og fagleg grunnlaust.
Denne medlemen viser til
AFI-rapporten 13/2012 «Nødvendig differensiering eller overlappande
tiltak?», som viser at det finst ingen statistisk sikre forskjellar
i kvalitet eller måloppnåing mellom tilbodsbaserte tenester og tenester kjøpte
direkte frå førehandsgodkjende tiltaksleverandørar.
Denne medlemenhar
merka seg at det har kome inn mange høyringssvar i samband med høyringa
«Et enklare tiltakssystem tilpassa brukernes behov» ,og vil oppfordre
regjeringa til å leggje til rette for gode tilbodsprosessar og styrkje
tilbodskompetansen i Nav.