Samlet utgiftsbevilgning til Landbruks- og matdepartementet
i 2011 utgjorde 16 395 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011
utgjorde 1 059 mill. kroner. Landbruks- og matdepartementet har
ansvaret for syv virksomheter og fem selskaper.
Riksrevisjonen har avgitt seks avsluttende revisjonsbrev
uten merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Bioforsk.
Riksrevisjonen er kritisk til hvordan Landbruks- og
matdepartementet har styrt implementeringen av de nye statlige regnskapsstandardene
(SRS) i instituttsektoren. Riksrevisjonen konstaterer at departementets
oppfølging av utarbeidelse av åpningsbalanser ble igangsatt så sent
at det ikke var mulig å få gjennomført de kontrollene som virksomhetsledelsen
og departementet skulle foreta før regnskapsavlegget for 2011. Departementet
har heller ikke sørget for at instituttene har fulgt veiledningen
for utarbeidelse av åpningsbalanser, utarbeidet av Direktoratet
for økonomiforvaltning (DFØ). Dette innebærer at det i regnskapsavlegget
opplyses at forskningsinstituttene bruker SRS, uten at grunnlaget for
innføringen av SRS i form av godkjent åpningsbalanse foreligger.
Landbruks- og matdepartementet har i tildelingsbrevene
til forskningsinstituttene for 2011 forutsatt at de statlige regnskapsstandardene (SRS)
skulle tas i bruk. Riksrevisjonen mener at departementet dermed
også har et ansvar for å styre prosessen med denne overgangen på
en slik måte at den kan gjennomføres som planlagt. Riksrevisjonen
viser til at departementet etter økonomiregelverket i staten har
et overordnet styringsansvar overfor underliggende virksomheter,
jf. reglement for økonomistyring i staten §§ 2, 4, 15-1 og 18. Departementet
har også et overordnet ansvar for at virksomhetene rapporterer relevant
og pålitelig resultatinformasjon, jf. bestemmelser om økonomistyring
i staten punkt 1.2 d. Riksrevisjonen ser det slik at påliteligheten
av slik informasjon avhenger hvordan implementeringen av et rammeverk
som SRS, med åpningsbalansen, kvalitetssikres.
Riksrevisjonen har merket seg at Landbruks-
og matdepartementet i sitt svar anfører at veilederen til DFØ om
utarbeidelse av åpningsbalanser ikke er et bindende regelverkskrav.
Riksrevisjonen registrerer imidlertid at departementet likevel velger
å følge de anbefalingene veilederen gir. Riksrevisjonen har merket
seg at Landbruks- og matdepartementet undervurderte arbeidet med innføring
av SRS og godkjenning av åpningsbalanser for 2011, og at departementet
vil gå gjennom inngående balanser for 2012 med de nødvendige vurderinger
for godkjennelse.
Riksrevisjonen kan ikke bekrefte regnskapet
for Bioforsk for 2011.
Riksrevisjonen finner det svært kritikkverdig
at Bioforsk 1. januar 2011 implementerte et nytt ERP-system, som
omfattet regnskap, budsjett, finansiering og prosjektstyring, uten
at det forelå systemdokumentasjon og uten at systemet var testet
slik økonomiregelverket i staten krever. Det vil si at Bioforsk
ikke kunne dokumentere systemet eller sporbarhet av transaksjonene
i systemet.
Riksrevisjonen har tidligere hatt merknader
til Bioforsk sitt regnskap – med påfølgende omtale i Dokument 1
for årene 2007, 2008, 2009 og 2010. Dette har omfattet manglende
styring og brudd på regnskapsloven og regelverk for statlige virksomheter.
Departementet viser til at Bioforsk har gjort grep for å rette opp
de påpekte merknadene fra Riksrevisjonen, blant annet ved å engasjere
flere eksterne konsulenter på ulike områder. Riksrevisjonen har
merket seg at tiltakene det vises til i stor grad er de samme som
er oppgitt for oppfølging av merknader de foregående årene. I departementets
svar på merknadene i Dokument 1 for 2010 uttalte statsråden «at
styrets respons og gjennomføring så langt er et klart signal om
Bioforsk sin vilje og evne til å identifisere og gjennomføre nødvendige
tiltak».
Riksrevisjonen konstaterer at Landbruks- og matdepartementet
innser at deres styringsdialog og kontroll med instituttet ikke
har hatt tilstrekkelig effekt. Videre merker Riksrevisjonen seg at
departementet vil oppnevne nytt styre for Bioforsk som følge av
at Bioforsk får merknad fra Riksrevisjonen for femte år på rad.
Riksrevisjonen forutsetter at Landbruks- og
matdepartementet har tett oppfølging gjennom styringsdialogen, og
iverksetter nødvendige og gjennomgripende tiltak som sikrer at Bioforsk styres
og drives forsvarlig innenfor gjeldende regelverk for statlige virksomheter.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har avgitt seks avsluttende revisjonsbrev uten
merknad, og ett avsluttende revisjonsbrev med merknad til Bioforsk.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
er kritisk til hvordan Landbruks- og matdepartementet har styrt
implementeringen av de nye statlige regnskapsstandardene i instituttsektoren.
Riksrevisjonen konstaterer at departementets oppfølging av utarbeidelse
av åpningsbalanser ble igangsatt så sent at det ikke var mulig å
få gjennomført de kontrollene som virksomhetsledelsen og departementet
skulle foreta før regnskapsavlegget for 2011. Komiteen viser
til at departementet i tildelingsbrevene til forskningsinstituttene
for 2011 forutsatte at de statlige regnskapsstandardene (SRS) skulle
tas i bruk. Komiteen har merket seg at departementet
undervurderte arbeidet med innføring av SRS, og at departementet
vil gå gjennom inngående balanser for 2012 med de nødvendige vurderinger
for godkjennelse.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen ikke
kan bekrefte regnskapet for Bioforsk for 2011. Komiteen finner
i likhet med Riksrevisjonen at dette er svært kritikkverdig og viser
til at Bioforsk har fått merknader til sitt regnskap – med påfølgende
omtale i Dokument 1 for årene 2007, 2008, 2009 og 2010. Dette har
omfattet manglende styring og brudd på regnskapsloven og regelverk
for statlige virksomheter. Komiteenviser
til at departementet innser at deres styringsdialog og kontroll
med instituttet ikke har hatt tilstrekkelig effekt. Komiteen merker seg
også at departementet oppnevnte et nytt styre for Bioforsk som følge
av at Bioforsk fikk merknad av Riksrevisjonen for femte år på rad.
Komiteen forutsetter at departementet
nå iverksetter nødvendige og gjennomgripende tiltak som sikrer at
Bioforsk styres og drives forsvarlig innenfor gjeldende regelverk
for statlige virksomheter.