Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at oppfølgingen av Nasjonal transportplan etter to av
fire år, etter rammeøkningen som følge av budsjettavtalen mellom
samarbeidspartiene, er på totalt 48,9 pst. Flertallet viser
videre til at regjeringen Stoltenberg II ved inngangen til denne
planperioden la frem et forslag til statsbudsjett for 2014 med kun
21,1 pst. oppfyllelse etter ett av fire år, og at differansen mellom disse
to budsjettene er på 27,8 prosentpoeng, hvorav 2,4 prosentpoeng
kom som følge av regjeringen Solbergs og samarbeidspartienes økte
satsing like etter regjeringsskiftet i 2013. Flertallet har
dermed merket seg at statsbudsjettet for 2015, som er samarbeidspartienes
første fullstendig «egne», overoppfyller rammen for Nasjonal transportplan
innenfor det enkelte år, men at oppfyllelsen gjennom planperioden
er underoppfylt som følge av regjeringen Stoltenberg IIs svake utgangspunkt
ved inngangen til planperioden.
Flertallet viser videre til regjeringens
poli-tiske plattform og Prop. 1 S (2014–2015) der det fremgår at
regjeringen vil vurdere å «utvikle Nasjonal transportplan i en mer
strategisk retning, der Stortinget skal kunne vedta nasjonale planer
med mål, rammer, tiltak, finansiering og samfunnsøkonomisk lønnsomhet,
mens fagetater og selskap i større grad tar ansvar for detaljer
og gjennomføring». I den sammenheng peker flertallet også
på at det er viktig at Nasjonal transportplan tilpasses de endringene
det arbeides med i forbindelse med etablering av utbyggingsselskap
for veg og jernbanereformen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet har merket seg at regjeringen følger opp
Nasjonal transportplan 2014–2023, Meld. St. 26 (2012–2013) som regjeringen
Stoltenberg II la frem, jf. Innst. 450 S (2012–2013), noe disse
medlemmer er tilfreds med. Disse medlemmer har
merket seg at den overordnede oppfølgingen av NTP etter to år er
på 48,7 pst. i regjeringen Solbergs budsjettforslag.
Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at det bare skulle mangle om ikke regjeringen Solberg ikke
hadde fulgt opp den vedtatte Nasjonal transportplan. Disse
medlemmer vil minne om at regjeringspartiet Høyre lovte
2 mrd. kroner mer årlig i sin alternative Nasjonal transportplan
og at regjeringspartiet Fremskrittspartiet lovte hele 45,5 mrd.
kroner mer årlig til samferdsel i sin alternative Nasjonal transportplan.
Disse medlemmer konstaterer derfor
at regjeringen Solberg hittil ikke har fulgt opp sine egne tidligere
lovnader på samferdselssektoren. Disse medlemmer ser
derfor frem til at Fremskrittspartiet og Høyre skal begynne å innfri
sine egne løfter, og imøteser mer handling fremfor fagre ord i kommende
budsjetter.
Disse medlemmer har videre registrert
at komiteens flertall, bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, sier de er opptatt av å øke satsingen på
vegbygging ut over det som ligger i dagens Nasjonal transportplan. Disse medlemmer har
registrert at dette flertallets retorikk står i sterk kontrast til
dette flertallets reelle veisatsing for 2015, når de foreslår å
kutte veibevilgningene med 330 mill. kroner for 2015.