4. Oppfølging av Nasjonal transportplan 2014–2023

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at oppfølgingen av Nasjonal transportplan etter to av fire år, etter rammeøkningen som følge av budsjettavtalen mellom samarbeidspartiene, er på totalt 48,9 pst. Flertallet viser videre til at regjeringen Stoltenberg II ved inngangen til denne planperioden la frem et forslag til statsbudsjett for 2014 med kun 21,1 pst. oppfyllelse etter ett av fire år, og at differansen mellom disse to budsjettene er på 27,8 prosentpoeng, hvorav 2,4 prosentpoeng kom som følge av regjeringen Solbergs og samarbeidspartienes økte satsing like etter regjeringsskiftet i 2013. Flertallet har dermed merket seg at statsbudsjettet for 2015, som er samarbeidspartienes første fullstendig «egne», overoppfyller rammen for Nasjonal transportplan innenfor det enkelte år, men at oppfyllelsen gjennom planperioden er underoppfylt som følge av regjeringen Stoltenberg IIs svake utgangspunkt ved inngangen til planperioden.

Flertallet viser videre til regjeringens poli-tiske plattform og Prop. 1 S (2014–2015) der det fremgår at regjeringen vil vurdere å «utvikle Nasjonal transportplan i en mer strategisk retning, der Stortinget skal kunne vedta nasjonale planer med mål, rammer, tiltak, finansiering og samfunnsøkonomisk lønnsomhet, mens fagetater og selskap i større grad tar ansvar for detaljer og gjennomføring». I den sammenheng peker flertallet også på at det er viktig at Nasjonal transportplan tilpasses de endringene det arbeides med i forbindelse med etablering av utbyggingsselskap for veg og jernbanereformen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har merket seg at regjeringen følger opp Nasjonal transportplan 2014–2023, Meld. St. 26 (2012–2013) som regjeringen Stoltenberg II la frem, jf. Innst. 450 S (2012–2013), noe disse medlemmer er tilfreds med. Disse medlemmer har merket seg at den overordnede oppfølgingen av NTP etter to år er på 48,7 pst. i regjeringen Solbergs budsjettforslag.

Disse medlemmer vil imidlertid påpeke at det bare skulle mangle om ikke regjeringen Solberg ikke hadde fulgt opp den vedtatte Nasjonal transportplan. Disse medlemmer vil minne om at regjeringspartiet Høyre lovte 2 mrd. kroner mer årlig i sin alternative Nasjonal transportplan og at regjeringspartiet Fremskrittspartiet lovte hele 45,5 mrd. kroner mer årlig til samferdsel i sin alternative Nasjonal transportplan.

Disse medlemmer konstaterer derfor at regjeringen Solberg hittil ikke har fulgt opp sine egne tidligere lovnader på samferdselssektoren. Disse medlemmer ser derfor frem til at Fremskrittspartiet og Høyre skal begynne å innfri sine egne løfter, og imøteser mer handling fremfor fagre ord i kommende budsjetter.

Disse medlemmer har videre registrert at komiteens flertall, bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, sier de er opptatt av å øke satsingen på vegbygging ut over det som ligger i dagens Nasjonal transportplan. Disse medlemmer har registrert at dette flertallets retorikk står i sterk kontrast til dette flertallets reelle veisatsing for 2015, når de foreslår å kutte veibevilgningene med 330 mill. kroner for 2015.