Det vises til brev av 15. mars 2013 fra Stortingets justiskomite
v/komitesekretær Trude Lyng, vedlagt dok.nr 8:40 S (2012-2013) -
Representantforslag fra stortingsrepresentantene Andre Oktay Dahl,
Anders B. Werp og Erna Solberg.
Representantene har fremmet følgende forslag:
3. «Stortinget ber regjeringen
umiddelbart om å fremlegge sak for Stortinget om IKT-prosjekter og
såkalte «Merverdiprogrammet- i politiet, herunder en beskrivelse
av de ulike alternativene som har blitt vurdert som kan sørge for
umiddelbar implementering av straffeloven av 2005.
4. Stortinget ber regjeringen om en konkret
og spesifisert angivelse av totalt beløp og hvilke IKT-tiltak bevilgede
midler har gått til av inndratte midler fra politidistriktene siden
2009.»
Jeg har forståelse for at Stortinget ønsker
informasjon om politiets IKT-prosjekter. Regjeringen har derfor
fortløpende orientert Stortinget om dette gjennom de ordinære budsjettprosessene.
Blant annet ble Stortinget informert om politiets IKT-investeringer
i debatten den 15. mars 2011 om styrking av politiets driftsbudsjetter,
jfr. Innst. 206 S (2010-2011) og Dok. 8:33 (2010-2011). I forbindelse
med behandlingen av «Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
om Riksrevisjonens undersøkelse av IKT-forvaltning i straffesakskjeden»,
jf. Innst. 46 S (2012-2013), ble Stortinget også informert om IKT
og MERVERDI-programmet i politiet. Stortinget ble senest informert
om dette i prop. 1 S 2012-2013 s 112-113, og vil selvsagt også bli
orientert om dette i prop. 1S 2014.
Ny straffelov ble fremmet for Stortinget i to
omganger, i hhv 2005 og 2009, den alminnelige delen i Ot.prp. nr.
90 (2003-2004,) og den spesielle delen i Ot.prp. nr. 8 (2007-2008)
og Ot.prp. nr. 22 (2008-2009). I Ot.prp. nr. 22 (2008-2009) fremgår
det under punkt 15.3 at det er behov for å skifte ut politiets datasystemer
før ny straffelov kan settes i kraft:
«det er behov for å erstatte det nasjonale straffe- og
politiopplysningsregisteret, BL og STRASAK med nye systemer for
å kunne møte de krav som innføringen av straffeloven 2005 stiller.
Utgiftene er foreløpig anslått til 130 millioner kroner, med en gjennomføringsperiode
på 3 år etter at arbeidet med å erstatte systemene starter opp.
Det er et klart behov for nye slike systemer uavhengig av den nye
straffeloven, men kapasitetsproblemer med dagens system fører til
at det nye systemet må være på plass for at ikraftsetting skal kunne
skje. Behovet for bevilgningsendringer knyttet til ikrafttredelse
av straffeloven 2005 vil måtte vurderes i forhold til- og tilpasses det
økonomiske opplegget i statsbudsjettet for det enkelte år, og det
er der/or ikke mulig nå å fastsette et tidspunkt for ikraftsetting.
"
I 2006 igangsatte Justisdepartementet en KSl-prosess
for realisering av «Ny systemportefølje for justissektoren». En
konseptvalgutredning ble utarbeidet med bistand fra Metier og oversendt
ekstern kvalitetssikrer (Holte Consulting AS) i 2008. Politiets
straffesakssystemer inngikk i denne utredningen.
Kvalitetssikringen ble igangsatt med utgangspunkt
i et premiss om at den indre sammenhengen mellom enkeltprosjektene
i delsektorene var sterke nok til at disse som helhet kunne anses
som et «program». Ekstern kvalitetssikrer mente derimot at et program
må organiseres og styres på en annen og mer enhetlig hierarkisk
måte og uttalte bl.a. at:
«Dersom de største gevinstene i programmet er forventet
å oppstå innen den enkelte delsektor, stiller vi spørsmål om programmet
i realiteten er en portefølje av prosjekter, med mindre innbyrdes
avhengigheter enn tilfellet normalt er i programmer. Styringsmodellen
som er forslått synes bedre tilpasset en slik prosjektportefølje
enn et egentlig program».
Da det ikke var aktuelt å flytte ansvaret for
enkeltprosjektene ut av de enkelte virksomhetene, besluttet Justisdepartementet
i samråd med Finansdepartementet i juni 2009 å terminere det videre
arbeidet med kvalitetssikringen.
Høsten 2009 ble det besluttet at det videre
arbeidet skulle konsentreres om politiets behov for nye IKT-Iøsninger.
I januar 2008 hadde Politidirektoratet, i samråd med Justisdepartementet,
igangsatt et forprosjekt knyttet til behov for nytt SSP og tilpasninger
av STRASAK og BL for å kunne innføre ny straffelov. Dette arbeidet
ble høsten 2009 utvidet, blant annet ble det gjennomført et større
estimeringsprosjekt i 2010 for å beregne kostnader i denne forbindelse.
Estimeringsprosjektet viste en totalkostnad
på over 1 mrd. kroner. På denne bakgrunn besluttet Justisdepartementet
i 2010 etter dialog med Politidirektoratet, at prosjektet måtte
gjennom Finansdepartementets kvalitetssikringsregime (KVU, KS1 og KS2).
I februar 2011 ga Justisdepartementet Politidirektoratet
i oppdrag å gjennomføre en konseptvalgutredning i hht Finansdepartementets
krav til store prosjekter (KVU) som grunnlag for gjennomføring av
KS1 knyttet til fornying av straffesakssystemene. Arbeidet i Politidirektoratet
ble organisert i programmet «Program nye straffes akssystemer»,
nå MERVERDI-programmet.
Justisdepartementet stilte følgende krav til
løsningen:
Løsningene må innebære
effektivitetsgevinster
Løsningene må tilpasses ny straffelov
Løsningene må tilpasses politiregisterloven
Løsningene må være uavhengige av politiets
organisering forøvrig
I konseptvalgutredningen ble det identifisert
tre alternative, realistiske konsepter for nye straffesakssystemer
i politiet og tilhørende støtte for ny straffelov og politiregisterloven.
De tre alternativene hadde navnene:
Alle alternativene hadde til felles at de vil
gi politiet støtte for å kunne håndtere den nye straffeloven, og
at denne ville kunne iverksettes fra 2017. Det er små forskjeller
mellom de tre alternativene når det gjelder hvor lang tid det vil
ta å iverksette den nye straffeloven.
Nullalternativet var basert på et minimum av vedlikeholdsinvesteringer
og endringer. Alternativet innebærer at de utdaterte og lite effektive
løsningene i straffesakskjeden ikke fases ut, men at eksisterende løsninger
tilpasses for å ta høyde for ny straffelov og bedret støtte for
politiregisterloven. Nullalternativet ble vurdert til å ha kortest
samlet gjennomføringstid, men alternativet adresserte i liten grad
de overordnede utfordringene politiet står ovenfor med tanke på behov
for moderne og oppdaterte IKT-løsninger. Alternativet ble i den
samfunnsøkonomiske analysen vurdert til å ha negativ netto nåverdi.
Det ville tatt anslagsvis 1,5-2 år fra oppstart før politiet ville
hatt støtte for ny straffelov med dette alternativet.
Moderniseringsalternativet var basert på en
videreutvikling av dagens systemlandskap. Det ble lagt til grunn
to prinsipper for endringene:
Modernisere eksisterende
straffesakssystemer for å sikre langsiktig og hensiktsmessig forvaltning.
Utvide med ny funksjonalitet som kunne
utløse betydelige gevinster uten vesentlig økning i risiko og kompleksitet.
Moderniseringsalternativet ble vurdert til å
kunne gjennomføres på totalt ca. 5-6 år. Støtte for ny straffelov
ville likevel kommet omtrent like lang tid etter oppstart som med
nullalternativet, etter anslagsvis 2 år etter oppstart.
Nybyggalternativet, som er det alternativet
som regjeringen har valgt, er det mest fremtidsrettede alternativet
for fornying av politiets IKT-systemer på straffesaksområdet. Dette
tar utgangspunkt i politiets og samfunnets fremtidige behov og er
alternativet som i størst grad ville øke politiets samlede evne
til å løse sitt samfunnsoppdrag innenfor straffesakskjeden på en
god, riktig og effektiv måte. Med nybyggalternativet får politiet
nye løsninger for kjernesystemene innenfor straffesaksområdet. Alternativet innebærer
fullstendig utfasing av dagens straffesakssystemer, noe som ville
skape rom for nødvendig effektivisering og nytenkning, både med
tanke på politiets arbeidsprosesser og teknologi. I tillegg vil
alternativet skape et solid fundament for eventuell videre IKT-modernisering
på andre virksomhetsområder i politiet. Alternativet gir en implementering
av straffeloven omtrent like raskt som moderniseringsalternativet,
selv om den totale gjennomføringstiden for alternativet er vurdert
til å være ca. ett år lenger. I tillegg til å gi god samfunnsøkonomisk
lønnsomhet er det dette alternativet som best adresserer de IKT-utfordringer
som det innledes med i representantforslaget og som vi er enig i.
Vi står overfor et betydelig IKT-løft som vil gi oss langt bedre
muligheter til å få mer effekt ut av politiressursene.
På grunn av utfordringer relatert til politiets
kompetanse på styringen av store IKT-prosjekt, anbefalte imidlertid
KS1-kvalitetssikrer at prosjektet, etter eventuelt positiv KS2-anbefaling
og etterfølgende regjeringsvedtak, ikke bør starte før i 2015. Oppstart i
2015, med tilhørende nødvendige forberedelsesaktiviteter i 2014,
innebærer at ny straffelov kan tre i kraft fra 2017.
For å avhjelpe ulempene med at straffeloven
ikke er satt i kraft, arbeider regjeringen fortløpende med å ta
enkeltbestemmelser av betydning inn i gjeldende straffelov og eksisterende
systemer. Dette gjelder:
Nye regler om folkemord,
forbrytelse mot menneskeheten og krigsforbrytelser.
Nye regler mot kjernefysisk terrorisme.
Nye regler om oppfordring, rekruttering
og opplæring til terrorhandlinger.
Høyere strafferammer for voldslovbrudd
og seksuallovbrudd.
I desember 2012 fremmet regjeringen forslag
om å forskuttere endringer i ny straffelov som innebærer at straffeloven
rammer straffbare ytringer som er publisert på Internett. Lovforslaget
ligger nå til behandling i Stortinget. Det pågår også et arbeid
med å fremme forslag om å ta inn ytterligere bestemmelser fra ny
straffelov i gjeldende straffelov, slik at viktige endringer i straffeloven
av 2005/2009 settes i kraft så raskt som mulig.
Implementeringen av ny straffelov, behandlet
i Stortinget i 2005 og 2009, har høy prioritet i politiet og i departementet.
Det er imidlertid et omfattende arbeid som må gjøres i hele organisasjonen
både teknisk og organisatorisk, før ny straffelov kan settes i kraft.
Jeg viser til i Prop. 1 S 2012-2013, s 112-113.
Følgende må på plass:
1. IKT infrastrukturen
må byttes ut
2. Behandling og forvaltning av informasjon
må sikres på en tilfredsstillende måte
3. Nye systemer for straffesak må utvikles,
testes og implementeres
4. Politi- og lensmannsetaten må bygge
opp nødvendige kompetanse til å kunne gjennomføre nødvendige teknologiske
og organisatoriske endringer. Dette er en forutsetning for at nye
investeringer skal gi de forventede gevinster.
Ad 1- Politiet har siden 2010 og frem til og
med i år arbeidet med å skifte ut IKT-infrastrukturen. Dette innebærer
at samtlige politidistrikt får nye servere, og at disse nå samles
på ett sted. Tidligere har serverne vært knyttet til hvert enkelt
politidistrikt, noe som er kostbart, mindre sikkert, og fremfor
alt er et hinder for å utveksle informasjon mellom politidistrikt.
Dette arbeidet sluttføres i 2013.
Ad 2 - Behandling og forvaltning av informasjon i
politiet har ikke tilfredsstilt grunnleggende krav til informasjonssikkerhet,
noe som også har vært påpekt av Riksrevisjonen senest i 2012. Det
er derfor startet et eget informasjonssikkerhetsprosjekt for å sikre forsvarlig
behandling av informasjon politiet samler inn. Dette er aktiviteter
som vil løpe i flere år fremover.
Ad 3 - Utviklingen av nye straffesakssystemer
vil være en del av leveransen i MERVERDI-programmet. Under forutsetning
av at de nødvendige midler blir bevilget vil programmet starte i
2015. Programmet er delt inn i tre faser. Straffesakssystemene vil være
en del av fase 1, som vil bli gjennomført i 2015-2016, slik at den
nye straffeloven kan tre i kraft i 2017.
Ad 4- Kompetansebygging i politiet er helt nødvendig
å gjennomføre. Betydningen av dette kan ikke understrekes nok. Eksterne
kvalitetssikrere, Metier og Møreforskning, har særlig understreket
at det må bygges kompetanse for å kunne gjennomføre de store teknologiske
og organisatoriske endringene. Arbeidet med dette startet i PD MT
i 2010 og i POD i 2012. Innsatsen er betydelig eskalert i 2013 og
vil måtte fortsette i 2014 og 2015. Det er derfor avsatt midler
i 2013 til såkalte modningsaktiviteter. I tillegg til systemutvikling
er det også avgjørende at politiet som organisasjon får tilstrekkelig
tid og ressurser til å drive kompetansebygging, slik at vi sikrer
at politiet evner å hente ut gevinstene som investeringene vil legge
til rette for. Jeg viser i denne forbindelse til NOU 2012:14 Rapport
fra 22. juli kommisjonen, der det blant annet pekes på at politiet
på grunn av manglende kompetanse ikke har maktet å utnytte de IKT-verktøy
de har hatt til disposisjon. Jeg vil derfor understreke at dette
ikke kun er et bevilgningsspørsmål, men også i stor grad et spørsmål
om å bygge opp den nødvendige kompetansen i etaten til å kunne nyttiggjøre
seg nye verktøy, slik at planer for uttak av gevinster kan realiseres.
Det må settes av tilstrekkelig tid til å gjennomføre disse store
endringene.
Jeg legger til grunn at temaene teknologi og
kompetanse vil bli belyst i rapporten fra Politianalyseutvalget.
Det økonomiske ansvaret for IKT i politiet har frem
til nå vært delt mellom Politidirektoratet, politidistriktene og
særorganene. Det eksisterer derfor ikke et eget IKT-budsjett som
viser totalkostnaden på drift og utviklingsprosjekter i hele politiet.
IKT-prosjektene er i hovedsak finansiert av politiets ordinære driftsramme.
De senere år har det vært nødvendig å sette av midler til politidistriktene
og særorganene for å finansiere IKT-prosjekter. I 2010 ble det satt
av om lag 180 mill. kroner, og i 2011 og 2012 ble det satt av om
lag 250 mill. kroner. Midlene har gått til å dekke utvikling av
blant annet:
SAMPOL
MERVERDI-programmet, IKT-modningsaktiviteter
og informasjonssikkerhet Når det gjelder en samlet oversikt over
midler til IKT tiltak siden 2009, viser jeg til det tidligere omtalte
Politianalyseutvalget. Utvalget har som mandat å foreta en helhetlig gjennomgang
og analyse av politiet, med sikte på å få vurdert om ressursene
i dag utnyttes maksimalt. Utvalgets rapport skal foreligge som en
NOU i juni 2013. Denne vil gi en bred oversikt over ressursbruken,
herunder også utgifter til IKT i politiet.
Jeg vil gi Stortinget en bred orientering om
IKT i politiet i Prop. 1 S (2013-2014). På denne bakgrunn ser jeg
ikke nødvendigheten av at det nå skal fremlegges særskilt sak for
Stortinget om dette.