Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, framhever
Grunnloven § 2 om religionsfrihet som en viktig demokratisk og samfunnsmessig
verdi. Likeledes er den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel
9 av stor betydning for å legge til rette for toleranse, dialog
og gjensidig respekt på tvers av religioner.
Komiteen legger derfor til grunn
som hovedregel at det ikke er politikernes oppgave å definere hvordan
en religion skal praktiseres, så lenge utøvelsen ikke strider mot
norsk lov eller setter grunnleggende demokratiske prinsipper til
side.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
konstaterer at det er begrenset rettspraksis innen nasjonalt og
internasjonalt regelverk når det gjelder inngrep i religionsfriheten,
men peker på at Justis- og beredskapsdepartementet i sin vurdering
av et liknende forslag, Representantforslag 75 S (2009–2010), går
langt i retning av at forslaget vil være et brudd på den europeiske
menneskerettskonvensjons artikkel 9. I sin uttalelse av 10. mai
2013 (vedlagt) fastholder departementet denne vurderingen.
Komiteen mener det
er viktig at ingen blir tvunget til å gå med heldekkende plagg eller
religiøse markører. Bruk av burka, niqab og hijab kan ha problematiske
sider i det vi ønsker skal være et åpent og fritt samfunn, all den
tid det er vanskelig å skille mellom bruken som skjer frivillig
og bruken som skjer under tvang. Disse kleskodene gjelder kun for
kvinner, og kan slik være et uttrykk for diskriminering og undertrykkelse.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at et lovverk som regulerer den enkeltes antrekk, vil
innebære noe nytt i norsk lovgivning. Flertallet mener derfor
forslaget også må vurderes med hensyn til omfanget av det problemet
man søker å løse.
Komiteen deler justisministerens
syn om at heldekkende religiøse plagg som burka og niqab gir uttrykk
for et menneske- og kvinnesyn som vi ønsker å motarbeide.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil påpeke at det nedlegges et betydelig og verdifullt integreringsarbeid
i hele landet. Flertallet mener det er viktig at
dette arbeidet videreføres på en slik måte at vi legger grunnlaget
for et allment menneske- og kvinnesyn basert på likeverd. Flertallet mener dette
best gjøres ved andre virkemidler enn forbud mot heldekkende plagg
i det offentlige rom.
Komiteen mener det
må settes i verk forebyggende tiltak, i samarbeid med angjeldende
miljøer, for å forhindre tvang og sosial kontroll. Komiteen viser
til at regjeringen i Meld. St. 6 (2012–2013) En helhetlig integreringspolitikk,
har støttet at det utarbeides slike regler ut fra lokale, konkrete
og praktiske vurderinger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil peke på at i de tilfellene der det er nødvendig å se en persons ansikt
for å kontrollere identiteten, er det mulig å gjennomføre en slik
kontroll innenfor eksisterende regelverk uten at dette kommer i
konflikt med vedkommendes overbevisning.
Flertallet viser i den forbindelse
til brev 25. mars 2010 til Stortinget med svar på skriftlig spørsmål
nr. 880 fra stortingsrepresentant Per-Willy Amundsen om gjennomføringen
av passkontroll overfor personer i heldekkende plagg, og til brev 17. oktober
2012 til Stortinget med svar på skriftlig spørsmål nr. 55 fra stortingsrepresentant
Morten Ørsal Johansen om bruk av heldekkende plagg i det offentlige
rom og særlig i fengsler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å henvise til argumentasjonen i forslaget, og slutter seg til begrunnelsen
der. På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å fremme
følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen fremme
de nødvendige lovforslag for å forby heldekkende plagg på offentlig
sted.
2. Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige forslag
som sørger for at identitetskort som ikke oppfyller kravene i passforskriften,
anses å være ugyldige.
3. Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige lovforslag
som gir en egnet straffereaksjon, for eksempel bøter, for bruk av
heldekkende plagg på offentlig sted, med mindre bekledningen brukes
i henhold til bestemmelser som gjelder helse, miljø og sikkerhet
(HMS).»